Fotoverslag 8: Santpoort Noord - IJmuiden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Fotoverslag 8: Santpoort Noord - IJmuiden

Bericht door Dubbele P »

Fotoverslag 8: Santpoort Noord - IJmuiden

15 februari 2008 had ik onverwachts een vrije dag in de hertentamenweek. Ik besloot om deze dag nuttig te besteden en af te reizen naar Noord Holland en daar de lijn Santpoort Noord - IJmuiden eens vast te leggen.
Deze lijn is favoriet onder railtrackers, er zijn nog veel restanten te vinden en de lijn is goed begaanbaar, zowel qua begroeiing als lengte.

Hoewel de lijn eigenlijk aftakt vanaf Santpoort Noord, ben ik doorgereisd naar Driehuis en daar uitgestapt. Omdat de lijn een paar honderd meter na Santpoort aftakt, had ik niet zoveel zin om illegaal te gaan doen en me onnodig schuldig te maken aan spoorlopen :) Vanuit Driehuis ben ik over het spoor teruggelopen naar Santpoort, tot enkele honderden meters van de aftakking af.

En daar begin ik ook het fotoverslag:

Afbeelding
In de verte zien we station Santpoort Noord. Hier takt de lijn naar IJmuiden af. De aansluitwissel ontbreekt echter. Vlak na het einde van het Lovers Rail-tijdperk is deze weggehaald.


Afbeelding
Tot januari 1984 kende deze lijn bovenleiding. Deze is niet erg zorgvuldig verwijderd. De masten zijn gewoon afgezaagd en hierdoor nog langs het hele traject te herkennen. Aan de breedte is te zien dat de lijn ook dubbelsporig is geweest.


Afbeelding
Het vervolg van de lijn. Zo nu en dan ontbreekt er tijdens het eerste gedeelte een stukje. Na enkele honderden meters komen we al aan bij het eerste station.


Afbeelding
Voordat het zover is, eerst nog een ontbrekend stuk spoor. Mogelijk hebben hier auto's en machines overheen gemoeten en was gedeeltelijke opbraak noodzakelijk...


Afbeelding
Station Driehuis-Westerveld. Nog goed te herkennen aan de perronranden en de delen van de lantaarns en bebording.


Afbeelding
Op het eind van het perron staat dit kastje. Ik kon er niet uit afleiden of dit een sleutelkastje of een telefoonkastje is geweest. Misschien kunnen mensen zich dat nog herinneren.


Afbeelding
Ook stond aan het eind van het perron dit gevandaliseerd dwergsein. Zover ik weet, kende de lijn geen ATB en vraag ik me af of het negeren van dit sein wel gevolgen had. Overigens stond verder alleen in IJmuiden nog zo'n seintje, de rest van de lijn kende geen beveiliging. Overigens wel vóór de jaren 80, toen de lijn buiten dienst gesteld werd. Toen had de lijn nog mechanische beveiliging.


Afbeelding
Close-up van de inhoud van het dwergsein. Op de transformator meen ik bouwjaar 1996 te ontdekken, maar over de tweede '9' ben ik niet zeker.


Afbeelding
De leegstaande, voormalige wachtpost 8 aan de andere kant van de overweg.


Afbeelding
Vrijwel alle overwegen zijn onlangs vernieuwd. Hierbij heeft men de rails weggehaald. Hierdoor zijn er nogal wat aanpassingen nodig, mocht de lijn ooit weer geopend worden.


Afbeelding
Spoor richting IJmuiden. We kijken tegen de achterkant van een keperbaken aan.


Afbeelding
Aankondigingsbord overweg.


Afbeelding
Deze borden waren allemaal voorzien van zulke kastjes, die detecteerden of er trein reed en dus de overwegen sloten en openden.


Afbeelding
We naderen het volgend station, Velsen Zeeweg. Het linkerperron lag al voor deze overweg. Het rechter bevindt zich meteen achter de overweg.


Afbeelding
Wederom afgezaagde bovenleidingmastrestanten. Duidelijk van een andere soort dan op de voorgaande foto's


Afbeelding
Zicht over het perron van station Velsen Zeeweg. Let op de nog aanwezige abri uit de jaren '70!


Afbeelding
Aankondigingsborden overwegen met op de voorgrond een afgezaagde bovenleidingmast.


Afbeelding
Op de bebording langs het spoor is wel goed zichtbaar wanneer ze geplaatst zijn! 1996 is geponst, dus men heeft deze borden geplaatst toen men voor Lovers Rail de spoorlijn weer opgeknapt heeft. Juli 1996 is het reizigersvervoer weer gestart, dus deze borden zullen in het voorjaar van dat jaar geplaatst zijn. :)


Afbeelding
Stationsgebouw van station Velsen-IJmuiden Oost. Dit is nog vaag zichtbaar op de gevel.


Afbeelding
Het laatstgenoemde station moet een emplacement van enkele sporen hebben gekend. Dit maakte ik op uit de plaats van de bovenleidingmasten. Op deze foto zie je dat de afstand tussen de mast en het spoor groot is. Zodoende moeten hier dus zeker 4-5 sporen hebben gelegen. Behalve ballastrestanten was hiervan niet meer zoveel te vinden.


Afbeelding
Hoewel dit meer wegheeft van een verhoogde losweg, is dit toch echt het perron van Velsen-IJmuiden Oost. Vroeger zelfs een overstapstation!


Afbeelding
Oude spoorstaafsmeerinstallatie voor de boog naar links richting IJmuiden.


Afbeelding
Zicht op het perron van Velsen-IJmuiden Oost. Op de voorgrond de voormalige abri, waarvan de betegelde vloer nog vrijwel intact is! Links naast de abri bevindt zich de dichtgemaakte toegang naar de in-/uitgangstunnel van het station.


Afbeelding
Bij de scherpe boog richting IJmuiden start een contrarail. Deze bestaat uit een spoorstaaf die op de zij gemonteerd is.


Afbeelding
Even later volgt er een viaduct, van waaruit we al het water zien! Let op de spandoeken die ooit aan de railing vastgemaakt zijn!


Afbeelding
Wederom ontbreekt er een stuk spoor.


Afbeelding
Het spoor maakt een boog naar links en gaat zo met de weg een soort dijk vormen, die tussen het water en de bebouwing loopt.


Afbeelding
Na de bocht volgt het volgende station: IJmuiden Casembrootstraat. Dit is een eilandperron, waar enkel aan de rechterkant nog spoor ligt. De nog aanwezige abri staat aan het linkerspoor, dat er dus niet meer is.


Afbeelding
Restanten van de gevandaliseerde abri op station IJmuiden Casembrootstraat.


Afbeelding
In de bocht lag station IJmuiden Julianakade. Vreemd genoeg is dit vrijwel meteen na sluiting van de lijn in de jaren 80 gesloopt...


Afbeelding
Fluitbord voor de overweg en snelheidsbeperkingsbord.


Afbeelding
Een paar honderd meter volgt eerst een viaduct. Hierna houdt de lijn op, terwijl station IJmuiden (eindpunt) dan nog niet bereikt is. Helaas heeft men voor werkzaamheden en uitbreiding van het bedrijventerrein de voormalige halte en sporen bij IJmuiden opgebroken :(


Afbeelding
Aan de andere kant van de overweg (die eigenlijk geen overweg meer is) staan nog deze relaiskasten. Hier begon ook het emplacement van IJmuiden.


Afbeelding
En hier lag dan tot voor kort station IJmuiden, compleet met abri en restanten van een stationsklok. Inmiddels is alles hier verwijderd...


Afbeelding
Het enige dat nu nog herinnert aan het station is dit overblijfsel (mogelijk afgezaagde bovenleidingmast)...


Afbeelding
...en een stukje spoorstaaf (hectometerpaaltje?)


Afbeelding
En natuurlijk de nabije bushalte. Hier pak ik dan ook de bus naar Beverwijk en eindigt deze fototocht.

Op mijn site staat zoals gewoonlijk weer een overzicht van de hele tocht (70 foto's!).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten