Lightrailplan spat als zeepbel uiteen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Lightrailplan spat als zeepbel uiteen

Bericht door Daniel »

Lightrailplan spat als zeepbel uiteen
Geplaatst op: donderdag 4 juni 2009 om 21:36
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 juni 2009 om 21:36

GOUDA - Het einde van een sprookje. Zo kan het besluit van b en w om de RijnGouwelijn niet over de Burgemeester Jamessingel te laten rijden, het beste worden omschreven.
Jarenlang heeft het stadsbestuur de Gouwenaars voorgehouden dat de tram van Alphen naar Gouda in de stad gedeeltelijk op straatniveau zou rijden. Ter hoogte van de Winterdijk zou de tram van het spoortalud naar beneden gaan, naar de middenberm van de te vernieuwen Burgemeester Jamessingel en dan naar het stationsgebouw.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Lightrailplan spat als zeepbel uiteen

Bericht door Mark »

Toen ik de TT las hoopte ik dat het eindelijk einde voorstelling was voor die trams maar helaas...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lightrailplan spat als zeepbel uiteen

Bericht door Suus »

Gelukkig wordt het plan niet zo zover vernaggeld dat de kruising in Gouda aanwezig blijft, die verdwijnt gelukkig wel.

En er vervalt een kansloze halte, dat is maar goed ook.
Laatst gewijzigd door Suus op do 04 jun 2009, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Lightrailplan spat als zeepbel uiteen

Bericht door Karl »

Bee schreef:(...) de kruising in Gouda aanwezig blijft, die verdwijnt gelukkig wel.
:?:

Je bedoelt de kruising met het overige spoorverkeer? Of een kruising met het wegverkeer?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lightrailplan spat als zeepbel uiteen

Bericht door Suus »

De lightrail gaat nu naar spoor 9, en zit daarbij de 8 treinen per uur naar Den Haag van spoor 10 flink in de weg. Doordat de plannen nog wel een spoor 12 voorzien, gaat die kruising er gelukkig uit.

Overigens, het feit dat de NS spoor 11 wil gebruiken voor intercities is wel opmerkelijk. Zouden er ook plannen zijn voor een perron aan spoor 2?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Lightrailplan spat als zeepbel uiteen

Bericht door Karl »

Misschien juist wel omdat er een spoor 12 komt, zodat je een crossplatform tram-trein hebt... maarja, 't is wel het AD...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lightrailplan spat als zeepbel uiteen

Bericht door reisthijs »

Het leek mij eerder logisch dat de Rijngouwelijn dan de sporen 11 & 12 zou krijgen. Als ze een frequentere dienst willen rijden dan nu (ik neem aan dat die spitstreinen uiteindelijk ook wel vervangen worden door zo'n lightrailgeval) is één enkel spoor in Gouda een beetje weinig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Lightrailplan spat als zeepbel uiteen

Bericht door Dexter »

Ik had juist begrepen dat ze spoor 11 in Gouda gedeeltelijk wilden gaan verlagen zodat ze van die kruisingen met vertrekkende treinen van spoor 10 af zijn.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lightrailplan spat als zeepbel uiteen

Bericht door Suus »

Spoor 11 was altijd voor de treinen uit Alphen, zodat de kruising naar spoor 9 (en nog eerder spoor 4) niet meer nodig was. Er was ook nog een extra opstelspoortje ten westen ervan zodat een overbodig treinstel er geplaatst kon worden (kwam regelmatig voor).

Met de lightrailproef die nu nog steeds rijdt, is op verzoek van een overheid (ik dacht de provincie) en wegens kostenreductie het perron van spoor 9 verlaagd ipv spoor 11, omdat zo spoor 11 als uitwijkspoor in gebruik kon blijven, en omdat verlagen van spoor 11 volledige sloop van het perron zou betekenen (het is geen zand met muurtje eromheen en tegeltjes erop, maar een betonnen constructie.

Dat probleem van de constructie van spoor 11 zal nu ook wel spelen, want dat perron verlagen is eigenlijk complete sloop en nieuwbouw, terwijl PZH nu overal geld probeert te besparen omdat het traject door Leiden meer gaat kosten door
1. ) De omweg
2. ) Het volledig dubbelspoor worden van het stadstraject
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten