NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Daniel »

NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat
Geplaatst op: maandag 1 juni 2009 om 22:50
Laatst bijgewerkt: maandag 1 juni 2009 om 22:50
Nieuwsfoto
AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen gaan hun kaartautomaten nog beter bewapenen tegen pinpasfraude. Nadat de meest fraudegevoelige automaten sinds eind vorig jaar zijn voorzien van een noppenplaat, komt de NS in de tweede helft van dit jaar met een 'extreem zware voorzetmond', die het kopiëren van betaalpassen moet voorkomen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Fles »

Die reacties daar :D :lol:

Janneke uit Amsterdam door de bocht:
Als passagier kies je in eerste instantie er ook voor om je kaartje te pinnen want als je een kaartje bij het loket koopt moet je 50 eurocent meer betalen. Dat vind ik afzetterij en onklantvriendelijk, zeker met al die skimmers! Je bent nu haast gedwongen om die 50 eurocent maar te betalen, dan heb je in ieder geval geen kans geskimt te worden.
Ja hoor. Hoeveel miljoen kaartjes worden er jaarlijks via de automaten verkocht? En hoeveel skimpogingen zien we? Nee okee :pos:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Ruben »

Dat zijn keiharde statistieken tegenover emoties als angst. Als treinreiziger loop je een grotere kans geskimt te worden, vanwege de onmacht om dit probleem bij die automaten in te dammen. Voor mensen die het daarom maar liever niet doen, is die 50 cent dan wel een soort van straf, ja.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Suus »

Pinautomaten in winkels worden helaas ook steeds vaker geskimmed, dus Janneke kan beter haar pinpas in haar portomonnee houden en hopen dat de OV-Chipkaart heel snel wordt ingevoerd. Kan ze lekker op haar p-kaart automatisch opladen aanzetten, en hoeft ze nooit meer te pinnen om met de trein te gaan. Hey, en ze kan er nog met tram, bus en metro ook!

Maar nee, want met de OV-Chipkaart raakt ze haar geld kwijt omdat die gekraakt zou kunnen worden. Nou, zit zij even in een spagaat.

Ze moet niet zo zaniken, als blijkt dat de kaart geskimmed is, wat banken vaak snel genoeg doorhebben, krijgt ze gewoon al haar geld terug :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Geert »

Nou ja, het is wel een hoop ellende met kaart blokkeren, nieuwe kaart ontvangen, controleren of je geld terug is en überhaupt het idee dat mensen je rekening met weinig moeite kunnen plunderen. Tuurlijk, je krijgt uiteindelijk je geld wel weer terug, maar het is een hoop gedoe en je hebt geen enkele garantie dat het niet weer gebeurt binnenkort.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door playertwo »

Als de passen met chip in plaats van magneetstrip ingevoerd zijn in Nederland (wat in veel landen al lang is gebeurt), ben je van het probleem af.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Geert »

Voorlopig wel in ieder geval (niets is onkraakbaar natuurlijk, maar het is een stuk lastiger).
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Ruben »

De chip wordt dan althans binnen afgelezen door hem enige seconden ergens in te laten zitten. Anders dan een stripje die ook door een voorzetmond gelezen kan worden bij in- en uitvoeren. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Nou ja, het is wel een hoop ellende met kaart blokkeren, nieuwe kaart ontvangen, controleren of je geld terug is en überhaupt het idee dat mensen je rekening met weinig moeite kunnen plunderen. Tuurlijk, je krijgt uiteindelijk je geld wel weer terug, maar het is een hoop gedoe en je hebt geen enkele garantie dat het niet weer gebeurt binnenkort.
Tja nou goed: als je portomonee wordt gejat is het ook een hoop gedoe. En dan krijg je ook niet of niet altijd je geld terug... :roll:

Criminaliteit is vervelend en naar enzo, maar het is wel een verschijnsel dat bij de moderne samenleving hoort, als wespen op een mooie picknickdag. Heel goed dat er gekeken wordt naar preventieve en repressieve maatregelen, maar je kunt simpelweg niet (van de overheid) verwachten dat de kans op slachtoffer te worden van zoiets ooit tot 0 % zakt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Wubbo »

Ik weiger me erbij neer te leggen dat criminaliteit bij de samenleving hoort. Misschien ben ik een sentimentele zak, maar voor mij hoort het er niet bij en ik zal er ook nooit aan wennen. Al weet ik donders goed dat de kans dat er ooit geen criminaliteit meer zal zijn ongeveer 0 of nog kleiner is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Tja nou goed: als je portomonee wordt gejat is het ook een hoop gedoe. En dan krijg je ook niet of niet altijd je geld terug... :roll:

Criminaliteit is vervelend en naar enzo, maar het is wel een verschijnsel dat bij de moderne samenleving hoort, als wespen op een mooie picknickdag. Heel goed dat er gekeken wordt naar preventieve en repressieve maatregelen, maar je kunt simpelweg niet (van de overheid) verwachten dat de kans op slachtoffer te worden van zoiets ooit tot 0 % zakt...
Bovenstaande redenatie is nogal gevaarlijk. Anders kun je ook wel politie afschaffen, aangezien criminaliteit toch niet verdwijnt...

De overheid heeft met het pinnen niet zoveel te maken (pinnen is een systeem van de banken). Wat blijkt: pinnen met een chip in plaats van een magneetstrip is een stuk veiliger, omdat de chip niet afgelezen en gekopieerd kan worden (in tegenstelling tot de magneetstrip). Ik verwacht wat dat betreft dat een aantoonbaar beter en veiliger systeem gewoon ingevoerd wordt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Ruben »

Het is te wijten aan de afspraak tussen banken en de handel dat het PIN-systeem tot 2013 zou blijven, omdat winkeliers e.d. natuurlijk investeringen hebben gedaan en geen zin hadden over te gaan op EMV en SEPA. Nederland werd toen uiteraard erg interessant voor dit soort bendes, wat de deadline gelukkig al naar 2011 heeft vooruit geschoven. Laatst moest ik bij de Bijenkorf mijn credit card al in de chiplezert stoppen; het apparaat dat ze daar gebruiken zie ik tegenwoordig erg veel dus ik verwacht dat het aantal EMV apparaten sinds 2008 wel groot is. Het zou mooi zijn als ze de Debet-cards nu dus ook gaan uitrollen, en dat je de keuze krijgt om EMV te betalen voor je eigen veiligheid.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Daniel »

Toevallig ontving ik net vorige week een nieuwe bankpas waarbij nu ook uitgebreid vermeld werd dat het ding, naast de magneetstrip, over zo'n EMV-chip beschikt. Met verwijzing naar een site voor meer informatie.
Meen trouwens dat m'n vorige bankpas ook al zo'n chip had, maar ABN Amro is bij mij nogal enthousiast met het vervangen van 't pasje: het ding heeft zelden de vervaldatum bereikt die erop staat. Nu ook weer, overgegaan naar een ander pakket en gelijk een nieuwe pas... het enige verschil is de kleur notabene :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door IC3 »

Als afgestudeerd HBO'er of WO'er krijg je inderdaad een ander pasje dan toen je student was. Gifgroen welteverstaan. :mrgreen: Wordt trouwens automatisch door het systeem aangemaakt.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door STF »

Waarom heb ik dan ook een gifgroen pasje?
Ik heb bij ABN-AMRO opgegeven dat ik nog altijd studeer op het MBO.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door IC3 »

STF schreef:Waarom heb ik dan ook een gifgroen pasje?
Ik heb bij ABN-AMRO opgegeven dat ik nog altijd studeer op het MBO.
Pasjes voor een studentenrekening zijn ook gifgroen, maar met een iets andere opdruk. Verder is natuurlijk alles bij ABN AMRO groen (al dan niet met gele accenten).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Daniel »

Hmm, mijn studentenpas was anders niet gifgroen maar gewoon donkergroen :wink: Maar dat ding is zelfs al tig keer vervangen zonder pakketwijzigingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Ik weiger me erbij neer te leggen dat criminaliteit bij de samenleving hoort. Misschien ben ik een sentimentele zak, maar voor mij hoort het er niet bij en ik zal er ook nooit aan wennen. Al weet ik donders goed dat de kans dat er ooit geen criminaliteit meer zal zijn ongeveer 0 of nog kleiner is.
Waar goed is, is ook slecht, anders kun je de goede niet van de slechte onderscheiden. Het is nu eenmaal iets wat in een samenleving bestaat, en dat kun je deels bestrijden, maar het zal er altijd zijn.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Criminaliteit is vervelend en naar enzo, maar het is wel een verschijnsel dat bij de moderne samenleving hoort, als wespen op een mooie picknickdag.
Mja, en dat ik nou WEER een open deur ga inkoppen? Mwoa, ik sla ff over deze keer :pos:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Ruben »

Wespen roei ik uit met een spuitbusje na zonsondergang. Hele nest in één keer weg. :pos:

Nu de muggen nog. Minstens zo erg.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Vinny »

NS-Reiziger schreef:Wespen roei ik uit met een spuitbusje na zonsondergang. Hele nest in één keer weg. :pos:

Nu de muggen nog. Minstens zo erg.
Ach je kunt altijd nog de Sharia'a invoeren, dan heb je ook geen last meer van criminaliteit en is in mijn ogen ongeveer net zo buiten proportioneel als met allerlei verdelgingspoeder om je heen spuiten om wespennesten uit te roeien, voorzover deze natuurlijk in de vrije natuur staan ;)
Bovenstaande redenatie is nogal gevaarlijk. Anders kun je ook wel politie afschaffen, aangezien criminaliteit toch niet verdwijnt...
Volgens mij hoor je me dat niet zeggen, ik vind ook dat criminelen zwaarder gestraft mogen worden dan in de huidige situatie het geval is: wat ik alleen aan probeer te geven is dat de overlast die je ervaart ook best gerelativeerd mag worden. Zeker omdat het gewoon een reactie is op de nogal overdreven bezorgdheid van de vrouw 'die dan maar niet gaat pinnen'. Het hele skimmen van pasjes is natuurlijk ook gewoon in de mode, omdat de ouderwetse zakkenrollerij niet meer gebeurd, omdat mensen hooguit nog een paar tientjes kleingeld hebben in hun portemonnee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Suus »

Ik heb trouwens vandaag voor het eerst gepind met gebruik van de chip. Bleek al mogelijk bij de Gamma, terwijl ik in eerste instantie wilde chippen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door playertwo »

Reiziger Ddrs schreef:Hmm, mijn studentenpas was anders niet gifgroen maar gewoon donkergroen :wink: Maar dat ding is zelfs al tig keer vervangen zonder pakketwijzigingen.
Ik heb gewoon een zwarte kaart van ABN Amro :mrgreen:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door ODRAIL »

Even wat anders: waarom is het hier in Neederland niet mogelijk om in het openbaar vervoer bij automaten met briefgeld te betalen en in de ons omringende landen wel :??
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS introduceert voorzetmond op kaartautomaat

Bericht door Suus »

Dat heeft te maken met de Nederlandse wet. Er is een wet die verplicht om automaten bij een bepaalde inhoud te legen met extra zware beveiligde ophaaldiensten, en die beveiliging wordt steeds strenger bij steeds hogere hoeveelheden geld, waardoor het voor de NS onbetaalbaar zou worden om de automaten leeg te halen (immers: met bankbiljetten kan je veel sneller grote bedragen opsparen). Daarnaast staan de automaten niet in een afsluitbaar gebouw, en zijn daardoor gevoeldiger voor kraken. Aldus een medewerker van de RET die uitlegde waarom de RET geen bankbiljetten accepteerd.

Opvallend feitje: De OV-Chipkaartautomaten van het GVB accepteren wel bankbiljetten!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten