Modal split
Modal split
Nu ik toch met kuddo's aan het strooien ben, een leuk tandenbijtertje.
Het openbaar vervoer is niet in alle landen even populair. In West-Europa schommelt het in de meeste gevallen zo'n beetje tussen 10 en 20%. In Madagascar is geen officiëel openbaar vervoer (marktaandeel 0%) en in Japan wordt weliswaar veel met het OV gereisd (voornamelijk met de trein), maar heeft het OV als geheel niet een wereldschokkend marktaandeel.
Ergens op de wereld bestaat een land waar liefst 47% van de forensenverplaatsingen met het OV plaatsvindt. De vraag aan jullie is: Waar?
(Gratis tip: zoek het niet in stadsstaatjes zoals Singapore).
Het openbaar vervoer is niet in alle landen even populair. In West-Europa schommelt het in de meeste gevallen zo'n beetje tussen 10 en 20%. In Madagascar is geen officiëel openbaar vervoer (marktaandeel 0%) en in Japan wordt weliswaar veel met het OV gereisd (voornamelijk met de trein), maar heeft het OV als geheel niet een wereldschokkend marktaandeel.
Ergens op de wereld bestaat een land waar liefst 47% van de forensenverplaatsingen met het OV plaatsvindt. De vraag aan jullie is: Waar?
(Gratis tip: zoek het niet in stadsstaatjes zoals Singapore).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Modal split
India.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Modal split
Nee man, de brommert is geen OV. ;-)
Re: Modal split
Mwa, Zwitserland lijkt me geen gek idee. :)
Re: Modal split
Ik weet niet.
Ik denk zelf een land hier in de buurt zoals belgie en luxemburg.
Ik denk zelf een land hier in de buurt zoals belgie en luxemburg.
Re: Modal split
Met die lage prijzen voor het OV in België, zouden het best onze Zuiderburen kunnen zijn.
Maar persoonlijkdenk ik ook zwitserland, of China wellicht.
Maar persoonlijkdenk ik ook zwitserland, of China wellicht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Modal split
Ik sluit mij ook aan bij China-roepers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Modal split
Oostenrijk is met 25% OV het land in de EU met het hoogste EU gebruik. België 17,1, Nederland 16,6. Ierland is ook een positieve uitzondering met 21%!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Modal split
Misschien NYC? Dat komt wel redelijk hoog met z'n metro en bussysteem...
Re: Modal split
Nah, het gaat om een land. Dus misschien zijn er in India toch minder brommerts dan ik vermoedde. Aandeel van de trein ligt daar op iets van 17% (in 2000). Maar bus is daar populairder dan de trein.
Re: Modal split
Een mooi overzicht, het land wat ik bedoel is geen lid van de EU. Verder is het ook niet één van de landen die door de andere posters genoemd is.Jurjen schreef:Oostenrijk is met 25% OV het land in de EU met het hoogste EU gebruik. België 17,1, Nederland 16,6. Ierland is ook een positieve uitzondering met 21%!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Modal split
Mooi, houden zo ;)Vinny schreef:Een mooi overzicht, het land wat ik bedoel is geen lid van de EU.
Re: Modal split
Goh, had ik ook niet kunnen bedenken, erg verrassend. :)
Re: Modal split
Volgens de bijbehorende XLS gaat het bij Turkije trouwens om 45 % OV.
Ook leuk: Als je gaat kijken naar de verhouding tussen Rail en Bus staat NL bovenaan
Ook leuk: Als je gaat kijken naar de verhouding tussen Rail en Bus staat NL bovenaan
Re: Modal split
Maar dat overzicht gaat nog steeds alleen over Europa.
Misschien is er elders in de wereld nog wel een land met meer OV? Ik denk het wel, want we zochten naar een land met 47% en Turkijke is 'slechts' 45%. ;)
Misschien is er elders in de wereld nog wel een land met meer OV? Ik denk het wel, want we zochten naar een land met 47% en Turkijke is 'slechts' 45%. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Modal split
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Vinny een andere bron met iets andere gegevens heeft dan dat ik gevonden heb. Zulke cijfers komen natuurlijk voort uit steekproeven en kunnen dus per meting verschillen. ;-)
Want, laten we wel zijn:
- geen stadstaat
- geen EU-land (hij zei nooit 'geen Europees land')
- geen India, China
Want, laten we wel zijn:
- geen stadstaat
- geen EU-land (hij zei nooit 'geen Europees land')
- geen India, China
Tsja, Nederland heeft geen interregionaal busnet, maar slechts enkele lijnen. Andere landen hebben dit veel meer, terwijl het spoorvervoer daar doorgaans trager is.Fles schreef:Ook leuk: Als je gaat kijken naar de verhouding tussen Rail en Bus staat NL bovenaan
Re: Modal split
Binnen het OV is de trein in NL logischerwijs populairder vanwege de perrons bij elke grasspriet en het fijnmazige railnet t.o.v. de totale landoppervlakte. Dat wetende, vind ik dat het autogebruik evengoed erg hoog is, vergeleken bij andere landen. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de mobiliteit als geheel hier hoger ligt. Als in het buitenland meer mensen in hun eigen regio werken dan in Nederland -wat hier sinds de suburbanisatie eerder uitzondering is- is het OV al sneller een alternatief. Op de langere afstanden is de auto toch al snel handiger.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Modal split
In het buitenland zit in het lokale OV ook wat hier op de fiets zit.
Het is een spectrum.
Re: Modal split
Nee, in België, daar hebben ze voor elke grasspriet een station. Dan vind ik het hier nog wel meevallen. Wel is het aantal voorstadshaltes in Nederland relatief groot.NS-Reiziger schreef:Binnen het OV is de trein in NL logischerwijs populairder vanwege de perrons bij elke grasspriet en het fijnmazige railnet t.o.v. de totale landoppervlakte. Dat wetende, vind ik dat het autogebruik evengoed erg hoog is, vergeleken bij andere landen. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de mobiliteit als geheel hier hoger ligt. Als in het buitenland meer mensen in hun eigen regio werken dan in Nederland -wat hier sinds de suburbanisatie eerder uitzondering is- is het OV al sneller een alternatief. Op de langere afstanden is de auto toch al snel handiger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Modal split
Maar in die zin vind ik de voorstadstreinen in Duitsland ook hoog scoren. De S-Bahn daar vallen immers ook gewoon onder het treinsysteem.Bee schreef: Nee, in België, daar hebben ze voor elke grasspriet een station. Dan vind ik het hier nog wel meevallen. Wel is het aantal voorstadshaltes in Nederland relatief groot.
Re: Modal split
Turkije is heel goed gevonden, maar niet goed genoeg. Er is inderdaad een land met 'meer' OV...meltrain schreef:Maar dat overzicht gaat nog steeds alleen over Europa.
Misschien is er elders in de wereld nog wel een land met meer OV? Ik denk het wel, want we zochten naar een land met 47% en Turkijke is 'slechts' 45%. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Modal split
Die grassprieten hebben daar alleen vaak wel een érg karige dienstregeling... Daar trek je niet vreselijk veel reizigers mee.Bee schreef:Nee, in België, daar hebben ze voor elke grasspriet een station.
B 3500km spoor, 550 stations = gemiddeld iedere 6,37km een station
NL 2800km spoor, 386 stations = gemiddeld iedere 7,25km een station
Zo veel groter is de stationsdichtheid in België dus ook weer niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Modal split
*kuch* België is ook een kleiner land he, het spoorwegnet is fijner vertakt, zodat er per oppervlakteéénheid wel degelijk een grotere stationsdichtheid bestaat (en ook een grotere spoorwegdichtheid). Dit wordt echter gecompenseerd door lagere frequenties: in zijn totaliteit bedraagt het aantal treinkilometers en reizigerskilometers, alsmede de modal split ongeveer hetzelfde als in Nederland
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Modal split
De NMBS heeft in 1993 natuurlijk wel flink lopen schrappen, er zijn toen minstens 50 stations op een dag gesloten omdat het aantal instappers ver onder de 200 lag. Daar zitten nu nog steeds bijna de helft van de stations in dat land onder. Komt ook door de extreem beroerde frequenties en de wat ondoorzichtelijke dienstregeling (vol met Piekuurtreinen en Intercities die elk ergens anders stoppen). België kan veel beter, maar de NMBS lijkt het gewoon te vertikken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten