Het grote wintertopic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door Z2N »

Af en toe valt het nog te merken dat het Nederlands me niet aangeboren is... (A)
waldo79 schreef:In het zuidwesten wordt het naar verwachting nog +6 graden of hoger :)
Ik zei dan ook richting het zuidwesten, dat Zeeland geen vrieskou zou krijgen was wel te verwachten, ik doelde dat het gebied in zuidwestelijke richting optrekt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door waldo79 »

Het gaat erom spannen hoever de ijzel oprukt naar de Randstad. Noord-Holland lijkt in elk geval een staart mee te pakken :)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15344
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door ODRAIL »

Ja het noorden van Noord-Holland. De rest niet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door Jef400 »

Hmm, KM46 besef wel dat zelfs hier in Purmerend geel van toepassing is hé. Ik denk dat groot Amsterdam nog wel wat meepakt. Of het sneeuw of ijzel is weet ik nog niet. Maar dat we iets krijgen denk ik wel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15344
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door ODRAIL »

Is het inmiddels al zover gezakt :shock: ?

De weerdiensten hebben het nog steeds over de kop van Noord-Holland (heb het zojuist even nagekeken).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10539
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door trolly »

Z2N schreef:Af en toe valt het nog te merken dat het Nederlands me niet aangeboren is...
Ik zou de 200% nederlandstaligen die graag het spoor willen bereiden anders ook niet graag de kost geven, hoor. :N
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door Daniel »

De lijn is ietwat gedraaid waarboven ijzel verwacht wordt. Was vanmiddag nog Haarlem - Arnhem, nu is het Alkmaar - Nijmegen (Amersfoort dus nog altijd op de grens)
Code oranje geldt inmiddels voor Groningen, Friesland, Overijssel, Flevoland en Gelderland. Noord-Holland (m.u.v. Texel, is oranje) en Utrecht geldt code geel met slechts lokale gladheid verwacht morgenochtend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door Wubbo »

Inmiddels is ook het beroemde overzicht op de Wiki aangemaakt.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door Durashift »

zone2000 schreef:
De weersituatie volgend hebben wij vanuit veiligheidsoverweging besloten de rest van de dag geen busdienstregeling meer op te starten in de provincies Friesland, Groningen en Drenthe. Tot nader bericht zal alleen de stadsdienst in Leeuwarden blijven rijden.
http://www.arriva.nl/
Ik zag op het NOS journaal wel een montere chauffeur :pos: op een Qliner.. al was die volgens mij vanuit Emmeloord gekomen en da's niet van Arriva.. d8 ik.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door Z2N »

Dat is dus wel van Arriva, alleen van de concessie NZWF en niet van de Qliner-concessie in GD. Om dezelfde reden hebben er vandaag wel Qliners over de afsluitdijk gereden, twee oostwaards vanmorgen en twee westwaards aan het einde van de middag.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door isadora »

En alles rijdt weer normaal (?).
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door isadora »

Oh, in Friesland schijnen geen bussen te rijden volgens onze nationale zender.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door zone2000 »

isadora schreef:Oh, in Friesland schijnen geen bussen te rijden volgens onze nationale zender.
arriva rijdt nog fryslan, al zijn er wel wat lijnen geschrapt of omgeleid
Update: tot 12.00 uur rijden er geen bussen van Qbuzz in Friesland.
https://twitter.com/QbuzzFriesland/stat ... 7147174912
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door Michael »

Dit meldt www.arriva.nl:

Arriva gaat over op speciale thuiskomst busdienstregeling

De weersverwachting volgend hebben wij besloten dat wij aan het begin van de avond gaan stoppen met het rijden met onze bussen in Friesland en de Qliners in Groningen en Drenthe. De ijzel houdt aan en daardoor wordt het steeds kritischer op de weg. Omdat we onze reizigers vanavond voor 18.00 uur veilig thuis willen brengen, zetten wij onze thuiskomst dienstregeling in. Dit betekent dat we de normale dienstregeling los laten en dat we alle ritten 2 keer per uur gaan rijden.

Op alle vestigingen in Friesland hebben wij vele chauffeurs bereid gevonden die ons helpen deze dienstregeling per direct uit te voeren. Zorg in ieder geval dat je voor 17.00 uur op een van de haltes staat van de lijnen die we vanochtend hebben gereden. Op de grote busstations zullen we reizigers zo goed mogelijk van koffie en thee voorzien als troost voor het wachten. Om 18.00 uur gaan al onze bussen naar binnen. Vanavond is er dus geen reismogelijkheid meer met de bus in Friesland en de Qliners in Groningen en Drenthe te reizen.

Treinen

Alle Arriva-treinen rijden in de provincies Friesland, Groningen, Gelderland Drenthe en Overijssel (Zwolle-Emmen) volgens de reguliere dienstregeling en op volle sterkte.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door flipje »

Het busvervoer in IJsselmond heeft vanochtend ook plat gelegen. Synus reed daarentegen wel echter met soms zeer grote vertragingen. (Vooral op lijn 40 Zwolle-Meppel-Steenwijk)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2016

Bericht door regenmaker »

Lijn 40 reed vandaag ook niet tussen Meppel en Steenwijk. De route van lijn 40 gaat ook vooral over klinkers, niet echt geschikt voor dit weer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Winter 2017

Bericht door isadora »

Voor de jongeren onder ons:
* winter is een periode zo rond de jaarwisseling (minus/plus een paar maanden), die in vroeger tijden wel eens leidde tot verstoringen in het treinverkeer.
Deze verstoringen werden dan meestal veroorzaakt door winterse ongemakken, zoals ijzel en sneeuw.

Het lijkt er op, dat de tijd er weer rijp voor is:
Amsterdam-Amersfoort; Amsterdam-Almere;
Schiphol-Almere; Schiphol-Amersfoort

Van en naar Weesp rijden er geen
treinen door rijp aan de bovenleiding.

Duur nog niet bekend
Bron: Teletekst NOS
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15344
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Winter 2017

Bericht door ODRAIL »

En mag ik dan even kwijt dat er vroeger als er rijp op de bovenleiding lag dat dit er met een aantal type treinen er vanaf geschaafd kon worden. Maar met het huidige 'modernere" is dit niet meer mogelijk waardoor het treinverkeer gestremd is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Winter 2017

Bericht door Daniel »

Tussen Schiphol en Amersfoort rijdt anders ICM wat meermaals is ingezet om rijp te schrapen.

O en by the way: als de rijp OP de bovenleiding ligt heb je er geen last van :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Winter 2017

Bericht door Wubbo »

Opvallend is hier dat het fenomeen zich voordoet tijdens de treindienst, meestal is dat bij aanvang treindienst. Normaal gesproken vraagt het rijden van treinen zoveel stroom dat de bovenleiding niet bevriest, kennelijk is dat hier wel gebeurd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Winter 2017

Bericht door Aking »

Is die metroslettrambende niet een stuk zuiniger omdat het een stuk lichter is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Winter 2017

Bericht door Daniel »

Je zit rond Weesp natuurlijk ook wel in een vrij open stuk van het land. Neem daarbij een temperatuur rond het vriespunt, motregen en vrij veel wind die voor afkoeling zorgt en je kunt zo een dun ijslaagje vormen lijkt me? En als dat dan net genoeg is om een SLT te laten stranden, die met alle elektronica toch al wat gevoeliger voor rijp zijn, heb je de trigger om in de treindienst te gaan snoeien ondanks dat een passerende ICM het probleem mogelijk al opgelost zou hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15344
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Winter 2017

Bericht door ODRAIL »

Aking schreef:Is die metroslettrambende niet een stuk zuiniger omdat het een stuk lichter is?
Klopt. En wat ook mee speelt is de vorm van en de positie op het treinstel van de pantografen. Bij mat'54 en mat'64 werden bij rijp of ijsvorming de beide pantografen gebruikt om te schrapen. Met het huidige moderne materieel is dit onmogelijk. Of de fabrikanten moet het ontwerp en de positie van de pantografen anders maken ten opzichte van het voertuig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Winter 2017

Bericht door Daniel »

Ook al zaten de pantografen op andere plekken, dan nog kon modern materieel niet goed schrapen omdat de elektronica problemen gaat geven bij een steeds wisselende spanning.

Ik ben de reden kwijt, maar er was iets waardoor weerstandsgeschakeld materieel beter kan schrapen. Of is dat nu juist weer die vermogenselektronica die ik hiervoor al noemde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15344
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Winter 2017

Bericht door ODRAIL »

Als ik komende weken even tijd heb zal ik het in de boeken even uitzoeken hoe het zit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 73 gasten