België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Minister Galant van de Belgische federale regering heeft een voorstel ingediend voor het plaatsen van toegangspoortjes en bagagescans op diverse stations waar internationale treinen stoppen. Bij terreurniveau 3 of hoger moeten op op deze stations en nog een aantal extra stations ook alle binnenlandse reizigers door poortjes en een bagagescan.
Stations die altijd toegangspoortjes en bagagescans voor internationale treinen zouden moeten krijgen zijn Brussel-Zuid, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Schuman, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem en Liège-Guillemins.
Stations die voor alle reizigers toegangspoortjes en bagagescans krijgen bij terreurniveau 3 en hoger zijn naast bovengenoemde stations onder andere Brussel-Luxemburg, Oostende, Gent-Sint-Pieters, Mons en Namur.
Bron: Nu.nl
Bron: Brusselnieuws
Stations die altijd toegangspoortjes en bagagescans voor internationale treinen zouden moeten krijgen zijn Brussel-Zuid, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Schuman, Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem en Liège-Guillemins.
Stations die voor alle reizigers toegangspoortjes en bagagescans krijgen bij terreurniveau 3 en hoger zijn naast bovengenoemde stations onder andere Brussel-Luxemburg, Oostende, Gent-Sint-Pieters, Mons en Namur.
Bron: Nu.nl
Bron: Brusselnieuws
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Wat heeft het voor zin om op een paar stations permanent te controleren en op andere stations alleen bij terreurniveau >= 3? Die controles bij laag terreurniveau zijn toch per definitie zinloos? -o-
Paniekvoetbal...
Paniekvoetbal...
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
De Belgen zijn nu eenmaal in alle vormen van voetbal beter ........
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Dan nog, een echte gek die iets wil uitvreten pakt wel een station waar helemáál geen controle is. In mijn ogen alleen maar probleemverplaatsing..
Ik doe ook maar wat
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Tja. Wellicht goed om te herinneren dat de aanslagen in Madrid in 2004 plaatsvonden in stoptreinen, niet in de AVE's...
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Klassiek gevalletje 'window dressing'. België werd internationaal (al dan niet terecht) bekritiseerd over de aanslagen in Parijs. Nu willen ze laten zien "kijk we doen iets!"Ardan schreef:Dan nog, een echte gek die iets wil uitvreten pakt wel een station waar helemáál geen controle is. In mijn ogen alleen maar probleemverplaatsing..
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Liège-Guillemins krijgen begin 2017 veiligheidspoortjes voor de internationale perrons: http://www.bruzz.be/nl/actua/veiligheid ... begin-2017
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
En mensen die al in de trein zitten vanuit Nederland en Duitsland?!
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Het gaat ook meer om iets voor de buhne. Er staat dat de controles niet systematisch zullen worden uitgevoerd.
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Inderdaad; alleen als er een verhoogd risico is. Maar ja; al die aanslagen kwamen soms uit het niets! Als terrorist ga je toch niet van het openbaar vervoer gebruik maken of juist wel.
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Als ik er eentje zou zijn dan zou ik ook niet op van die pontificaal belangrijke stations instappen, maar eerder in Erps-Kwerps of Schellebelle. Het is dus totaal nutteloos om net op die stations controles uit te voeren. Aangezien je toch vooral persoonsgegevens nodig hebt ben ik een voorstander van mobib-poortjes zoals wij OV-chippoortjes hebben, of nog beter een integratie van die twee verschillende soorten kaartjes. Dan weten we in ieder geval wíé er meereist. Meer kun je niet doen, stations als Aalst-Kerrebroek en Hourpes kun je nooit rendabel afsluiten met vliegveldachtige controles.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Antwerpen-Centraal en Liège-Guillemins hebben toch helemaal geen aparte perrons voor internationale treinen?Suus schreef:Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Liège-Guillemins krijgen begin 2017 veiligheidspoortjes voor de internationale perrons: http://www.bruzz.be/nl/actua/veiligheid ... begin-2017
En de Benelux stopt op Brussel-Zuid toch ook gewoon op een normal spoor?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Op Antwerpen-Centraal wordt richting Parijs helemaal puntje perron (kant van Brussel) van spoor 23 vertrokken , dat perron is halverwege afgezet met dranghekken.
Op Liège-Guillemins wordt richting Parijs helemaal achteraan spoor 3 gestopt (kant van Aachen), dat perron is gedeeld met spoor 2 maar door midden gedeeld met dranghekken.
Op Liège-Guillemins wordt richting Parijs helemaal achteraan spoor 3 gestopt (kant van Aachen), dat perron is gedeeld met spoor 2 maar door midden gedeeld met dranghekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Die dranghekken staan er al in Luik en Antwerpen?
België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Ja, al sinds vorig jaar. In Antwerpen en Luik hebben altijd lage hekken gestaan, in Brussel hoge hekken met zwart plastic.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Maar dat is alleen richting Parijs?Suus schreef:Op Antwerpen-Centraal wordt richting Parijs helemaal puntje perron (kant van Brussel) van spoor 23 vertrokken , dat perron is halverwege afgezet met dranghekken.
Op Liège-Guillemins wordt richting Parijs helemaal achteraan spoor 3 gestopt (kant van Aachen), dat perron is gedeeld met spoor 2 maar door midden gedeeld met dranghekken.
Hoe willen ze het dan doen met de treinen naar Roosendaal (vanaf Antwerpen) en Maastricht en Aachen (vanaf Liège)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Alleen de Thalys, TGV en ICE worden gecheckt. In Luik zou je spoor 1 deels kunnen afsluiten, op Antwerpen Centraal spoor 22.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Waarom alleen de hogesnelheidstreinen? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Omdat België?
Het is dat "Met de Franse slag" beter klinkt dan "Met de Belgische slag", want anders.
Het is dat "Met de Franse slag" beter klinkt dan "Met de Belgische slag", want anders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Omdat symboolpolitiek.
In Spanje doe ze het al jaren zo, slaat helemaal nergens op (en het was toen ik er was ook een controle van likmevestje, met de Spaanse slag dus), maar ja , je kan tenminste zeggen dat je iets tegen het terrorisme doet.
In Spanje doe ze het al jaren zo, slaat helemaal nergens op (en het was toen ik er was ook een controle van likmevestje, met de Spaanse slag dus), maar ja , je kan tenminste zeggen dat je iets tegen het terrorisme doet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Totdat er weer een malloot zich opblaast in een regionale trein. Daarnaast zijn al deze maatregelen slechts symptoombestrijding, het is m.i. veel beter om eens te kijken naar de echte oorzaak en de achtergrond van de opblaasmalloten. Maar dat zal wel weer te moeilijk zijn, dus plakt men nu pleisters...
Basislijn
Re: België wil toegangscontrole perrons internationale treinen
Sjeezes. Controleer dan gewoon helemaal niet :')Suus schreef:Alleen de Thalys, TGV en ICE worden gecheckt. In Luik zou je spoor 1 deels kunnen afsluiten, op Antwerpen Centraal spoor 22.
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten