Vakantieplannen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Vakantieplannen

Bericht door Daan »

Wanneer wordt Grunn door Google Maps geaccepteerd? :P
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vakantieplannen

Bericht door Caspar »

Morgen naar Avignon via Parijs met Thalys en TGV, lees ik nog even op de Hispeed site:
Van zaterdag 13 juni 12.00 u tot maandag 15 juni 12.00 u. is er een staking bij de SNCF (Franse Spoorwegen).
Dat wordt een avontuurlijke toestand.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vakantieplannen

Bericht door Suus »

Niet in heel Frankrijk.

Er is nu alleen een spontane staking in Marseille, en vanaf middernacht een geplande staking in de departementen Languedoc-Roussillon en Midi-Pyrénées. Zie http://infotrafic.infolignes.com/html/g ... ns_gl.html (alleen in het Frans)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Vakantieplannen

Bericht door Jurjen »

Fles schreef: Nee, dan Google Earth :lol: "Osnabrugge"? :D
=')

Frankfort is er altijd een waar ik gewoon écht naar van wordt. Het klinkt niet eens lekker!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vakantieplannen

Bericht door Fles »

Jurjen schreef:
Fles schreef: Nee, dan Google Earth :lol: "Osnabrugge"? :D
=')

Frankfort is er altijd een waar ik gewoon écht naar van wordt. Het klinkt niet eens lekker!
Nee idd. Je mag mij de Nederlander aanwijzen voor wie "Frankfurt" te moeilijk is, maar die "Frankfort" wel begrijpt. Kansloos gekut uit je jaren '50 denk ik.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vakantieplannen

Bericht door Ruben »

Meestal wordt de Duitse benaming gewoon aangehouden, neem Köln op de bewegwijzering van Nederlandse snelwegen. Waarom moet het aan Duitse zijde wel Nimwegen en Arnheim heten dan? :D

Naja nu zijn Duitsers sowieso al slecht in andere talen, Duits is wat dat betreft overheersender als accent aanwezig dan Nederlands, dus het zal wel te moeilijk uit te spreken zijn ofzo.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vakantieplannen

Bericht door Fles »

Het hele gebruik van "Keulen", "Aken" en nog veel ergere verkrachtingen moet gewoon ophouden. Het suggereert dat Nederlanders een soort imbeciele mongolen zijn die moeite hebben met het uitspreken van iets als "Aachen". :neg:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Vakantieplannen

Bericht door Ruben »

True. Ik vind eigenlijk Berlijn en Parijs al irritant. Alsmede Wenen. Zeker Berlin en Wien moeten gewoon voor elke Hollander uit te spreken zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vakantieplannen

Bericht door Fles »

Al vind ik dat we dan in omgeleide Beneluxen ook niet meer "Bois-le-Duc" moeten omroepen. Moeten die vuile stokbroodvreters maar eens leren wat Ht is.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Vakantieplannen

Bericht door Jurjen »

Fles schreef:Al vind ik dat we dan in omgeleide Beneluxen ook niet meer "Bois-le-Duc" moeten omroepen. Moeten die vuile stokbroodvreters maar eens leren wat Ht is.
Geheel mee eens. Het is toch ook van de zotten dat dat nog niet geuniformeerd is? Kunnen jullie het je nog voorstellen; de tijd dat de tijd in elke stad weer anders was? Nee, dat was enorm onhandig. Is het niet minstens zo onhandig dat de trein naar Wroclaw dezelfde is als die naar Breslau, en Wenen inderdaad hetzelfde is als Wien?
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Vakantieplannen

Bericht door IC3 »

Ik heb de verschillende benamingen van één en dezelfde plaatsen altijd wel een mooi fenomeen gevonden, vooral in taalkundig perspectief. Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om Peking niet langer Peking te noemen, hetzelfde geldt voor Parijs, Keulen enz. Die steden worden al eeuwen zo genoemd in het Nederlands en daarin verandering aanbrengen lijkt me volstrekt zinloos. Ik zie het niet gebeuren dat iedereen Paris gaat zeggen, om maar een voorbeeld te geven.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Vakantieplannen

Bericht door Jurjen »

IC3 schreef:Ik heb de verschillende benamingen van één en dezelfde plaatsen altijd wel een mooi fenomeen gevonden, vooral in taalkundig perspectief. Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om Peking niet langer Peking te noemen, hetzelfde geldt voor Parijs, Keulen enz. Die steden worden al eeuwen zo genoemd in het Nederlands en daarin verandering aanbrengen lijkt me volstrekt zinloos. Ik zie het niet gebeuren dat iedereen Paris gaat zeggen, om maar een voorbeeld te geven.
Tsja, taalgebruik valt nu eenmaal niet direct te beïnvloeden. Ik zeg ook niet dat niemand het meer (in huiselijke kring) zou moeten noemen, maar in het kader van internationalisering van Europa en open grenzen zou een uniforme manier van plaatsnamen aangeven wel handig zijn, zodat op de wegwijzers, CTA's e.d. gewoon de 'eigen' naam van een plaats weergegeven wordt. Ik heb mezelf wel eens afgevraagd of de trein naar Laibach daadwerkelijk Ljubljana aan zou doen.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Vakantieplannen

Bericht door Jurjen »

En om commentaar voor te zijn van het soort 'maar dat borden in de lokale taal worden geschreven, voorkomt dat lokale mensen de plaatsnaam niet kunnen lezen.' Die mensen zouden dan bij een of andere grens de weg sowieso kwijt raken, want waar eerst een bekende naam stond, stond de plaats na de grens opeens niet meer op het bord!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vakantieplannen

Bericht door Meltrain »

NS-Reiziger schreef:Meestal wordt de Duitse benaming gewoon aangehouden, neem Köln op de bewegwijzering van Nederlandse snelwegen. Waarom moet het aan Duitse zijde wel Nimwegen en Arnheim heten dan? :D
Ze zijn het de laatste tijd aan het aanpassen, met name 'Nimwegen' komt steeds minder voor. :)
'Arnheim', tja dat zal wel blijven, denk ik.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vakantieplannen

Bericht door Fles »

IC3 schreef:Ik heb de verschillende benamingen van één en dezelfde plaatsen altijd wel een mooi fenomeen gevonden, vooral in taalkundig perspectief. Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om Peking niet langer Peking te noemen, hetzelfde geldt voor Parijs, Keulen enz. Die steden worden al eeuwen zo genoemd in het Nederlands en daarin verandering aanbrengen lijkt me volstrekt zinloos. Ik zie het niet gebeuren dat iedereen Paris gaat zeggen, om maar een voorbeeld te geven.
Nou, los van dat ik het er niet mee eens ben :) Maar stel dat je gelijk hebt. Voor steden als Parijs, Berlijn en Keulen, nou akkoord, tot daar aan toe. Maar Dusseldorp? Osnabrugge? Roobaais? Laten we ff normaal doen zeg :neg: Gewoon totaal blind de boel lopen verkrachten "om het maar iets Nederlandser te doen klinken" :roll: HALLO! Het zijn BUITENLANDSE steden :!: Die klinken niet "Nederlands". Accepteer dat de wereld groter is dan Nederland. Gerechten met een buitenlandse naam vertalen/verkrachten we toch ook niet? Rösti heet toch ook niet "Roestje"? Quiche Lorraine toch ook niet "Kuikje Lorre"? Nou dan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vakantieplannen

Bericht door Vinny »

CTA bak: WIEN, MILANO
Omroep: CityNightLijn naar Wenen en Milaan [...], CityNightLine nach Wien und Mailand [...], CityNightLine to Vienna and Milan. :lol:

Ook een leuke is wanneer er iets met de s2100 aan de hand is:
Intercity to Flushinge departs from...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Vakantieplannen

Bericht door BR628 »

Fles schreef:Het hele gebruik van "Keulen", "Aken" en nog veel ergere verkrachtingen moet gewoon ophouden. Het suggereert dat Nederlanders een soort imbeciele mongolen zijn die moeite hebben met het uitspreken van iets als "Aachen". :neg:
Net als Mönchengladbach, Dom kutjesvolk hier spreekt het altijd als Muunsjengladbach. Pauperjostivolk.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vakantieplannen

Bericht door Fles »

BR628 schreef:
Fles schreef:Het hele gebruik van "Keulen", "Aken" en nog veel ergere verkrachtingen moet gewoon ophouden. Het suggereert dat Nederlanders een soort imbeciele mongolen zijn die moeite hebben met het uitspreken van iets als "Aachen". :neg:
Net als Mönchengladbach, Dom kutjesvolk hier spreekt het altijd als Muunsjengladbach. Pauperjostivolk.
Dat is een uitspraakverhaal natuurlijk he. Dat is al heel wat minder erg dan wanneer er "Monnikenglabbeek" op de borden zou staan.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Vakantieplannen

Bericht door IC3 »

Fles schreef: Accepteer dat de wereld groter is dan Nederland.
Wees maar niet ongerust. Dat doe ik. :) Ik vind het namelijk evengoed mooi dat er in andere talen ook Nederlandse plaatsnamen worden vertaald. Het heeft z'n charme, zo veel verschillende talen in Europa. Natuurlijk is het lastig om grenzen te trekken dat ik wel de trein naar Parijs neem, maar niet naar Rijsel of Toerkonje. Maar om daar nu een oplossing voor te willen vinden?
BR628 schreef:Net als Mönchengladbach, Dom ******volk hier spreekt het altijd als Muunsjengladbach.
Ben het met je eens, maar niet iedereen is natuurlijk zo intelligent als jij, toch? :mrgreen:
Job
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:40

Re: Vakantieplannen

Bericht door Job »

Maar om even terug te vallen op het onderwerp.

Mijn vakantie leidt dit jaar met Interrail door heel Europa, en eindigt in Boedapest, waar we een muziekfestival zullen bezoeken. Vorig jaar leidde het vooral langs Zuid-Oost Europa, Luxemburg-Frankrijk-Italië-Oostenrijk. Dit jaar zullen we in ieder geval naar Duitsland gaan, en vervolgens in de richting van Polen. En als eindbestemming dan Boedapest.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Vakantieplannen

Bericht door Jurjen »

Job schreef:Maar om even terug te vallen op het onderwerp.

Mijn vakantie leidt dit jaar met Interrail door heel Europa, en eindigt in Boedapest, waar we een muziekfestival zullen bezoeken. Vorig jaar leidde het vooral langs Zuid-Oost Europa, Luxemburg-Frankrijk-Italië-Oostenrijk. Dit jaar zullen we in ieder geval naar Duitsland gaan, en vervolgens in de richting van Polen. En als eindbestemming dan Boedapest.
Sziget. :pos:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vakantieplannen

Bericht door Fles »

Jurjen schreef:
Job schreef:Maar om even terug te vallen op het onderwerp.

Mijn vakantie leidt dit jaar met Interrail door heel Europa, en eindigt in Boedapest, waar we een muziekfestival zullen bezoeken. Vorig jaar leidde het vooral langs Zuid-Oost Europa, Luxemburg-Frankrijk-Italië-Oostenrijk. Dit jaar zullen we in ieder geval naar Duitsland gaan, en vervolgens in de richting van Polen. En als eindbestemming dan Boedapest.
Sziget. :pos:

Sjieget bedoel je dan zeker :mrgreen:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Vakantieplannen

Bericht door JeePee »

Nee, de Hongaarse sz is een gewone S. Sieget dus :P . Om in het vertaalthema te blijven -> eiland.

Logisch ook wel, het festival is op een eiland.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Vakantieplannen

Bericht door Jurjen »

DatfestivalopeeneilandindiestadinHongarije lijkt me de correcte Nederlandse vertaling.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Vakantieplannen

Bericht door JeePee »

Verwarrend, er zijn minimaal 4 festivals per jaar op dat eiland in die Hongaarse stad :lol: . Sziget is wel een enorm tof festival trouwens. Daar moet je gewoon geweest zijn :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 47 gasten