Héél Oud

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Héél Oud

Bericht door trolly »

Dankzij OVinNL blijf ik uitstekend op de hoogte van het laatste nieuws over openbaar vervoer in Nederland, waarvoor mijn hartelijke dank aan u allen. Wat op dit forum minder in de belangstelling staat, is de historie en de prehistorie van het openbaar vervoer. Toch trekt daar af en toe een vlaag van langs; bijvoorbeeld als het over een historische spoorlijn gaat, of oud materieel.

Voor sommigen is dat Plan V, anderen gaan terug tot Mat '54, maar niemand hier heeft de dieselvijf in actieve dienst meegemaakt, om maar een dwarsstraat te noemen. En naast de kennis over de geschiedenis van spoor- bus- en tramlijnen is er ook nog techniek: hoe zat het met de bridgerail, wat is beugelzwaaien, waarom had de eerste electrische tram van Nederland geen bovenleiding, en wat was het voltage van de eerste electrische spoorlijn? Hoe ontstond twee eeuwen geleden een vervoermiddel waarvan niemand enig idee had hoe het werkte, en dat een eeuw later tot een wereldomspannend netwerk was uitgegroeid? En was het netwerk van trekschuiten in Nederland niet bij uitstek een vroege vorm van OV? Dat soort dingen.

Dus toen ik bedacht had dat een draadje over oude meuk wel leuk zou zijn, begon het me een beetje te duizelen, en realiseerde ik me, dat één draadje misschien een tikkie krap zou zijn. Afhankelijk van uw aller belangstelling en de goedwillendheid der moderatoren is het dus misschien wel een idee om een historisch hoekje aan het forum vast te breien.
Hoe dan ook, ik hoop een leerzaam doch amusant draadje begonnen te zijn, en zie uw bijdragen met belangstelling tegemoed.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Héél Oud

Bericht door Ardan »

Mja, de wiki heeft zat losse artikelen over geschiedenis maar er is niet één overkoepelende pagina over algemene geschiedenis van de spoorwegen in Nederland, bijvoorbeeld.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Héél Oud

Bericht door isadora »

trolly schreef:.... niemand hier heeft de dieselvijf in actieve dienst meegemaakt, om maar een dwarsstraat te noemen...
Oh jawel hoor. (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Héél Oud

Bericht door trolly »

Kijk, daar gaan we al. Ik wist niet dat die dingen tot 1974 hebben doorgereden, en kon natuurlijk niet vermoeden dat iemand op dit forum er nog ingezeten had :mrgreen:
(En om heel eerlijk te zijn bedoelde ik eigenlijk de dieseldrie uit '34...)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Héél Oud

Bericht door Wubbo »

Ardan schreef:Mja, de wiki heeft zat losse artikelen over geschiedenis maar er is niet één overkoepelende pagina over algemene geschiedenis van de spoorwegen in Nederland, bijvoorbeeld.
Als iemand zich daarvoor geroepen voelt hou ik diegene zeker niet tegen :) Maar ik denk dat het beide kan: geschiedenis is vaak gebaseerd op herinneringen, waarbij mensen elkaar vaak aanvullen en verbeteren. Dus hier herinneringen ophalen en daar dan mooie Wiki-artikelen over schrijven lijkt me een prima plan ;-)

Overigens ben ik van de generatie die net Mat 54 in de actieve dienst heeft meegemaakt, dus voor de dieselvijf pas ik even.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Héél Oud

Bericht door SLToilet »

Ik heb zelfs de hondekoppen nooit bewust in actie gezien in mijn leven terwijl ik de eerste twee jaar van mijn leven ze waarschijnlijk weleens moet hebben gezien: ik woonde immers amper een kilometer van zijn laatste traject.

Wel kan ik me herinneren dat ik 15 jaar geleden met de Thalys ben geweest, nog louter boemelend tot Brussel en met lijn 48 naar station Tb vanuit de Reeshof: waar zijn trouwens dingen te vinden over de stadsdienst in Tilburg ten tijde van deze frappante lijnnnummers?

Desondanks ben ik bijzonder geïnteresseerd in de historie van spoorwegen wereldwijd. Of het nou gaat om de oude stations in hartje Berlijn, het Plan V die door de heuvels van Zuid-Limburg reed of een haast onvindbare spoorweg in het Javaanse gebergte, het is zó mooi om het te zien en te beleven, zeker als je hier alleen met het sprintertje van voorstadhalte naar de dichtstbijzijnde stad neemt.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Héél Oud

Bericht door huibf »

SLToilet schreef:Ik heb zelfs de hondekoppen nooit bewust in actie gezien in mijn leven terwijl
Ik wel. Met de handdeuren. Die je tijdens de rit kon openen. Fijn was dat als het warm weer was.
Of eruitspringen als de trein nog reed.
Ben zo een keer behoorlijk op mijn bakkes gegaan :shock:

Afbeelding
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Héél Oud

Bericht door SLToilet »

:shock: , buiten Nederland heb ik overigens wél zulke taferelen gezien. De S-Bahntreinen in Berlijn die net iets te vroeg opengaan, de Javaanse treinen waar je de deuren op ieder moment kan opengooien (vroeger was het altijd open maar over het algemeen houden ze zich nu meer aan de regels, waardoor het oncomfortabel ijskoud is in de treinen) en de stoute Belg die vijftien minuten lang bonje heeft gehad met de conductrice nadat hij de deur van een Desiro na vertrek opendeed op station Vilvoorde. Ik had die dag al wel enige vertraging opgestapeld dus dit kon er ook wel bij.

Oh ja, station Vilvoorde is trouwens héél oud en dat kun je goed zien. Volgens mij is daar al sinds 1882 geen onderhoud meer gepleegd :shock: .
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Héél Oud

Bericht door Suus »

Station Vilvoorde is ergens in een tijdvacuüm blijven steken inderdaad. De perrons van Herentals waren/zijn dat ook, vooroorlogse toestanden.

Deuren die eerder open gaan zie je in het buitenland nog wel regelmatig, de blokkendoos-trams in Amsterdam konden dat ook tot op het laatst, leuk met zwaai-zwenkdeuren en mensen die op het randje perron staan!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Héél Oud

Bericht door Pooh »

SLToilet schreef::shock: , buiten Nederland heb ik overigens wél zulke taferelen gezien. De S-Bahntreinen in Berlijn die net iets te vroeg opengaan, de Javaanse treinen waar je de deuren op ieder moment kan opengooien (vroeger was het altijd open maar over het algemeen houden ze zich nu meer aan de regels, waardoor het oncomfortabel ijskoud is in de treinen) en de stoute Belg die vijftien minuten lang bonje heeft gehad met de conductrice nadat hij de deur van een Desiro na vertrek opendeed op station Vilvoorde. Ik had die dag al wel enige vertraging opgestapeld dus dit kon er ook wel bij.
Die Mat '54 hadden (voor zover ik ze ken) tenminste nog automatische deursluiters (die je inderdaad na 10 seconden weer gewoon open koen doen). Ik heb nog jarenlang met Plan E gereisd, waar de conducteur de hele trein langsliep om de deuren te sluiten. (En het als 9-jarig jochie heel leuk was om hem witheet te krijgen door 1 deur achter hem te lopen en elke deur weer open te doen).

Daarna kregen we op de ijssellijn 'belgische' rijtuigen. Ik heb geen idee wat voor materieel dat was. Iemand?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Héél Oud

Bericht door Suus »

Er hebben zowel M2 (Zwolle - Roosendaal) als K4 (Den Haag - Venlo en Den Haag - Heerlen) gereden bij NS, beide afkomstig van de NMBS. K4 was overigens al tweedehands bij de NMBS, want die hadden het weer overgenomen van de SNCF.

M4 heeft ook nog proefgereden bij de NS als inhuur, maar dat leverde profielproblemen op en de NMBS kreeg ruzie met de Belgische regering dat ze toen ('89) nieuw materieel wilden uitlenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Héél Oud

Bericht door Pooh »

De M2 bedoelde ik inderaad. Met van die vouwdeuren.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Héél Oud

Bericht door trolly »

Zoals in plan W :Y Als je de voorste al opendeed terwijl de trein nog reed, kreeg je 'm in je gezicht als de machinist een tikkie abrupt stopte *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Héél Oud

Bericht door Daniel »

Oeh K4, heb ik ook nog wel leuke herinneringen aan. Heb ze nog net een jaartje in de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] kunnen meemaken voordat het volledig ICK werd.
Mooiste was nog wel de HC die in Tilburg met rood hoofd de trein door kwam gerend op zoek naar z'n vierkantsleutel. Die was hij bij een wat chaotische vertrekprocedure in Eindhoven vergeten uit het sleutelkastje te halen.

En toen kon 't qua deurbeveiliging ook nog dat er wat reizigers op Dordrecht Zuid instapten in een 1900 die voor een rood sein kort voorbij het perron tot stilstand kwam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Héél Oud

Bericht door Geert »

Volgens mij zag je vroeger bij getrokken treinen de HC ook snel naar de deuren rennen als je stil dreigde te gaan staan...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Héél Oud

Bericht door Daniel »

Klopt ja, toen gingen ze automatisch van de vergrendeling af onder de 5 km/u als er niet werd ingegrepen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Héél Oud

Bericht door n-evo »

SLToilet schreef:Oh ja, station Vilvoorde is trouwens héél oud en dat kun je goed zien. Volgens mij is daar al sinds 1882 geen onderhoud meer gepleegd :shock: .
Daar ben ik ook nog eens opgehaald met de auto door een Vlaamse vriend. Heb nog trauma's van dat station.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Héél Oud

Bericht door STF »

Daniel schreef:Klopt ja, toen gingen ze automatisch van de vergrendeling af onder de 5 km/u als er niet werd ingegrepen.
Dat heb je hier in Luxemburg nog steeds bij een bepaalde reeks treinstellen (die helemaal niet zo gek oud zijn), ze hebben daarom speciaal een tekst ingesproken die de machinist kan aanklikken bij bijvoorbeeld langdurige stilstand voor een sein in the middle of nowhere, volgens mij breng je met dat omroepbericht juist mensen op ideeën... :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten