Impasse Noord-Zuidlijn
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Impasse Noord-Zuidlijn
SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
Geplaatst op: maandag 8 juni 2009 om 14:01
Laatst bijgewerkt: maandag 8 juni 2009 om 22:34
AMSTERDAM - De hoofdstedelijke afdeling van de SP heeft maandag een alternatief gepresenteerd voor de omstreden Noord-Zuidlijn.
De zogeheten premetro kan naar verwachting vier jaar eerder rijden en kost 290 miljoen euro.
Lees verder
Leuk, maar een beetje te laat lijkt me. Bouw nu maar gewoon die lijn af...
Geplaatst op: maandag 8 juni 2009 om 14:01
Laatst bijgewerkt: maandag 8 juni 2009 om 22:34
AMSTERDAM - De hoofdstedelijke afdeling van de SP heeft maandag een alternatief gepresenteerd voor de omstreden Noord-Zuidlijn.
De zogeheten premetro kan naar verwachting vier jaar eerder rijden en kost 290 miljoen euro.
Lees verder
Leuk, maar een beetje te laat lijkt me. Bouw nu maar gewoon die lijn af...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
Raar plan. Normaal is een premetro een tram die in het centrum ondergronds rijdt (om de grootste knelpunten te vermijden) en buiten het centrum als gewone tram. Dit voorstel is precies het tegenovergestelde .
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
Maar goed, in Amsterdam is de tunnel onder het centrum dan ook een groter knelpunt dan het bovengrondse verkeer. ;-) Vertraging tunnel: enkele jaren. Vertraging bovengrons: ca. 15 minuten?
Re: SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
Hoe ze de tunnel in Zuid in gebruik willen nemen begrijp ik ook niet helemaal, die sluit aan op sporen voorzien van een derde rail (ja, en gedeeltelijk bovenleiding), maar dat lijkt mij ook niet helemaal veilig.
Bovendien zijn de investeringen om bredere trams mogelijk te maken in de stad ook torenhoog en veroorzaken deze voor alle lijnen overlast. De afstand tussen de twee sporen zal dan verbreed moeten worden, en het (waarschijnlijk) beoogde traject CS - Dam - Rokin - Vijzelgracht - Ferdinand Bolstraat wordt over het gehele traject door ten minste twee tramlijnen bereden. Daar komen ook nog kruisingen met de twee tramringen bij.
Bovendien zijn de investeringen om bredere trams mogelijk te maken in de stad ook torenhoog en veroorzaken deze voor alle lijnen overlast. De afstand tussen de twee sporen zal dan verbreed moeten worden, en het (waarschijnlijk) beoogde traject CS - Dam - Rokin - Vijzelgracht - Ferdinand Bolstraat wordt over het gehele traject door ten minste twee tramlijnen bereden. Daar komen ook nog kruisingen met de twee tramringen bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
Daarnaast moet je nog remiseruimte hebben voor die brede trams en die is er niet, tenzij je ze tussen de metro's stalt, maar dan moeten ze 3e-rail hebben, anders komen ze daar niet. Maak je toch remiseruimte tussen de 'echte' trams, dan moet je de remise/werkplaatsroutes ook nog verbreden.
Nee, dank u!
Op zich zou ik best brood zien in een eilandbedrijf Buikslotermeerplein - CS wanneer het station onder het CS er ligt, dan kun je nog rustig verder boren naar het zuiden, maar heeft het traject in Noord (wat nu nog steeds op schema ligt voor 2012/2013) wel profijt.
Nee, dank u!
Op zich zou ik best brood zien in een eilandbedrijf Buikslotermeerplein - CS wanneer het station onder het CS er ligt, dan kun je nog rustig verder boren naar het zuiden, maar heeft het traject in Noord (wat nu nog steeds op schema ligt voor 2012/2013) wel profijt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
Zullen we het ding lijn 55 noemen, dan? ;-) Sluit mooi aan op de reeks t/m 54.
Re: SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
Is het overigens niet handiger om een dergelijk plan uit te voeren door alleen de Noordtunnel in gebruik te nemen? Je kan dan lijn 5 vanaf het Damrak de tunnel in laten gaan, en laten rijden met tramstellen zoals die in Köln rijden: met klaptreden. In de stad een lage instap en in de tunnel gelijkvloers.
Re: SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
Daar had ik ook al eens aangedacht om de Rotterdamse Randstad eventueel uit te breiden richting Scheveningen, maar in Nederland moet natuurlijk wel alles gelijkvloers zijn: helaas! Vervolgens had ik wel het idee om dan maar de hele vloer van een systeem te voorzien zodat je omhoog/naar beneden kan.
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
Laten ze die N/Z lijn maar gewoon afbouwen zoals de bedoeling was, want deze plannen slaan ook weer helemaal nergens op. Het is goedkoper en makkelijker, maar je hebt er zo weinig aan.
Re: SP komt met alternatief Noord-Zuidlijn
Oh, daar ben ik het ook zeker mee eens. Wat mij betreft zou dit slechts een oplossing kunnen zijn om een deel alvast enkele jaren eerder in gebruik te nemen.
Amsterdam wil verder met aanleg Noord-Zuidlijn
Amsterdam wil verder met aanleg Noord-Zuidlijn
Geplaatst op: woensdag 10 juni 2009 om 15:37
Laatst bijgewerkt: woensdag 10 juni 2009 om 15:38
AMSTERDAM - Het stadsbestuur van Amsterdam wil verder met de aanleg van de Noord-Zuidlijn.
De hoofdstad neemt alle aanbevelingen van de commissie-Veerman over, zo maakte de gemeente woensdag bekend.
De gemeenteraad besluit in juli over het doorgaan of stoppen met de aanleg van de metrolijn, die al voor zoveel problemen heeft gezorgd.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 10 juni 2009 om 15:37
Laatst bijgewerkt: woensdag 10 juni 2009 om 15:38
AMSTERDAM - Het stadsbestuur van Amsterdam wil verder met de aanleg van de Noord-Zuidlijn.
De hoofdstad neemt alle aanbevelingen van de commissie-Veerman over, zo maakte de gemeente woensdag bekend.
De gemeenteraad besluit in juli over het doorgaan of stoppen met de aanleg van de metrolijn, die al voor zoveel problemen heeft gezorgd.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gemeenteraad Amsterdam wil Noord-Zuidlijn afbouwen
Gemeenteraad Amsterdam wil Noord-Zuidlijn afbouwen
Geplaatst op: woensdag 1 juli 2009 om 22:45
Laatst bijgewerkt: woensdag 1 juli 2009 om 23:16
AMSTERDAM - De gemeenteraad van Amsterdam heeft woensdagavond, met uitzondering van de SP, ingestemd met de aanbevelingen van de commissie-Veerman om de Noord-Zuidlijn af te bouwen. Verantwoordelijk wethouder Hans Gerson sprak van een ''historisch moment''. De impasse die volgens hem door de tegenslagen bij de aanleg was ontstaan, is hiermee doorbroken.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 1 juli 2009 om 22:45
Laatst bijgewerkt: woensdag 1 juli 2009 om 23:16
AMSTERDAM - De gemeenteraad van Amsterdam heeft woensdagavond, met uitzondering van de SP, ingestemd met de aanbevelingen van de commissie-Veerman om de Noord-Zuidlijn af te bouwen. Verantwoordelijk wethouder Hans Gerson sprak van een ''historisch moment''. De impasse die volgens hem door de tegenslagen bij de aanleg was ontstaan, is hiermee doorbroken.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 197 gasten