Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
Vanmorgen, op de Dag van de Bouw, maar eens naar Rotterdam Centraal afgereisd om met eigen ogen te zien hoe ver de werkzaamheden aan het nieuwe metrostation inmiddels gevorderd waren vergeleken met vorig jaar. En dat was toch al een aardig verschil.
Via de toekomstige in-/uitgang naar het toekomstig busstation in de Conradstraat kwamen we het station binnen, waar je vanuit de nieuwe hal het oude station nog kon zien liggen...
En aan de andere kant was het eerste stuk nieuw perron dat al zo goed als gereed was te zien. Rechtsonder een van de roltrappen die daar naartoe zal gaan leiden...
De andere kant van datzelfde perron, waar duidelijk zichtbaar is dat voor fase 2 (na de indienststelling van RandstadRail tot het CS in september) eerst een stuk van het oude metrostation gesloopt zal moeten worden...
Het perron vanaf perronniveau. Dit deel is nog niet betegeld, dat gebeurd volgende week...
De andere kant op kijk je de tunnelbuis ri. station Stadhuis in. Daar waar nog daglicht zichtbaar is wordt gewerkt aan de aansluiting op de bestaande metrotunnel...
Een van de perrontoegangen vanuit het deel van de hal dat onder het tijdelijke station gelegen is...
En hier een blik op de werkzaamheden voor de aansluiting van het nieuwe station op de oude metrotunnel. In de oude tunnel is nog een metro zichtbaar die halteert op station Centraal Station...
Nogmaals de stationshal aan de kant van de grote bouwput...
Dit gat is bestemd voor de lift die het nieuwe station voor minder validen bereikbaar moet gaan maken...
De hal onder het tijdelijke station met perrontoegang vanaf de andere kant gezien...
En de toegang tot het metrostation die in de toekomstige stationshal gaat uitkomen...
Een blik over het bouwterrein met het tijdelijke station op de achtergrond...
Ook de onderspoorse restanten van het oude station waren vandaag nog eenmalig toegankelijk. Hier een blik in de goederentunnel...
De trap vanuit de tunnel naar perron 1...
De hele oude tunnel was leeg, op deze ene vertrekstaat na...
Nog een laatste blik door de tunnel heen...
En de voormalige Kiosk bij de toegang tot perron 3/4...
Via de toekomstige in-/uitgang naar het toekomstig busstation in de Conradstraat kwamen we het station binnen, waar je vanuit de nieuwe hal het oude station nog kon zien liggen...
En aan de andere kant was het eerste stuk nieuw perron dat al zo goed als gereed was te zien. Rechtsonder een van de roltrappen die daar naartoe zal gaan leiden...
De andere kant van datzelfde perron, waar duidelijk zichtbaar is dat voor fase 2 (na de indienststelling van RandstadRail tot het CS in september) eerst een stuk van het oude metrostation gesloopt zal moeten worden...
Het perron vanaf perronniveau. Dit deel is nog niet betegeld, dat gebeurd volgende week...
De andere kant op kijk je de tunnelbuis ri. station Stadhuis in. Daar waar nog daglicht zichtbaar is wordt gewerkt aan de aansluiting op de bestaande metrotunnel...
Een van de perrontoegangen vanuit het deel van de hal dat onder het tijdelijke station gelegen is...
En hier een blik op de werkzaamheden voor de aansluiting van het nieuwe station op de oude metrotunnel. In de oude tunnel is nog een metro zichtbaar die halteert op station Centraal Station...
Nogmaals de stationshal aan de kant van de grote bouwput...
Dit gat is bestemd voor de lift die het nieuwe station voor minder validen bereikbaar moet gaan maken...
De hal onder het tijdelijke station met perrontoegang vanaf de andere kant gezien...
En de toegang tot het metrostation die in de toekomstige stationshal gaat uitkomen...
Een blik over het bouwterrein met het tijdelijke station op de achtergrond...
Ook de onderspoorse restanten van het oude station waren vandaag nog eenmalig toegankelijk. Hier een blik in de goederentunnel...
De trap vanuit de tunnel naar perron 1...
De hele oude tunnel was leeg, op deze ene vertrekstaat na...
Nog een laatste blik door de tunnel heen...
En de voormalige Kiosk bij de toegang tot perron 3/4...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
Eerder hingen alle vertrekstaten er nog, maar van de ProRail medewerker die er rondliep mochten die worden meegenomen als er niets kapot werd gemaakt. De man die die vertrekstaat had was echter op de fiets, en kon hem niet meenemen.
Ik vond het opmerkelijk dat de tunnel nog bijna in originele staat was, moet een metertje of veertig breder worden de komende twee jaar.
Ik vond het opmerkelijk dat de tunnel nog bijna in originele staat was, moet een metertje of veertig breder worden de komende twee jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
Leuke platen, interessant! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
Verrek, hier sta ik ergens tussen. Achteraan zo te zien. :) Leuke foto's trouwens. Vond het ook een erg leuke rondleiding. Mijn foto's komen veel overeen met die van Reiziger Ddrs, ik ben alleen ook nog in de oude fietsenstalling geweest en de berging ernaast. Zal vanavond nog wel wat posten.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
Ook toeval, dan zat je net in de groep na mij en hebben we nog tegenover elkaar bij de maquette moeten staan
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
Leuke foto's. Lijkt me toch erg raar om daar weer rond te lopen
Re: Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
Ik was daar ook, nostalgie, toch jaaaaren elke dag rondgelopen: rennend naar de trein, een toerist uitleggen hoe een vertrekstaat werkt, worstelend naar de metro over de veel te smalle trappetjes. Eerst nog met degelijke loketten onder de stationsrestauratie, waar je voor je gevoel uren in de rij kon staan. Later werden dat dan "Tickets en Service", ergens aan de zijkant van de hal en werd de hal zelf volgepropt met retail en horeca, waarbij de overzichtelijkheid zeker verloren ging. Maar goed, het gangetje met "Naar de treinen" was zeker wel te klein, pas gisteren viel mij op hoe laag het eigenlijk is, hoger dan 2m30 zal het wel niet geweest zijn.
/emo
/emo
Laatst gewijzigd door Karl op zo 07 jun 2009, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
Leuk weer, al die foto's van de oude tunnel. Had precies hetzelfde gevoel als Karl bij het zien van de foto's
Enfin, het schiet met het metrostation al behoorlijk op vergeleken met vorig jaar! :)
Enfin, het schiet met het metrostation al behoorlijk op vergeleken met vorig jaar! :)
Re: Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
In september moet het eerste deel in gebruik genomen worden, dat is dus al over drie tot vier maanden (- één maand bouwvak?)... daarna wordt het oude metrostation gefaseerd gesloopt (eerst het noordelijke spoor, daarna het zuidelijke) en dat duurt nog wel een tijdje.
Het is een spectrum.
Re: Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
28 september is de opening. Op 26 en 27 september is er onderhoud aan Stadhuis en worden de sporen op Centraal omgelegd. Het middenspoor wordt pas na de sloop van het oude metrostation volledig in gebruik genomen. Om de mensen voorlopig wel droog in de stationshal van het station te houden, wordt er in augustus een tijdelijk dak over de nu nog geopende stationshal gebouwd. Daaronder wordt dan het definitieve dak gebouwd, en pas als dat er op zit, mag de tijdelijke betonnen zijwand van de stationshal gesloopt worden, en de buizen die de twee wanden tegenhouden in stukjes geknipt worden en naar buiten gehaald worden.
Volgens de projectleider (vrijdag was zijn laatste dag, vertelde hij bij de rondleiding) werken er erg weinig Nederlanders op het project, en is de tijd te krap om vakantie te houden, het gaat tijdens de bouwvak dan ook door. Stadswerken heeft altijd een te krappe planning gehanteerd volgens de man.
Trouwens, wat ik ook nog niet wist, is dat de loopbrug die nu al over de sporen van het treinstation is gebouwd, straks volledig onder de onderkapping verdwijnt, die komt daar nog eens drie meter boven
Volgens de projectleider (vrijdag was zijn laatste dag, vertelde hij bij de rondleiding) werken er erg weinig Nederlanders op het project, en is de tijd te krap om vakantie te houden, het gaat tijdens de bouwvak dan ook door. Stadswerken heeft altijd een te krappe planning gehanteerd volgens de man.
Trouwens, wat ik ook nog niet wist, is dat de loopbrug die nu al over de sporen van het treinstation is gebouwd, straks volledig onder de onderkapping verdwijnt, die komt daar nog eens drie meter boven
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ddrs on tour #37: Een blik in de bouwput van Rotterdam C.
Hmm, ik heb weer een net wat ander verhaal gehoord. Namelijk dat het stuk van de diepwanden dat nu nog in de stationshal staat pas gesloopt kan worden als het oude station weg is omdat dan pas de constructie vervolledigd kan worden.Bee schreef:Daaronder wordt dan het definitieve dak gebouwd, en pas als dat er op zit, mag de tijdelijke betonnen zijwand van de stationshal gesloopt worden, en de buizen die de twee wanden tegenhouden in stukjes geknipt worden en naar buiten gehaald worden.
En ook dat iedereen vanaf de Conradstraat-zijde het station in moet als in september de eerste sporen in gebruik genomen worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten