Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Zeg maar gewoon Zuid-Nederland, ze gaan immers uiteindelijk ook in de Sprinters tussen Dordrecht en Roosendaal en Dordrecht en 's-Hertogenbosch rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Het kaartje hier onderaan de pagina ziet het er meer uit als zuidoost (beetje vertekenend beeld natuurlijk). Zutphen vind ik nou niet echt zuid. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door webguy »

Ardan schreef:Lang lang geleden was er een proef met SLT's die waren uitgerust met ETCS. Hebben we daar ooit wat van weer gehoord?
Er is een verslag naar de Tweede kamer gestuurd geloof ik. Het was in de bediening in ieder geval ingewikkeld...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Tja, de lijnen rond Lage Zwaluwe zijn weer niet echt oost natuurlijk :P En westelijker dan Roosendaal rijden sowieso al geen Sprinters.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Ardan »

MetroRET schreef:Er kan bij FLIRT standaard tot 3 stellen gekoppeld rijden.
Dus bij de NS-FLIRT tot 12 bakken gekoppeld.
Ze kunnen zelfs met 14 rijden maar dat mag in Nederland (nog) niet.
Ik doe ook maar wat
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Nog niet alles zal direct met FLIRT gaan rijden. Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan en kom op de volgende aantallen uit:
5900 Ddr - Rsd: 3 composities
6600 Ddr - Ht: 5 composities
5200-6400 Tbu-Ehv-Wt: 5 composities
4400-9600 Ah-Ht-Dn: 11 composities
7600 Zp-Wc: 5 composities
7500 Ah-Ed: 2 composities
In totaal dus 31 composities in de series die met FLIRT gaan rijden, waarvan dan ongeveer de helft uit twee stellen zal bestaan (uitgaande dat de materieelinzet integraal wordt er niet gemixt met ander materieel).
Laatst gewijzigd door Bemined op ma 24 okt 2016, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:Het kaartje hier onderaan de pagina ziet het er meer uit als zuidoost (beetje vertekenend beeld natuurlijk). Zutphen vind ik nou niet echt zuid. :P
Zuid-Nederland en Oost-Nederland dus. ;) Dat is wat anders dan Zuidoost-Nederland. :P
Bemined schreef:Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan
Is die materieelomloop ook ergens te vinden? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door julsteren »

Bemined schreef:Nog niet alles zal direct met FLIRT gaan rijden. Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan en kom op de volgende aantallen uit:

7000 Apd-Es: 6 composities
In totaal dus 37 composities in de series die met FLIRT gaan rijden, waarvan dan iets minder dan de helft uit twee stellen zal bestaan (uitgaande dat de materieelinzet integraal wordt er niet gemixt met ander materieel).
Dus toch wel? Ik dacht dat hier geen flirt kwam, maar dit maakt mijn dag :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Kan zijn dat ik iets te enthousiast was hoor in mijn definitie van zuidoost :P
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Bemined schreef:Nog niet alles zal direct met FLIRT gaan rijden. Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan en kom op de volgende aantallen uit:
5900 Ddr - Rsd: 3 composities
6600 Ddr - Ht: 5 composities
5200-6400 Tbu-Ehv-Wt: 5 composities
4400-9600 Ah-Ht-Dn: 11 composities
7600 Zp-Wc: 5 composities
7500 Ah-Ed: 2 composities
In totaal dus 31 composities in de series die met FLIRT gaan rijden, waarvan dan ongeveer de helft uit twee stellen zal bestaan (uitgaande dat de materieelinzet integraal wordt er niet gemixt met ander materieel).

Vergeet je de 6700 (O-Ht) niet à 2 composities ?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Geert »

Durashift schreef:Ja, dat laatste las ik hier een tijdje terug eens..

Best vreemd eigenlijk.. dat firma's die treinen bouwen ook aan infrastructuur doen op trajecten waar misschien geen eens treinen van hun rijden..
Lijkt mij dat een technisch installateur dit dan beter (onafhankelijker) kan doen? Is er 1 protocol waar op afgestemd moet worden en vervalt men niet in het bevragen van 'de concurrent' als het op moeilijkheden stuit..
Nou ja, het idee van ERTMS is juist dat het interoperabel is tussen allerlei leveranciers onderling, en dat je juist dus apparatuur van meerdere bedrijven kunt gebruiken zowel langs de baan als de trein.

Ik weet niet waar de technische moeilijkheden zitten, maar ik kan me voorstellen dat NS erg zuur moet zijn over het feit dat Bombardier de boel maar niet aan de praat krijgt. Lijkt me ook voor Bombardier geen beste reclame.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Durashift »

Geert schreef:Ik weet niet waar de technische moeilijkheden zitten, maar ik kan me voorstellen dat NS erg zuur moet zijn over het feit dat Bombardier de boel maar niet aan de praat krijgt. Lijkt me ook voor Bombardier geen beste reclame.
NS heeft de vertraging niet geaccepteerd, lees ik hier http://www.spoorpro.nl/materieel/2016/1 ... -tot-2018/
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 25 okt 2016, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Meltrain schreef:Is die materieelomloop ook ergens te vinden? :)
Daar heb ik ook wel interesse in. Kan ik gaan plannen voor een dagje in december/januari om te gaan toeren in de FLIRT's, de nieuwe bussen in Eindhoven e.o. en een rondje maken in Utrecht met de dubbelgelede (HESS-)bussen te maken. *O* *bus*
🍉
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SLToilet »

Zeker te weten! Als ik 12 december vrij ben in de vroege ochtend naar Ddr reizen en dan helemaal tot aan Zp, en nog even langs mijn zus in de buurt van station Ehv :pos:

En als ik niet vrij ben dan maak ik wel vrij, al was het pas om 23:00 om een klein retourtje Breda te doen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Bemined schreef:Nog niet alles zal direct met FLIRT gaan rijden. Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan en kom op de volgende aantallen uit:
5900 Ddr - Rsd: 3 composities
6600 Ddr - Ht: 5 composities
5200-6400 Tbu-Ehv-Wt: 5 composities
4400-9600 Ah-Ht-Dn: 11 composities
7600 Zp-Wc: 5 composities
7500 Ah-Ed: 2 composities
In totaal dus 31 composities in de series die met FLIRT gaan rijden, waarvan dan ongeveer de helft uit twee stellen zal bestaan (uitgaande dat de materieelinzet integraal wordt er niet gemixt met ander materieel).
Plus de Sprinter Oss-'s Hertogenbosch maakt 33.
Arnhem-Den Bosch-Deurne dubbel wordt 44
Tilburg-Eindhoven-Weert dubbel wordt 49
Dordrecht-Breda-Den Bosch dubbel wordt 54
Twee drukste ritten van de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] versterken wordt 56
Dus je houd 2 reserve over.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Twee stellen reserve is wel heel weinig (voor NS dan tenminste), ik kan me niet voorstellen dat ze het zo krap gaat plannen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Vergeet niet dat een aantal stellen alleen in de spits ingezet moeten worden, en er zijn ook vast omlopen die alleen in de tegenspitsrichting rijden, dus die kunnen ook wel met een enkel stel af. Buiten de spits kun je al makkelijk een stel of 10-15 aan de kant houden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MdJ »

10% reserve (onderhoud, botschade) is wel redelijk gangbaar voor NS. Uitzonderingen daargelaten (DDZ: ca 25% zit dat op)
Bij twijfel: gebruik beton.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Ik weet niet hoe het ondertussen in de planning staat (want die is volgens mij nog wat vloeibaar), maar ik zou er niet van uit gaan dat er op 10 december opeens 50 stellen rondrijden. Het jaarplan (wijzigingsblad) is wat dat betreft niet heel betrouwbaar.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Als die FLIRTS pas met ingang van de nieuwe dienstregeling gaan rijden, dan weet ik wel zeker dat ze nog niet op 10-12 rijden. :lol:
Maar zonder dollen, NS zou wel gek zijn als ze het de stellen niet over een langere termijn in dienst zet.
🍉
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Erno-BE schreef:
Bemined schreef:Nog niet alles zal direct met FLIRT gaan rijden. Ik heb een snelle scan door de materieelomloop van 2017 gedaan en kom op de volgende aantallen uit:
5900 Ddr - Rsd: 3 composities
6600 Ddr - Ht: 5 composities
5200-6400 Tbu-Ehv-Wt: 5 composities
4400-9600 Ah-Ht-Dn: 11 composities
7600 Zp-Wc: 5 composities
7500 Ah-Ed: 2 composities
In totaal dus 31 composities in de series die met FLIRT gaan rijden, waarvan dan ongeveer de helft uit twee stellen zal bestaan (uitgaande dat de materieelinzet integraal wordt er niet gemixt met ander materieel).
Plus de Sprinter Oss-'s Hertogenbosch maakt 33.
Arnhem-Den Bosch-Deurne dubbel wordt 44
Tilburg-Eindhoven-Weert dubbel wordt 49
Dordrecht-Breda-Den Bosch dubbel wordt 54
Twee drukste ritten van de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] versterken wordt 56
Dus je houd 2 reserve over.
Ik vraag me af wel alle omlopen in de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie]/[serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] dubbel moeten rijden. Op de drukste stukken rijdt immers al versterking. Verder wordt deze gekoppelde sprinter nu nog gebruikt voor reizen Ehv - Nm, maar doordat die volgend jaar 20 minuten stilstaat in Ht, is dat niet meer interessant. Sommige ritten zullen zeker dubbel moeten rijden, maar ik denk niet allemaal.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Voor men met dubbeldekkers liep te smijten in het oosten van het land reed lang niet elke compositie op volle sterkte. Er was ook gewoon solo SGM te vinden in de 4400/9600 en in de 7600, dus dat kan dan solo FLIRT4 worden. En met een kwartierdienst tussen Arnhem en Wijchen en tussen Oss en Den Bosch zullen er mogelijk nog minder treinen op volle sterkte hoeven te rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Hainje schreef:Als die FLIRTS pas met ingang van de nieuwe dienstregeling gaan rijden, dan weet ik wel zeker dat ze nog niet op 10-12 rijden. :lol:
Maar zonder dollen, NS zou wel gek zijn als ze het de stellen niet over een langere termijn in dienst zet.
Ingang nieuwe dienstregeling hoeft voor NS geen harde grens te zijn (wat het voor andere concessies wel is).
Het was de bedoeling dat de NS-Flirts al eerder zouden gaan rijden, in proefbedrijf. Het wil alleen maar niet vlotten met de start van dat proefbedrijf.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Bemined schreef:Voor men met dubbeldekkers liep te smijten in het oosten van het land reed lang niet elke compositie op volle sterkte. Er was ook gewoon solo SGM te vinden in de 4400/9600 en in de 7600, dus dat kan dan solo FLIRT4 worden. En met een kwartierdienst tussen Arnhem en Wijchen en tussen Oss en Den Bosch zullen er mogelijk nog minder treinen op volle sterkte hoeven te rijden.
Die kwartiersdienst lost niet alles op. Voor de komst van de dubbeldekkers waren er nog altijd klachten over te volle treinen in de (top)spits bij Wijchen, maar dan ri. 's-Hertogenbosch. En dat was nog met langere treinen. Dubbele treinen zullen dus wel nodig blijven. Vergeet niet dat die kwartiersdienst (rijdt nu al in de spits) hard nodig was omdat een sprinter op volle lengte het al niet meer aan kon.
De 7600 rijdt vaak met 1 stel, omdat Zutphen nu eenmaal een te kort perron (1a) heeft en gekoppelde stellen een bezet perron oplevert (want dan moet die tot op het kruiswissel rijden) voor de trein uit Winterswijk (wat tot problemen met de overstap kan leiden, doordat dus op bezet spoor binnengekomen moet worden en de snelheid dus lager is)
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Die klachten waren toch juist met die dubbeldekkers? Men heeft daar na klachten enkele dubbeldekkers vervangen door SGM6 wat meer capaciteit bied.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten