Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Leuk en aardig, maar als reiziger heb je daar vrij weinig aan.

Maar ja, mijn mening over stadsbussen weet je al. :X
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Als reiziger kan je er wel wat aan hebben. Het kan je eventuele aansluiting maken of breken :lol:
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Over aansluitingen gesproken: Vandaag lijn 122 op een paar seconden na gemist. Heb toen maar mijn vader gebeld met de vraag of hij me op Wagenberg Kruispunt op kon halen, wat kon. Heb toen lijn 123 van een paar minuten later genomen, en in Wagenberg stonden er zeker nog 4 auto's te wachten om mensen op te halen om richting Hooge/Lage Zwaluwe te rijden. Is dit hoe lijn 122 om zeep geholpen wordt?
Over een paar jaar rijdt er alleen nog maar een buurtbusje, in Moerdijk ging het ook zo.

Alhoewel ik wel moet zeggen dat sinds de frequentieverlaging en de vernacheling van de aansluitingen in Lage Zwaluwe de bussen nog nooit zo vol zijn geweest. :')
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Zelfs met de oude frequentie werden er genoeg mensen in Wagenberg opgehaald. Dat is dus niks nieuws.
Laatst gewijzigd door Michael op do 15 dec 2016, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Klopt, deed het toen ook regelmatig, maar toen waren het 1/2 auto's per keer. Deze week zijn het er elke keer wel een stuk of 4/5.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

En wat Moerdijk betreft: In Moerdijk zit amper meer vervoersaanbod. Vroeger reed lijn 118 de gehele dag tussen Breda en Moerdijk. Buiten de spits weliswaar een 2 uursdienst. Er zat alleen steeds minder volk in die bussen. Toen is het drie ritten in de ochtendspits en drie in de middagspits geworden. En nu dus de huidige lijn 618.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Dat bedoel ik bus, dat zie ik ze hier ook nog wel doen. In de daluren zou een 8-persoonsbusje op lijn 122 Wagenberg - Lage Zwaluwe met gegarandeerde overstap van/naar lijn 117/123 naar Breda prima werken, mits je aansluit op de treinen naar Breda in Lage Zwaluwe zodat de mensen zich meer spreiden.

Het buurtbusje naar Moerdijk zit wel altijd aardig vol, zeker in de spitsen krijg je die 8 plekken wel gevuld.
Ach ja, tot er wat aan gedaan wordt dien ik wel elke dag een claim in, 50% van de ritprijs als je 15 minuten moet staan x 5x/week is toch gratis 10 euro omdat Arriva de gehele rit pakt en niet kijkt waar je in/uitgestapt bent.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

1 of 2 ritten 622 in de middagspits (en dan op het drukste moment zou al voldoende moeten zijn. De gehele middagspits halfuursdienst is gewoon overkill. In de oude dienstregeling waren bij veel spitsritten de bussen nog niet eens halfgevuld.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Michael schreef: In de oude dienstregeling waren bij veel spitsritten de bussen nog niet eens halfgevuld.
De ritten rond een uur of 4-5 waren toch altijd vrij druk, ook na Terheijden nog. Nu heb ik daar beide keren moeten staan tot in Hooge Zwaluwe, wat weer niet mag van de provincie.

Ben benieuwd wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar ik hoop dat ik voor die tijd een auto heb.

Iets anders dan: Op het station van Breda zijn de nieuwe schoollijnen nog redelijk wennen, iemand stapte bij de uitstaphalte uit lijn 622, om vervolgens aan de andere kant van het perron weer in te stappen omdat de lijn doorrijdt, om daarna weer uit te stappen omdat ze 'de volans' moest hebben om op school te komen. :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Daniel »

olof schreef:Volgens mij heeft Arriva met de provincie Noord-Brabant afgesproken dat er in de toekomst meer ingezet gaat worden op 'slimme' mobiliteitsoplossingen zoals belbussen, deeltaxi's en huurfietsen. Dat hebben ze nu ook beter geïntegreerd met Bravo, dat één merk moet worden voor al het openbaar vervoer, inclusief die huurfietsen.
Die huurfietsen zijn gewoon OV-fietsen, die staan in Brabant tegenwoordig op vrijwel alle stations en gaan ook op enkele busstations komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:
Michael schreef: In de oude dienstregeling waren bij veel spitsritten de bussen nog niet eens halfgevuld.
De ritten rond een uur of 4-5 waren toch altijd vrij druk, ook na Terheijden nog. Nu heb ik daar beide keren moeten staan tot in Hooge Zwaluwe, wat weer niet mag van de provincie.
Dat waren inderdaad de drukste ritten ja. Dus rond die tijd 1 of 2 ritten 622 zou dus wel handig zijn. Maar voor dat tijdstip is een halfurusdienst gewoon overkill.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Halfuursdienst Wagenberg - Lage Zwaluwe dan maar, met aansluiting op de bussen van/naar Breda, kost geen extra bus. (A)
Daniel schreef: Die huurfietsen zijn gewoon OV-fietsen, die staan in Brabant tegenwoordig op vrijwel alle stations en gaan ook op enkele busstations komen.
Busstation is een groot woord voor die halte in Wagenberg. :p Er worden daar sowieso veel fietsen gejat, dus ik ben benieuwd.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

En hoe ga je dat realiseren? Die betreffende bus staat dan steeds 20 minuten stil op Wagenberg Kruispunt. Dan moet er dus een eindpuntvoorziening aanwezig zijn dacht ik.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Er zit een café naast. (A)
Wat zijn de eisen aan een eindpuntvoorziening?

In die 20 minuten kan je ook nog naar Terheijden Polderstraat en terug rijden via de oude route door Wagenberg, maar keren wordt dan wat moeilijk met een 12-meterbus, dus zou er een nieuwe halte nodig zijn aan die rotonde zodat je die kan gebruiken om te keren.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Dat is een Café waar dus alleen besloten feesten worden gehouden. Zijn mijn oude buren :lol:

Sowieso een toilet. Maar ook een koffieautomaat en magnetron geloof ik. En stoelen en een tafel uiteraard :lol:
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Michael schreef:Dat is een Café waar dus alleen besloten feesten worden gehouden. Zijn mijn oude buren :lol:
Als ze in Hulst wegkomen met een keet middenop een parkeerplaats als pauzelocatie, dan is een sleutel voor dat café ook prima. :p

Zijn dat soort regels er ook voor buurtbusjes? De meeste van die dingen komen niet op een pauzelocatie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door nvdw »

Nee, maar chauffeurs op een buurtbus rijden ook (in theorie althans) diensten van 3 à 4 uur.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

Afbeelding
Sommige bussen zijn blijkbaar nog niet bestickerd in de Bravohuisstijl bij Hermes.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Rdaalwil »

Chrysa schreef:
Rdaalwil schreef: Die is idd kort gebleven in Breda! Ach, dan hebben wij sinds Arriva de boel rijdt weer eens een stadsbus hier :p!
En daar ben je blij mee? In dat geval, neem er alsjeblieft nog meer.
Deze stadsbus is gewoon bagger! Dus ik zie hem liever weer terug gaan naar Tilburg waar die vandaan komt. Geef maar weer een streekvariant terug! Zit veel lekkerder :')
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Rdaalwil »

Michael schreef:
Chrysa schreef:En daar ben je blij mee? In dat geval, neem er alsjeblieft nog meer.
Je kan zeggen van de stadsbussen wat je wil maar als Arriva zijn bussen niet zou "knijpen" zijn het wel de snelste bussen van het hele wagenpark hier. Ze hebben het meeste vermogen van alle type bussen die hier rondrijden. En liggen nog goed op de weg ook. Goed om vertraging eruit te rijden.
Ze zijn wel snel idd :p! Maar geef mij maar liever een Mercedes of een man bus :') ! VDL rammelt van alle kanten zucht
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door SLToilet »

olof schreef:Ik heb vandaag mogen genieten van heel wat openbaar vervoer in Brabant. Wat bevindingen over de bussen:

- Lijn 3 in Tilburg is vooralsnog geen succes in de Reeshof. De bus is daar leeg terwijl de bus naar de rest van de Reeshof nog steeds vol zit. De bushaltes in Campenhoef liggen er verlaten bij. Tussen het Paletplein en de stad was het wel een stuk drukker, maar dat komt wellicht ook door het wegvallen van lijn 6.
Dat van lijn 3 is overigens heel begrijpelijk omdat de betreffende buurt (Campenhoef) twee jaar zonder heeft gezeten en daar velen nu standaard met de trein naar het centrum gaan, bij de Heyhoef opstappen of de vierwieler pakken.
Koolhoven hetzelfde maar dan in het kwadraat: met de fiets naar de trein is daarvandaan het allermakkelijkste, zelfs vergeleken met de auto.

Waarvoor lijn 3 het handigst is: als verbinding van het oude deel van de Reeshof naar het station en van de nieuwere buurten naar de Heyhoef en alles in West waarvoor het lopen vanaf Tbu best ver is. En ook om de onrealistische frequentieverhouding tussen West en het nieuwe deel van de Reeshof te effenen.

Aan de andere kant is de wijziging rond lijn 6/7 een jammerlijke ondanks dat het nu beter synchroon kan lopen met o.a de treinen. Het is een lijn dat door zijn kronkels en stoppatroon nou niet het schoolvoorbeeld van efficiënt vervoer genoemd kan worden (waarbij ik overigens wel vind dat deze lijn moet blijven bestaan, maar om nou iedere 200 meter een haltetje te hebben?)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Afbeelding

:X
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Zugführer »

Fotoquiz?
Halte Laan van Welgelegen in Werkendam. Overigens wel in de van Randwijklaan gelegen.
Hier zijn ze hem nog aan het aanleggen.
Ik ben nieuwsgierig of deze hokjes er allebei nog staan :p
PS. Volgende keer je hints even wegpainten.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Nah, vind het alleen wat vreemd dat de naam niet matcht. Eerlijk gezegd niet op gelet of ze een hokje verplaatst hebben, alhoewel het me wel logisch lijkt. Zou wel een erg makkelijke quizvraag zijn. :p

Ach joh, halte in Essenboom hebben ze slechts de helfst van de vertrekstaten vervangen, als je toch bezig bent... Brabant. :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten