Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door groningen »

Dus als ik het goed begrijp gaat lijn 6 Delfzijl - Haren P + R in Groningen een beetje omrijden in vergelijking met de 140 nu. Extra: Peter Campersingel, Hanzeplein (UMCG), Oostersingel en dan rechtsaf om weer op de Damsterdiep uit te komen. Waar wordt het draaien in Ten Boer gedaan? Niet alle bussen rijden voorbij Ten Boer.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door bartjemestrom »

Er ligt een mooie rotonde aan de rand van Ten Boer ri Appingedam :D
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Lijn65 »

Kevster schreef:De stadschauffeurs zijn in ieder geval niet blij met hun nieuwe dienstenpakket:

http://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/2016 ... titie-aan/
Onbegrijpelijk. Je bent stadschauffeur, dan rij je rondjes om de kerk. Afgelopen jaren zijn ze verwend met een uitgebreide stadsdienst, maar nu ze weer een beetje kwijtraken zijn ze boos. En dan nog zeuren of korte keertijden, er zal gewoon gewerkt moeten worden voor het geld.
Basislijn
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door JeroenSpock »

Ze zijn nogal wat kwijt geraakt hoor. Beijum en Lewenborg komen ze nauwelijks. Het zijn echt nog maar een paar lijnen waar je soms stevig moet trappen. Ik begrijp ze wel.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Vergeleken met dienstregeling 2016 verandert er toch niet heel veel qua hoeveelheid stadslijnen?

Lijnen 2, 6, 7, 8, 9 zijn toch allemaal lijnen die buiten de spits ruim in de jas zitten, met altijd nog een paar minuten speling op het eindpunt. In de spits is het wel lastig om op tijd te rijden, maar dat komt ook omdat de lijnen aan het beginpunt heel strak worden gezet, en vervolgens krijg je die minuten bij de eindpunten weer terug. Lijn 9 naar Zernike zit wel wat krapjes overdag.

Per 2017 wordt lijn 8 nog verlengd. Lijn 9 naar De Punt/De Wijert blijft dezelfde omlooptijd, maar de route wordt wel een stuk sneller/betrouwbaarder/ontspannender. Qbuzz kan er toch ook niet heel veel aan doen dat er niet meer stadslijnen zijn, zoals lijn 4 Peizerweg - Oosterpark die vroeger wel bestonden. Wat ik niet begrijp is dat Lewenborg/Beijum dan als compromis gewoon niet compleet naar de stadsdienst kunnen?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Plus dat een gedeelte van de stadschauffeurs het ook écht niet leuk vindt om de stad uit te moeten rijden, en om trajectkoppelingen nou puur om die reden achterwege te laten... Maar in alle eerlijkheid is mij ook niet helemaal duidelijk waarom bijvoorbeeld niet heel lijn 11 bij de stad zit.

@gebruiker 77 En dan voortdurend de bus overgeven op het CS? Dat komt de punctualiteit en daarmee de werkdruk denk ik niet ten goede. De enorme voorlooptijden waar de stadsdienst op bepaalde tijden mee kampt (lijnen 8 uit Helpman die in de avond al om :18/ :48 op het station staan, lijnen 2 door Eelde richting De Punt, vrijwel alle lijnen in het centrum richting het CS (waarbij er zomaar eens mensen mee zouden kunnen willen reizen naar bestemmingen die verder dan het CS liggen en dus van een koude kermis thuiskomen) geven mij anderzijds ook wel de indruk dat het misschien niet verstandig is om de rijtijden te verruimen/zo te verdelen dat ze niet meer zijn 'opgejaagd', sommige stadschauffeurs hebben daar echt een chronisch te zware rechtervoet voor, waar ik op de streekdienst het gevoel heb dat het echt stukken beter gaat met de punctualiteit door de laatste jaren heen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Wat mij betreft plakken we Leek en Roden er dan ook gewoon aan vast. Ze kunnen ook naar De Punt, waarom dan niet daarheen... ik snap dat een lijn 12 lastig is voor de stad, want deze keert niet op zichzelf en keert nu op een streekbus. Lijn 3, 4 en 11 doen dat echter wel.

Dat laatste qua punctualiteit was ook mijn idee. Je kunt wel zeggen dat de druk te hoog is, maar er zijn genoeg chauffeurs die bijv op 6 met -6 doorrijden in het centrum, om over te vroeg vertrekken van begin punten maar niet te spreken (dat zie ik bij streekbussen eigenlijk nooit) . Dan is er geen reden om te verruimen. Zij verpesten het overigens voor de chauffeurs die wel vriendelijk zijn en zich aan de tijd houden. Lastig dilemma, misschien maar gewoon tussendoor een iets langere pauze?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

Komt het "rondje om de kerk" niet uiteindelijk, omdat stadschauffeurs niet buiten de gemeentegrens willen komen? Wellicht zijn de pakketten een stuk interessanter te maken, als stadschauffeurs accepteren dat ze met Qlink naar Leek, Roden, Zuidhorn, Annen en straks het nieuwe eindpunt van lijn 5 moeten rijden. Dan komen ze weliswaar buiten Groningen, maar hebben ze wellicht wel meer afwisseling in hun diensten. Door te eisen dat ze niet buiten Groningen komen, krijg je saaie diensten van.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Zijn er eigenlijk wel genoeg standaard stadsbussen om alle stadslijnen te voorzien? Als ik alles zo optel:
Lijn 2 Station Noord - Hoornsemeer: 1.5 uur per slag * frequentie 4 = 6 bussen/h
Lijn 8 Ringlijn Hoogkerk: 2 uur per slag * frequentie 2 = 4 bussen
Lijn 9 De Punt - Station Noord, gecombineerd met lijn 64 Hoofdstation - Station Noord: 3 uur per slag * frequentie 2 = 6 bussen
Lijn 9 De Wijert - P+R Reitdiep: 2 uur per slag * frequentie 2 = 4 bussen.
Groningen Stad: 6+4+6+4=20 bussen
Assen stadsdienst
Lijn 1: 2 bussen
Emmen stadsdienst
Lijn 1 t/m 4: 4 bussen

Totaal kom ik op 26 bussen, of reken ik iets verkeerd? Er zijn nog maar 24 stadsbussen (3009 uitgebrand), als er geen een bij de garage staat.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door CamilleKreemers »

wellicht wordt de Stadsdienst Assen met streekbussen uitgevoerd?
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Chiel »

gebruiker77 schreef:Zijn er eigenlijk wel genoeg standaard stadsbussen om alle stadslijnen te voorzien? Als ik alles zo optel:
Lijn 2 Station Noord - Hoornsemeer: 1.5 uur per slag * frequentie 4 = 6 bussen/h
Lijn 8 Ringlijn Hoogkerk: 2 uur per slag * frequentie 2 = 4 bussen
Lijn 9 De Punt - Station Noord, gecombineerd met lijn 64 Hoofdstation - Station Noord: 3 uur per slag * frequentie 2 = 6 bussen
Lijn 9 De Wijert - P+R Reitdiep: 2 uur per slag * frequentie 2 = 4 bussen.
Groningen Stad: 6+4+6+4=20 bussen
Assen stadsdienst
Lijn 1: 2 bussen
Emmen stadsdienst
Lijn 1 t/m 4: 4 bussen

Totaal kom ik op 26 bussen, of reken ik iets verkeerd? Er zijn nog maar 24 stadsbussen (3009 uitgebrand), als er geen een bij de garage staat.
Nu rijdt er standaard op lijn 9 een streek Citaro, ik denk dat dat straks ook wel zal zijn. Ik denk dat er in de spits op lijn 9 de Wijert-P+R Reitdiep ook wel een gelede Citaro te zien zal zijn straks. Dat is nu ook zo tenminste
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Chiel »

En lijn 1, Stadsdienst Assen wordt ook altijd met de streek Citaro's (uit 2009) gedaan
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Dat is niet waar, momenteel rijden bijv 3005 en 3018. Laatste tijd echt voornamelijk standaard stadsbussen.
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Chiel »

Oké, wist ik niet. Ik meende dat de streek Citaro's er nog reden
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Kevster »

Maar hoe kom je bij stadsbussen op 64 dan? Dat is nu zo 9 naar 7 en andersom, maar volgens mij straks niet meer?
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

Die lijn 7 keert op lijn 2 De Punt nu.
Als ik de tijden van de lijnen bekijk, dan komt lijn 9 van De Punt straks aan om .50 bij Station Noord. Lijn 64 vertrekt om .52. Andersom komt lijn 64 aan om .03 en vertrekt lijn 9 naar De Punt om .05. Het traject Korrewegwijk - CS is vrijwel even lang als Selwerd - CS. Die omloop blijft vast hetzelfde.

Qua omloop denk ik ook dat de Airportlink met aankomst 7.25 op Airport doorrijdt als extra spitsrit op lijn 9 (tot CS).

Lijn 2 rijdt straks 4x/u met keren op zichzelf, terwijl lijn 7 geleed ook op zichzelf moet keren bij Station Noord (Vinkhuizen - Station Noord nu 4x/u). In de avond zit lijn 2 aan lijn 9.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door rener »

stadsdienst krijgt ook 1 slag lijn 35. waar nu nog de capacity op rijdt
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door gebruiker77 »

http://www.dvhn.nl/groningen/Busdienst- ... ign=buffer
Busdienst stad op schop. Nieuw: ergens volgend jaar lijn 15 via Koeriersterweg. Waarom niet nu? Route is heel gevoelig voor vertraging in spits (soms zo 15 min).
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door groningen »

Bus 3403 (lijn 15) reed om 18.12 door de Westersingel. Dus de hele Zonnelaan rechtdoor naar de Wilhelminakade toe. Ging via de binnenstad. Die lijn 7 gaat maar tot de Jan Luykenstraat. Als of je daar voor een compleet busnummer voor moet maken. Die lijn 64; dat kan toch niet!?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Nicketick »

Er reden ritten met +30 rond op de 15, ik ben een groot voorstander van rijden via Koeriersterweg. In de avondspits heb ik nu meerdere malen gehad dat ik een kwartier heb gedaan over Hoendiep > HS.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Kevster »

Haha lijn 9 niet meer vanaf Zernike? Lijn 8 ongewijzigd? Frits is weer eens in de war. :neg:
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door ZipperZapper »

Nicketick schreef:Er reden ritten met +30 rond op de 15, ik ben een groot voorstander van rijden via Koeriersterweg. In de avondspits heb ik nu meerdere malen gehad dat ik een kwartier heb gedaan over Hoendiep > HS.
Wanneer gaat deze dan de ringweg op? Bij Vesta daar? Is dat überhaupt mogelijk voor zo'n bus om de draai vanaf de busbaan naar de openbare weg te maken op die plek?
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Chiel »

Wanneer komen de nieuwe stadslijnen van Groningen eigenlijk in de Wiki?
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door nv_busfreak »

gebruiker77 schreef:Zijn er eigenlijk wel genoeg standaard stadsbussen om alle stadslijnen te voorzien? Als ik alles zo optel:
Lijn 2 Station Noord - Hoornsemeer: 1.5 uur per slag * frequentie 4 = 6 bussen/h
Lijn 8 Ringlijn Hoogkerk: 2 uur per slag * frequentie 2 = 4 bussen
Lijn 9 De Punt - Station Noord, gecombineerd met lijn 64 Hoofdstation - Station Noord: 3 uur per slag * frequentie 2 = 6 bussen
Lijn 9 De Wijert - P+R Reitdiep: 2 uur per slag * frequentie 2 = 4 bussen.
Groningen Stad: 6+4+6+4=20 bussen
Assen stadsdienst
Lijn 1: 2 bussen
Emmen stadsdienst
Lijn 1 t/m 4: 4 bussen

Totaal kom ik op 26 bussen, of reken ik iets verkeerd? Er zijn nog maar 24 stadsbussen (3009 uitgebrand), als er geen een bij de garage staat.
In februari is dat opgelost als de Stadsdienst in Emmen met 4 nieuwe type bussen gaat rijden
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017 Groningen - Drenthe goedgekeurd

Bericht door Chrysa »

Hoe doen ze tot die tijd dan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 6 gasten