Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door gliderfighter »

Mijn chauffeursstoel is ook bedoeld om lang op te zitten maar zelfs ik krijg ook last van mijn kont als ik te lang zit. Het is wachten op de volgende bus of gewoon lekker warm(/of koud) en droog in de bus. Soms even snel opstaan of een andere houding aannemen helpt vaak.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Michael »

Het Breepark in Breda krijgt vanaf 11 December een busverbinding:

http://www.bredavandaag.nl/nieuws/econo ... 1-december
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door huibe »

De overige wijzigingen voor de stadsdienst Breda hebben al in het Brabants Dagblad gestaan. Deze zijn al verwerkt op de wikipagina over drgl 2017.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door JHPart »

Interessant. Jammer dat op sommige lijnen de frequentie verlaagd. Het doorkoppelen van lijnen in de buitenwijken, dus 1 verder als 2, 2 als 4 blijft behouden?

Ze zouden ook de oude BBA kleuren op het plannetje kunnen gebruiken. Die waren opvallender. Zo was lijn 2 rood en 4 roze.
BataMuka
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 10 okt 2016, 15:28

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door BataMuka »

Het is mooi dat Breepark straks eindelijk wordt bediend door streekbus 131 en als die niet rijdt, door Volans 325/326/327, maar is het niet een idee om Breepark altijd als begin/eindpunt te laten dienen voor Volans 325/326/327 en bij Breepark een mooie en ruime P+R neer te zetten? Of is dat ook de bedoeling haha ik heb het in ieder geval nog nergens gezien of gelezen...
"I try to use public transport, always..."
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door nvdw »

Als die P+R er nog niet ligt is overdag 131 en 's avonds het Volans-trio waarschijnlijk voldoende voor het reizigersaanbod. Ik kan me bovendien voorstellen dat er overdag geen of te weinig speling is voor de 325/6/7 om na de Bijster nog even een slagje Breepark te doen, en die bussen hebben overdag al genoeg aan de Avans-studenten...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door JHPart »

Als er wel een P & R komt, heb je wellicht meer bussen nodig. In plaats van een normale buslijn kun je pendelbusjes naar het centrum inzetten?

Verder stel ik me de vraag of ze de lijnnummers 3 en 7 niet beter kunnen omwisselen? In de communicatie is het gemakkelijker dat lijnen 1 tot 5 de basislijnen zijn, dan 1, 2, 4, 5 en 7.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door gliderfighter »

Als hetzelfde principe zoals in Den Bosch wordt toegepast, mag je er zeker weten wat stadsbussen op zetten.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door SLToilet »

JHPart schreef:Als er wel een P & R komt, heb je wellicht meer bussen nodig. In plaats van een normale buslijn kun je pendelbusjes naar het centrum inzetten?
Ik denk dat ze eerst (nogal voorzichtig) langzaam willen kijken hoeveel vraag er is op het traject. Maar zeker een terecht punt: 25 minuten wachten vanaf een P+R voor de volgende bus is natuurlijk van de zotte.

Een ideetje:

Als het aangevuld zou kunnen worden met vier extra ritten per uur in een 10-20-10-20-opzet, die dan ipv naar Vlaszak dan naar Centrum en Tolbrug gaan, zou dat een hele verbetering zijn. De aanduidingen:

131: Centrum-Oost (Vlaszak)-Centraal Station
P+R Centrum: 10-20-10-20 in spits, 10-10-10-10-20 in dal (131=1x/uur), 20-20-20 op de momenten dat Volansbussen in een lagere frequentie rijden.

zouden voor de buitenstaander dan in ieder geval enigszins te begrijpen zijn. De aanvulling centrum-oost puur bedoeld om aan te geven dat het ook het centrum is maar het een andere halte betreft. Bij halte Vlaszak dan weer in de bus omroepen dat dit het centrum is en dan, eenmaal uit de bus gestapt, met een bord naar links aangeven dat daar het centrum is.

De andere opties, om het eenduidiger te maken en de reiziger vanaf het Breepark te helpen, zijn om de P+R-lijn over Vlaszak te laten rijden of de 131 om te leggen over Centrum en Tolbrug, maar dat laatste is nogal rigoureus. Zou het overwegen waard moeten zijn, maar vergeet niet dat de oostzijde ondanks alle veranderingen nog steeds erg makkelijk te bereiken is per auto en men er kan parkeren in grote garages.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Volans wil je toch doortrekken naar het P+R Terrein? Dan heb je al een frequente verbinding.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Die zitten vanaf 12:00 al erg vol richting CS, dus zo handig is dat niet.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door CamilleKreemers »

is het idee van P+R niet dat je 's ochtends naar Breda en 's middags vanuit Breda de reizigers ook wil vervoeren? Dan lijkt me een P+R juist het beste.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

's ochtends zou het wel passen ja, maar vanaf 12:00 zullen er ook nog wel mensen zijn die naar het centrum komen. Ik kan toch niet de enige zijn die zo lui is? :@
Denk dat je het wel op kan lossen door de 627 iets eerder te laten beginnen, maar ik weet niet of dat kan.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door busfanNL »

Dat kan wel. Effetjes TCR inhuren en klaar.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door ArrivaBas »

Maar daar zijn ook bussen en chauffeurs voor nodig (A) .
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door busfanNL »

Tuurlijk maar TCR heeft meer dan genoeg materieel over en het personeel halen ze bij uitzendbureau's vandaan. In de daluren kan dat. Dan rijdt Arriva de lijn zelf in de spits en heeft TCR voor alle spitsversterking en andere schoollijnen genoeg materieel over.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door nvdw »

Ja, en wie betaalt dat?

Nu kan de verbinding met Breepark waarschijnlijk zonder extra kosten uit. Buiten dat: er is nu toch geen P&R. En zou die er komen, dan is de kans reëel dat de gemeente deels of geheel moet bijdragen aan de kosten voor het vervoer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door RobertT »

Iemand enig idee wanneer de nieuwe dienstregeling op de Arriva site komt?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Hainje »

Op z'n vroegst week of 3 voor ingang van dienstregeling.
🍉
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Zojuist heb ik even gekeken of via de ov info appartement al iets meer bekend was over de veranderingen van routes in Tilburg.

Het resultaat tot nu toe:

Lijn 1 Elisabeth ziekenhuis - Noord = ongewijzigd
Lijn 2 Centrum - Reeshof -> Goirle via ETZ - Reeshof
Lijn 3 CS - Elisabeth Ziekenhuis -> Centrum - Koolenhoven
Lijn 4 CS - Reeshof = ongewijzigd
Lijn 5 Noord (busstation) - Elisabeth ziekenhuis -> CS - Noord
Lijn 6 West - Stokhasselt -> CS - Noord
Lijn 7 Blaak - CS -> Blaak - West
Lijn 8 Het Laar - CS = ongewijzigd
Lijn 9 CS - Udenhout = ongewijzigd
Lijn 11 CS - Goirle -> ongewijzigd/verdwijnt (onduidelijk)

De bijzonderste veranderingen zijn dus lijn 2 en 7 in mijn ogen.
Verder word er in Noord nog het één en andere veranderd.
Maar het synchroonrijden van lijn 2 en 3 tussen Stadhuisplein en Heyhoef vind ik nogsteeds erg overdreven of lijn 3 moet een halfuursdienst worden, maar dan nog had ik persoonlijk voor net een iets andere route te maken.

Wat ik overigens nog niet ben tegengekomen is de "shuttlebus" CS - Stappegoor.
Want als lijn 11 echt weg gaat vallen? Dan red lijn 1 dat echt niet alleen op Stappegoor, helemaal niet met alle uitbreidingen die daar gaande zijn.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door RobertT »

Dit zou dan betekenen dat lijn 2 naar een kwartierdienst gaat op ma/vr en lijn 7 naar west naar een half uur,ervan uitgaande dat de frequentie op blaak hetzelfde blijft.De oude 6 naar Noord kan dan op een 20min blijven.
De Reeshof met lijn 3 moet dan de kwartierdienst van lijn 2 aanvullen,lijkt me dat dan toch zeker in de spits ook een kwartiersdienst wordt,anders krijg je een scheve ligging met het interval van lijn 2.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Plutona »

Gothic-Writer schreef:Zojuist heb ik even gekeken of via de ov info appartement al iets meer bekend was over de veranderingen van routes in Tilburg.

Het resultaat tot nu toe:

Lijn 1 Elisabeth ziekenhuis - Noord = ongewijzigd
Lijn 2 Centrum - Reeshof -> Goirle via ETZ - Reeshof
Lijn 3 CS - Elisabeth Ziekenhuis -> Centrum - Koolenhoven
Lijn 4 CS - Reeshof = ongewijzigd
Lijn 5 Noord (busstation) - Elisabeth ziekenhuis -> CS - Noord
Lijn 6 West - Stokhasselt -> CS - Noord
Lijn 7 Blaak - CS -> Blaak - West
Lijn 8 Het Laar - CS = ongewijzigd
Lijn 9 CS - Udenhout = ongewijzigd
Lijn 11 CS - Goirle -> ongewijzigd/verdwijnt (onduidelijk)

De bijzonderste veranderingen zijn dus lijn 2 en 7 in mijn ogen.
Verder word er in Noord nog het één en andere veranderd.
Maar het synchroonrijden van lijn 2 en 3 tussen Stadhuisplein en Heyhoef vind ik nogsteeds erg overdreven of lijn 3 moet een halfuursdienst worden, maar dan nog had ik persoonlijk voor net een iets andere route te maken.

Wat ik overigens nog niet ben tegengekomen is de "shuttlebus" CS - Stappegoor.
Want als lijn 11 echt weg gaat vallen? Dan red lijn 1 dat echt niet alleen op Stappegoor, helemaal niet met alle uitbreidingen die daar gaande zijn.
Nog wat aanvullingen:
Lijn 1 gaat weer de hele dag 6x per uur rijden, dus ook in de daluren
Lijn 2 krijgt inderdaad een kwartierdienst
Lijn 3 rijdt alleen overdag. In de avond rijdt lijn 4 via Koolhoven
Lijn 5 en 6 wisselen na de Von Weberstraat om van route. Lijn 5 wordt dus CS - Besterd - Stokhasselt en lijn 6 CS - Hoefstraat - Heikant

Tivoli gaat bediend worden door lijnen 142 en 143, maar in een ringvorm. Richting Hilvarenbeek komt er een halte op de Wethouder Baggermanlaan. De Richting Tilburg CS stoppen ze bij de Kruisvaarderstraat en Fatimastraat.

De enige halte die echt opgeheven gaat worden is Pater v.d. Elsenplein, maar daarentegen komt die op de Oude Hilvarenbeekseweg weer terug.

De afwezigheid van de Stappegoorshuttle valt mij inderdaad ook op. Met alleen lijn 1 redden ze het echt niet. Eventueel zou je met lijn 2 naar de Eifelweg kunnen rijden.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Chrysa »

Wacht, hoe komen jullie aan die info opeens? Nou wil ik ook eens kijken.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Chrysa schreef:Wacht, hoe komen jullie aan die info opeens? Nou wil ik ook eens kijken.
In de applicatie OVinfo kun je per maatschappij en per lijn kijken. Daar kun je al enigzins de nieuwe haltelijsten in Tilburg zien zodra je dus een lijn aantikt van Tilburg. De overige informatie komt veelal van de tot nu toe beschikbaar info die hier en daar over het internet zwerft, maar ook natuurlijk van de chauffeurs zelf.

(Subnote) ik heb nog geen wijzigingen gevonden voor Breda en ''s-Hertogenbosch. Mocht ik deze tegenkomen op de app, dan zal ik ze hier plaatsen op het forum, hoewel de wijzigingen in Breda al nagenoeg allemaal bekend zijn.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregelingen West en Oost Brabant 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Plutona schreef:Eventueel zou je met lijn 2 naar de Eifelweg kunnen rijden.
Dat kan wel, maar is echt ontzettend lastig om meerdere redenen:

Reden 1: Vlak langs bushalte Eifelweg loopt een fietspad dat behoorlijk druk gebruikt word en ''s morgens en ''s middags is dat echt niet fijn om daar dan over te steken.
(Komt overigens merendeels door de scholieren van het Willem II College, die echt letterlijk en figuurlijk nergens naar kijken en de drukke 'afzet/ophaal'-plaats helpt ook niet bepaald.
Reden 2 : De zuidelijke halte Eifelweg kent ook een probleem, namelijk dat deze zijde eigenlijk alleen maar goed te bereiken is vanaf de Karpatenlaan. Om dus vanaf bijvoorbeeld het ROC bij die halte te komen op een 'nette' manier, moet je dus twee keer oversteken (oversteek Tatraweg tel ik niet mee, omdat je als fietser/voetganger voorrang hebt op het verkeer dat op Tatraweg rijd).
Er lopen namelijk geen trottoirs over de Eifelweg.
Reden 3 : Het merendeel van de studenten gaat echt niet 500 meter verder lopen voor een bus, zeker niet bij slecht weer.

(Subnote reden 1) Het Silvarettapad is het fietspad dat pal langs de noordzijde van halte Eifelweg loopt en word dus door veel scholieren, maar ook door bewoners van de wijk Groenewoud gebruikt, om onder andere naar het Centrum te gaan of naar school.
(Subnote reden 2) De eerste oversteek is bij de T-splitsing Stappegoorweg - Eifelweg, de tweede oversteek is ongeveer halverwege de Eifelweg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten