Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

In Nederland mis ik juist de geledes en zouden vaker verplicht gesteld moeten worden de aanbestedende overheden. Zeker omdat sommige bussen in de spitsuren overvol zitten, dan maar wat meer investeren in plaats van twee bussen achter elkaar laten rijden dat is pas inefficiënt. Syntus moet blij zijn met de geledes van de Veluwelijn die worden in de spitsuren dan ook goed ingezet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Chrysa »

Ik mis ze vrijwel nooit hoor. Liever wat vaker een normale bus dan af en toe een harmonicabus.

Alleen op plaatsen zoals Breda CS - Bijster waar de hele dag zo'n 20 bussen per uur rijden die allemaal propvol zitten zou het van mij als eis mogen dienen, anders maakt het echt niet zo uit. Zo erg als in Utrecht op lijn 12 is het verder nergens in NL mag ik hopen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Chrysa schreef:Ik mis ze vrijwel nooit hoor. Liever wat vaker een normale bus dan af en toe een harmonicabus.

Alleen op plaatsen zoals Breda CS - Bijster waar de hele dag zo'n 20 bussen per uur rijden die allemaal propvol zitten zou het van mij als eis mogen dienen, anders maakt het echt niet zo uit. Zo erg als in Utrecht op lijn 12 is het verder nergens in NL mag ik hopen.
Je moet lijn 109 van Eerbeek naar Apeldoorn zien in de ochtendspits, dan mogen ze in hun handjes knijpen dat een gelede hebben en die dus daar standaard op wordt ingezet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door JWM »

Je kan op die lijn 109 ook meer bussen inzetten. Geleed is lang niet altijd de aantrekkelijkste oplossing. Voor argumentatie zie bericht van Suus.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door cassie127 »

Chrysa schreef:Ik mis ze vrijwel nooit hoor. Liever wat vaker een normale bus dan af en toe een harmonicabus.

Alleen op plaatsen zoals Breda CS - Bijster waar de hele dag zo'n 20 bussen per uur rijden die allemaal propvol zitten zou het van mij als eis mogen dienen, anders maakt het echt niet zo uit. Zo erg als in Utrecht op lijn 12 is het verder nergens in NL mag ik hopen.
Lijn 9 in Zwolle is ook een leuke. Je hoeft niet eens te lopen want het is alleen maar trekken en duwen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Ik vind in de meeste gevallen extra bussen inzetten heel positief: toen de frequentie van lijn 85 in de spits van 2 naar 4 bussen per uur ging kreeg je mooie aansluitingen. Maar meer dan 4x per uur moet je gewoon niet willen rijden als je niet op een belangrijk knooppunt eindigt.

Daarnaast, eigenlijk gaat het geen eens over een frequentieverhoging, maar meer over 2 extra ochtendspitsritten. Dat is mijn grootste punt: je hebt extra materieel nodig voor 2 ritten op een dag. Daarnaast los je zoals ik al eerder zei ook de spitspiek niet op, maar zorg je ervoor dat mensen 10 minuten te laat op school komen door een volle ipv 15 minuten te laat. Schooltijden veranderen niet en dus zullen alle scholieren en studenten op de kenniscampus dezelfde drukke bus blijven nemen.

Overigens denk ik dat de frequentieverhoging 50 en 83 in de daluren er ook wel voor zal zorgen dat meer scholieren/studenten via Klp gaan reizen.
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Wubbo »

regenmaker schreef:In Nederland mis ik juist de geledes en zouden vaker verplicht gesteld moeten worden de aanbestedende overheden.
Ik zou echt niet weten waarom je dat verplicht zou willen stellen. Volgens mij moet je als overheid gewoon eisen stellen aan de kans op een zitplaats of de tijd dat iemand mag staan. Of het in een specifiek geval beter is om geleed te rijden of met een extra bus moet je aan de vervoerder overlaten, die kan het beste inschatten wat het goedkoopst is. Ik voel er weinig voor om extra te betalen om in een gelede bus te mogen zitten.

Als het vaker goedkoper was om geleed te rijden zouden vervoerders dat echt wel doen, het zijn geen liefdadigheidsinstellingen maar bedrijven die winst willen maken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

JWM schreef:Je kan op die lijn 109 ook meer bussen inzetten. Geleed is lang niet altijd de aantrekkelijkste oplossing. Voor argumentatie zie bericht van Suus.
Maar meer bussen is ook niet altijd even aantrekkelijk. Minder chauffeurs scheelt ook behoorlijk op de kosten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Suus »

Dat hoeft niet waar te zijn.

Als de vervoerder voor één DRU met een standaardbus 20 euro krijgt en voor één DRU met een gelede bus 22 euro, kan het toch voordeliger zijn om twee ritten met een standaardbus te rijden, want dan kan je met twee twaalfmeterbussen beduidend meer reizigers vervoeren dan met één achttienmeterbus (= meer reizigersinkomsten), je krijgt 40 euro in plaats van 22 euro uitbetaald en je hoeft je DRU's niet meer te gebruiken in de daluren waar veel minder reizigersinkomsten tegenover staan. Als de uitbetaling voor een gelede bus gelijk is aan een standaardbus kan je er sowieso vergif op innemen dat je zo goed als alleen maar standaardbussen krijgt.

Pas als je echt structureel heel veel reizigers te vervoeren hebt, ook in de daluren en in het weekend, wordt het pas interessant om gelede bussen in te gaan zetten. Vandaar dat er de afgelopen tien jaar heel veel gelede bussen uit het streekvervoer zijn verdwenen en in plaats daarvan de frequenties op sterkere lijnen omhoog zijn gegaan. En als je dan toch gelede bussen hebt, dan zie je vaak een ritje aan het begin van de spits op een streeklijn voordat ze op hun stamlijn gaan rijden (gebeurt o.a. in Nijmegen).

Bedragen zijn overigens fictief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door busfanNL »

Dan heb je wel een verschil in materieel op de 85. Geleed, 12m en een acht persoonsbusje.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Gelede bussen worden juist ingezet met een hoge verspitsing. Kijk naar Nijmegen en Utrecht. Daar is niet structureel een hoge vraag. Een ander voorbeeld is veel scholierenlijnen. Ik zie regelmatig volle gelede bussen langsrijden naar het van lodenstein. Juist met specifieke korte spitsen wil je groot materieel gebruiken en niet meerdere bussen achter elkaar rijden.

Overigens ben ik er ook een voorstander van om lijn 85 te degraderen tot scholierenlijn die alleen doordeweeks overdag rijdt. Binnen Ede rijdt de 85 half parallel aan 84/88 en half over industrieterrein. Vandaar ook het grote reizigersverschil tussen avond/weekend en doordeweeks. Het is dan beter om die DRU in het weekend en in de avond puur binnen Veenendaal in te zetten.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op do 17 nov 2016, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door NG²7²™ »

Suus schreef:Veel. Aandrijving, geleding, bekabeling, vaak is de motor sterker, dashboard, boordcomputer. En dan mag je nog blij zijn dan de twee soorten Citaro's bij Syntus van dezelfde generatie zijn en allebei gasbussen zijn.
Dat zijn natuurlijk ook net de dingen die je vaak moet vervangen aan een bus…
Alle ramen en carrosserriedelen zijn bij de Citaro's uitwisselbaar, het dashboard is in beide wagens hetzelfde (oké, op een deurknop en deurmeldlampje na) en de aandrijving is identiek, alleen de software daarvan is verschillend.
Groeten,
Nick
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:Overigens ben ik er ook een voorstander van om lijn 85 te degraderen tot scholierenlijn die alleen doordeweeks overdag rijdt. Binnen Ede rijdt de 85 half parallel aan 84/88 en half over industrieterrein. Vandaar ook het grote reizigersverschil tussen avond/weekend en doordeweeks. Het is dan beter om die DRU in het weekend en in de avond puur binnen Veenendaal in te zetten.
Ik merk keer op keer, dat de NS niet altijd even betrouwbaar is. Er zijn zo vaak verstoringen tussen Arnhem en Utrecht. Dan is het mooi dat je met de bus van Ede naar Veenendaal kan. ;) Bovendien moet je altijd via De Klomp reizen en ik denk niet dat dat wenselijk is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Chrysa »

Dat is niet de verantwoordelijkheid van Syntus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Gelede bussen worden juist ingezet met een hoge verspitsing. Kijk naar Nijmegen en Utrecht. Daar is niet structureel een hoge vraag.
Niet persé een hoge verspitsing is 't in Utrecht, maar toch vooral de grote pieken in de spits. Neem bv. lijn 65 in Utrecht: die is om niet enorm veel geledes op te slokken 10-12x/uur gaan rijden om de vraag aan te kunnen, maar kent nog wel een aantal ritten die geleed uitgevoerd worden omdat op die tijden het aantal reizigers piekt. En tja, da's niet toevallig gerelateerd aan het scholierenverkeer.

Ook daar zie je dus dat vooral middels hogere frequenties de groeiende vraag wordt opgevangen, maar voor de pieken is er dan een beperkt aantal gelede wagens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Chrysa schreef:Dat is niet de verantwoordelijkheid van Syntus.
Dan nog lijkt me een directe busverbinding aantrekkelijk dan: Veenendaal Centrum -> De Klomp -> Ede-Wageningen -> Ede Centrum.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

regenmaker schreef:
sirvinniei schreef:Overigens ben ik er ook een voorstander van om lijn 85 te degraderen tot scholierenlijn die alleen doordeweeks overdag rijdt. Binnen Ede rijdt de 85 half parallel aan 84/88 en half over industrieterrein. Vandaar ook het grote reizigersverschil tussen avond/weekend en doordeweeks. Het is dan beter om die DRU in het weekend en in de avond puur binnen Veenendaal in te zetten.
Ik merk keer op keer, dat de NS niet altijd even betrouwbaar is. Er zijn zo vaak verstoringen tussen Arnhem en Utrecht. Dan is het mooi dat je met de bus van Ede naar Veenendaal kan. ;) Bovendien moet je altijd via De Klomp reizen en ik denk niet dat dat wenselijk is.
Veel reizigers komen sowieso van het oosten en zitten dus al in de trein. Via Klp reizen is overigens wenselijker dan een kwartier bijna leeg over een industrieterrein rijden. Momenteel kan je vanuit het oosten van dragonder namelijk geen eens naar Klp, maar moet je altijd via Ede.
regenmaker schreef:
Chrysa schreef:Dat is niet de verantwoordelijkheid van Syntus.
Dan nog lijkt me een directe busverbinding aantrekkelijk dan: Veenendaal Centrum -> De Klomp -> Ede-Wageningen -> Ede Centrum.
In het centrum van Ede wil al helemaal geen Veenendaler zijn xD Voor die reisrelatie kan je uberhaupt beter lijn 5 nemen. De grootste redenen om naar Ede te reizen zijn de kenniscampus en het ziekenhuis. Doordeweeks heb je verder nog wat jongere reizigers van/naar bedrijven toe. Hiervan heeft lijn 85 dus alleen nut voor het ziekenhuis buiten schooldagen en deze is ook heel goed te bereiken met lijn 84/88

Ik had hier overigens 2 verschillende plannen voor gemaakt (1 2) maar als je die wilt bespreken kunnen we beter op een ander subforum verder gaan :wink:
Ik heb geen onderschrift
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Overigens, ander punt: is het niet logischer als Harderwijk met de frequentiehalvering ook de kolibrieritten om en om gaan rijden (1x pu lijn 1, 1x pu lijn 2) i.p.v. één lijn 2 ritten per uur te geven en de ander niks?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Ja, het is wel logischer inderdaad. Maar blijkbaar wordt de voorkeur gegeven aan deze opzet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Nitein-Repart »

Als De Klomp gedegradeerd wordt tot sprinterstation is de noodzaak voor lijn 85 (ook buiten de spits en in het weekend) wel degelijk aanwezig, aangezien lijn 85 ervoor zorgt dat Veenendaal met slechts 1 overstap te bereiken is vanuit Arnhem en Nijmegen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Als PHS eindelijk een keer uitgevoerd wordt zitten we al zeker een concessie verder. Met PHS moet je praktisch het hele lijnennet gaan omgooien; dan voldoet 1 lijntje naar het centrum van Veenendaal ook niet meer
Ik heb geen onderschrift
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Dennenboom »

In de nieuwe folders en lijnkaarten zie ik nergens lijn 687 Nijkerk - Barneveld meer staan. Wordt die opgeheven?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Nee, de scholierenlijnen in de 6xx nummering wijzigen altijd in augustus. Die lijnen worden niet opgeheven of gewijzigd, indien ze niet worden genoemd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door cassie127 »

Syntus zet scholierenlijnen meestal ook niet in hun lijnfolders (in Midden-Overijssel wel, in Twente alleen 680 & 681, en bij de Veluwe alleen lijn 609).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

In augustus worden altijd netjes nieuwe lijnfolders van de scholierenlijnen op de Veluwe gepubliceerd. Lijn 609 is een apart verhaal, aangezien die samenhangt met de veluwelijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten