GVB gaat op tweetalige toer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Daniel »

GVB gaat op tweetalige toer
Geplaatst op: maandag 1 juni 2009 om 22:54
Laatst bijgewerkt: maandag 1 juni 2009 om 22:54

AMSTERDAM - Het GVB gaat op de tweetalige toer. Dienstmededelingen over storingen en vertragingen moeten in de toekomst zowel in het Nederlands als Engels worden gedaan.
Dit schrijft wethouder Lodewijk Asscher (Economische Zaken) aan de gemeenteraad, in reactie op voorstellen van D66 om de gemeente zo veel mogelijk ook in het Engels te laten communiceren. Een onderzoek moet nog wel uitwijzen hoe de tweetalige dienstmededelingen het beste gerealiseerd kan worden.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Jurjen »

Endlich. Beetje arrogant om te verwachten dat al die duur betalende toeristen het Nederlands machtig zijn.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Fles »

Jurjen schreef:Endlich. Beetje arrogant om te verwachten dat al die duur betalende toeristen het Nederlands machtig zijn.
Jawohl :lol:

Trouwens, hoe arrogant is het om te verwachten dat alle duur betalende toeristen het Frans machtig zijn? :?: Maar goed, dat is een andere discussie ;)
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Jurjen »

Fles schreef:
Jawohl :lol:

Trouwens, hoe arrogant is het om te verwachten dat alle duur betalende toeristen het Frans machtig zijn? :?: Maar goed, dat is een andere discussie ;)
Iets minder arrogant, maar nog steeds te arrogant als je het mij vraagt.

Kijk, in Berlin. Dáár zijn de displays op de haltes in elk geval tweetalig. En het 'zurückbleiben bitte" snap je ook na 2 keer wel. ;-)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Ruben »

En dan in Duits-Engels te horen krijgen. "For Messe Nord / ICC, please change here in the circle line" :P
Onlangs hebben ze daar trouwens de halte-afroepen van de nieuwe metrostellen (H, Hk) geïntroduceerd in al het oude materieel. Nog meer Engels in de metro dus, maar een stukje nostalgie down the drain.

Betekent dit nou, dat Marc Klardie zijn afroepjes in het Engels moet gaan doen?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Suus »

Nou, mag hopen van niet. Straks krijgen we ook nog alle toeristische informatie terug in de omroepen (voor zover de conducteur die er al niet bij omroept).

Want ja, ik erger mij soms dood aan alle toevoegingen van de conducteurs in de tram. Vooral die ene die alle attracties, ziekenhuizen, verzorgingshuizen, parken, overstappen en het zonenummer in zowel Nederlands als Engels omriep kwam bij mij na drie haltes al de strot uit. Jammer dat ik toen nog een flink aantal haltes moest. Helaas ging ze er tot het eindpunt in Diemen mee door. De eerste toerist die Diemen als doel heeft, en daar niet per ongeluk terecht komt moet ik nog meemaken :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Caspar »

Had laatst een omroepster in de tram die er al helemaal op was voorbereid. Ze riep zelfs alleen in het Engels om. Na iedere halte een paar keer: Plies wolluk to the front, wolluk to the front. Wat uitspraak lessen kunnen ze ook nog wel gebruiken. En in het Nederlands omroepen ook graag :wink: Men gaat er vanuit dat iedere Nederlander wel Engels snapt :neg:
Oud forumgebruiker

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Oud forumgebruiker »

NS-Reiziger schreef:Onlangs hebben ze daar trouwens de halte-afroepen van de nieuwe metrostellen (H, Hk) geïntroduceerd in al het oude materieel. Nog meer Engels in de metro dus, maar een stukje nostalgie down the drain.
Jammer :(. Dat vrouwtje met die ouderwetsche stem stond me wel aan :) .
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door tsov »

Bee schreef:Nou, mag hopen van niet. Straks krijgen we ook nog alle toeristische informatie terug in de omroepen (voor zover de conducteur die er al niet bij omroept).
Meteen doen! :D Ik heb dat nooit vervelend gevonden. Weet nog wel dat ik jaren geleden (dat zal rond 2000 geweest zijn) een keer een conductrice in de 25 had die er een hele rondleiding van maakte. "Als u nu rechts kijkt ziet u de Reguliersbreestraat en daarachter ligt het Rembrandtplein, aan uw linkerhand staat de Munttoren en begint de Kalverstraat." :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Oud forumgebruiker »

Opzich is het niet vervelend, maar in de non-toeristentrams (3, 7, 10, 12, 14) kan het wat mij betreft achterwege blijven. Vooral als je met één van deze elke dag moet pendelen. Ook een keer een conducteur gehad die er een ware show van maakte:

[omroep] *ploing* Rembrandtplein
[conducteur] Thorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrebeckeplein, Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuschinskiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

Leek net een kermisattractie :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Suus »

Misschien dat ze het 's avonds uit kunnen zetten ofzo. Als ik om half elf/elf uur in tram 9 zit gaat de conducteur ook niet meer al die attracties omroepen (eerder de hotels), als dat geautomatiseerd wordt wel natuurlijk. Komt nog bij dat niet alle attracties even bezienswaardig zijn (een conducteur die oude tramremise bij Hugo de Vrieslaan in de Watergraafsmeer omroept... Yeah, right). Komt nog bij dat 's avonds een hoop haltes met een flinke vaart voorbij gereden kunnen worden (Jeuh 8-) ).

Maar als dat technisch niet mogelijk is, liever een conducteur laten omroepen dan alles in de omroep verwerken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Opzich is het niet vervelend, maar in de non-toeristentrams (3, 7, 10, 12, 14) kan het wat mij betreft achterwege blijven. Vooral als je met één van deze elke dag moet pendelen.
Tja, sowieso worden omroepen vervelend als je ze elke dag hoort, dat geldt niet specifiek voor toeristische informatie (evengoed voor overstapinformatie en bandjes over niet-roken enzo).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Fles »

ziggy schreef:Ook een keer een conducteur gehad die er een ware show van maakte:

[omroep] *ploing* Rembrandtplein
[conducteur] Thorrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrebeckeplein, Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuschinskiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

Leek net een kermisattractie :shock:
:idea: Ook een klassieker:

"De DAM, The DAM, Le DAM, Der DAM, El DAM! De DAM!" :D
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door STF »

Centraal station, overstappen op tram; 1, 2, 4, 5, 9, 13, 16, 17, 24 en 26, dit is lijn 25 richting Passenger Terminal Amsterdam. :lol:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Jurjen »

STF schreef:Centraal station, Sint Nikolaaskerk, Nemo, overstappen op tram; 1, 2, 4, 5, 9, 13, 16, 17, 24 en 26, metro 51, 53 en 54, de IJ-veren, stop and go, de regionale buslijnen, en de regionale en Intercitytreinen. Dit is lijn 25 richting Passenger Terminal Amsterdam. Central station, Church of St. Nicholas, Nemo, change here for tram; 1, 2, 4, 5, 9, 13, 16, 17, 24, 26, metro 51, 53 en 54, ferries, stop and go, regional buses and regional and express trains. This is line 25 in direction of Passenger Terminal Amsterdam. :lol:
Bijna. :p
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door STF »

Centraal station, Sint Nikolaaskerk, Nemo, overstappen op tram 1, 2, 4, 5, 9, 13, 16, 17, 24 en 26, metro 51, 53 en 54, bus 18, 21, 22, 32, 33, 34, 35, 42, 43, 48, 91, 92, 93, 94, 100, 104, 106, 107, 108, 110, 111, 112, 114, 115, 116, 117, 118, 142, 170, 172, 173 en 234, nachtbus 348, 352, 353, 354, 355, 357, 358, 359, 360, 361 en 363, Stop and Go, NDSM werfveer, Buiksloterwegveer en IJpleinveer, draagvleugelboot, trein richting Haarlem, Zandvoort, Beverwijk, Uitgeest, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Breda, Schiphol, Roosendaal, Vlissingen, Weesp, Lelystad, Amersfoort, Deventer, Amsterdam Muiderpoort, Breukelen, Gouda, Utrecht, Nijmegen, Eindhoven, Maastricht, Heerlen, Belgie, Frankrijk, Duitsland, Amsteram Sloterdijk, Zaandam, Alkmaar, Den Helder, Hoorn en Enkhuizen, nachtnettreinen richting Schiphol, Leiden, Den Haag, Delft Rotterdam en Utrecht.
Dit is lijn 25 richting Passenger Terminal Amsterdam, u kunt alvast uitchecken.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Fles »

Vervolledigd met "Central station, trains to the Airport." :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Meltrain »

STF schreef:Centraal station, Sint Nikolaaskerk, Nemo, overstappen op tram 1, 2, 4, 5, 9, 13, 16, 17, 24 en 26, metro 51, 53 en 54, bus 18, 21, 22, 32, 33, 34, 35, 42, 43, 48, 91, 92, 93, 94, 100, 104, 106, 107, 108, 110, 111, 112, 114, 115, 116, 117, 118, 142, 170, 172, 173 en 234, nachtbus 348, 352, 353, 354, 355, 357, 358, 359, 360, 361 en 363, Stop and Go, NDSM werfveer, Buiksloterwegveer en IJpleinveer, draagvleugelboot, trein richting Haarlem, Zandvoort, Beverwijk, Uitgeest, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Breda, Schiphol, Roosendaal, Vlissingen, Weesp, Lelystad, Amersfoort, Deventer, Amsterdam Muiderpoort, Breukelen, Gouda, Utrecht, Nijmegen, Eindhoven, Maastricht, Heerlen, Belgie, Frankrijk, Duitsland, Amsteram Sloterdijk, Zaandam, Alkmaar, Den Helder, Hoorn en Enkhuizen, nachtnettreinen richting Schiphol, Leiden, Den Haag, Delft, Rotterdam, Dordrecht, Breda, Tilburg, Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven .
Dit is lijn 25 richting Passenger Terminal Amsterdam, u kunt alvast uitchecken.
Als we toch bezig zijn, vul ik het nog wel even aan. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Oud forumgebruiker »

Van Amsterdam naar Tilburg, is dat een nieuwe verbinding?
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door |Pim| »

Je bent me net voor.

Eigenlijk wel grappig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Meltrain »

Per nachtnettrein bestaat dat sinds december 2007, in de nachten do/vr, vr/za en za/zo. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door M57 »

Je mist de OBA nog! :D
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Fles »

Tube undergoes language upgrade

Ticket machines on the London Underground (LU) have been upgraded to operate in 17 different languages. Some of the touch-screen machines were already available in six languages - English, French, German, Italian, Japanese and Spanish. From Monday, all machines in every station will also have Arabic, Bengali, Chinese, Greek, Gujarati, Hindi, Urdu, Polish, Punjabi, Tamil, and Turkish. More than 300 languages are spoken in total in London.

Kulveer Ranger, Transport Director to the Mayor of London, said: "Boosting the number of languages on our ticket machines is just another step in making life easier for those who live in, or travel through, the capital." He said it would give many people added confidence, help maintain London as a city that supports its cultural diversity and would also improve tourists' visits to the city. LU is undertaking a major programme of renewal as part of Transport for London's Investment Programme.
Poeh hee, en Amsterdam gaat van 1 naar 2 talen. Wauw.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Suus »

De OV-Chipkaart verkoopautomaten kunnen 4 talen zover ik weet.

Maar je gaat mij niet vertellen dat het meeste LU-personeel verder komt dan Engels alleen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Fles »

Bee schreef:De OV-Chipkaart verkoopautomaten kunnen 4 talen zover ik weet.

Maar je gaat mij niet vertellen dat het meeste LU-personeel verder komt dan Engels alleen.
Nou ik denk dat ze voor de grote vreemde talen (zoals je ziet houden ze rekening met de oud-koloniën, met een stuk of 4-5 Indische talen alleen al) native speakers recruteren. Natuurlijk niet op iedere halte, maar wel op de knooppunten. Net zoals EuroDisney ook Nederlanders ronselt om hun Nederlandse gasten te woord te kunnen staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten