Jouw drie speerpunten voor het OV!

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11392
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor Aking » di 03 jan 2017, 14:27

Nou, op Utrecht-Rhenen heb je ook nog bus 50 :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor CamilleKreemers » di 03 jan 2017, 14:30

Die post van Hainje moet wel verdomd goed worden, aangezien meerdere mensen ernaartoe leven. Ik wacht zijn punten natuurlijk nu ook met spanning af.

Even een vraagje vooraf: De meest genoemde punten worden een discussiepunt (al vraag ik me van tariefintegratie af hoe diep de discussie zal worden, aangezien bijna iedereen daarmee komt). Dat komt (aanname van mij) in "OV in Geheel Nederland" te staan?

pedaalemmerzak schreef:We moeten af van het stoffige, socialistische regime waar zovelen op dit forum zo'n enorme fan van zijn. Doe al dat socialisme en stoffig vakbondsdenken in de vuilbak. We zitten hier niet meer in het Oost Groningen van de jaren 60. En Rusland is onze vijand, niet onze vriend. Laat ons naar rechts kijken, naar het westen.
Op mijn landkaart van Nederland is het westen naar links gesitueerd. Weet niet hoe jij kaart leest. Overigens stuur ik je in PB wel een vraag over je post. Ik snap dit stuk namelijk totaal niet (en dan met name de samenhang van jouw voorbeelden met het OV).

Ik denk overigens dat Pedaalemmerzak doelt op trein-trein concurrentie in zijn trajecten?? Dit doet me ineens enorm denken aan een zeker spoorplan van FMN over stoptreinen in landelijke regio's. Pedaalemmerzak stelt precies het omgekeerde voor: concurrentie in de Randstad, waar FMN juist in de Randstad alles bij een vervoerder liet. Wel moest de focus verplaatst worden in de Randstad op kortere reisafstanden en hogere frequenties. In de periferie (alles buiten de Randstad) zou FMN juist concurrentie willen zien door samenhang met regionaal busvervoer en lagere frequenties.

reisthijs
Berichten: 5017
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor reisthijs » di 03 jan 2017, 14:41

Betere tariefintegratie én concurrentie op het spoor? Dat lijken me twee zaken die nogal met elkaar in tegenstraak zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor pedaalemmerzak » di 03 jan 2017, 14:45

Mikos schreef:
pedaalemmerzak schreef:zou men b.v. de lijnen Baarn - Utrecht, Rhenen - Utrecht, Tiel - Utrecht etc. kunnen aanbesteden.
In welke vorm krijg je dan alsnog concurrentie waarbij de reiziger kan kiezen met welke vervoerder hij of zij reist?

Op de samenloopvlakken natuurlijk (den dolder - utrecht, driebergen - utrecht, geldermalsen - utrecht).

reisthijs
Berichten: 5017
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor reisthijs » di 03 jan 2017, 14:51

Daar zit niemand op te wachten.

Of beter gezegd: daar gáát niemand op wachten. Iedereen wil gewoon met de eerstvolgende trein mee.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11392
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor Aking » di 03 jan 2017, 14:52

Is dat zo?

Als de geboden service of de prijs dusdanig verschilt wil ik best wachten :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3161
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor Zugführer » di 03 jan 2017, 14:57

In de praktijk zal dat verschil nooit zo groot zijn. De gemiddelde forens wil gewoon zo snel mogelijk naar huis.
De enige manier waarop je een verschillende prijs kan berekenen is als je per vervoerder moeten gaan in- en uitchecken. En dat is nu net mijn eerste speerpunt, als de wiedeweerga het single in- en uitchecken invoeren.
Mijn tweede en derde standpunt zijn het verbeteren van het grensoverschrijdend openbaar vervoer. Meer nachttreinen bijvoorbeeld :p
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (31-8): trein 18.261 km - bus 980 km - boot 654 km - tram 107 km - metro 67 km - kabelbaan 6 km

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4601
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor Mikos » di 03 jan 2017, 14:59

Ik vermoed zo dat het inderdaad geen bal uit gaat maken, want het interesseert de reiziger niets welke kleur trein er rijdt, het gaat ze er om dat ze ofwel de eerstvolgende trein willen hebben, dan wel de trein die aansluiting geeft op de trein voor het vervolg van de reis.

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor CamilleKreemers » di 03 jan 2017, 15:04

Zugführer schreef:In de praktijk zal dat verschil nooit zo groot zijn. De gemiddelde forens wil gewoon zo snel mogelijk naar huis.
De enige manier waarop je een verschillende prijs kan berekenen is als je per vervoerder moeten gaan in- en uitchecken. En dat is nu net mijn eerste speerpunt, als de wiedeweerga het single in- en uitchecken invoeren.
Mijn tweede en derde standpunt zijn het verbeteren van het grensoverschrijdend openbaar vervoer. Meer nachttreinen bijvoorbeeld :p

Mag het eerst dan zijn dat er overdag ook meer grensoverschrijdend OV komt? Er zitten namelijk complete gaten in het grensoverschrijdend vervoer. Ik weet niet of nachttreinen daarbij de oplossing zijn.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11392
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor Aking » di 03 jan 2017, 15:05

Zugführer schreef:In de praktijk zal dat verschil nooit zo groot zijn.


Maar waarom kan dat in het buitenland dan wel?

Maar voor een andere kleur stof van dezelfde kutstoelen in dezelfde neptrein zou ik inderdaad ook niet blijven wachten (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor pedaalemmerzak » di 03 jan 2017, 15:24

reisthijs schreef:Daar zit niemand op te wachten.

Of beter gezegd: daar gáát niemand op wachten. Iedereen wil gewoon met de eerstvolgende trein mee.

In Duitsland kun je van Oberhausen naar Duesseldorf b.v. met de ICE (kost meer dan 10 euro) of met de regionale trein (kost rond de 5 euro). Dan wacht je echt wel even een kwartiertje op die goedkopere trein hoor.

Maar het gaat bij concurrentie niet per se om differentiatie. Het gaat erom dat er gewoon meerdere vervoerders op hetzelfde traject mogen rijden, zonder dat die stoffige ouwe vakbondssocialisten weer gaan lopen miepen. Als het aangeboden product vergelijkbaar is zal die concurrentie altijd eerlijk zijn.

BrengMe
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor BrengMe » di 03 jan 2017, 15:28

Dat is een erg slecht voorbeeld. Daar ligt het prijsverschil veel hoger dan die hier in Nederland zou liggen (op bijv. de door jou genoemde trajecten).
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor pedaalemmerzak » di 03 jan 2017, 15:29

Het gaat mij er dus om om concurrentie MOGELIJK te maken. Niet om het een doel op zich te maken ;)

En ja, verschillende vervoerders met één OV chipkaartsysteem moet mogelijk zijn. Vervoerders krijgen dan gewoon naar rato uitbetaald, dus de reizigers worden eerlijk verdeeld over alle vervoerders op het traject.

Trajecten waar dit mogelijk is zijn de volgende:

Dodrecht - Rotterdam C: betuwelijn en de reguliere treinen naar Roosendaal/Breda.
Amsterdam C - Schiphol: HSL/thalys treinen en reguliere treinen
Utrecht - Driebergen: reguliere treinen richting Ede en Veenendaallijn
Utrecht - Den Dolder: reguliere treinen richting amersfoort en lijn naar Baarn
Ede - Arnhem: reguliere treinen richting utrecht en Valleilijn

In Limburg en Friesland ben ik minder thuis maar daar zouden vast ook enkele regionale diensten door kunnen rijden over NS-gedomineerd spoor. BV een NS intercity over de Maaslijn, naast de huidige stoptreinen.

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor pedaalemmerzak » di 03 jan 2017, 15:30

BrengMe schreef:Dat is een erg slecht voorbeeld. Daar ligt het prijsverschil veel hoger dan die hier in Nederland zou liggen (op bijv. de door jou genoemde trajecten).


Hoezo is dat een slecht voorbeeld?

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4601
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor Mikos » di 03 jan 2017, 15:32

In Nederland kun je van Zwolle naar Amersfoort met de snelle Intercity of met de tragere Sprinter. De reis kost met beide treinsoorten evenveel. Hier hoef je dus niet te wachten op een goedkopere trein, want ze kosten allemaal hetzelfde. Dat is dus appels met peren vergelijken.

Het plan van FMN is trouwens niets anders dan het werk bij een ander bedrijf weghalen en dat dan zelf te gaan doen. Op welke manier de reiziger daar beter van zou worden is mij een raadsel; qua kosten gaan ze er niet op vooruit en concurrentie op het spoor krijg je er ook niet van. Dat heeft dus alles helemaal niets met concurrentie te maken. Alsof je tegen PostNL zegt: Voortaan ga ik op dinsdag en woensdag de post bezorgen.

BrengMe
Berichten: 1918
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor BrengMe » di 03 jan 2017, 15:36

Jij vergelijkt op het traject Düsseldorf-Oberhausen een regionale trein en een ICE met elkaar. Deze zijn totaal verschillend als het over snelheid en comfort gaat. Op de trajecten rond Utrecht (jouw voorbeeld) zullen deze verschillen veel kleiner zijn. De prijsverschillen zullen om die reden ook veel kleiner zijn hier.

Neem nu bijvoorbeeld het traject Elst - Arnhem Centraal: Dit kun je rijden met NS en Arriva. Bij NS betaal je 2,80 en bij Arriva 2,98. In dit geval is het prijsverschil zo klein dat ik (en ook de gemiddelde reiziger) niet gaat kijken naar het prijsverschil, maar naar welke trein het eerst vertrekt.
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11392
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor Aking » di 03 jan 2017, 15:43

In Oostenrijk heb je de Westbahn, en in Tsjechië heb je een vervoerder (ik meen Leo) waar de conductrices in bikini langskomen. Daar wordt dus op "service" geconcurreerd, een prima plan als je het mij vraagt

(dus je weet wat je te doen staat Mikos, Hup met die bikini!)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3161
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor Zugführer » di 03 jan 2017, 15:53

CamilleKreemers schreef:Mag het eerst dan zijn dat er overdag ook meer grensoverschrijdend OV komt? Er zitten namelijk complete gaten in het grensoverschrijdend vervoer. Ik weet niet of nachttreinen daarbij de oplossing zijn.

Zeker, daarom is ie ook twee speerpunten lang ;) Een nachttrein naar het zuiden van Duitsland is natuurlijk leuk, maar ik zie ook wel in dat er op regionaal niveau ook nog veel te behalen valt. Bijvoorbeeld de momenteel nauwelijks bestaande verbinding tussen Eindhoven en België.
Ook tariefintegratie is daarbij een belangrijk punt.

Verder lijken conductrices met bikini's me een puik plan :pos:
Maar is dat dan niet meer zo'n vervoerder als de HKX, die 2 keer per dag een trein rijdt?
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (31-8): trein 18.261 km - bus 980 km - boot 654 km - tram 107 km - metro 67 km - kabelbaan 6 km

reisthijs
Berichten: 5017
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor reisthijs » di 03 jan 2017, 16:11

Nee, dit is totaal wat anders dan die geflopte HKX-trein.
Westbahn bijvoorbeeld rijdt met modern en comfortabel materieel een uurdienst tussen Wenen en Salzburg. Die laten zien dat het op langere afstanden wel mogelijk is om een concurrerend product te bieden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3161
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor Zugführer » di 03 jan 2017, 16:39

Ah ja, ik zie het. Leo Express rijdt ook relatief frequent.
Ik denk dat het Nederlandse spoorwegennet qua frequenties en reistijden te metro-achtig is voor zulke treinen.
Voor langere afstanden lijkt het me best oke.
Niemand verbiedt een Leo Express of een Westbahn een trein naar Nederland in te leggen volgens mij, dus laat ze maar komen :p
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (31-8): trein 18.261 km - bus 980 km - boot 654 km - tram 107 km - metro 67 km - kabelbaan 6 km

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor CamilleKreemers » di 03 jan 2017, 16:53

pedaalemmerzak schreef:Het gaat mij er dus om om concurrentie MOGELIJK te maken. Niet om het een doel op zich te maken ;)

En ja, verschillende vervoerders met één OV chipkaartsysteem moet mogelijk zijn. Vervoerders krijgen dan gewoon naar rato uitbetaald, dus de reizigers worden eerlijk verdeeld over alle vervoerders op het traject.

Trajecten waar dit mogelijk is zijn de volgende:

Dodrecht - Rotterdam C: betuwelijn en de reguliere treinen naar Roosendaal/Breda.
Amsterdam C - Schiphol: HSL/thalys treinen en reguliere treinen
Utrecht - Driebergen: reguliere treinen richting Ede en Veenendaallijn
Utrecht - Den Dolder: reguliere treinen richting amersfoort en lijn naar Baarn
Ede - Arnhem: reguliere treinen richting utrecht en Valleilijn

In Limburg en Friesland ben ik minder thuis maar daar zouden vast ook enkele regionale diensten door kunnen rijden over NS-gedomineerd spoor. BV een NS intercity over de Maaslijn, naast de huidige stoptreinen.

In hoeverre kun je concurrentie krijgen in Nederland? De Beneluxtrein invoegen had ongeveer meer nadelen dan voordelen voor de klant, omdat de huidige infra volledig volgepropt is met treinen. Daardoor zijn meer treinen rijden op drukke momenten onmogelijk zonder bijna enorm veel extra infra aan te leggen. Daarbinnen zal dus een rol voor de politiek moeten zijn.

Wel denk ik dat de concurrentie (voor zover genoemd dan) een kwaliteitssprong kan leveren. Dan gaat het meer in het aantal reismogelijkheden zitten dan in de rest. Ik denk dat daar de concurrentie vandaan moet komen. Daarvoor dienen dus wel enkele zaken nog geregeld te worden (single check-in/check-out), al denk ik niet dat ACM daar eens mee wordt. Dan moet je namelijk inderdaad richting een nationale opdrachtgever die het spoorgebeuren betrouwbaar in concessies giet en daarop verdeeld, met alle nadelen die daarbij horen.

pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor pedaalemmerzak » di 03 jan 2017, 17:16

CamilleKreemers schreef:Wel denk ik dat de concurrentie (voor zover genoemd dan) een kwaliteitssprong kan leveren. Dan gaat het meer in het aantal reismogelijkheden zitten dan in de rest. Ik denk dat daar de concurrentie vandaan moet komen. Daarvoor dienen dus wel enkele zaken nog geregeld te worden (single check-in/check-out), al denk ik niet dat ACM daar eens mee wordt. Dan moet je namelijk inderdaad richting een nationale opdrachtgever die het spoorgebeuren betrouwbaar in concessies giet en daarop verdeeld, met alle nadelen die daarbij horen.

Wat voor nadelen zouden daar aan zitten?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11392
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor Aking » di 03 jan 2017, 17:18

CamilleKreemers schreef:In hoeverre kun je concurrentie krijgen in Nederland? De Beneluxtrein invoegen had ongeveer meer nadelen dan voordelen voor de klant, omdat de huidige infra volledig volgepropt is met treinen. Daardoor zijn meer treinen rijden op drukke momenten onmogelijk zonder bijna enorm veel extra infra aan te leggen. Daarbinnen zal dus een rol voor de politiek moeten zijn.

Maar is dat het probleem van de nieuwe vervoerder? Of van NS of een goederenvervoerder? Iedereen zou toch evenveel kans op een pad moeten hebben?

Wel denk ik dat de concurrentie (voor zover genoemd dan) een kwaliteitssprong kan leveren. Dan gaat het meer in het aantal reismogelijkheden zitten dan in de rest.

Ik zou bij kwaliteit juist de rest zeggen, ik wil fatsoenlijk zitten op degelijke stoelen in een comfortabele trein met als het even kan werkende WiFi en betaalbare bistro/catering.

Alles wat daar nog bovenop komt (bijvoorbeeld themacoupés met bordspellen zoals bij Locomore in Duitsland is natuurlijk een leuk extraatje :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

CamilleKreemers
Berichten: 3028
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor CamilleKreemers » di 03 jan 2017, 17:49

Aking schreef:
CamilleKreemers schreef:In hoeverre kun je concurrentie krijgen in Nederland? De Beneluxtrein invoegen had ongeveer meer nadelen dan voordelen voor de klant, omdat de huidige infra volledig volgepropt is met treinen. Daardoor zijn meer treinen rijden op drukke momenten onmogelijk zonder bijna enorm veel extra infra aan te leggen. Daarbinnen zal dus een rol voor de politiek moeten zijn.

Maar is dat het probleem van de nieuwe vervoerder? Of van NS of een goederenvervoerder? Iedereen zou toch evenveel kans op een pad moeten hebben?
nee, maar ze hebben wel de gevolgen ervan. Zo is het nu op sommige trajecten slikken of stikken (afhankelijk van je visie).

Aking schreef:
CamilleKreemers schreef:Wel denk ik dat de concurrentie (voor zover genoemd dan) een kwaliteitssprong kan leveren. Dan gaat het meer in het aantal reismogelijkheden zitten dan in de rest.

Ik zou bij kwaliteit juist de rest zeggen, ik wil fatsoenlijk zitten op degelijke stoelen in een comfortabele trein met als het even kan werkende WiFi en betaalbare bistro/catering.

Alles wat daar nog bovenop komt (bijvoorbeeld themacoupés met bordspellen zoals bij Locomore in Duitsland is natuurlijk een leuk extraatje :Y
het probleem is dat een degelijke stoel en een comfortabele trein nogal van mening kan zijn. Een betaalbare bistro zou ik dan alleen in de IC's plaatsen, omdat ik de meerwaarde van een bistro in een stoptrein niet zie (uitgezonderd de Veluweritten tussen Amersfoort en Zwolle.)

Overigens verontschuldig ik me voor de door mij ontstane discussie. De topicstarter wou dat elders hebben.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41619
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Jouw drie speerpunten voor het OV!

Berichtdoor Suus » di 03 jan 2017, 18:03

Ik zie dat JWM met smart zit te wachten op mijn reactie in dit topic. Nuwel JWM, ik was inderdaad al enige dagen bezig met een reactie, maar ik was er niet tevreden over. Tot nu.

1. De Rijksoverheid moet de OV-Chipkaart overnemen
Ik vind de OV-Chipkaart een heel handig systeem. Ik koop een korting bij de NS, ik koop een korting bij de RET, de kaart laad automatisch op, superhandig. Maar er klopt iets niet. Waarom moeten de vervoerders dit regelen, waarom weten de opdrachtgevers niets over de afgelegde reizen totdat ze dit bij de vervoerder opvragen en waarom in vredesnaam kan de ACM beslissen dat je van de ene treinvervoerder naar de andere vervoerder toch elke keer moet uit- en inchecken. Waarom kan je bijvoorbeeld Zweden of het Verenigd Koninkrijk wel treinkaartjes kopen die meerdere vervoerders omvatten? Heel simpel, daar zit de overheid tussen. De overheid verzamelt daar alle inkomsten en verspreidt die weer naar de rechtmatige vervoerder. Translink moet gewoon onderdeel worden van de rijksoverheid, en niet meer het speeltje van de vervoerders zijn. Dit wordt steeds belangrijker, aangezien op steeds meer trajecten meerdere vervoerders gaan rijden die dan weer niet elkaars kaartje accepteren.

Ik heb in Zweden met zo'n systeem te maken gehad. Ik had een treinkaartje gekocht van Göteborg naar Kopenhagen met een reservering voor een trein van SJ. SJ besloot om deze trein korte tijd voordat ik ging reizen op te heffen, omdat er te weinig reizigers in zaten. Ik ben naar het loket gegaan, waar via het nationale systeem mijn ticket is omgeboekt naar een trein van een andere vervoerder op hetzelfde traject. De inkomsten die SJ dacht te hebben aan dit ticket zijn daarna door het distribuerend orgaan naar de andere vervoerder overgemaakt. Een bezoekje aan het loket, en het is opgelost. Geen brieven, bezwaarschriften en voorschieten meer.

2. Materieel moet naar de overheden
Veolia Limburg moest volgens de concessievoorwaarden na zeven jaar een deel van hun busvloot vervangen. Connexxion nam deze nieuwe bussen eind 2015 over en stuurde ze naar de Hoekse Waard. De provincie Limburg was boos, maar in december 2016 kwam Arriva in Limburg en die had geen verplichting de bussen over te nemen. Bussen zijn echter niet gebouwd om maar drie jaar mee te gaan.

Syntus kreeg vanaf 2001 nieuwe treinstellen voor de spoorlijnen in de Achterhoek. In december 2012 ging Arriva rijden in de achterhoek, en kwamen er nieuwe treinstellen. Een aanzienlijk deel van de treinstellen van Syntus heeft daarna jaren aan de kant gestaan. Een treinstel is niet gebouwd om maar elf jaar mee te gaan.

Dit soort verspilling moet stoppen. Materieel moet in een pool van een regionale of landelijke overheid, zodat het makkelijk naar een nieuwe vervoerder kan worden doorgeschoven als een concessie eindigt. Heeft diverse voordelen: het is geen bezwaar meer om concessies korter te laten lopen omdat de investeringen lager zijn, het is door de lagere investering interessanter voor nieuwe partijen om de markt te betreden, de vervoerders concurreren nu echt op efficiëntie van het werkschema, het intrekken van een concessie bij slechte prestaties en het opnieuw aanbesteding kan veel gemakkelijker, en het materieel gaat langer mee, wat beter is voor het milieu.

3. Reistijden in het regionaal vervoer moeten omlaag
Met de trein ben je op centrum-centrumrelaties praktisch net zo snel als de auto. Bovendien is de reistijd per trein dankzij de flink gestegen filedruk beter te garanderen dan met de auto. Maar als je een keer naar een plaats wil waar geen station is, dan kan je vaak de reistijd die je per trein zou hebben verdubbelen. Kortom, het regionale openbaar vervoer moet sneller. Dat kan op veel plekken met snelbussen op vrije banen, maar misschien moet er op sommige plekken met hoge frequenties en reizigersvraag gekeken worden naar sneltrams, die het verkeer kunnen delen met auto's indien echt nodig, maar als het even kan snel kunnen rijden op vrije banen. Zoals met de RandstadRail-voertuigen Den Haag-Zoetermeer. Je kan er 100 km/uur mee als het kan, en toch in de binnenstad van Den Haag veilig tussen het andere verkeer rijden.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten