Hispeed perikelen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Voor de liefhebbers van een kaartje aan de balie: gisteren werd ik er op geattendeerd aan de balie dat de transactie kosten zijn verhoogd naar €10,- :shock: Uitzondering daarop zijn de kaartjes die uit de kaart automaat te halen zoals bestemmingen in België, Luxemburg en wat Duitse bestemmingen. (blijven 3,50) Wil je echter een kaartje voor Thalys, TGV, en andere bestemming of enkel een reservering bovenop je kaartje wat uit het automaat is gehaald voor bv ICE dan betaal je €10,- :neg:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Jurjen »

Man man man, voor dat geld vlieg je heen en weer naar Londen tegenwoordig!

(Eindhoven-Stansted met Ryanair op dinsdagen. ;-))
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Suus »

Sinds de vliegtax is afgeschafd is het bijna altijd goedkoper dan met de Eurostar, daarvoor kwam de Eurostar er meestal als goedkoopste uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

Caspar schreef:Voor de liefhebbers van een kaartje aan de balie: gisteren werd ik er op geattendeerd aan de balie dat de transactie kosten zijn verhoogd naar €10,- :shock: Uitzondering daarop zijn de kaartjes die uit de kaart automaat te halen zoals bestemmingen in België, Luxemburg en wat Duitse bestemmingen. (blijven 3,50) Wil je echter een kaartje voor Thalys, TGV, en andere bestemming of enkel een reservering bovenop je kaartje wat uit het automaat is gehaald voor bv ICE dan betaal je €10,- :neg:
Klantvriendelijker zou zijn de kaartjes die je wel uit de automaat kunt halen een toeslag van € 10,= te geven (immers: daar is een goed alternatief voor, vergelijk de binnenlandse toeslag). De kaartjes die je lastiger kunt krijgen (niet uit de automaat) krijgen dan de € 3,50-toeslag.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Ruben »

Ik snap inderdaad ook niet dat het net andersom is. Daar was die balietoeslag immers ooit op geïntroduceerd, maar dat zijn ze zelf kennelijk al vergeten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Hispeed perikelen

Bericht door IC3 »

Geen balietoeslag lijkt me redelijker. Waarom kan het in andere landen wel zonder extra kosten en dan ook nog eens met meer verkooppunten? Het lijkt me gewoon onwil van NS en Hispeed. Internationale kaartjes kopen voor het volledige assortiment zou wat mij betreft bij alle binnenlandloketten plaats moeten kunnen vinden. Als het makkelijk is om aan een treinkaartje te komen, kan het marktaandeel voor internationale reizen per trein zo maar eens stijgen, denk ik.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

Ja, maar, internationaal reizen per trein is vooral NIET de bedoeling.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

IC3 schreef:Geen balietoeslag lijkt me redelijker. Waarom kan het in andere landen wel zonder extra kosten en dan ook nog eens met meer verkooppunten? Het lijkt me gewoon onwil van NS en Hispeed. Internationale kaartjes kopen voor het volledige assortiment zou wat mij betreft bij alle binnenlandloketten plaats moeten kunnen vinden. Als het makkelijk is om aan een treinkaartje te komen, kan het marktaandeel voor internationale reizen per trein zo maar eens stijgen, denk ik.
Op kosten kan de trein meestal niet winnen, op reistijd is het vliegtuig vaak sneller of even snel (afhankelijk van de bestemming natuurlijk). Punten waarmee valt te scoren zijn fijnmazigheid (als de bestemming een station heeft kun je er meestal wel komen), comfort en gemak om tickets te boeken. Op dat laatste punt valt wel wat te verbeteren, dunkt me.

Als het nou zo was dat je gemakkelijk via internet of de automaat treinkaartjes kunt kopen, dan was er niet zoveel aan de hand. Op deze manier is het gewoon een verkapte manier om gemakkelijk winst te maken, er is tenslotte bijna geen alternatief.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Jurjen »

NS Hispeed heeft geen baat bij een lagere balietoeslag, immers laartjes voor haar eigen bestemmingen (IC Berlin, ICE International, Benelux, Thalys) zijn vrij goed verkrijgbaar, de meeste bij het binnenlands loket en de automaat, de rest met 'slechts' 3,50 baliekosten bij de Hispeed balie.
De kaartjes waar Hispeed nu 10 euro balietoeslag op gaat heffen, zijn kaartjes waar zij zelf niet aan verdienen, omdat ze niet meedoen aan het rijden van die trein. Bijvoorbeeld Citynightline, of bestemmingen die wat obscuurder zijn ('nee hoor, u koopt hier het kaartje naar Frankfurt, en daar koopt u de rest'.)
Wat ze dus proberen is om het liefst van al die klanten voor treinen van 'anderen' af te zijn, en er anders in elk geval een redelijke omzet aan over te houden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

Geert schreef:(...) comfort (...)
Onder comfort versta ik ook informatievoorziening, die vind ik eerlijk gezegd beroerd. Van Milaan naar Zagreb (voorbeeld) met de trein? Geen flauw idee wat dat kost, met die Tsjechische site kun je een beetje een inschatting maken, maar dat is ook nog koffiedik kijken.
Het is een spectrum.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Jurjen »

Karl schreef:Onder comfort versta ik ook informatievoorziening, die vind ik eerlijk gezegd beroerd. Van Milaan naar Zagreb (voorbeeld) met de trein? Geen flauw idee wat dat kost, met die Tsjechische site kun je een beetje een inschatting maken, maar dat is ook nog koffiedik kijken.
Vierenvijftig euro en vijf cent.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Justin »

Van de week voor de zoveelste keer dat er een BNL uitviel vanaf Asd. Vaak wordt dan omgeroepen dat men de s2100 moet nemen die er vlak achter zit en dat men op Dordrecht moet overstappen. Je zou dan denken dat er vanaf daar dat mat wordt ingelegd (als de tegentrein bijvoorbeeld een dikke plus had), maar nee. Bij aankomst in Rotterdam wordt dan ineens vlug omgeroepen dat de mensen naar Roosendaal/Antwerpen/Brussel in Rotterdam uit moeten stappen en om .55 (dus over pak em beet 52 minuten) de trein daar moeten pakken.

Het is gewoon een eufemisme om te zeggen dat je dikke pech hebt en de trein een uur later komt en je net zo goed in Amsterdam/Schiphol/Den Haag een uur later had kunnen vertrekken :evil:.

Kan die 2100 dan niet gewoon door naar Rsd en dat men daar op de stopper verder gaat? Het is niet zo denderend, maar iets is beter dan niets. Probleempje is dat die stopper om .37 vertrekt en als de s2100 door zou rijden hij vijf minuten later komt (plus overstaptijd enzo)....
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Daniel »

Probleem met doorrijden met de s2100 is dat je weer met de kerende trein in de problemen komt en vervolgens in Amsterdam weer ergens materieel voor een s2600 vandaan moet toveren.
Aan de randen van de spits gebeurd het doorrijden naar Roosendaal zo af en toe wel als er vertragingen bij de BNL geweest zijn: de t2167 bestaat bv. uit twee stellen waar er in Dordrecht eentje afgaat. Heb enkele keren gezien dat dat afgekoppelde stel als extra IC naar Roosendaal doorrijdt (daar moet het namelijk toch heen, maar het gaat normaal als LM :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Een klein perikeltje:
Afbeelding
Ik zat in de Bs, die is sowieso wc-loos (afgesloten) dus maar naar volgend rijtuig lopen, staan er 4 mensen voor je te wachten, dan maar naar weer volgend rijtuig, krijg je dit te zien, dan maar weer naar volgend (sta intussen al bij de 1e klas), staan er gelukkig maar 2 mensen voor je te wachten. Onderweg nog de koffiekar moeten langs manoeuvreren en een hoop koffers/reizigers op de balkons.
Laatst gewijzigd door Caspar op vr 05 jun 2009, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Suus »

Ik had een paar weken geleden een benelux waar alle WC's defect waren :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Nog even terugkomend op afgelopen zaterdag met Thalys 9326
Wat slordig, dat zou je niet verwachten in de Thalys want die blinken normaal zo uit in het geven van info. Ik hoorde vandaag op Rtd, Gv, Shl en Asd diverse malen bandjes over opgeheven Thalyssen, met als enige advies dan maar naar de Servicebalie van Hispeed te gaan. Daar sta je dan met je goeie gedrag (en je tas voor een weekendje Parijs).

Uiteindelijk was de aankomsttijd in Parijs 17.47u (ipv 13.35u) wat een vertraging betekent van 252 minuten. Oftewel 4uur en 12 minuten.
Het echt irritante was dat ik een hotel had geboekt en betaald in Avignon. De enige (laatste) TGV naar Avignon die nog te halen zou zijn vanuit Parijs was vol, dus viel mijn kaartje niet meer om te boeken zaterdag. Nu heb ik dus een hotel opgezocht bij Parijs, en dus 2 hotels betaald voor 1 overnachting. Waar en hoe en of ik mijn geld ergens kan terugkrijgen moet ik nog even uitzoeken.

Overigens hele weg vanaf Amsterdam tot en met Parijs geen enkel treinpersoneel gezien :roll:
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

Rechtsbijstand verzekerd, dan is het niet zoveel werk want dan doen die het voor jou als die hotelkamer maar duur genoeg was. Anders mag je NS Hispeed aansprakelijk gaan stellen wegens wanprestatie (en als je dat zelf moet doen, is dat heel wat meer werk).
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Hispeed perikelen

Bericht door math1985 »

Vervolgschade wordt nooit vergoed. En maar goed ook, want het schadebedrag kan natuurlijk snel erg oplopen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Meltrain »

Caspar schreef: Het echt irritante was dat ik een hotel had geboekt en betaald in Avignon. De enige (laatste) TGV naar Avignon die nog te halen zou zijn vanuit Parijs was vol, dus viel mijn kaartje niet meer om te boeken zaterdag.
Zou er in zo'n geval niet iets te regelen zijn dat je staand of op klapzittingen mee kan?
Ik bedoel, liever meegaan en op een klapzitting zitten dan vertraging oplopen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Dexter »

Als het goed is, kan je op de meeste Thalystreinen en TGV's in overboeking mee. Je krijgt dan een zitplaats toegewezen als die vrij blijft omdat degene die er hoorde te zitten onverhoopt weg is gebleven en anders kan je meereizen op een klapstoeltje. Er wordt dan ook een speciaal stickertje op je ticket geplakt. Althans, zo heb ik het een keer gedaan.
Vallend blad maakt rails glad.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Jurjen »

Daar zijn inderdaad klapstoelen voor beschikbaar, maar ook die zullen een keer op zijn, lijkt me?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Ja mij is verteld aan de Thalys Balie in Parijs Nord dat ik met de eerst volgende trein de volgende ochtend mee kon. Nu lag dat misschien ook aan het feit dat ik bijna achteraan in de rijen stond, en er ongeveer 250 andere reizigers voor mij waren. Ik zat namelijk helemaal achteraan in het achterste stel van de 2 Thalys'en. (oke misschien had ik al voor aankomst naar voren moeten lopen door de trein heen, en als een gek naar die balie voordringen, maar daar had ik niet aan gedacht).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Dexter »

Vandaag en morgen zijn er weer testritten met (NS-) publiek op de HSL-Zuid, waar NS-ers zich voor konden opgeven.

Ik reed vanmiddag lekker met mijn VIRMpje als s2600 langs Nieuw-Vennep en toen werd ik dus met een takkegang (voor mijn gevoel) rechts ingehaald door een testtrein, bestaande uit een Traxx met 7x HiSpeed ICRm. Het was maar 20 km/h harder dan dat ik daar zelf reed, maar ik heb nog nooit ICRm zo hard door zo'n scherp verkante boog zien gaan...

Toen we (bijna tegelijkertijd, maar hij was iets voor mij) bij de aansluiting Hfdm kwamen, ging ie voor me langs, op Shl stonden we naast elkaar en bij Riekerpolder aansluiting lagen we met 3 treinen in de knoop (met een s3100 ri Nm).
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

Dexter schreef:Vandaag en morgen zijn er weer testritten met (NS-) publiek op de HSL-Zuid, waar NS-ers zich voor konden opgeven.(...).
Ik zat in de 'late trein' vanuit Shl naar Rtd, was opzich wel aardig om sneller vanuit Shl in Rtd te zijn dan gebruikelijk, maar opzich was 't niet heel speciaal. Groene Hart tunnel was met meer dan drie minuten toch wel een lange tunnel (voor Nederlandse begrippen), vooral als je je bedenkt dat je onder wat koeien doorrijdt...
Het is een spectrum.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Dexter »

Tja wie boort er nou een tunnel onder weilanden en koeien? Welkom in Nederland... :roll:

Ik denk dat het 'speciale' gevoel wel zal komen als er echte HST's rijden en er ook daadwerkelijk met hoge snelheid gereden wordt. Vooralsnog is deze testtrein niet veel meer dan een gewone 'opgevoerde' getrokken trein.
Vallend blad maakt rails glad.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten