Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door gebruiker77 »

Wubbo schreef: Het grote nadeel van alternerend stoppen is dat (als je geen aparte sprinter meer rijdt en dat lijkt je plan te zijn) de reistijden tussen de sprinterstations extreem groeien omdat je dan via een grote knoop moet reizen. Dat kan het totaalplaatje van reistijdwinst erg minimaliseren.
Stel dat je nou 2 lijnen maakt:
1. Groningen - Europapark - Haren - Assen - Beilen - Zwolle (2x)
2. Groningen - Europapark - Assen - Hoogeveen - Meppel - Zwolle (2x)
Lijn 1 heeft op het noordelijk traject een stopkarakter, en lijn 2 op het zuidelijk traject.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Ardan »

Hoe kom je dan van Beilen naar Hoogeveen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door reisthijs »

[regenmaker-modus] Met de bus natuurlijk!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door gebruiker77 »

Ik zeg niet dat dit het ideale is, maar ik hoop vooral dat het mogelijk is om een nette kwartierdienst Groningen - Zwolle te krijgen met bij voorkeur zo min mogelijk reistijd natuurlijk. In Groningen rijdt Q-link zo frequent naar Zuidlaren, Roden en Leek (4-6x/uur), maar de IC-trein rijdt slechts 2x/uur. Bepaalde busritten zullen dan altijd een stuk drukker zijn. Hoogeveen krijgt op deze manier ook een soort intercity.

De belangrijkste reisrelaties moeten dan worden uitgezocht, en op basis daarvan kunnen de exacte lijnen worden vastgesteld.
waldo79
Berichten: 7625
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door waldo79 »

Wubbo schreef:
waldo79 schreef:Als je een kwartierdienst vanuit Groningen naar Zwolle gaat invoeren krijg je dat de Sprinters in Zwolle buiten de knoop gaan vallen. Hiermee creëer je beroerde aansluitingen of je moet accepteren dat bepaalde overstappen snel en andere overstappen lang zijn.
Waarom is dit altijd waar? Je hebt hier waarschijnlijk een redenering voor maar die kan ik zo niet achterhalen.
Als ik het zeg is het niet per se waarheid, maar Reisthijs schetst dat het geen eens een probleem hoeft te vormen als je 2 knopen achter elkaar krijgt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Wubbo »

Dat is geen antwoord op mijn vraag ;-) Ik vraag me af waarom jij denkt dat die trein uit de Zwolse knoop gaat vallen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Wubbo »

gebruiker77 schreef:Ik zeg niet dat dit het ideale is, maar ik hoop vooral dat het mogelijk is om een nette kwartierdienst Groningen - Zwolle te krijgen met bij voorkeur zo min mogelijk reistijd natuurlijk. In Groningen rijdt Q-link zo frequent naar Zuidlaren, Roden en Leek (4-6x/uur), maar de IC-trein rijdt slechts 2x/uur. Bepaalde busritten zullen dan altijd een stuk drukker zijn. Hoogeveen krijgt op deze manier ook een soort intercity.

De belangrijkste reisrelaties moeten dan worden uitgezocht, en op basis daarvan kunnen de exacte lijnen worden vastgesteld.
Tussen Groningen en Zwolle liggen 6 stations. Ervan uitgaande dat Assen door alle treinen bediend moet blijven worden heb je dus per halfuur 7 stops te verdelen. Omdat je een strakke kwartierdienst wil moet daar een achtste bij (Meppel of Europapark lijken daarvoor de meest logische kandidaten). Dat betekent dat alle treinen straks onderweg 4x moeten stoppen en de reistijd van de IC dus sowieso 6 minuten langer wordt. Dat heeft impact op de Groningse overstapknoop, die gaat er dan namelijk aan (de overstap naar Delfzijl is nu 5 minuten, naar Roodeschool 9, naar Buitenpost 7, naar Zuidbroek 9; alleen die laatste is misschien nog te handhaven). Is dat het je echt waard?

Meest logische lijnvoering (gegeven dat alles stopt in Assen) is dan 2x Gn - Gerp - Hrn - Asn - Mp - Zl en 2x Gn - Asn - Bl - Hgv - Mp - Zl, dan zadel je alleen reizigers tussen de stopstations boven en onder Assen met een kwartier extra reistijd op.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door gebruiker77 »

Het is niet de bedoeling dat de noordelijke treinen hier nadeel van ondervinden. Alleen kan de IC toch nog om .43 aan komen als je een grootschalige wijziging doorvoert. Die trein staat sowieso een half uur stil in Groningen. Dat zou je misschien kunnen verkorten, of de ene lijn keert op de andere lijn. Arriva kan de tijden wellicht aanpassen..?

Overigens wordt de overstaptijd in Groningen nooit groot, omdat je dan 4 treinen hebt rijden. Of is dat heel raar gedacht?

Zie het maar als een wild idee, anders zou ik ook niet weten hoe je 4x een IC krijgt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Wubbo »

Door het enkelspoor op de lijnen voorbij Groningen kun je daar maar op een paar manieren je dienstregeling opbouwen. Ervan uitgaande dat je in beide richtingen op dezelfde trein aan wil sluiten zijn er niet zo veel smaken, eigenlijk alleen de huidige of de huidige een kwartier opgeschoven. De tijden van Zwolle liggen vast (want daar heb je een overstapknoop) en daardoor kan het niet anders dan dat de knoop in Groningen vervalt. Of je moet grootschalig investeren in infrastructuur.
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door diederickx »

reisthijs schreef:[...] Overigens is het grootste bezwaar van Hoogeveen niet dat de huidige trein te langzaam zou zijn of te weinig rijdt. Waar het eigenlijk om gaat is dat ze geen trein hebben die verder rijdt dan Zwolle.
O, maar dan is het probleem eenvoudig op te lossen door de sprinter Groningen - Zwolle exploitatief door te koppelen aan sprinter Zwolle - Den Haag Centraal en v.v. Hooguit een minuutje schuiven met de tijden (noordwaarts) en klaar is kees: De halve randstad onder handbereik. Nooit meer klagen over gebrek aan bruis!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Vinny »

Maar de stoppende intercity's kunnen zowel in Zwolle als in Groningen de knoop halen toch?
Wat mij betreft is de basisdienstregeling dan 2 treinen per uur richting Leeuwarden en Groningen vanuit Zwolle die ten noorden van Zwolle overal stoppen en ten zuiden van Zwolle als intercity rijden, en die in Zwolle en in de noordelijke hoofdsteden maximaal verknoopt zijn. Een snelle intercity hoeft in Zwolle wat mij betreft niet op alle treinen aan te sluiten: wat mij betreft wordt Zwolle gesplitst in een IR-knoop (voor regionale verbindingen) en een IC-knoop (voor langeafstandsreizigers). Op zondagmorgen en 's avonds laat hoeft de snelle intercity niet te rijden, in de daluren kan wellicht volstaan worden met 1x per uur (zeker de tak naar Leeuwarden).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Klaasje »

Met dat alle treinen straks naar europapark doorrijden vanuit de regio kan je de Groningse knoop ook naar dat station verplaatsen..
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Aking »

Is daar zoveel ruimte dan?
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Nitein-Repart »

Als je Hoogeveen wilt bedienen door een trein die verder rijdt dan Zwolle en Groningen zijn snelle verbinding gunt zie ik twee mogelijkheden (ik weet niet of het past):

1. De [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] verlengen naar Groningen, de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal4600[/serie] wordt ingekort tot Lelystad, de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] stopt tussen Lelystad en Groningen op alle stations.
2. Een nieuwe sneltrein Utrecht-Groningen, deze trein zal stoppen in Overvecht, Amersfoort, Nijkerk, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Zwolle en vanuit daar door naar Groningen als stoptrein. Kun je ook gelijk de drukke [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] ontlasten en heeft Harderwijk een snellere verbinding met Utrecht.

Hoogeveen heeft in mijn ogen geen recht op een volledige IC-bediening, daarvoor is het dorp te klein en heeft het te weinig interessante hotspots.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat de huidige dienstregeling tussen Zwolle en Groningen de meest optimale dienstregeling. Voor alle stations geldt een scheve kwartiersdienst en aan de uiteindes zijn de overstappen op de overige treinen niet te overdreven lang. Als het aan veel plaatsen ligt hebben ze altijd een IC-stop.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Vinny »

Erno-BE schreef:Als je Hoogeveen wilt bedienen door een trein die verder rijdt dan Zwolle en Groningen zijn snelle verbinding gunt zie ik twee mogelijkheden (ik weet niet of het past):

1. De [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] verlengen naar Groningen, de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal4600[/serie] wordt ingekort tot Lelystad, de [serie=Intercity|2017|(Lelystad Centrum -) Duivendrecht - Den Haag Hollands Spoor - Dordrecht2400[/serie] stopt tussen Lelystad en Groningen op alle stations.

Hoogeveen heeft in mijn ogen geen recht op een volledige IC-bediening, daarvoor is het dorp te klein en heeft het te weinig interessante hotspots.
Wat mij betreft dit onmiddellijk invoeren ;)
Maar ik geloof dat dit in Zwolle niet past op de huidige infrastructuur tenzij je echt de knoop opblaast. Als straks die fly over er bij Herfte ligt zou het wel moeten kunnen lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door regenmaker »

reisthijs schreef:[regenmaker-modus] Met de bus natuurlijk!
:pos:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Lijn65 »

Begrijpen lezen blijkt toch maar weer lastig. Hoogeveen wil een intercitystop, het gaat dus niet over meer of snellere treinen. En een drie treinen systeem invoeren omdat Hoogeveen een intercity wil is al helemaal idioot.
Overigens, als Hoogeveen een intercity wil moeten ze eerst maar een er eerst maar eens voor gaan zorgen dat er wat mensen uit Hoogeveen doorreizen richting de rest van Nederland, want anders heeft het geen zin. En anders kunnen we de [serie=Sprinter|2017|Groningen - Zwolle8100[/serie] ook gewoon een intercity noemen, qua materieel is dat het in ieder geval al.
Basislijn
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Avanti050 »

VRIJDAG 6 JANUARI 2017, 20:32 

Bouke Arends wil verdubbeling N34 en Frieslandroute

EMMEN - Verdubbeling van de hele N34 en de Frieslandroute, de weg Emmen-Drachten. Daarvoor pleitte locoburgemeester Bouke Arends van Emmen vanavond in zijn nieuwjaarstoespraak.

Ook wil Arends, net als burgemeester Karel Loohuis van Hoogeveen, een spoorlijn tussen Emmen en Hoogeveen. Arends gaat nog een stapje verder: hij pleitte vanavond ook voor een spoorlijn tussen Emmen en Groningen.


Bron: RTV Drenthe.
Kortom, niet alleen in het Hoogeveense is men ambitieus zullen we maar zeggen.
Laatst gewijzigd door Wubbo op za 07 jan 2017, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ivm copyright citaat ingekort en link geplaatst
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Jef400 »

Emmen-Groningen kan ik me nog wat bij voorstellen eerlijk gezegd. Daar rijden best veel bussen en is er nog wel wat vraag.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door Avanti050 »

Klopt, daar zie ik eerlijkgezegd ook wel heil in. Het mooiste zou in mijn ogen een nieuwe spoorlijn gebundeld aan de N34 zijn, daarmee zou je een enorme tijdwinst tussen Groningen en Emmen realiseren qua ov. En er is zat aanbod/interactie tussen de twee steden, zie inderdaad bijvoorbeeld de almaar stijgende frequenties van Qliner 300.

Maarja, het zal ongetwijfeld een duit kosten. Wat dat betreft maakt Emmen-Stadskanaal-Veendam gok ik meer kans.
PHS

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door CamilleKreemers »

de verbinding Emmen - Groningen kent veel meer verplaatsingen dan de verbinding Assen - Gieten.
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door diederickx »

Precies. Bovendien, als je bij Gieten aftakt kun je de halte Gieten alleen op een onaantrekkelijk punt aan de zuidwestpunt van Gieten situeren. En je komt Assen binnen vanuit de noordkant, zodat je moet kopmaken voor Groningen, en je de tijdwinst ten opzichte van de bus Emmen - Groningen kwijt bent.
PHS

Re: Hoogeveen voert actie om intercitystatus te behouden

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten