Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Beste,
Vandaag is het Ontwerptracébesluit voor de viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid openbaar gemaakt. Het is hier te vinden: http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ocumenten/
Vandaag is het Ontwerptracébesluit voor de viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid openbaar gemaakt. Het is hier te vinden: http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ocumenten/
Laatst gewijzigd door Thom91 op vr 19 dec 2014, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Ja hoor!
Titel: Spooruitbreiding Rijkswijk - Delft Zuid
Titel: Spooruitbreiding Rijkswijk - Delft Zuid
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Volgens die link vallen 6, 7 én 8 januari ook allemaal op een dinsdag. :')
Maar mogelijk ga ik op dinsdag 6 januari wel even naar een inloopspreekavond.
Maar mogelijk ga ik op dinsdag 6 januari wel even naar een inloopspreekavond.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
404 - Pagina niet gevonden... De link die je gegeven hebt redigeert mij nu naar een foutpagina :(
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
In de tweede post van dit topic zie je waardoor het fout gaat
http://www.platformparticipatie.nl/proj ... cebesluit/ werkt wel.
De link naar de documenten werkt daar dan weer niet, maar zo wel:
http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ocumenten/
http://www.platformparticipatie.nl/proj ... cebesluit/ werkt wel.
De link naar de documenten werkt daar dan weer niet, maar zo wel:
http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ocumenten/
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
De agenda's van de rijksambtenarij.Meltrain schreef:Volgens die link vallen 6, 7 én 8 januari ook allemaal op een dinsdag. :')
The bureaucracy is expanding to meet the needs of the expanding bureaucracy.
De mortuis nil nisi bene
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Hmm, gisteren werkte hij nog wel. In ieder geval, nieuwe link in de OP.Thom69 schreef:404 - Pagina niet gevonden... De link die je gegeven hebt redigeert mij nu naar een foutpagina :(
Komt wel goed schatje.
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Gisteren werkte de link inderdaad prima want ik heb het document direct naar dropbox gekopieerd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Het 'probleem' is wellicht dat de naam van de pagina in de link stond/staat en de typo 'Rijkswijk' is aangepast. Hierdoor is de link ook veranderd. Deze pagina doet het wel/ook: http://www.platformparticipatie.nl/proj ... index.aspx
Het is een spectrum.
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Interessant is dat kennelijk ook Delft Zuid viersporig wordt. Daarmee wordt de flessenhals Delft Zuid - Schiedam minder erg omdat de gemiddelde snelheid dan vrijwel gelijk zal zijn voor alle treinen.
Nu nog een verbouwing van de wissels bij Schiedam en Rotterdam zodat je de viersporigheid op dat stuk straks ook effectief kunt gebruiken.
Nu nog een verbouwing van de wissels bij Schiedam en Rotterdam zodat je de viersporigheid op dat stuk straks ook effectief kunt gebruiken.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Het moet wel heel raar lopen als dat niet gaat gebeuren lijkt me :)
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Hoopgevend nieuws in ieder geval voor het verbeteren van de dienstregeling. *O*
En nu maar hopen dat er geen azijn wordt gegoten over het plan door hardnekkige klagers die langs het spoor wonen. :X
En nu maar hopen dat er geen azijn wordt gegoten over het plan door hardnekkige klagers die langs het spoor wonen. :X
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Het definitieve tracébesluit is vandaag gepubliceerd. Er zijn enkele wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van het ontwerptracébesluit.
Zoals in de quote al aangegeven vinden er ook aanpassingen plaats tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal. De verkanting van de sporen te Schiedam Centrum wordt aangepast en her en der worden wissels vervangen, weggehaald en/of verplaatst. Wat mij echter níet duidelijk wordt uit het tracébesluit is hoe de indeling van Schiedam Centrum precies wordt na het afvallen van de Hoekse Lijn. Het tracébesluit schrijft er weinig over, behalve dat er een kruiswissel aan de noordzijde weggehaald wordt en een wisseloverloop komt aan de zuidzijde. Het doet mij vermoeden dat de huidige sporen 1 en 2 te Sdm buiten dienst gaan.
Link naar Platform Participatie met de documenten.
Kort samengevat: de viersporigheid wordt doorgetrokken tot net ten zuiden van station Delft Zuid. De gemeente Rijswijk heeft een stille ambitie voor een stations Rijswijk Zuid en een overkluizing ter hoogte van het spoor (er gaan woningen gebouwd worden daar). In dit project gaat men hiermee niet aan de slag, maar het wordt niet onmogelijk gemaakt. De overweg bij 't Haantje wordt logischerwijs vervangen door een tunnel, het raccordement DSM zal verder worden uitgebreid en Delft Zuid zelf krijgt een grote metamorfose.Platform Participatie schreef:Op basis van de zienswijzen is het ontwerptracébesluit aangepast. Zo wordt onder andere op veler verzoek de doorgangshoogte van de brug over de Kerstanjewetering bij Rijswijk verhoogd naar 1.80 meter. De plaatsing en verhoging van geluidschermen in Rotterdam vervalt op basis van het geactualiseerde geluidsonderzoek ten behoeve van het tracébesluit.
Tevens is een aantal ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid en seinoptimalisatie tot en met Schiedam is onvoldoende gebleken om de beoogde acht Intercity’s en zes Sprinters tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal te laten rijden. Hiervoor zijn bijkomende maatregelen nodig tussen Schiedam en Rotterdam, zoals het verlengen van perrons te Rotterdam Centraal, als ook het verplaatsen, vervangen en opheffen van wissels. U kunt een beschrijving van de wijzigingen terugvinden in paragraaf 2.4 (pagina’s 57 en 58) van de toelichting (deel III) bij het tracébesluit.
Zoals in de quote al aangegeven vinden er ook aanpassingen plaats tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal. De verkanting van de sporen te Schiedam Centrum wordt aangepast en her en der worden wissels vervangen, weggehaald en/of verplaatst. Wat mij echter níet duidelijk wordt uit het tracébesluit is hoe de indeling van Schiedam Centrum precies wordt na het afvallen van de Hoekse Lijn. Het tracébesluit schrijft er weinig over, behalve dat er een kruiswissel aan de noordzijde weggehaald wordt en een wisseloverloop komt aan de zuidzijde. Het doet mij vermoeden dat de huidige sporen 1 en 2 te Sdm buiten dienst gaan.
Link naar Platform Participatie met de documenten.
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Station Schiedam Spaland maakt geen onderdeel uit van het project?
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Hoewel ik het echt zeer kan waarderen dat de viersporigheid wordt doorgetrokken naar Delft Zuid vind ik het een gemiste kans dat er straks alsnog een stukje dubbelspoor overblijft tussen pakweg Delft Zuid een Schiedam/Rotterdam. Als men echt had gewild en had doorgepakt had men die paar kilometer meteen meegenomen.
Verder moet ik zeggen dat er nu weer mooi wordt voortgeborduurd op de traditie om stationsomgevingen vlak voor een grote verbouwing flink aan te pakken. De directe stationsomgeving van Delft Zuid is namelijk pakweg 5 jaar geleden opgeleverd in de huidige vorm. Vooral de voorpleinen zijn gigantisch opgeknapt, werk dat dus binnenkort weer volledig overnieuw gedaan kan worden gezien de viersporigheid die er aangelegd moet worden.
Verder moet ik zeggen dat er nu weer mooi wordt voortgeborduurd op de traditie om stationsomgevingen vlak voor een grote verbouwing flink aan te pakken. De directe stationsomgeving van Delft Zuid is namelijk pakweg 5 jaar geleden opgeleverd in de huidige vorm. Vooral de voorpleinen zijn gigantisch opgeknapt, werk dat dus binnenkort weer volledig overnieuw gedaan kan worden gezien de viersporigheid die er aangelegd moet worden.
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Spaland komt in het gehele document niet voor en Kethel alleen in combinatie met milieuonderzoeken. Station Schiedam Spaland is geloof ik ook in de ijskast geparkeerd als ik mij niet vergis.Roeland schreef:Station Schiedam Spaland maakt geen onderdeel uit van het project?
Inderdaad wel jammer omdat je dan in 1 klap klaar was geweest voor Rotterdam - Rijswijk. Wat dat betreft erg jammer dat er geen extra budget is gevonden voor dat stuk. Zal mij niet verbazen als dadelijk nadat Delft - Rijswijk klaar is, opeens de procedures komen voor Delft - Schiedam/Rotterdam :') .Gekko123 schreef:Hoewel ik het echt zeer kan waarderen dat de viersporigheid wordt doorgetrokken naar Delft Zuid vind ik het een gemiste kans dat er straks alsnog een stukje dubbelspoor overblijft tussen pakweg Delft Zuid een Schiedam/Rotterdam. Als men echt had gewild en had doorgepakt had men die paar kilometer meteen meegenomen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Station Spaland/Kethel is geen onderdeel van dit project omdat daarvoor viersporigheid tussen Delft Zuid en Schiedam noodzakelijk wordt geacht.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Ontwerptracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Die uitbreiding van het aantal fietsenstallingen was destijds anders wel echt nodig.Gekko123 schreef: De directe stationsomgeving van Delft Zuid is namelijk pakweg 5 jaar geleden opgeleverd in de huidige vorm. Vooral de voorpleinen zijn gigantisch opgeknapt, werk dat dus binnenkort weer volledig overnieuw gedaan kan worden gezien de viersporigheid die er aangelegd moet worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Zover ik opmaak uit de teksten en tekeningen in het document:
- Te Schiedam Centrum vervallen alle wissels omdat de boog hier aangepast wordt voor hogere snelheid. Het gebruik van vier sporen wordt hier dus fysiek onmogelijk gemaakt.
- Bij de spoorbrug Delfshavense Schie worden een overloopwissel verplaatst zodat gelijktijdigheid van de binnenste fly-over richting Schiedam en van Schiedam richting de lage sporen ontstaat.
- In Rotterdam wordt het knikje in spoor 6 verwijderd waardoor intercity's van meer dan 9 bakken niet langer de zigzag hoeven te maken via de trage 1:9 wissels. Ook de wissels richting de sporen 7 en 8 worden vervangen, ik vermoed dat dit dan 1:12 wissels worden zodat de snelheid naar deze sporen omhoog kan.
Kortom Schiedam nog tweesporig met hogere baanvaksnelheid, tussen Schiedam en Rotterdam wordt het viersporig maar beperkt toegankelijk want de aansluiting van de lage sporen in Rotterdam wordt niet aangepast. Ik vermoed dat vooral de intercity Den Haag - Eindhoven hier de lage sporen zal gaan pakken omdat deze toch naar buiten moet, maar de sprinters nog via de fly-over zullen blijven rijden richting Rotterdam. De aanpassingen in Rotterdam hebben ook gevolgen voor de bereikbaarheid van het emplacement, vanaf spoor 6 kun je het emplacement niet meer op, en vanaf de sporen 6, 7 en 8 kun je ook niet langer richting Gouda rijden.
- Te Schiedam Centrum vervallen alle wissels omdat de boog hier aangepast wordt voor hogere snelheid. Het gebruik van vier sporen wordt hier dus fysiek onmogelijk gemaakt.
- Bij de spoorbrug Delfshavense Schie worden een overloopwissel verplaatst zodat gelijktijdigheid van de binnenste fly-over richting Schiedam en van Schiedam richting de lage sporen ontstaat.
- In Rotterdam wordt het knikje in spoor 6 verwijderd waardoor intercity's van meer dan 9 bakken niet langer de zigzag hoeven te maken via de trage 1:9 wissels. Ook de wissels richting de sporen 7 en 8 worden vervangen, ik vermoed dat dit dan 1:12 wissels worden zodat de snelheid naar deze sporen omhoog kan.
Kortom Schiedam nog tweesporig met hogere baanvaksnelheid, tussen Schiedam en Rotterdam wordt het viersporig maar beperkt toegankelijk want de aansluiting van de lage sporen in Rotterdam wordt niet aangepast. Ik vermoed dat vooral de intercity Den Haag - Eindhoven hier de lage sporen zal gaan pakken omdat deze toch naar buiten moet, maar de sprinters nog via de fly-over zullen blijven rijden richting Rotterdam. De aanpassingen in Rotterdam hebben ook gevolgen voor de bereikbaarheid van het emplacement, vanaf spoor 6 kun je het emplacement niet meer op, en vanaf de sporen 6, 7 en 8 kun je ook niet langer richting Gouda rijden.
Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Viersporigheid op Schiedam is toch onmogelijk door het emplacement van Rotterdam Centraal. Vanaf Schiedam spoor 1 en 2 is het heel lastig om de Willemsspoortunnel in te komen, waardoor het voor je dienstregeling waarschijnlijk niet echt helpt.
Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Als men Schiedam viersporig zou maken krijg je natuurlijk andere maatregelen bij Rotterdam, dan had men bijvoorbeeld ipv spoor 6/7 aan te passen de sporen 3/4 aangepast. Maar geen van alle situaties is echt ideaal, je blijft zowel bij Den Haag HS als Rotterdam Centraal met pas en meetwerk zitten waardoor er weinig variatie mogelijk is in de dienstregeling.
Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Duidelijk. Dan ben ik heel erg benieuwd hoe men Sdm gaat vormgeven aangezien er een aardige hoeveelheid loze ruimte bijkomt. Ben bang dat het station er niet fraaier op zal worden...Bemined schreef:Zover ik opmaak uit de teksten en tekeningen in het document:
- Te Schiedam Centrum vervallen alle wissels omdat de boog hier aangepast wordt voor hogere snelheid. Het gebruik van vier sporen wordt hier dus fysiek onmogelijk gemaakt.
Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Was het niet zo dat de sporenlayout tussen Schiedam en Rotterdam daarvoor volledig op de schop moet? Misschien kunnen ze dat gelijk meepakken dan. Overigens zou als Schiedam een IC halte blijft en de sporen van de Hoekse lijn vrijkomen er wel net genoeg ruimte in de dienstregeling te zijn voor 6 sprinters en 6 intercitytreinen per uur, zonder viersporigheid tussen Delft Zuid en Schiedam maar wel met een station als Schiedam Kethel. Er moet dan volgens mij wel een fly-over komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Een week of twee kwam ik met de trein langs Delft en waren er heel veel werkzaamheden rond het spoor. Is men al met de aanleg begonnen bij de tunnel?
Re: Tracébesluit viersporigheid Rijswijk - Delft Zuid
Delft Zuid - Schiedam Centrum moet toch geen probleem zijn om het 4 sporig te maken. Ik schat op ongeveer 8 kilometer hoogstens.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten