Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Ardan »

Dus tijdens de concessie wordt het gewisseld? Vreemd, wist ik niet, ik volg die regio ook niet :P
Meltrains oplossing lijkt me in dat geval het beste, eventueel kan in de infobox :'Vervoerder: Connexxion (was Veolia)' of iets dergelijks.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 11 nov 2016, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Dus tijdens de concessie wordt het gewisseld?
Ja.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Hoe is dit met de concessie Veluwe gedaan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daantje »

De concessie wisselt volgens mij niet halverwege van vervoerder maar dezelfde vervoerder gaat er onder een andere 'merknaam' rijden. Veolia en Connexxion zijn allebei Transdev.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Hoe is dit met de concessie Veluwe gedaan?
Dat was voordat de wiki er compleet op stond (voor 2008), dus dat mist hier en daar nog.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Daantje schreef:De concessie wisselt volgens mij niet halverwege van vervoerder maar dezelfde vervoerder gaat er onder een andere 'merknaam' rijden. Veolia en Connexxion zijn allebei Transdev.
De concessie is echter niet aan Transdev gegund maar aan Veolia, dus wat dat betreft wisselt hij wel degelijk van vervoerder.
regenmaker schreef:
Suus schreef:Hoe is dit met de concessie Veluwe gedaan?
Dat was voordat de wiki er compleet op stond (voor 2008), dus dat mist hier en daar nog.
Sowieso was dat een naamswijziging waarbij echter het bedrijf exact hetzelfde bleef. Niet helemaal exact hetzelfde dus, maar het laat wel zien dat het niet 100% uniek is. We hebben het ook nog gehad bij Stadsvervoer Nederland wat in handen van Connexxion kwam door de overname van Novio, maar dat was een aflopende concessie waar alleen de bussen geleidelijk groen werden (die rijden nu nog in NHN).
Trouwens concessie Veluwe was één van de eerste gebieden op de wiki: buslijnen zijn begonnen met de stadsdienst Apeldoorn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Globetrotter »

Meltrain schreef:Een redelijk unieke situatie: de concessie Haaglanden Streek, die nu wordt geëxploiteerd door Veolia Transport, wordt vanaf december onder de naam Connexxion uitgevoerd.
Hoe kan ik dat het best op de Wiki verwerken?

Ik zat zelf te denken aan het toevoegen van een tekst op de concessie-pagina dat de exploitatie vanaf 11 december 2016 onder de naam Connexxion gebeurt en het wijzigen van de naam van de vervoerder op alle lijnpagina's, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.
Mijn voorstel zou zijn: de hoofdpagina van de concessie, zoals al eerder is geopperd, een uitgebreidere uitleg geven en vervolgens per lijn Veolia Transport in Connexxion veranderen en onder het kopje geschiedenis op de lijnpagina aangeven dat op 11 December de naam Veolia in het andere dochterbedrijf van Transdev, Connexxion, is veranderd.. Verder zouden daar nog de dienstregeling-/ routewijzigingen aan toegevoegd kunnen worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Op de pagina met huisstijlen in het OV missen her en der nog wat foto's, vooral van voormalige vervoerders. Nu heb ik van een aantal daarvan nog wel foto's met de bewuste huisstijlkleuren, maar alleen logo's van een opvolger erop (bv. een bus in Veonn-kleuren met NoordNed logo's erop). Desondanks toevoegen?

Ben in elk geval maar vast begonnen met de oude Hermes-kleuren en Limex, waarbij die laatste nog nieteens compleet is. Maargoed, als er één bedrijf was met veel kleurvarianten is het Limex wel... kwam net ook nog een ex-Groningse O405 in bijbehorende kleuren met Limex-logo tegen in de collectie :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Is er eigenlijk een standaard wat betreft de routestrips van ringlijnen?

Ik zet zelf altijd de beginhalte bovenaan, plaats dan alle haltes onder elkaar (in de juiste volgorde) met alleen een haltebolletje links (dus in de heenrichting) en sluit af met de eindhalte (die dezelfde is als de beginhalte).
Voorbeeld: Lijn 47 Ringlijn Rotterdam, Station Blaak - Noordereiland

Bij Lijn 2 Ringlijn Utrecht, CS Jaarbeursplein - Museumkwartier staat echter de beginhalte (= eindhalte) bovenaan en staat er onderaan de routestrip een (ogenschijnlijk) willekeurig gekozen "eindhalte". De overige haltes staan er tussen en hebben afhankelijk van de werkelijke situatie alleen een haltebolletje links of rechts.

Welke aanpak heft jullie voorkeur?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

Jouw voorbeeld (Lijn 47) vind ik een stuk duidelijker. Ik ga ervanuit dat bij voorbeeld 2 de eindhalte in de routestrip hetzelfde is als wat bij de beginhalte op de bus staat dan? Dat mis je wel weer bij voorbeeld 1. Wel vind ik bij voorbeeld 2 onduidelijk dat die ene halte richting CS tussen de haltes de andere kant op staat. Plak die dan meteen bij de eindhalte of bij het station erbij, zodat het gegroepeerd staat.

Bij lijnen die een normale route rijden met aan het einde een lus Voorbeeld vind ik het vrij onoverzichtelijk, maar ik zou niet weten hoe het daar anders zou moeten.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

De aanpak van lijn 47 heeft zeker mijn voorkeur en de aanpak van lijn 2 zeker niet, te onduidelijk met een willekeurig gekozen "eindpunt". In werkelijkheid rijdt de bus namelijk gewoon een ronde door het centrum van Utrecht. Pas als er ergens, halverwege een ronde van zo'n ringlijn, een halte is waar de bus enkele minuten stilstaat, dan kan er wat mij betreft van een eindpunt gesproken worden, maar dat is hier niet het geval.

Als de busvervoerder wel twee richtingen hanteert op de website, dan is het een wat ander verhaal, maar U-OV/Qbuzz hanteert lijn 2 gewoon als een ringlijn.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Ardan »

Voor lijnen die onderweg een lus gaan rijden lijkt het me een goed idee om die lus ook werkelijk te laten zien. Dus met een splitsing en dan om en om links en rechts een halte, eventueel nog met een pijltje bij de haltenaam om het nog duidelijker te maken. De halte die door de vervoerder als retourhalte wordt gebruikt onderaan, en dan een plaatje in een U-vorm die beide lijnen verbindt.. Ik ga straks thuis eens knutselen aan de Deventer lijn 1, en zo'n U-vorm maken, dan zie je wat ik bedoel.
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door dennistd »

Lijn 8 Ringlijn Hengelo Centraal - Enschede Winkelcentrum Zuid heeft ook een willekeurig eindpunt op de wiki. Het is officieel echter een ringlijn Hengelo Centraal - Hengelo Centraal, die ook nog eens 's ochtends andersom rijdt dan 's middags.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Ardan »

U-bocht gemaakt. Wat vinden jullie hiervan? Zwaluwenburg staat onderaan, daar verandert de bestemming van 'Blauwenoord' in 'Station'.
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

Het idee is goed, maar waarom staat Kleine Vos dan tussen de andere haltes ipv aan het begin/eind?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Ardan »

Mja hoe die volgorde het beste kan ben ik ook nog niet over uit. Als je de goede volgorde van boven naar beneden zo lang mogelijk goed wil hebben dan begin je meteen met de eerste halte aan het begin van de ring (dan lees je na de splitsing ook meteen de goede kant op), maar ik wilde de retourhalte helemaal onderaan hebben dus vandaar dat Zwaluwenburg en Kleine Vos 'omgedraaid' staan. Nou is Kleine Vos de enige halte die je tegenkomt tussen de retourhalte en het einde van het ringgedeelte, en één zo'n buitenbeentje staat inderdaad een beetje lullig maar misschien staat het al beter bij lijnen die meer haltes hebben tussen de retourhalte en het einde van de ring.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

Gewoon alles onder elkaar heeft sterk mijn voorkeur zoals lijn 47 van Milco. Probleem met de U-bocht is dat je nog steeds vrij arbitrair die bocht gaat leggen. Door alles onder elkaar te zetten heb je dat probleem niet. Alleen de paginanaam blijft dan nog iets waar ik zelf ook niet helemaal over uit ben. Lijn 10 Ringlijn Nijmegen, Station - Station is ook weer iets wat ik wil vermijden. Als de vervoerder een "via locatie" geeft, dan zou dat een goede keuze zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Wat ik ook nog wel is tegenkom is dat een stadsbus over het station heen wordt doorgetrokken en in de ene wijk als ringlijn rijdt en in de andere wijk als lijn met een vast eindpunt die zowel op de heen als terugweg dezelfde route heeft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Ardan »

fogeltje schreef:Gewoon alles onder elkaar heeft sterk mijn voorkeur zoals lijn 47 van Milco.
Bij lijnen die volledig als ring rijden kan het prima, bij een ring op het eind heeft het juist niet mijn voorkeur, je ziet dan haast niet welke haltes wél twee kanten op bediend worden.
Probleem met de U-bocht is dat je nog steeds vrij arbitrair die bocht gaat leggen. Door alles onder elkaar te zetten heb je dat probleem niet.
Hoe bedoel je?
Alleen de paginanaam blijft dan nog iets waar ik zelf ook niet helemaal over uit ben. Lijn 10 Ringlijn Nijmegen, Station - Station is ook weer iets wat ik wil vermijden. Als de vervoerder een "via locatie" geeft, dan zou dat een goede keuze zijn.
Die titel is inderdaad erg lelijk, maar de lijn gaat toch naar Heyendaal? Waarom noem je de pagina dan niet gewoon zo? En zeg alsjeblieft niet 'omdat de vervoerder dat niet doet', wij zijn de vervoerder niet en we kunnen zelf ook best nadenken :P
regenmaker schreef:Wat ik ook nog wel is tegenkom is dat een stadsbus over het station heen wordt doorgetrokken en in de ene wijk als ringlijn rijdt en in de andere wijk als lijn met een vast eindpunt die zowel op de heen als terugweg dezelfde route heeft.
Wat is je probleem?
________________________
Ik heb in mijn voorbeeld Zwaluwenburg en Kleine Vos eens omgedraaid. Dan heb je de heenweg links tot en met de retourhalte en daarna na de bocht de terugweg rechts. Misschien is dat beter..
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

regenmaker schreef:Wat ik ook nog wel is tegenkom is dat een stadsbus over het station heen wordt doorgetrokken en in de ene wijk als ringlijn rijdt en in de andere wijk als lijn met een vast eindpunt die zowel op de heen als terugweg dezelfde route heeft.
Dat kan dan toch zoals Ardan geplaatst heeft?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Dat is lastig met de manier die Meltrain laat zien, Ardan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Ardan »

Waarom? Je begint bij dat vaste eindpunt en werkt zo naar de lus toe? Dat het station dan ineens halverwege zit in plaats van het begin maakt toch niet uit?
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Ik probeer de situatie te begrijpen maar ik snap 'm even niet. Kan aan mij liggen hoor. :?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Milco schreef:De aanpak van lijn 47 heeft zeker mijn voorkeur en de aanpak van lijn 2 zeker niet, te onduidelijk met een willekeurig gekozen "eindpunt".
De aanpak van lijn 47 heeft juist niet mijn voorkeur omdat je niet kunt zien welke haltes in twee richtingen bediend worden, die zijn er immers ook bij dat geval. Bij lijn 2 speelt dat echter weer niet: die komt bij geenenkele halte in twee richtingen op het eindpunt na.
Voor ringlijnen hebben we echter nooit een echte richtlijn opgesteld: de keuze van de eindpuntbenaming is bv. ook afhankelijk van voorkeur,

Wat lijnen met een lus aan het einde betreft kan je die lus fysiek weergeven zoals in het voorbeeld van Ardan (en elders komt dat ook wel voor, die bv. de voorbeeldlink voor een ringlijn op de helppagina voor de naamgeving). Een andere optie is een setje éénrichtingshaltes tot het eindpunt, zoals hier: Lijn 3 Dordrecht, Crabbehof - Oudelandshoek.
Beide opties hebben als nadeel dat je toch ergens zelf een eindpunt zal moeten kiezen. In het geval van bovengenoemde lijn 3 is bv. in de dienstregeling het eindpunt in de richting van de routestrip halte Palissander (zoals weergegeven dus), maar de dienstregeling de andere kant op begint bij halte Merbau. In werkelijkheid rijdt de bus echter gewoon doorgaand en heeft hij nergens een fysiek eindpunt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Lijn 47 zou op de manier van lijn 2 getoond moeten worden en lijn 2 op de manier van lijn 47.

Of die U-bocht van Ardan nuttig is ben ik nog niet uit, in principe is het een lijn een route, met een lus zouden er twee routes kunnen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten