Terrorist reist half Europa door na aanslag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door isadora »

En maakte daarbij gretig gebruik van bijvoorbeeld Flixbus.
Zo schijnt hij ook Nederland lekker relaxed doorkruist te hebben.
En dan uiteindelijk gepakt worden in Italië, de grenzen staan echt op scherp.
http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenl ... ailsignout,
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Aking »

Er gaan geruchten dat de Duitsers er vooraf al van op de hoogte waren... Dan kun je zo'n figuur natuurlijk ook nog wel even rond laten toeren toch? (had hem een InterRail gegeven :Y naast alle 18-jarigen ook alle asielzoekers 8-) )
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door pedaalemmerzak »

Dat is het hele idee van Schengen he. Geen verplichte grenscontroles voor personen.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik regelmatig grenscontroles heb gehad in de Flixbus (maar zeker niet altijd), en dat je er sowieso niet in komt zonder geldig paspoort. Men had dan aan alle grote langeafstandsbus bedrijven in Duitsland een signalement moeten opsturen om te voorkomen dat hij zou reizen, maar dat zal wel niet mogen en grote kans dat de buschauffeur toch even een sjekkie aan het roken is en niet echt oplet op wie er in de bus s tapt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Geert »

pedaalemmerzak schreef:en dat je er sowieso niet in komt zonder geldig paspoort. (...) grote kans dat de buschauffeur toch even een sjekkie aan het roken is en niet echt oplet op wie er in de bus s tapt.
Wat is het nou?

Overigens niet heel verbazingwekkend inderdaad met de open grenzen van Schengen. Volgens mij toont dit eerder aan dat de noodtoestand van de Fransen een wassen neus is die veel tijd en geld kost maar weinig mensen tegenhoudt.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Dennenboom »

Die noodtoestand lijkt meer betrekking te hebben op de staat van de Franse economie. Geen enkel gevoel dat er iets moet gebeuren behalve het inslaan van oude doodlopende paden (nieuwe Subsidie Air France). Om met Reagan te spreken "If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it.”

Verder OT: Anis lijkt als de vermoedens juist zijn wel goed kennis te hebben van alle OV mogelijkheden. Blijven natuurlijk nog wel de vragen hoe hij in Nijmegen terechtgekomen is en hoe hij verder naar Sloterdijk is gereden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Aking »

Dennenboom schreef:Blijven natuurlijk nog wel de vragen hoe hij in Nijmegen terechtgekomen is en hoe hij verder naar Sloterdijk is gereden.
Je weet dat er in ieder geval 2xp/u een directe trein Nijmegen - Sloterdijk is? Lijkt me dus geen hele moeilijke opgave...
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Dennenboom »

Klopt, je komt op die manier alleen wel aardig wat mensen tegen. Dus wellicht dat je een iets minder voor de hand liggende optie kiest met minder pottenkijkers.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Milco »

Met de menigte meelopen valt denk ik juist minder snel op dan wanneer één persoon voor een alternatief kiest. Als iedereen rechtdoor gaat en jij keert om dan valt dat op en dat is in dit geval net zo denk ik. Met een muts op zijn hoofd en totaal andere kleding valt hij niet zo snel op, zkeer niet in een "mensemassa" in een trein of op een station. Ja, of hij is door "vriendjes" per auto van Nijmegen naar Sloterdijk vervoerd? Geen idee, maar niet onmogelijk.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Geert »

Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Statler Rail »

Volgens het Franse artikel is hij met de bus gereisd:
Il a pris un bus, mercredi 21 au soir, dans une gare routière à Nimègue, près de la frontière allemande, à une heure de route d'Amsterdam.
Echter, Flixbus heeft op woensdagavond geen bussen van Nijmegen naar Amsterdam; er rijdt alleen 's middags een bus, via Rotterdam en Den Haag dus niet echt een logische route. Eurolines en Ouibus rijden niet via Nijmegen, dus dit deel van het verhaal lijkt in ieder geval niet te kloppen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Suus »

Hij is waarschijnlijk met een bus van Sloterdijk naar Lyon gereisd. Tussen Nijmegen en Sloterdijk is nog onduidelijk, maar hij lijkt dus in metro 50 gespot te zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Vinny »

De politie heeft natuurlijk ook een tijd de verkeerde dader in het vizier gehad. Ik vind dat men wel wat al te makkelijk de autoriteiten allemaal verwijten maken die niet terecht zijn in mijn ogen. De beveiliging in Europa is "gatenkaas" als je dat wil dichtmaken dan heb je heel veel meer tijd, geld en menskracht nodig terwijl je de echte terroristen er waarschijnlijk toch niet mee tegenhoudt. Daarvoor moet je structureel kijken naar wat er mis gaat in de samenleving en pro-actief radicalisering voorkomen. Dat is veel zinvoller, en dat is nu precies niet wat er gebeurt: groepen komen in heel Europa steeds meer tegenover elkaar te staan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Hainje »

Vinny schreef:Daarvoor moet je structureel kijken naar wat er mis gaat in de samenleving en pro-actief radicalisering voorkomen. Dat is veel zinvoller, en dat is nu precies niet wat er gebeurt: groepen komen in heel Europa steeds meer tegenover elkaar te staan.
Amen!! _O_
🍉
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door groningen »

Het is mijn vermoeden, dat de terrorist met de trein naar Kleve /Kleef is gegaan. Waarom zou hij (als hij helemaal met de trein ging) naar Nijmegen als hij bij Oldenzaal of Zevenaar de grens was overgegaan. Het is toch buslijn 60 van Kleve naar Nijmegen? En denken jullie nu werkelijk dat hij het helemaal alleen heeft gedaan?! De daad OK en ik heb geen bewijzen, maar er schijnen wat contacten in zijn telefoon te staan (die wel of niet mijn zijn handelen te maken hebben). Volgens mij is dit een voorbeeld van een gelegenheidsterrorist. Een echte terrorist had er explosieven in gedaan en de vrachtwagen laten opblazen. En wat te denken van Molenbeek. Waar al kinderen van 14 jaar met "leuke" plannen komen om ongelovigen het loodje te laten leggen.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:
Vinny schreef:Daarvoor moet je structureel kijken naar wat er mis gaat in de samenleving en pro-actief radicalisering voorkomen. Dat is veel zinvoller, en dat is nu precies niet wat er gebeurt: groepen komen in heel Europa steeds meer tegenover elkaar te staan.
Amen!! _O_
+1.

Bovendien, qua uiterlijk zullen er wel meer mensen in Europa rondlopen met enige gelijkenis qua uiterlijk..
Daarbij, iemand die niet weet of hij in metro 50 of 54 is gestapt.. vind ik weinig betrouwbaar om grove inzet van AT's oid voor op te tuigen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Aking »

Durashift schreef:Bovendien, qua uiterlijk ... qua uiterlijk..
Dat lijkt me een uiterlijk te veel (A)
Daarbij, iemand die niet weet of hij in metro 50 of 54 is gestapt.. vind ik weinig betrouwbaar om grove inzet van AT's oid voor op te tuigen.

Niet iedereen is metrofapper En kijkt via welke deur hij in welke bak van welk stel op welke omloop in welke lijn stapt... :')

"Ah, Deze gaat naar Centraal, daar moet ik heen" *stapt in*

Hoezo maakt dat de beste meneer meteen onbetrouwbaar? :|
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Durashift »

Aking schreef:
Durashift schreef:Bovendien, qua uiterlijk ... qua uiterlijk..
Dat lijkt me een uiterlijk te veel (A)
Och, een extra'tje,. dat het maar vooral duidelijk is dat het om het uiterlijk gaat. :wink:
Aking schreef:
Durashift schreef: Daarbij, iemand die niet weet of hij in metro 50 of 54 is gestapt.. vind ik weinig betrouwbaar om grove inzet van AT's oid voor op te tuigen.

Niet iedereen is metrofapper En kijkt via welke deur hij in welke bak van welk stel op welke omloop in welke lijn stapt... :')

"Ah, Deze gaat naar Centraal, daar moet ik heen" *stapt in*

Hoezo maakt dat de beste meneer meteen onbetrouwbaar? :|
Moet je daar persé een fapper voor zijn?
Mij zegt zoiets over hoe een persoon let op details.. en dát lijkt mij wel belangrijk indien je meent een dader van iets verschrikkelijks te spotten..
Laatst gewijzigd door Wubbo op do 29 dec 2016, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door AppleMoose »

Vraag tien getuigen van een ongeluk wat er gebeurd is en je zult zien dat de details niet allemaal overeenkomen. Dat maakt iemand niet per definitie onbetrouwbaar. Mensen letten niet allemaal op dezelfde details. De een weet misschien het lijnnummer van de metro, de ander kan weer precies zeggen welke schoenen die droeg.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door groningen »

Over de nut van grenscontrole's gesproken.

Groningers staan in lange rijen voor vuurwerk Duitsland

Voor het Duitse plaatsje Bunde, even over de grens bij Bad Nieuweschans, zijn het de drukste dagen in het jaar. Lange rijen Groningers slaan er hun vuurwerk in. Jesse Benne zegt ruim 200 euro aan vuurwerk te hebben gekocht. 'In Nederland betaal je het driedubbele. Het vuurwerk is van goede kwaliteit, maar het gaat voornamelijk om de prijs.' In Duitsland ligt het vuurwerk gewoon in de schappen van de supermarkt. 'Lekker makkelijk.' Voor het eerst was Arnold Korringa donderdag bij de vuurwerkverkoop in Bunde. 'Er staat een file voor de vuurwerkverkoop. Dat heb ik nog nooit gezien.'

De kopers mogen overigens hooguit 25 kilo vuurwerk per persoon Nederland binnen brengen. De politie zegt extra te controleren op het importeren van vuurwerk. 'Wij merken dat er veel vuurwerk in Duitsland gekocht wordt', twittert de politie. 'Dit is in principe altijd verboden, maar we kunnen niet overal controleren. Indien het u lukt Duits vuurwerk mee te nemen, is dat meer geluk dan wijsheid.'

Bron: RTV Noord

Wat is waarschijnlijker? Getroffen door duits vuurwerk of terrorisme in de provincie Groningen.

Afbeelding
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Kritiekelaar »

Geert wijst ons op een stuk op Geen Stijl.
Toen men 21 december de juiste identiteit van de nog totaal spoorloos zijnde terrorist bekend maakte, kwamen er vast heel wat tips. Enigszins begrijpelijk dus dat de politie's sommige meldingen lauw ontvingen, zoals van deze meneer Slabak die zich dan maar tot Geen Stijl wendde.

Na het 28 december-nieuws uit Italië, over de telefoonkaart van de doodgeschoten Amri, vallen de stukjes echter op zijn plaats. De terrorist moet 21 december met een gelijkgestemde uit zijn Niederrhein-milieu naar Amsterdam zijn gereden. Niet iemand uit de asielstroom, maar eentje die meent te weten hoe je in de middagspits Amsterdam in komt: parkeren bij Holendrecht. Ze moeten op metro-beelden vindbaar zijn.

Waarom Amri dan op het Nijmeegs station is geweest (er volgens camerabeeld rond halftwaalf de actie-telefoonkaart uitgedeeld krijgend) valt te verklaren. Deze slimme man moet Amri hebben voorgesteld (want gepland was er vast niets bij zo'n zelfmoordaanslag) om hier de latemiddag Flixbus naar Brussel te nemen. Doch hoe eerder Duitsland uit hoe beter. Hangen ze ergens in Nijmegen over de koffie, zien ze opeens dat zijn identiteit wijdbekend is gemaakt. Dan toch maar beter niet via het alertere Brussel gaan, maar in Amsterdam een bus naar Zuid-Frankrijk of tenminste Parijs zien te vinden.

Fijntjes maar hopen dat onze minister van veiligheid niet in de Kamer de buur-autoriteiten gaat napraten: es steht jetzt fest dass Amri mit dem Zug (en impliciete Kleef-bus) nach Amsterdam ist gefahren. "Handlangers waren er hooguit in Berlijn maar niet hier."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door isadora »

Het NRC meldt, dat de verdachte van de aanslag in Berlijn, In Amsterdam de trein naar Brussel heeft genomen.
Eerder ging men er van uit, dat hij juist per bus had gereisd:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/04/be ... l-a1539691
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Suus »

Brussel-Noord. Rijden er rechtstreekse bussen van Brussel-Noord naar Lyon?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door JWM »

Volgensmij is Brussel-Noord wel de opstapplaats voor dit soort busdiensten van Brussel. Ergens komt dit niet heel geruststellend over dat men eerst een week lang beweert dat hij op Sloterdijk in een Flixbus is gestapt maar het verhaal nu toch weer anders in elkaar blijkt te zitten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Terrorist reist half Europa door na aanslag

Bericht door Suus »

Het Belgisch federaal parket heeft aangegeven dat de persoon na aankomst op het Noordstation in Brussel daar tot ongeveer 21 uur is gebleven. Ik vind inderdaad op de site van Flixbus dat er rond dat tijdstip een rechtstreekse bus van Brussel-Noord naar Lyon gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten