Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Jaja, je zou denken we horen er niks meer van, maar...
Burgemeester Hoogeveen wil snelweg naar Twente en trein naar Emmen
HOOGEVEEN - Een goede en snelle autoverbinding met Twente en een rechtstreekse spoorverbinding met Emmen waarbij Hoogeveen als logische intercitystop moet fungeren.Daar moet de gemeente Hoogeveen op inzetten, zei burgemeester Karel Loohuis vanavond in zijn nieuwjaarstoespraak.
Volgens de burgemeester is er de laatste jaren sprake van de ontwikkeling van een economische corridor Randstad - Noord-Nederland - Scandinavië. Hoogeveen is daarin een logische volgende stap en mag niet overgeslagen worden. "Men moet niet meteen doorschieten naar Emmen en Groningen. Maar daarvoor moet wel wat gebeuren", vindt Loohuis. Bron
En wat zijn de ambities voor Hoogeveen Airport? Ik neem aan toch minstens een hub met internationale allure?
Ronaldussen schreef:Gelijk Scandinavië er bij betrekken ook :')
Voor het wegverkeer ligt Hoogeveen weldegelijk op de kortste route tussen de Randstad, Hamburg en Scandinavië, zeker als de weg tussen Meppen en Bremen is uitgebouwd.
Dat is waar. Stiekem moet ik ook bekennen dat wanneer ik op vakantie naar Scandinavië ga, ik altijd een stukje omrij en wil overnachten in Hoogeveen om even van deze stad te kunnen genieten. :@
een rechtstreekse spoorverbinding met Emmen waarbij Hoogeveen als logische intercitystop moet fungeren.
Juist ja. Ze willen dus een nieuwe spoorlijn aanleggen met als enige doel dat er in Hoogeveen ergens op over te stappen valt, zodat een IC-stop ineens wel nuttig wordt. Wel creatief bedacht
Ronaldussen schreef:Dat is waar. Stiekem moet ik ook bekennen dat wanneer ik op vakantie naar Scandinavië ga, ik altijd een stukje omrij en wil overnachten in Hoogeveen om even van deze stad te kunnen genieten. :@
Waarbij je uiteindelijk heel Scandinavie maar laat voor wat het is als je eenmaal in het bruisende Hoogeveen bent?
Ik moet mij er altijd toe zetten om daarna weer door te reizen inderdaad. Maar het vooruitzicht dat ik op de terugweg weer langs Hoogeveen kan gaan zorgt ervoor dat ik de drempel tot nu toe altijd kan overwinnen.
Als we nu voortaan de sprinter Zwolle - Groningen een intercity noemen en de intercity's Den Haag/Rotterdam - Groningen een Intercity Direct, zou het probleem voor Hoogeveen dan opgelost zijn (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ik dacht, laat ik Googelen op "bruisend Hoogeveen". Geeft notabene nog resultaten ook .
reisthijs schreef:Juist ja. Ze willen dus een nieuwe spoorlijn aanleggen met als enige doel dat er in Hoogeveen ergens op over te stappen valt, zodat een IC-stop ineens wel nuttig wordt. Wel creatief bedacht
Met stops in het pittoreske Noordscheschut, metropolitane Geesbrug en parel van Drenthe: Diphoorn.
Door de vaart door Hoogeveen te dempen, hebben ze de juiste infra om zeep geholpen, de trekschuit is immers het juiste vervoermiddel voor die negorij ! *O*
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Suus schreef:Als we nu voortaan de sprinter Zwolle - Groningen een intercity noemen en de intercity's Den Haag/Rotterdam - Groningen een Intercity Direct, zou het probleem voor Hoogeveen dan opgelost zijn (A)
Die 'sprinter' is natuurlijk helemaal geen echte sprinter: hij wordt gereden met ICM en stopt maar een paar keer in het lege Drenthe. Hoogeveen mag al blij zijn.
Ach, je kan er wel spottend over doen en het idee voor een spoorlijn Emmen - Hoogeveen is natuurlijk absurd maar een Intercitystop in Hoogeveen is echt wel een twijfelgeval.
Om er dan toch nog even serieus op in te gaan: Het zou natuurlijk de bereikbaarheid van vooral Emmen aanzienlijk verbeteren. Een spoorlijn in die regio lijkt mij wel erg moeilijk inpasbaar in het landschap. Er zijn twee tracé's die je zou kunnen overwegen:
- Na station Hoogeveen zo snel mogelijk afbuigen richting de A37 en de weg volgen
- Door het dunbevolkte gebeid in een lijn naar Oosterhesselen en dan net voor Emmen-Zuid aanhaken op het bestaande spoor. Voordeel is dat Oosterhesselen bediend kan worden.
Bjarte schreef:
- Na station Hoogeveen zo snel mogelijk afbuigen richting de A37 en de weg volgen
- Door het dunbevolkte gebeid in een lijn naar Oosterhesselen en dan net voor Emmen-Zuid aanhaken op het bestaande spoor. Voordeel is dat Oosterhesselen bediend kan worden.
Een spoorlijn tussen Hoogeveen en Emmen gaat niet gebeuren, daarvoor zijn de reizigersaantallen te laag en de tussen liggende kernen te klein. Het is niet voor niks dat de Qliner tussen Hoogeveen en Emmen is opgeheven..