Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door JWM »

De vraag is in hoeverre NS zo'n Gouweticket zelf bepaalt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door webguy »

Provincie heeft veel te willen en ik kan me voorstellen dat het leuke lekkermakertjes zijn. Arriva heeft in Limburg ook een waar spectrum aan verschillende dagkaarten: https://www.arriva.nl/limburg/abonnemen ... ickets.htm
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ODRAIL »

JWM schreef:Klinkt leuk zo'n Gouweticket, maar is in veel gevallen waarschijnlijk goedkoper dan reizen op saldo...?
Ja dat klopt. Een enkele reis (tweede klas vol tarief) van Alphen aan den Rijn naar Gouda is al 4 euro (volgens de reisplanner van de ns).
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door waldo79 »

Ik blijf lekker met mijn Altijd Vrij reizen :6 Ga straks maar eens een ritje maken op het traject :lol:
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door mb90 »

De eerste R-Net Flirts rijden. Hier de 2014 en 2013 zojuist in Gouda:
Afbeelding

Het zijn mooie treinen om mee te reizen. Ook waren net in Gouda de vertrektijden van de aansluitende bussen te zien. De automatische omroep heeft alleen wat moeite met de uitspraak van Waddinxveen en dan vooral de x en de v. :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ODRAIL »

Die foto ziet er netjes uit :pos: :wink: .

Binnenkort ook maar eens een ritje maken met deze trein (en het Gouweticket).

Dat de automatische omroep moeite heeft met de x en de v in het woord Waddinxveen is niet nieuw. De automatische omroep in SLT-stellen heeft er ook moeite mee.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door pedaalemmerzak »

Leuk. Ik woon hier dicht bij maar ik ga echt nooit naar Gouda dus ik denk niet dat ik binnenkort in deze trein ga rijden behalve om puur en alleen eens in die trein gezeten te hebben.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door JWM »

Op zondag gekoppeld rijden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Dat de automatische omroep moeite heeft met de x en de v in het woord Waddinxveen is niet nieuw. De automatische omroep in SLT-stellen heeft er ook moeite mee.
De automatische omroep in SLT zijn allemaal stukjes tekst ingesproken door een persoon. De omroep in de FLIRT wordt gedaan door een spraakcomputer. Dat is ook het geval in Limburg trouwens, waardoor het in beide gevallen nogal raar klinkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Chrysa »

pedaalemmerzak schreef:Leuk. Ik woon hier dicht bij maar ik ga echt nooit naar Gouda dus ik denk niet dat ik binnenkort in deze trein ga rijden behalve om puur en alleen eens in die trein gezeten te hebben.
Fijn dat jij nooit naar Gouda gaat. Ik ook niet. Wat hebben we toch veel gemeen. :P
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door pedaalemmerzak »

Suus schreef:
KM46 schreef:Dat de automatische omroep moeite heeft met de x en de v in het woord Waddinxveen is niet nieuw. De automatische omroep in SLT-stellen heeft er ook moeite mee.
De automatische omroep in SLT zijn allemaal stukjes tekst ingesproken door een persoon. De omroep in de FLIRT wordt gedaan door een spraakcomputer. Dat is ook het geval in Limburg trouwens, waardoor het in beide gevallen nogal raar klinkt.
Hoeveel geld kost het nou om Bep de kantinejuffrouw even die plaatsnamen in te laten spreken. Ik vind dat zulke belachelijke bezuiniging. Laat Bep even alle plaatsnamen inspreken, maak een bandje en hup klaar is kees. Kost je misschien een paar tientjes als vervoersbedrijf :')

De omroepen in de NS sprinters zijn toch gewoon menselijk? Ik vind ze soms wel raar klinken: 'station nieeeuw VENNEP' klinkt b.v. een beetje gek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Gast, haal die pedaalemmerzakrollen even uit je ogen, ik schrijf letterlijk in de post die je citeert dat SLT wel ingesproken is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door VIRM »

Inderdaad, de omroep lijkt gewoon op een spraaksynthesizer. De uitspraak van sommige woorden (zo kun je 'oversteppen' op andere treinen in Gouda), de uitspraak van Waddinxveen en het gebrek aan pauzes tussen zinnen kan wel wat worden verbeterd.

Wellicht heb ik iets te ver afgezeten van de duren, maar het viel ook op dat de sluittoon van de deuren (die overigens erg op dat van DDZ lijkt) hetzelfde klinkt bij zowel het sluiten van de deuren wanneer geen reiziger gedurende een bepaalde periode door de sensor is gelopen als bij het definitief sluiten van de deuren bij vertrek. Bij SLT en SGM is er wel een verschil.
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Milco »

Alphen aan den Rijn werd letterlijk omgeroepen als "Alphen ad Rijn".
ad.. :')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door VIRM »

Klopt, die viel mij ook inderdaad op. :D
Beul van de blindegeleidelijn
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Tom523 »

Vandaag maar eens meegegaan, mooie trein en erg comfortabel. Leuke attentie gekregen als welkom. Jammer dat vanmiddag een uursdienst werd gereden. 1 van de treinen stond defect op Alphen
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door dennistd »

En ze reden nog wel met dubbele stellen. Splits dan gewoon en laat het defecte stel achter, of splits de nog wel rijdende trein en rijdt beide treinen met een los stel...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door ODRAIL »

Dan hou ik mij hart vast als ze een kwartierdienst gaan rijden. Dan komt men geheid materieeltekort. Of kan men snel nog extra treinstellen bijbestellen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door reisthijs »

Tegen die tijd zullen de kinderziektes er toch wel uit zijn?
En die kwartierdienst rijden ze vast niet met dubbele stellen.

Maar als er nu een grote reizigersgroei komt, dan hebben ze wel een probleem. Zo maar snel bijbestellen gaat niet. Zie de Valleilijn...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CamilleKreemers »

Je kan de provincie dan uiteindelijk de schuld geven van problemen. Zij eisten een kwartiersdienst tussen Gouda en Alphen met gelijkhoudend budget. Dan gaan de personeelskosten flink omhoog, terwijl het budget (vanuit Provincie) gelijk bleef.

Daarnaast zijn dit soort kleine concessies met mini-wagenparken altijd met een kleine buffer uitgevoerd, omdat de kosten snel oplopen. Bij Grotere concessies is de buffer verhoudingsgewijs klein.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Gekko123 »

Ik denk dat je deze situaties niet zomaar 1 op 1 kunt vergelijken. Ik denk dat de kans op extra materieel voor deze verbinding makkelijker is dan voor de Valleilijn. Al is het maar omdat NS als het echt moet een veel groter materieelpark achter de hand heeft voor reserves. In overleg met de aanbestedende overheid is er vaak veel mogelijk en best een kans dat de provincie akkoord gaat met de inzet met bijvoorbeeld overstickerde SLT's of langere Flirts. Verder was het voor de Valleilijn allemaal nog wat lastiger om extra materieel te krijgen gezien de fabrikant van de Protos inmiddels failliet was.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door CamilleKreemers »

In het PvE staat geëist dat alle ritten met R-net stellen worden gereden. Afwijken hiervan is niet toegestaan. En op 6 stellen 1 reservestel hebben (zoals Valleilijn) is nogal duur. De tijd zal het wel leren. In 15 jaar tijd kan veel veranderen.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door dennistd »

Mocht er een flinke reizigersgroei plaatsvinden dan zal de provincie echt liever hebben dat er tijdelijk materieel komt te rijden dat niet helemaal aan de eisen voldoet dan dat er mensen achter moeten blijven op het perron. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Suus »

Twee stellen zijn samen net zo lang als het perron van Boskoop, daar zouden ze dan eerst wat aan moeten doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Treindienst Alphen aan den Rijn - Gouda

Bericht door Z2N »

Nu het idee is om ieder kwartier met twee bakken te rijden kan je nog verlengen zonder dat je aan Boskoop hoeft te denken. :wink:

Overigens moet ik nog iets kwijt waarvan ik zie dat het vaker fout gaat: in de oorspronkelijke plannen voor deze concessie zou er 9 minuten gekeerd worden in Gouda en een ruim kwartier in Alphen, daar afwisselend op spoor 3 en 4. Op basis daarvan zijn dan ook zes stellen besteld. Later is gebleken dat met maatregelen (snellere wissels in Boskoop en Alphen) het ook mogelijk was om in 4 minuten te keren in Alphen. Dit is voordelig voor de reizigers, de omlooptijd wordt daarmee korter waardoor er een stel over is (van de zes stellen zijn er op 1 dag maar vier nodig), dat laatste stel kan dus vrijelijk gebruikt worden om drukke ritten te versterken. Dus zelfs al is er groei, de eerste drukte kan nog wel opgevangen worden met het aanwezige materieel. Pas in een latere fase hoeft er pas gedacht te worden aan zaken als het overhevelen van Flirts van NSR naar TAG.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten