Plaatsnamen met verschillende spelling

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Plaatsnamen met verschillende spelling

Bericht door fogeltje »

Op [wiki]Overleg:Lijn 159 Wanroy De Haan - Boxmeer Gemeentehuis[/wiki] is het volgende geplaatst:
Iets wat me opviel bij diverse lijnen in deze omgeving: Het dorp Wanroij wordt geschreven als Wanroy en Wilbertoord wordt geschreven als Wilbertsoord. Ik weet niet of ik dit allemaal mag wijzigen, ook omdat de linkjes dan veranderen.
Wilbertsoord is denk ik gewoon een typo (van vooral mij) bij het maken van de pagina's. Wilbertoord is de naam van het plaatsje. Wanroij is een ander verhaal, dit werd vroeger in busboekjes Wanroy geschreven (geen idee hoe Arriva het nu schrijft), maar de officiële spelling is Wanroij. Ik weet niet of Wanroy ooit een officiële alternatieve spelling was (of dat y en ij vroeger officieel interchangeable waren). Ik zag het in oude busboekjes bijvoorbeeld ook bij Ooy (Ooij) en Wychen (Wijchen).

Op zich ben ik voorstander om alles te standaardiseren naar de "echte" naam zoals deze op de blauwe borden staat. De zoekfunctie van de wiki kan bijvoorbeeld ook niet onderscheiden tussen y en ij. "Wanroy" levert geen zoekresultaten met "Wanroij" op (google doet wel volgens mij).

Hierover wil ik wat meer meningen horen. Dus wat doen we bij plaatsnamen die op de wiki variabel gespeld zijn. Normaliseren naar de echte Nederlandstalige plaatsnaam (dus Friese namen)? Dus overal Wanroij ipv Wanroy, ook al schreef Zuidooster vroeger Wanroy? Of hanteren wat de vervoerder doet? Van dat laatste ben ik geen voorstander omdat vervoerders wel eens vaker fouten maken (straatnamen verkeerd spelen, haltes aan verkeerde gemeentes toewijzen) en wij in dat geval de fouten al corrigeren op de wiki.

En niet geheel onbelangrijk, meld ook even gevallen die je kent. Mij zijn tot nu toe bekend:
Wanroij/Wanroy
Ooij/Ooy
"Een touringcar is geen bus"
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Plaatsnamen met verschillende spelling

Bericht door Chrysa »

Ach, ik heb ook al enkele tientallen keer Zürich naar Zurich kunnen veranderen omdat Etienne in een Zwitserse bui was. :')
Ik zou gewoon de spelling gebruiken zoals die op de blauwe borden staat. Zeker in Friesland waar wat dorpen van naam veranderd zijn is dit handiger.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6468
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Plaatsnamen met verschillende spelling

Bericht door Daantje »

Zo'n y als ij gebruiken is gewoon oud Nederlands en nu gewoon fout.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Plaatsnamen met verschillende spelling

Bericht door Hainje »

Inderdaad de spelling zoals op de komborden gebruiken, of de spelling op de betreffende gemeentewebstek.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Plaatsnamen met verschillende spelling

Bericht door fogeltje »

Daantje schreef:Zo'n y als ij gebruiken is gewoon oud Nederlands en nu gewoon fout.
Dank, de officiële status daaromtrent wist ik dus niet. Ooy (bij Nijmegen) en Wanroy kunnen dus aangepast worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Plaatsnamen met verschillende spelling

Bericht door Ardan »

Eens met bovenstaande. Fouten van vervoerders niet overnemen.
Ik doe ook maar wat
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Plaatsnamen met verschillende spelling

Bericht door WALUIGI96 »

Wilbertsoord heb ik inmiddels vervangen door Wilbertoord.
Ook ik ben het ermee eens om de 'officiële' plaatsnaam te hanteren op de wiki. Wel ben ik benieuwd of het mogelijk is om een soort doorverwijzing te maken als iemand Wanroy intikt, dat hij dan de resultaten van Wanroij te zien krijgt.
Net zoals Google probeert de goede resultaten te geven als iemand een typo maakt:
(https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... nedderland)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten