Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Ben eerlijk gezegd helemaal niet zo enthousiast over weer een systeem erbij. We hebben al de succesvolle OV-fiets in Nederland, die kan je prima uitbreiden naar knooppunten van regionaal busvervoer zoals in sommige gebieden al gebeurd (bijvoorbeeld bij de Lekbrug in Vianen).
Ik vind het echt een goed idee, die OV-fietsen staan alleen op stations/busstations. Maar de KeoBike bij verschillende haltes in Apeldoorn! Ze houden bijna alleen rekening met dat mensen met de trein aankomen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Je ziet dat er nu juist vervoerders beginnen te komen die ook het nut van de OV-fiets zien en ermee gaan samenwerken. Utrecht kent bv. al weer meer OV-fietsen bij haltes en in Brabant zijn ze het concept ook naar diverse busstations aan het uitrollen (naast alle treinstations).
Wat ik meer bedoel te zeggen is dat je juist de OV-fiets zou moeten uitbreiden naar haltes buiten de bus-/treinstations waar er ook vraag naar kan zijn in plaats van voor die haltes weer een ander concept te bedenken. Dat werkt immers alleen maar versnipperend, ookal gezien je de ene huurt met je OV-chipkaart en de andere met een app.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Lees ik net op http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/116039/ ... dt-duurder RTV Drenthe dat contant geld minder populair moet worden gemaakt.

Prima in verband met veiligheid van chauffeurs etc. Maar dat ik er als passagier slachtoffer van mag worden vind ik tragisch!!!

Kom dan gewoon met een alternatief als wat NS nu aanbied een DALvrij abonnement waarmee in geval van NS, je voor 100 euro per maand in de daluren kunt reizen zonder verrassingen.

Omgezet naar Groningen en Drenthe zou dat een abonnement kunnen opleveren van rond de 50 euro per maand om in de daluren te kunnen reizen zonder verrasingen in prijzen, door de prachtige extra lussen die bussen soms maken!
hej*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:
Daniel schreef:Ben eerlijk gezegd helemaal niet zo enthousiast over weer een systeem erbij. We hebben al de succesvolle OV-fiets in Nederland, die kan je prima uitbreiden naar knooppunten van regionaal busvervoer zoals in sommige gebieden al gebeurd (bijvoorbeeld bij de Lekbrug in Vianen).
Ik vind het echt een goed idee, die OV-fietsen staan alleen op stations/busstations. Maar de KeoBike bij verschillende haltes in Apeldoorn! Ze houden bijna alleen rekening met dat mensen met de trein aankomen.
Ze hebben hier laatst de halve fietsenstalling bij de metro afgebroken om een OV-fietspunt te plaatsen, hst is een kwestie van tijd voordat dat ook met bushaltes in Apeldoorn was gebeurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Nicketick schreef:Gerucht gaat dat gisteren lijn 2 richting Groningen van 07:45 al in Eelde (Spierveen) mensen heeft moeten laten staan. Ik gok dat de vlucht uit Gdansk hier de boosdoener van was, want hij heeft een paar minuten op Airport gestaan.

Ook deze ochtend is het weer flink druk, ben benieuwd hoe de capaciteitsuitbreiding die zondag plaatsvindt uit gaat pakken.
Excuus je hebt wel gelijk. Hoorde dat iemand al in Paterswolde niet mee kon, omdat deze helemaal vol zat.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

geert4OV schreef:Lees ik net op http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/116039/ ... dt-duurder RTV Drenthe dat contant geld minder populair moet worden gemaakt.

Prima in verband met veiligheid van chauffeurs etc. Maar dat ik er als passagier slachtoffer van mag worden vind ik tragisch!!!
Leuk geprobeerd, maar pinnen en hogere prijzen is niet de oplossing. Het geld blijft in de bus, het duurt alleen wat langer tot je net zo veel bij je hebt.
In Breda kost een kaartje 4 euro (volgens een collega die daar veel komt), in de hoop dat met met de ov chip gaat reizen.

We waren met Qbuzz in Praag vorige maand, en toen viel het me op dat ze daar wel een oplossing hebben gevonden. Waarom kan het daar wel en hier niet?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

geert4OV schreef:Lees ik net op http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/116039/ ... dt-duurder RTV Drenthe dat contant geld minder populair moet worden gemaakt.

Prima in verband met veiligheid van chauffeurs etc. Maar dat ik er als passagier slachtoffer van mag worden vind ik tragisch!!!

Kom dan gewoon met een alternatief als wat NS nu aanbied een DALvrij abonnement waarmee in geval van NS, je voor 100 euro per maand in de daluren kunt reizen zonder verrassingen.

Omgezet naar Groningen en Drenthe zou dat een abonnement kunnen opleveren van rond de 50 euro per maand om in de daluren te kunnen reizen zonder verrasingen in prijzen, door de prachtige extra lussen die bussen soms maken!
Wat is er mis met 40/4? Voor 4 euro 40% korting na 9 uur. En wat bedoel je met verrassingen in prijzen? Als je je reis plant, dan staat er in beetje reisplanner ook al een prijs bij. Waarin de eventuele lusjes gewoon meegenomen zijn...
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Ze zouden het kunnen kopen van een kaartje in de bus ook gewoon af kunnen schaffen. Dat is in meerdere grote steden al het geval (Londen, Stockholm). Alleen moet men dan wel eerst nog steeds de kinderziektes uit de OV-chipkaart halen...
Basislijn
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Lijn65 schreef:Ze zouden het kunnen kopen van een kaartje in de bus ook gewoon af kunnen schaffen. Dat is in meerdere grote steden al het geval (Londen, Stockholm). Alleen moet men dan wel eerst nog steeds de kinderziektes uit de OV-chipkaart halen...
Niet te vergeten dat in Londen contactloos reizen met je bankpas mogelijk is, daarvoor moet hier in Nederland eerst het hele OV-Chipkaart systeem voor omgebouwd worden. Dat is wel een belangrijke vereiste voor het kunnen afschaffen van kaartverkoop aan boord. Een andere optie is het plaatsen van kaartautomaten, daar heeft Qbuzz al ervaring mee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

GVB in Amsterdam heeft zelf een systeem gebouwd. De chauffeur krijgt "lege" chipkaarten en tikt op het scherm aan wat voor vervoersbewijzen de klant wil. Daarmee kan de chauffeur ook de pinautomaat activeren waar met pin en creditcard betaald kan worden. Daarna legt de chauffeur de kaartjes op de plaat en de vervoersbewijzen worden opgeladen. Dit in combinatie met voorverkoop bij tabakszaken en hotels (dichtstbijzijnde locatie staat altijd in de halte gemeld) maakt dat de chauffeur daarmee zonder geld en zonder geldige kaartjes zit, waardoor overvallen volstrekt kansloos is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nv_busfreak »

geert4OV schreef:Lees ik net op http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/116039/ ... dt-duurder RTV Drenthe dat contant geld minder populair moet worden gemaakt.

Prima in verband met veiligheid van chauffeurs etc. Maar dat ik er als passagier slachtoffer van mag worden vind ik tragisch!!!

Kom dan gewoon met een alternatief als wat NS nu aanbied een DALvrij abonnement waarmee in geval van NS, je voor 100 euro per maand in de daluren kunt reizen zonder verrassingen.

Omgezet naar Groningen en Drenthe zou dat een abonnement kunnen opleveren van rond de 50 euro per maand om in de daluren te kunnen reizen zonder verrasingen in prijzen, door de prachtige extra lussen die bussen soms maken!
Nou maar goed dan dat Qliner 312 dat hele mooie lusje langs het vliegveld Eelde niet gaat maken :wink:
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Die lus zou een grote meerwaarde hebben :pos: leuk trouwens dat, dat je enoge bijdrage is aan het forum. Welkom!
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Lijn65 schreef:
geert4OV schreef:Lees ik net op http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/116039/ ... dt-duurder RTV Drenthe dat contant geld minder populair moet worden gemaakt.

Prima in verband met veiligheid van chauffeurs etc. Maar dat ik er als passagier slachtoffer van mag worden vind ik tragisch!!!

Kom dan gewoon met een alternatief als wat NS nu aanbied een DALvrij abonnement waarmee in geval van NS, je voor 100 euro per maand in de daluren kunt reizen zonder verrassingen.

Omgezet naar Groningen en Drenthe zou dat een abonnement kunnen opleveren van rond de 50 euro per maand om in de daluren te kunnen reizen zonder verrasingen in prijzen, door de prachtige extra lussen die bussen soms maken!
Wat is er mis met 40/4? Voor 4 euro 40% korting na 9 uur. En wat bedoel je met verrassingen in prijzen? Als je je reis plant, dan staat er in beetje reisplanner ook al een prijs bij. Waarin de eventuele lusjes gewoon meegenomen zijn...

Er zijn mij genoeg mensen bekend die in Groningen wonen, maar verpleging doen op meerdere locaties in de provincie. Voor die mensen is net als bij bijvoorbeeld internet fijn om een vast bedrag te betalen. Niet iedereen reis mee als buschauffeur :@
hej*
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door nielsie600 »

geert4OV schreef:
nv_busfreak schreef: Nou maar goed dan dat Qliner 312 dat hele mooie lusje langs het vliegveld Eelde niet gaat maken :wink:
Die lus zou een grote meerwaarde hebben :pos: leuk trouwens dat, dat je enoge bijdrage is aan het forum. Welkom!
Toch ben ik benieuwd wat de meerwaarde is volgens jou. Er zijn volgens mij veel meer mensen langer onderweg dan korter..
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

geert4OV schreef:Er zijn mij genoeg mensen bekend die in Groningen wonen, maar verpleging doen op meerdere locaties in de provincie. Voor die mensen is net als bij bijvoorbeeld internet fijn om een vast bedrag te betalen. Niet iedereen reis mee als buschauffeur :@
Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt, volgens mij zijn de prijzen van een rit gewoon vast?
geert4OV schreef:Die lus zou een grote meerwaarde hebben :pos:
Hoeveel van de 29.000 maandelijkse reizigers (bron) op lijn 312 hebben profijt van een dergelijk lusje? Het vliegveld had in 2015 gemiddeld 15.000 passagiers per maand. Alleen als die allemaal per bus komen heeft het zin om lijn 312 om te leggen. Het idee achter de Qliner is dat het een snelle verbinding is en daardoor veel reizigers trekt. Een lusjes via het vliegveld gaat minstens 8 minuten duren, en dat gaat tenzij er heel veel passagiers in lijn 312 naar het vliegveld willen, deze lijn erg onaantrekkelijk maken voor doorgaande reizigers. Het lijkt mij daarom veel beter om lijn 100 verder uit te bouwen.
Basislijn
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

En lijn 100 uitbouwen heeft nog geen zin, want de passagiersaantallen daar liggen nog veel te laag.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Lijn65 schreef:
geert4OV schreef:Er zijn mij genoeg mensen bekend die in Groningen wonen, maar verpleging doen op meerdere locaties in de provincie. Voor die mensen is net als bij bijvoorbeeld internet fijn om een vast bedrag te betalen. Niet iedereen reis mee als buschauffeur :@
Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt, volgens mij zijn de prijzen van een rit gewoon vast?
geert4OV schreef:Die lus zou een grote meerwaarde hebben :pos:
Hoeveel van de 29.000 maandelijkse reizigers (bron) op lijn 312 hebben profijt van een dergelijk lusje? Het vliegveld had in 2015 gemiddeld 15.000 passagiers per maand. Alleen als die allemaal per bus komen heeft het zin om lijn 312 om te leggen. Het idee achter de Qliner is dat het een snelle verbinding is en daardoor veel reizigers trekt. Een lusjes via het vliegveld gaat minstens 8 minuten duren, en dat gaat tenzij er heel veel passagiers in lijn 312 naar het vliegveld willen, deze lijn erg onaantrekkelijk maken voor doorgaande reizigers. Het lijkt mij daarom veel beter om lijn 100 verder uit te bouwen.
Als je dan eentje van de cijfers bent. De voorloper van deze Qliner, lijn 173 kon deze afstand in 47 minuten doen. Lijkt me dan geen winst als het nu een uur en twaalf minuten is. Dus voer dan lijn 173 weer gewoon in zou ik zo zeggen. En dan met lusje in Eelde bj het vliegveld. En laat die bus niet onnodig lang bij de rotonde in Gieten wachten. Of zijn passagiers daar wel bij gebaat?

Ander voordeel is ook dat de 'normale' bus toegankelijker is voor mensen die moeilijker ter been zijn of kinderwagen mee hebben, die heven niet eerst en trap op, om te voelen dat ze een Qliner instappen.... :')
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Wie doet er 1 uur 12 over? Qliner 312 is het niet.

Vertrek Stadskanaal: 6.32, aankomst Groningen om 7.28. Dat maakt dan 56 minuten, waarbij de route in Stadskanaal ook groter is geworden.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

geert4OV schreef:Als je dan eentje van de cijfers bent. De voorloper van deze Qliner, lijn 173 kon deze afstand in 47 minuten doen. Lijkt me dan geen winst als het nu een uur en twaalf minuten is. Dus voer dan lijn 173 weer gewoon in zou ik zo zeggen. En dan met lusje in Eelde bj het vliegveld. En laat die bus niet onnodig lang bij de rotonde in Gieten wachten. Of zijn passagiers daar wel bij gebaat?

Ander voordeel is ook dat de 'normale' bus toegankelijker is voor mensen die moeilijker ter been zijn of kinderwagen mee hebben, die heven niet eerst en trap op, om te voelen dat ze een Qliner instappen.... :')
Lijn 312 doet er maximaal 61 minuten (minimaal 52) over van busstation tot hoofdstation. De sneldienst van lijn 73 deed er in 1985 50 minuten over. Lijn 173 deed er in 1994 deed 52 minuten over, in 1989 en 1997 55 minuten. in 2002 deed lijn 173 er zelfs 67 minuten. In 2004 deed Qliner 302 er 54-63 minuten over. Ik zou nu wel graag weten in welk jaar die 47 minuten was... Verder staat lijn 312 maar 1 minuut stil in Gieten, en dat is niks vergeleken met die minimaal 8 minuten die je nodig hebt voor het rondje vliegveld. Dat over die 'normale' bus versus een hogevloersbus is een totaal andere discussie en ga ik niet op in.
Tot slot is het nog het dingetje over het nut voor de reiziger. Face it: Eelde is maar een klein vliegveld en de reizigersaantallen rechtvaardigen het niet om lijn 312 om te leiden via Eelde.

NB: ik kom in de jaren 70 wel een sneldienst op lijn 3 tegen die het in 45 minuten zou moeten doen, maar de situatie op de weg destijds in niet te vergelijken met nu, en daarnaast werd er bij veel minder haltes gestopt.
Basislijn
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Bezoek op 9292 zegt mij dat lijn 73 in de nieuwe dienstregeling van Gieten P + R naar Stadskanaal gaat. Even zien wat Westerbroek naar Musselkanaal is. Hmm; lijn 74 dus. Gaat ook naar Emmen, maar niet via Ter Apel. Overstap van 20 minuten in Stadskanaal. Zelfs al ben je in Waterhuizen (weg naar Haren) is het sneller om via Groningen te rijden. Volgens mij worden de reistijden iets langer en nog onoverzichtelijk.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat zijn dan ook geen enorme troepen reizigers. Bovendien zal Waterhuizen - Exloërmond juist een kortere reistijd krijgen, net als Gasselternijveen - Ter Apel, bijvoorbeeld.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Lijn65 schreef:
geert4OV schreef:Als je dan eentje van de cijfers bent. De voorloper van deze Qliner, lijn 173 kon deze afstand in 47 minuten doen. Lijkt me dan geen winst als het nu een uur en twaalf minuten is. Dus voer dan lijn 173 weer gewoon in zou ik zo zeggen. En dan met lusje in Eelde bj het vliegveld. En laat die bus niet onnodig lang bij de rotonde in Gieten wachten. Of zijn passagiers daar wel bij gebaat?

Ander voordeel is ook dat de 'normale' bus toegankelijker is voor mensen die moeilijker ter been zijn of kinderwagen mee hebben, die heven niet eerst en trap op, om te voelen dat ze een Qliner instappen.... :')
Lijn 312 doet er maximaal 61 minuten (minimaal 52) over van busstation tot hoofdstation. De sneldienst van lijn 73 deed er in 1985 50 minuten over. Lijn 173 deed er in 1994 deed 52 minuten over, in 1989 en 1997 55 minuten. in 2002 deed lijn 173 er zelfs 67 minuten. In 2004 deed Qliner 302 er 54-63 minuten over. Ik zou nu wel graag weten in welk jaar die 47 minuten was... Verder staat lijn 312 maar 1 minuut stil in Gieten, en dat is niks vergeleken met die minimaal 8 minuten die je nodig hebt voor het rondje vliegveld. Dat over die 'normale' bus versus een hogevloersbus is een totaal andere discussie en ga ik niet op in.
Tot slot is het nog het dingetje over het nut voor de reiziger. Face it: Eelde is maar een klein vliegveld en de reizigersaantallen rechtvaardigen het niet om lijn 312 om te leiden via Eelde.

NB: ik kom in de jaren 70 wel een sneldienst op lijn 3 tegen die het in 45 minuten zou moeten doen, maar de situatie op de weg destijds in niet te vergelijken met nu, en daarnaast werd er bij veel minder haltes gestopt.
Wel bijzonder dat een bus die 'langs' het vliegveld komt aan alle kanten van wordt gezegd dat het niet kan. Maar dat gelet op de kleine aantallen gebruikers een hele nieuwe lijn inleggen met extra aangekochte bussen wel zou kunnen. Kun je dat ook onderbouwen?

De voornaamste redenen om het via 312 te doen is er komen via de snelweg twee bussen langs namelijk 312 en 300. 300 zit vaak net wat voller. Vandaar dus de keuze voor 312. Deze stopt immers ook al bij Annen(of zou moeten, meeste chauffers hebben daar tegenwoordig de kracht niet meer voor om het stuur daarvoor te draaien, terwijl er nog wel eens passagiers staan!) daarnaast verbind 312 dan ook conform de afspraken die er dan weer wel, dan weer niet zijn Eelde met rotonde Gieten N33/N34. Vooral het laatste dan weer wel een 'regel' dan weer niet maakt het ov in Groningen en Drenthe tot een nietvolwassen gaten kaas, waar maar zo wat gebeurd.

Over vreemde lusjes gesproken waarom zou straks lijn 74 een enorma slalom in Hoogezand moeten maken en 171 er vrij direct doorheen gaat? Logischer zou andersom zijn volgens mij. Tussen Veendam(171) en Groningen is namelijk al een trein, tussen Stadskanaal(74) en Groningen niet. Maar hier moet dan de bus ineens gaan 'concurreren'! Zo zijn er nog wel wat malle dingen te noemen.

Tenslotte ik heb vaak genoeg in de sneldienst 173 gezeten die het onder de vijftig minuten deed, geheel volgens dienstregeling én die deed onderweg ook nog meer haltes aan ook, alstublieft!
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Pim-AllianceB95 schreef:Dat zijn dan ook geen enorme troepen reizigers. Bovendien zal Waterhuizen - Exloërmond juist een kortere reistijd krijgen, net als Gasselternijveen - Ter Apel, bijvoorbeeld.
En de moraal van het verhaal is.....
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

groningen schreef:Bezoek op 9292 zegt mij dat lijn 73 in de nieuwe dienstregeling van Gieten P + R naar Stadskanaal gaat. Even zien wat Westerbroek naar Musselkanaal is. Hmm; lijn 74 dus. Gaat ook naar Emmen, maar niet via Ter Apel. Overstap van 20 minuten in Stadskanaal. Zelfs al ben je in Waterhuizen (weg naar Haren) is het sneller om via Groningen te rijden. Volgens mij worden de reistijden iets langer en nog onoverzichtelijk.

Over de nieuwe lijn 74 had ik de eerste juichberichten al gehoord. De bus start eerder met rijden en gaat later door. *O* *O* *O*

Werd nog wel gevolgd door dat het wat jammer was dat je nog wel langer bezig was dan in het verleden... (A)
hej*
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Lijn65 schreef:
geert4OV schreef:Als je dan eentje van de cijfers bent. De voorloper van deze Qliner, lijn 173 kon deze afstand in 47 minuten doen. Lijkt me dan geen winst als het nu een uur en twaalf minuten is. Dus voer dan lijn 173 weer gewoon in zou ik zo zeggen. En dan met lusje in Eelde bj het vliegveld. En laat die bus niet onnodig lang bij de rotonde in Gieten wachten. Of zijn passagiers daar wel bij gebaat?

Ander voordeel is ook dat de 'normale' bus toegankelijker is voor mensen die moeilijker ter been zijn of kinderwagen mee hebben, die heven niet eerst en trap op, om te voelen dat ze een Qliner instappen.... :')
Lijn 312 doet er maximaal 61 minuten (minimaal 52) over van busstation tot hoofdstation. De sneldienst van lijn 73 deed er in 1985 50 minuten over. Lijn 173 deed er in 1994 deed 52 minuten over, in 1989 en 1997 55 minuten. in 2002 deed lijn 173 er zelfs 67 minuten. In 2004 deed Qliner 302 er 54-63 minuten over. Ik zou nu wel graag weten in welk jaar die 47 minuten was... Verder staat lijn 312 maar 1 minuut stil in Gieten, en dat is niks vergeleken met die minimaal 8 minuten die je nodig hebt voor het rondje vliegveld. Dat over die 'normale' bus versus een hogevloersbus is een totaal andere discussie en ga ik niet op in.
Tot slot is het nog het dingetje over het nut voor de reiziger. Face it: Eelde is maar een klein vliegveld en de reizigersaantallen rechtvaardigen het niet om lijn 312 om te leiden via Eelde.

NB: ik kom in de jaren 70 wel een sneldienst op lijn 3 tegen die het in 45 minuten zou moeten doen, maar de situatie op de weg destijds in niet te vergelijken met nu, en daarnaast werd er bij veel minder haltes gestopt.
Kun je me trouwens ook vertellen hoeveel busdiensten er gemangeld zijn tussen Emmen en Groningen voor Qliner 300?
hej*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten