Naast dat een lid uit Nijmegen allang wat moet zeggen over Enschede (de Achterhoekse lijnen 73 en 74), heeft zo'n lid uit Nijmegen natuurlijk evenmin verstand van de Achterhoek of de Veluwe, of wellicht zelfs Arnhem. Je behoudt dat natuurlijk altijd.Suus schreef:Bespottelijk plan. Een ROCOC is een regionaal orgaan en dat is nu soms al lastig. Daar moet je geen schaalvergroting op loslaten, een lid uit Nijmegen weet niets over Lelystad of Enschede of andersom.
Wat mij betreft is zo'n Regio Oost prima, zolang je maar een onderverdeling maakt per deelregio, dus bijv.:
- Achterhoek
- Twente
- Veluwe
- Midden-Overijssel
etc.
De vervoerders sturen de adviesaanvragen dan gewoon naar de ROCOV Oost, waarbij daarbinnen de adviezen naar de bewuste deelraad gaat. Indien een lijn door twee verschillende van die gebieden loopt, dan komen 2 deelraden samen om zich over een advies te buigen. Doordat die raden dan in hetzelfde gebouw zouden 'schuilen', zouden ze makkelijk even elkaar erbij kunnen roepen.
Als je dan ook de eis stelt dat de consessiehouders binnen dat gehele gebied allen op hetzelfde moment hun adviesaanvrag moeten indienen, dan kunnen die deelraden ook meteen de plannen van de andere concessie meenemen en dus over het gehele plaatje een advies geven.
Ik denk dat voor bijv. een Haaksbergen-Enschede (waar zowel Syntus die over Twente valt als Arriva die onder Gelderland valt rijden) het dan makkelijker kan worden voor zowel de adviescommissies als voor de vervoerders.