Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vandaag lijn 25 en 26 op de A28 gezien. Lijn 25 stond leeg stil op de afrit van Haren. Wel op de busbaan natuurlijk. Even later gevolgd door nog 1 25 en een 26. De bus naar Corpus den Hoorn is nu niet meer altijd een gelede bus. Nog wat cijfers van vorige week: 3440 op de 178, 3449 op de 133. De bus op de meest verschillende lijnen was vorige week vrijdag de 3459: 65, 35 en 78.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Aan het begin van bladzijde 99 wil ik het volgende vermelden:
Qbuzz zet extra bussen in na klachten van passagiers over de nieuwe dienstregeling, aldus DvhN.nl. [ http://www.dvhn.nl/drenthe/Extra-bussen ... 55601.html ] De bussen gaan onder meer in Borger en Gieten de weg op.
In Gieten liep het deze week spaak. Qbuzz had een mini-busje ingezet van Gieten naar Assen, dat te klein bleek. ,,Althans, dat was op maandag- en dinsdagochtend zo’’, zegt Bonte. ,,Op woensdagochtend ging het wél goed. Waarschijnlijk hebben mensen toen de bus van een kwartier eerder of later genomen. We hebben besloten voorlopig een extra busje te laten rijden en volgende week te bekijken of dat zo blijft.’’ (Er is ook een reportage van gemaakt door RTV Drenthe.)
Andere pijnpunten waar voorlopig extra bussen worden ingezet, zijn de routes van Dieverbrug naar Meppel en die van Borger naar Groningen. Bonte: ,,Om acht uur rijden hier versterkingsbussen mee. Voor alle voertuigen geldt: ze blijven rijden zolang het nodig is.’’
Per 1 januari wordt het weer spannend als het gaat om drukte in de bus. Vanaf die dag mogen alle mbo-scholieren gratis met het openbaar vervoer. Tot nu toe gold dat alleen voor leerlingen van 18 jaar en ouder. ,,In prinicpe is hier in de dienstregeling rekening mee gehouden, maar het blijft afwachten hoe het zich ontwikkelt. We hebben extra budget achter de hand om op te schalen als dat nodig is’’, aldus Bonte.
Tenslotte reden donderdagochtend om 7.40 uur twee exemplaren in plaats van één van Borger naar Emmen. Mogelijk worden dat er zelfs drie. ,,Want beide bussen zaten vol’’, zegt Jorne Bonte van het OV-bureau Groningen-Drenthe.
Zou het daar niet beter zijn om lijn 75 een ander lusje te geven, namelijk vanaf Tweede Exloermond, door Odoorn, Valthe, Klijndijk te laten afdraaien? Volgens mij is dat goedkoper dan versterkingsritten en het maakt die lijn wat 'dikker' qua omzet. (Buiten de spits is dat een belbus) Of zie ik dat verkeerd? Wil het voorstel wel bij het OV bureau neerleggen, maar eerst eens hier kijken wat de dames en heren er hier meedoen.
Qbuzz zet extra bussen in na klachten van passagiers over de nieuwe dienstregeling, aldus DvhN.nl. [ http://www.dvhn.nl/drenthe/Extra-bussen ... 55601.html ] De bussen gaan onder meer in Borger en Gieten de weg op.
In Gieten liep het deze week spaak. Qbuzz had een mini-busje ingezet van Gieten naar Assen, dat te klein bleek. ,,Althans, dat was op maandag- en dinsdagochtend zo’’, zegt Bonte. ,,Op woensdagochtend ging het wél goed. Waarschijnlijk hebben mensen toen de bus van een kwartier eerder of later genomen. We hebben besloten voorlopig een extra busje te laten rijden en volgende week te bekijken of dat zo blijft.’’ (Er is ook een reportage van gemaakt door RTV Drenthe.)
Andere pijnpunten waar voorlopig extra bussen worden ingezet, zijn de routes van Dieverbrug naar Meppel en die van Borger naar Groningen. Bonte: ,,Om acht uur rijden hier versterkingsbussen mee. Voor alle voertuigen geldt: ze blijven rijden zolang het nodig is.’’
Per 1 januari wordt het weer spannend als het gaat om drukte in de bus. Vanaf die dag mogen alle mbo-scholieren gratis met het openbaar vervoer. Tot nu toe gold dat alleen voor leerlingen van 18 jaar en ouder. ,,In prinicpe is hier in de dienstregeling rekening mee gehouden, maar het blijft afwachten hoe het zich ontwikkelt. We hebben extra budget achter de hand om op te schalen als dat nodig is’’, aldus Bonte.
Tenslotte reden donderdagochtend om 7.40 uur twee exemplaren in plaats van één van Borger naar Emmen. Mogelijk worden dat er zelfs drie. ,,Want beide bussen zaten vol’’, zegt Jorne Bonte van het OV-bureau Groningen-Drenthe.
Zou het daar niet beter zijn om lijn 75 een ander lusje te geven, namelijk vanaf Tweede Exloermond, door Odoorn, Valthe, Klijndijk te laten afdraaien? Volgens mij is dat goedkoper dan versterkingsritten en het maakt die lijn wat 'dikker' qua omzet. (Buiten de spits is dat een belbus) Of zie ik dat verkeerd? Wil het voorstel wel bij het OV bureau neerleggen, maar eerst eens hier kijken wat de dames en heren er hier meedoen.
hej*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
ik wist niet dat je zo boos werd.Zullen we de report-knop gebruiken voor opmerkingen zoals die?
Geen eigenaardigheden nog gehad met de nieuwe dienstregeling alleen de 139. Die haat ik bijna. Eerst kon ik met een rustige 335 vanuit het Zernike naar p+r hoogkerk rijden en overstappen op de 133. de Kortste en de snelste route. Nu moet ik met een drukke 15 en dan over stap op de 139 waardoor ik extra rijstijd van ongeveer 26 minuten. Ik kan ook de 1 en de 39 nemen maar die duurt langer doordat ze van chaffeurs moeten wisselen op de Van duinen straat en dan naar torenplein. Ik ben benieuwd hoe vol 139 was. Ik ben in deze week maar 2 keer in een bijzondere bus gereden. De 3303 en de 3235 ex-friese bussen. Wanneer komen de nieuwe capacities? Ik was al aan het staren bij bedrijventerrein Peizerweg.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Lijn 75 dient ook voor het creëren van een halfuursdienst samen met de andere lijn tussen Stadskanaal en Emmen. Op dat halfuur rijdt ook 73, maar ook die heeft geen ruimte meer.geert4OV schreef:Aan het begin van bladzijde 99 wil ik het volgende vermelden:
Qbuzz zet extra bussen in na klachten van passagiers over de nieuwe dienstregeling, aldus DvhN.nl. [ http://www.dvhn.nl/drenthe/Extra-bussen ... 55601.html ] De bussen gaan onder meer in Borger en Gieten de weg op.
In Gieten liep het deze week spaak. Qbuzz had een mini-busje ingezet van Gieten naar Assen, dat te klein bleek. ,,Althans, dat was op maandag- en dinsdagochtend zo’’, zegt Bonte. ,,Op woensdagochtend ging het wél goed. Waarschijnlijk hebben mensen toen de bus van een kwartier eerder of later genomen. We hebben besloten voorlopig een extra busje te laten rijden en volgende week te bekijken of dat zo blijft.’’ (Er is ook een reportage van gemaakt door RTV Drenthe.)
Andere pijnpunten waar voorlopig extra bussen worden ingezet, zijn de routes van Dieverbrug naar Meppel en die van Borger naar Groningen. Bonte: ,,Om acht uur rijden hier versterkingsbussen mee. Voor alle voertuigen geldt: ze blijven rijden zolang het nodig is.’’
Per 1 januari wordt het weer spannend als het gaat om drukte in de bus. Vanaf die dag mogen alle mbo-scholieren gratis met het openbaar vervoer. Tot nu toe gold dat alleen voor leerlingen van 18 jaar en ouder. ,,In prinicpe is hier in de dienstregeling rekening mee gehouden, maar het blijft afwachten hoe het zich ontwikkelt. We hebben extra budget achter de hand om op te schalen als dat nodig is’’, aldus Bonte.
Tenslotte reden donderdagochtend om 7.40 uur twee exemplaren in plaats van één van Borger naar Emmen. Mogelijk worden dat er zelfs drie. ,,Want beide bussen zaten vol’’, zegt Jorne Bonte van het OV-bureau Groningen-Drenthe.
Zou het daar niet beter zijn om lijn 75 een ander lusje te geven, namelijk vanaf Tweede Exloermond, door Odoorn, Valthe, Klijndijk te laten afdraaien? Volgens mij is dat goedkoper dan versterkingsritten en het maakt die lijn wat 'dikker' qua omzet. (Buiten de spits is dat een belbus) Of zie ik dat verkeerd? Wil het voorstel wel bij het OV bureau neerleggen, maar eerst eens hier kijken wat de dames en heren er hier meedoen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Welk probleem los je daar mee op? de versterkingsbussen rijden dezelfde route als lijn 300 naar Emmen, en dus niet door de dorpjes. Lijn 59 heeft genoeg capaciteit op die route. Daarnaast wordt een groot deel van Valthe dan niet meer bedient als je lijn 75 daar weghaalt.geert4OV schreef:Aan het begin van bladzijde 99 wil ik het volgende vermelden:
Zou het daar niet beter zijn om lijn 75 een ander lusje te geven, namelijk vanaf Tweede Exloermond, door Odoorn, Valthe, Klijndijk te laten afdraaien? Volgens mij is dat goedkoper dan versterkingsritten en het maakt die lijn wat 'dikker' qua omzet. (Buiten de spits is dat een belbus) Of zie ik dat verkeerd? Wil het voorstel wel bij het OV bureau neerleggen, maar eerst eens hier kijken wat de dames en heren er hier meedoen.
Overigens is er pas sprake van een 'lusje' wanneer de bus ergens een rondje rijdt en dan een stukje terug rijdt via dezelfde route. Voorbeelden van een echte lusjes zijn lijn 73 via het AZC in Ter Apel; Lijn (1)78 via Leeuwerikhoogte op ritten die doorgaan naar Appingedam; lijn 65 via station Winsum; lijn 171 via de Sorghvlietlaan; enz...
Basislijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
je kunt ook lijn 17 nemen in de middagspits naar hoogkerk. deze rijdt weerJP13357 schreef:ik wist niet dat je zo boos werd.Zullen we de report-knop gebruiken voor opmerkingen zoals die?
Geen eigenaardigheden nog gehad met de nieuwe dienstregeling alleen de 139. Die haat ik bijna. Eerst kon ik met een rustige 335 vanuit het Zernike naar p+r hoogkerk rijden en overstappen op de 133. de Kortste en de snelste route. Nu moet ik met een drukke 15 en dan over stap op de 139 waardoor ik extra rijstijd van ongeveer 26 minuten. Ik kan ook de 1 en de 39 nemen maar die duurt langer doordat ze van chaffeurs moeten wisselen op de Van duinen straat en dan naar torenplein. Ik ben benieuwd hoe vol 139 was. Ik ben in deze week maar 2 keer in een bijzondere bus gereden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Weet iemand of er nog een aantal bussen uit de serie 3600-3640 (die vroeger op lijn 304 en 310 (Friese lijn) reden) in dienst zijn? Of zijn ze allemaal buiten dienst?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ze rijden nu op de 312 de 300 en de 309. Als vervanger voor de touringcars die dienden als extra bussen en de 300,312,309 zijn nu hoger frequente lijnen en deze kunnen ze dan mooi gebruiken voor deze ritten. Gek genoeg heeft arriva een groot te kort aan Q-liners. Ze rijden nu als q-liner een VDL ambassador. Daar word je ook niet heel erg blij van.Weet iemand of er nog een aantal bussen uit de serie 3600-3640 (die vroeger op lijn 304 en 310 (Friese lijn) reden) in dienst zijn? Of zijn ze allemaal buiten dienst?
Weet iemand hoe ver de capacities zijn 3410-3413
Laatst gewijzigd door JP13357 op za 17 dec 2016, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Die rijden op de verkeerde tijden. Behalve om 17:00 uur dan rijdt de 17 goed. De 133's komen nu nog alleen maar om 16:28 bij P+R Hoogkerk aan . En de lijn 17 rijdt alleen om 15:16 16:16 en komen rond 15:35 en 16:35 aan dan is de 133 al lang voorbij. En mijn schooltijden werken ook niet heel erg mee. Ik ben steeds om x:30 vrij en de 335 komt om x:32 aan.rener schreef:
je kunt ook lijn 17 nemen in de middagspits naar hoogkerk. deze rijdt weer
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Volgens mij valt dat wel wat mee toch? Denk ook niet dat alle Intouro's van Qbuzz al omgebouwd zijn?JP13357 schreef:Gek genoeg heeft arriva een groot te kort aan Q-liners. Ze rijden nu als q-liner een VDL ambassador.
Zoveel oude generatie Integro's heb ik ook niet zien rijden afgelopen week, terwijl ze voor zover ik weet ook die nog wel hebben staan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Afgelopen week zag ik wel een 335 rijden als vdl ambassador van limburg en als lijn 320 vdl citea's klaar staan.. En in drachten was komen en gaan van oude integro's. Dat is Friesland.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ben benieuwd of Qbuzz al klachten binnen heeft gekregen over de nieuwe LEs, de remmen van die bussen piepen als een gek. Zou er niet echt vrolijk van worden als er elk half uur zo'n piepende bus langs mijn huis zou rijden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Als 'ie langsrijdt hoor je de remmen hopelijk niet toch
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Pim-AllianceB95 schreef: Lijn 75 dient ook voor het creëren van een halfuursdienst samen met de andere lijn tussen Stadskanaal en Emmen. Op dat halfuur rijdt ook 73, maar ook die heeft geen ruimte meer.
Psst Pim ik had het over de huidige dienstregeling niet die van 20222 waarin zelfs lijn 15 een belbus is geworden! :o
hej*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Kaartje bijgevoegd. Let wel 75 is alleen in de spits een bus daarbuiten belbus! En Valthe en Valthermond worden goed bediend door 74 van heel vroeg tot heel laat. jammer genoeg kan ik hier nergens een kaartje bijvoegen, dus houdt dat op....Lijn65 schreef: Welk probleem los je daar mee op? de versterkingsbussen rijden dezelfde route als lijn 300 naar Emmen, en dus niet door de dorpjes. Lijn 59 heeft genoeg capaciteit op die route. Daarnaast wordt een groot deel van Valthe dan niet meer bedient als je lijn 75 daar weghaalt.
Overigens is er pas sprake van een 'lusje' wanneer de bus ergens een rondje rijdt en dan een stukje terug rijdt via dezelfde route. Voorbeelden van een echte lusjes zijn lijn 73 via het AZC in Ter Apel; Lijn (1)78 via Leeuwerikhoogte op ritten die doorgaan naar Appingedam; lijn 65 via station Winsum; lijn 171 via de Sorghvlietlaan; enz...
En de versterkingsbussen als dat alleen qliners vanuit Borger zijn en er rijden rond 8:00 uur 3 extra qliners die helemaal vol zitten. Even conseervatief ingeschat 57zit en 10 staplaatsen is 201 mensen uit Borger die dan de bbbus nemen
hej*
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vanuit Borger zullen ook scholieren uit Buinen de bus pakken. Daarnaast kunnen sommige scholieren toch een bus eerder pakken?
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Nou inderdaad, niet al te zuinig ook... Maar zijn het de remmen wel? Het klinkt bijna als een klassieke v-snaar van een halfrotte auto.Nicketick schreef:Ben benieuwd of Qbuzz al klachten binnen heeft gekregen over de nieuwe LEs, de remmen van die bussen piepen als een gek. Zou er niet echt vrolijk van worden als er elk half uur zo'n piepende bus langs mijn huis zou rijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Het is de v-snaar heb ik laten horen van de buschaffeur.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ja een driedubbel V-snaar-geluid inderdaad, vooral bij het optrekken ook weer. Het klinkt echt verschrikkelijk.
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Alleen bij gas los doen ze het eigenlijk.
Voor zo ver ik weet is het de riem van de recuperatiemodule, mooi woord... Komt er op neer dat er bij gas los een extra dynamo gaat meewerken die energie opslaat in een condensator voorin bij de accu's. Ik heb daar even een klep open getrokken, en die condensator lijkt er inderdaad in te zitten (net als de eerste C2G's btw).De energie wordt dan weer gebruikt om de dynamo als motor in te zetten bij het optrekken, beetje hybride idee voor zo ver dat werkt op deze kleine schaal. Dat is wat iemand van logistiek verteld heeft aan chauffeurs.
En het is dit dat kleine riempje die het piepen veroorzaakt, niet de andere multiriemen, 3 in totaal.
Remmerij piept ook (nog) niet.
Voor zo ver ik weet is het de riem van de recuperatiemodule, mooi woord... Komt er op neer dat er bij gas los een extra dynamo gaat meewerken die energie opslaat in een condensator voorin bij de accu's. Ik heb daar even een klep open getrokken, en die condensator lijkt er inderdaad in te zitten (net als de eerste C2G's btw).De energie wordt dan weer gebruikt om de dynamo als motor in te zetten bij het optrekken, beetje hybride idee voor zo ver dat werkt op deze kleine schaal. Dat is wat iemand van logistiek verteld heeft aan chauffeurs.
En het is dit dat kleine riempje die het piepen veroorzaakt, niet de andere multiriemen, 3 in totaal.
Remmerij piept ook (nog) niet.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik mag toch hopen dat dat riempje aangepast wordt, zodat het gepiep stiller wordt?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Een soort vliegwiel?e energie wordt dan weer gebruikt om de dynamo als motor in te zetten bij het optrekken, beetje hybride idee voor zo ver dat werkt op deze kleine schaal.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Haha gaan ze vast wel een keer vervangen ja, als het stuk gaat ;)
Nee geen vliegwiel JP, linkje naar Mercedes
De optionele 24-volt recuperatiemodule zorgt voor efficiënt gebruik van de bus. Dit systeem slaat de stroom op die wordt opgewekt tijdens het remmen op de motor. Hierbij dienen dubbellaags condensatoren, zogenoemde supercondensatoren, als energieopslag met een vermogen van 6 kilowatt en een capaciteit van 1 ampère-uur. De opgeslagen stroom kan vervolgens worden gebruikt voor de nevenverbruikers. Dit recuperatieproces verlaagt het verbruik met drie procent.
Nee geen vliegwiel JP, linkje naar Mercedes
De optionele 24-volt recuperatiemodule zorgt voor efficiënt gebruik van de bus. Dit systeem slaat de stroom op die wordt opgewekt tijdens het remmen op de motor. Hierbij dienen dubbellaags condensatoren, zogenoemde supercondensatoren, als energieopslag met een vermogen van 6 kilowatt en een capaciteit van 1 ampère-uur. De opgeslagen stroom kan vervolgens worden gebruikt voor de nevenverbruikers. Dit recuperatieproces verlaagt het verbruik met drie procent.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
lastige woorden allemaal. Het lijkt me wel een mooi systeem. Ik heb het nog niet gevonden op de optie lijst van de citaro LE wel op de Citaro NGT op aardgas.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Het is ook geen optie, maar standaard. Laatste regel onder 'Diverse'
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten