Modal split

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Modal split

Bericht door Vinny »

Nu ik toch met kuddo's aan het strooien ben, een leuk tandenbijtertje.
Het openbaar vervoer is niet in alle landen even populair. In West-Europa schommelt het in de meeste gevallen zo'n beetje tussen 10 en 20%. In Madagascar is geen officiëel openbaar vervoer (marktaandeel 0%) en in Japan wordt weliswaar veel met het OV gereisd (voornamelijk met de trein), maar heeft het OV als geheel niet een wereldschokkend marktaandeel.
Ergens op de wereld bestaat een land waar liefst 47% van de forensenverplaatsingen met het OV plaatsvindt. De vraag aan jullie is: Waar?
(Gratis tip: zoek het niet in stadsstaatjes zoals Singapore).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Modal split

Bericht door Ruben »

India. :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Bericht door Jurjen »

Nee man, de brommert is geen OV. ;-)
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Modal split

Bericht door IC3 »

Mwa, Zwitserland lijkt me geen gek idee. :)
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Modal split

Bericht door |Pim| »

Ik weet niet.

Ik denk zelf een land hier in de buurt zoals belgie en luxemburg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Modal split

Bericht door Meltrain »

Met die lage prijzen voor het OV in België, zouden het best onze Zuiderburen kunnen zijn. :p

Maar persoonlijkdenk ik ook zwitserland, of China wellicht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Modal split

Bericht door Suus »

Ik sluit mij ook aan bij China-roepers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Bericht door Jurjen »

Oostenrijk is met 25% OV het land in de EU met het hoogste EU gebruik. België 17,1, Nederland 16,6. Ierland is ook een positieve uitzondering met 21%!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Modal split

Bericht door webguy »

Misschien NYC? Dat komt wel redelijk hoog met z'n metro en bussysteem...
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Bericht door Jurjen »

Nah, het gaat om een land. Dus misschien zijn er in India toch minder brommerts dan ik vermoedde. Aandeel van de trein ligt daar op iets van 17% (in 2000). Maar bus is daar populairder dan de trein.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Modal split

Bericht door Vinny »

Jurjen schreef:Oostenrijk is met 25% OV het land in de EU met het hoogste EU gebruik. België 17,1, Nederland 16,6. Ierland is ook een positieve uitzondering met 21%!
Een mooi overzicht, het land wat ik bedoel is geen lid van de EU. Verder is het ook niet één van de landen die door de andere posters genoemd is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Bericht door Jurjen »

Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Modal split

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Een mooi overzicht, het land wat ik bedoel is geen lid van de EU.
Mooi, houden zo ;)
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Modal split

Bericht door IC3 »

Goh, had ik ook niet kunnen bedenken, erg verrassend. :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Modal split

Bericht door Fles »

Volgens de bijbehorende XLS gaat het bij Turkije trouwens om 45 % OV.

Ook leuk: Als je gaat kijken naar de verhouding tussen Rail en Bus staat NL bovenaan :idea:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Modal split

Bericht door Meltrain »

Maar dat overzicht gaat nog steeds alleen over Europa.
Misschien is er elders in de wereld nog wel een land met meer OV? Ik denk het wel, want we zochten naar een land met 47% en Turkijke is 'slechts' 45%. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Bericht door Jurjen »

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Vinny een andere bron met iets andere gegevens heeft dan dat ik gevonden heb. Zulke cijfers komen natuurlijk voort uit steekproeven en kunnen dus per meting verschillen. ;-)

Want, laten we wel zijn:
- geen stadstaat
- geen EU-land (hij zei nooit 'geen Europees land')
- geen India, China
Fles schreef:Ook leuk: Als je gaat kijken naar de verhouding tussen Rail en Bus staat NL bovenaan :idea:
Tsja, Nederland heeft geen interregionaal busnet, maar slechts enkele lijnen. Andere landen hebben dit veel meer, terwijl het spoorvervoer daar doorgaans trager is.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Modal split

Bericht door Ruben »

Binnen het OV is de trein in NL logischerwijs populairder vanwege de perrons bij elke grasspriet en het fijnmazige railnet t.o.v. de totale landoppervlakte. Dat wetende, vind ik dat het autogebruik evengoed erg hoog is, vergeleken bij andere landen. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de mobiliteit als geheel hier hoger ligt. Als in het buitenland meer mensen in hun eigen regio werken dan in Nederland -wat hier sinds de suburbanisatie eerder uitzondering is- is het OV al sneller een alternatief. Op de langere afstanden is de auto toch al snel handiger.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Modal split

Bericht door Karl »

In het buitenland zit in het lokale OV ook wat hier op de fiets zit. :!:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Modal split

Bericht door Suus »

NS-Reiziger schreef:Binnen het OV is de trein in NL logischerwijs populairder vanwege de perrons bij elke grasspriet en het fijnmazige railnet t.o.v. de totale landoppervlakte. Dat wetende, vind ik dat het autogebruik evengoed erg hoog is, vergeleken bij andere landen. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de mobiliteit als geheel hier hoger ligt. Als in het buitenland meer mensen in hun eigen regio werken dan in Nederland -wat hier sinds de suburbanisatie eerder uitzondering is- is het OV al sneller een alternatief. Op de langere afstanden is de auto toch al snel handiger.
Nee, in België, daar hebben ze voor elke grasspriet een station. Dan vind ik het hier nog wel meevallen. Wel is het aantal voorstadshaltes in Nederland relatief groot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Modal split

Bericht door Jurjen »

Bee schreef: Nee, in België, daar hebben ze voor elke grasspriet een station. Dan vind ik het hier nog wel meevallen. Wel is het aantal voorstadshaltes in Nederland relatief groot.
Maar in die zin vind ik de voorstadstreinen in Duitsland ook hoog scoren. De S-Bahn daar vallen immers ook gewoon onder het treinsysteem.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Modal split

Bericht door Vinny »

meltrain schreef:Maar dat overzicht gaat nog steeds alleen over Europa.
Misschien is er elders in de wereld nog wel een land met meer OV? Ik denk het wel, want we zochten naar een land met 47% en Turkijke is 'slechts' 45%. ;)
Turkije is heel goed gevonden, maar niet goed genoeg. Er is inderdaad een land met 'meer' OV... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Modal split

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Nee, in België, daar hebben ze voor elke grasspriet een station.
Die grassprieten hebben daar alleen vaak wel een érg karige dienstregeling... Daar trek je niet vreselijk veel reizigers mee.

B 3500km spoor, 550 stations = gemiddeld iedere 6,37km een station
NL 2800km spoor, 386 stations = gemiddeld iedere 7,25km een station
Zo veel groter is de stationsdichtheid in België dus ook weer niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Modal split

Bericht door Vinny »

*kuch* België is ook een kleiner land he, het spoorwegnet is fijner vertakt, zodat er per oppervlakteéénheid wel degelijk een grotere stationsdichtheid bestaat (en ook een grotere spoorwegdichtheid). Dit wordt echter gecompenseerd door lagere frequenties: in zijn totaliteit bedraagt het aantal treinkilometers en reizigerskilometers, alsmede de modal split ongeveer hetzelfde als in Nederland :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Modal split

Bericht door Suus »

De NMBS heeft in 1993 natuurlijk wel flink lopen schrappen, er zijn toen minstens 50 stations op een dag gesloten omdat het aantal instappers ver onder de 200 lag. Daar zitten nu nog steeds bijna de helft van de stations in dat land onder. Komt ook door de extreem beroerde frequenties en de wat ondoorzichtelijke dienstregeling (vol met Piekuurtreinen en Intercities die elk ergens anders stoppen). België kan veel beter, maar de NMBS lijkt het gewoon te vertikken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten