Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

geert4OV schreef:Kaartje bijgevoegd. Let wel 75 is alleen in de spits een bus daarbuiten belbus! En Valthe en Valthermond worden goed bediend door 74 van heel vroeg tot heel laat. jammer genoeg kan ik hier nergens een kaartje bijvoegen, dus houdt dat op....

En de versterkingsbussen als dat alleen Qliners vanuit Borger zijn en er rijden rond 8:00 uur 3 extra qliners die helemaal vol zitten. Even conservatief ingeschat 57 zit- en 10 staplaatsen is 201 mensen uit Borger die dan de bbbus nemen :!: :?:
Lijn 74 rijdt elk uur, met lijn 75 erbij heb je twee bussen per uur tijdens de spits, daarmee heb je meer capaciteit en maak je die verbinding aantrekkelijker. De problemen in Borger zijn ontstaan na het opheffen van lijn 600, die reed dezelfde route als lijn 300, maar reed na het station door richting Angelslo. Het gaat hier dus enkel om de relatie Borger - Emmen, en niet om de tussengelegen plaatsjes die bedient worden door lijn 59.
De Qliners van Qbuzz hebben 69 zitplaatsen en (theoretisch) 42 staanplaatsen. Geen idee overigens wat je bedoelt met "bbbus".
Basislijn
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Lijn65 schreef:
geert4OV schreef:Kaartje bijgevoegd. Let wel 75 is alleen in de spits een bus daarbuiten belbus! En Valthe en Valthermond worden goed bediend door 74 van heel vroeg tot heel laat. jammer genoeg kan ik hier nergens een kaartje bijvoegen, dus houdt dat op....

En de versterkingsbussen als dat alleen Qliners vanuit Borger zijn en er rijden rond 8:00 uur 3 extra qliners die helemaal vol zitten. Even conservatief ingeschat 57 zit- en 10 staplaatsen is 201 mensen uit Borger die dan de bbbus nemen :!: :?:
Lijn 74 rijdt elk uur, met lijn 75 erbij heb je twee bussen per uur tijdens de spits, daarmee heb je meer capaciteit en maak je die verbinding aantrekkelijker. De problemen in Borger zijn ontstaan na het opheffen van lijn 600, die reed dezelfde route als lijn 300, maar reed na het station door richting Angelslo. Het gaat hier dus enkel om de relatie Borger - Emmen, en niet om de tussengelegen plaatsjes die bedient worden door lijn 59.
De Qliners van Qbuzz hebben 69 zitplaatsen en (theoretisch) 42 staanplaatsen. Geen idee overigens wat je bedoelt met "bbbus".

Laat ik het anders zeggen, de mensen die er wonen hebben liever één keer per uur een bus naar hun buren dan 300 x per uur naar Groningen. Maar goed dat zijn gebruikers en geen 'OV professionals'. Die laatse groep die denkt dat men alleen maar gelukkig wordt als je maar naar Groningen kunt tig keer per uur of af en toe een heel klein beetje naar Emmen kunt.
hej*
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Aan de ene kant ben ik het met je eens, al zou ik lopend naar mijn buren gaan. (dat is dichterbij dan de bushalte).

Wat ik wel weet is dat de bussen richting Groningen veel meer forenzen vervoeren dan de bussen richting Emmen (op basis van eigen waarneming). Een hogere frequentie vragen van de vervoerder moet dus wel door meer forenzen worden betaald, en daar zit direct denk ik het probleem. Er ligt een heel mooi industrieterrein rond Emmen (die wel kleiner is dan Groningen), maar daar is de eis dat je met eigen auto naar het terrein komt en er vinden daar veel bedrijven met wisselende diensten plaats. Dan is OV niet meer haalbaar, dus wordt het niet geboden.
Qlinklijn6
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 19 dec 2016, 12:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Qlinklijn6 »

Is het al bekend hoe ver het staat met de bestelling van de capacity l bussen voor lijn 3 en waarneer de eerste komt?
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

JP13357 schreef:Gek genoeg heeft arriva een groot te kort aan Q-liners. Ze rijden nu als q-liner een VDL ambassador. Daar word je ook niet heel erg blij van.
Inderdaad zojuist een Citea van NZW-Fryslân op 335 en hij zat vol ook. Zij liever dan ik...
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Avanti050 »

Inderdaad. Gisteren zag ik er ook al eentje op lijn 324 naar Emmeloord. Je zou daadwerkelijk maar het hele pokkeneind moeten uitzitten...
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Vandaag 2 vdl citea's gezien in Groningen met de lijn 315. Gelukkig zat ik in een echte qliner met lijn 315. *bus*
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Qlinklijn6
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 19 dec 2016, 12:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Qlinklijn6 »

Warneer gaat lijn 6 richting de hoofdingang van het umcg in gebruik genomen :?:
Laatst gewijzigd door Daniel op ma 19 dec 2016, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Routestrip uit post verwijderd, die is helemaal nergens zinvol voor
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Als de verkeersregelinstallatie Damsterdiep is aangepast, gemeente wil dat bus meegaat in de reguliere fase voor linksaf. Qbuzz zit hier niet op te wachten omdat dit te veel tijd kost.

Vanochtend weer signalen gehoord dat er weer achterblijvers waren bij de 07:45 rit gisteren op lijn 9. Wederom aansluitend op de vlucht uit Gdansk.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Misschien verstandig om te melden bij de Qbuzz klantenservice ivm de planning. Ik denk dat die er wel wat mee doen. Er is toch ook straks en evaluatie van DR 2017
Weet je ook vanaf welke halte de bus vol is?
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op di 20 dec 2016, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

JP13357 schreef:Vandaag 2 vdl citea's gezien in Groningen met de lijn 315. Gelukkig zat ik in een echte qliner met lijn 315. *bus*
Zojuist weer een. Met +10, want gaat minder snel natuurlijk...
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Nicketick schreef:Als de verkeersregelinstallatie Damsterdiep is aangepast, gemeente wil dat bus meegaat in de reguliere fase voor linksaf. Qbuzz zit hier niet op te wachten omdat dit te veel tijd kost.
Zo ken ik er nog wel een paar. De gemeente moet een schop onder z'n kont hebben
Chiel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 01 aug 2016, 17:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Chiel »

Idd, de gemeente moet een schop onder de kont hebben
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Lijn 25 kan het zich veroorloven om op de A28 naar Haren met Sorry Geen Dienst te rijden. Men kan die dienst ook met een taxi uitvoeren.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Of hij ging leeg naar de garage?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Ik was heel even verbaasd toen er een C2 de bocht om kwam met Q-link bestickering op lijn 1. Ik dacht eerst dat het om een ontstickerde blauwe bus ging (kleurverschil), maar het was de 3458 die wit bestickerd is.
Afbeelding
Afbeelding

Hopen dat de andere reserve bussen (oa de 3400) ook witte stickers krijgen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Vandaag 2 vdl citea's gezien in Groningen met de lijn 315. Gelukkig zat ik in een echte qliner met lijn 315
Gezien de tijd van deze quote op deze forum is dit een nieuwe melding. Om 9.30 gisteren de 8533 Frysk Ferfier (licht blauwe bus) naar Emmeloord. En alle bussen van Arriva vertrekken van het busstation en dus niet voor het station. Met grootste kans op vertraging, want moet ook met andere bussen rekening houden daar. Gaat wel via Emmaviaduct en niet bij Hereweg de N7 op.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

Nicketick schreef:Ik was heel even verbaasd toen er een C2 de bocht om kwam met Q-link bestickering op lijn 1. Ik dacht eerst dat het om een ontstickerde blauwe bus ging (kleurverschil), maar het was de 3458 die wit bestickerd is.

Hopen dat de andere reserve bussen (oa de 3400) ook witte stickers krijgen.
Vreemd, ik dacht dat deze bussen bedoeld waren voor de roze en paarse lijn. Waarom maken ze van een aantal oude gelede Citaro's geen reservebus?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

De 3020 is voorzien van een meter voor het brandstofverbruik (aldus chauffeur) onder de stoplampjes. Hij zei dat hij al meerdere bussen had gehad waar ze in zaten, Qbuzz gaat proberen het brandstofverbruik terug te dringen?
Pink
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 dec 2016, 11:28

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Pink »

Nicketick schreef:De 3020 is voorzien van een meter voor het brandstofverbruik (aldus chauffeur) onder de stoplampjes. Hij zei dat hij al meerdere bussen had gehad waar ze in zaten, Qbuzz gaat proberen het brandstofverbruik terug te dringen?
Daar lijkt het wel op. Maar ik vraag me af in hoeverre deze ook daadwerkelijk werkt. Apart systeem, bij een drempel schiet dat ding ook alle kanten op.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Nogmaals; de 25, 26 en 100 op de A28 zijn nog geen succes te noemen op dit moment. (Zal het door de Kerst komen) Richting het zuiden om 16.20 helemaal leeg. De eerste bus van 25 had de verlichting binnen uit en Sorry Geen Dienst voor op. Gevolgd door een Q-link bus van lijn 25. Even later de 26 en 100.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Misschien dat na de vakantie de verbindingen 25 en 26 beter gaan lopen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Ik zou voorstellen om een lijn van P + R Hoogkerk naar P + R Haren via Martini Ziekenhuis te laten rijden of is die er al? Verder komt er ook een bus van P + R Hoogkerk (over de nieuwe weg) richting Eelderwolde?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

Rijden vandaag heel veel stadsbussen rond met een dubbel ljnnummer op de zijkant. Heel apart
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Daniel »

Op welke manier dubbel?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten