Speerpunt #1: Stadstrein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door JWM »

Yanaike schreef:Ik kom nog even met een interessante vergelijking:
- STP Nijmegen - Venray = 4x/uur
- STP Arnhem - Doetinchem = 4x/uur
- STP Dordrecht - Gorinchem = 4x/uur
En:
- SPR Almere Oostvaarders - Weesp = 4x/uur
- SPR Den Haag Centraal - Dordrecht = 4x/uur
- SPR Woerden - Geldermalsen = 4x/uur
Je hebt hier inderdaad iets interessants te pakken en dit is dus een direct gevolg van de regionale aansturing. Dit gaat niet alleen op voor frequenties maar ook stations. Op de regionale lijnen schieten die als paddenstoelen uit de grond terwijl bij een nieuw station op het hoofdrailnet vooral NS bepaalt en kijkt of het commercieel interessant is. Meest treffende voorbeeld is Maastricht Noord. De sprinter Sittard - Maastricht is vergelijkbaar met de sprinter Heerlen - Maastricht maar toch heeft alleen die laatste daar een station gekregen. Nu de boel is gedecentraliseerd komt het er overigens alsnog.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Klaasje »

Groot verschil is ook dat de regionale lijnen geen IC's hebben die het lastiger maken om meer sprinters te laten rijden. Al denk ik niet dat NS zonder intercity's vaker dan zes keer per uur over de Flevolijn zou willen rijden om maar een voorbeeld te noemen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Karl »

Daarom zou ik juist pleiten om te beginnen met een baanvak waar je zonder hinder kan beginnen door een viersporig baanvak op te delen in twee keer per uur voor de sprinter/stadstrein en twee andere sporen kan gebruiken voor het lange(re) afstandsverkeer.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door SLToilet »

(op Karl over 8x/uur naar Gvc) ik zou juist een aantal treinen op Leiden afsturen: 8x Ddr-Gv, 4x Gv-Gvc, 4x Gv-Laa, 4x Gvc-Laa en 8x Laa-Ledn...

Nog een dingetje: als we toch al zoveel rijden door de willemspoortunnel, dan lijkt een aparte goederenlijn me beter: niet op datzelfde traject, maar langs de A4 tussen knoppunt Benelux en Schiedam die dan afbuigt naar de A20 en eerst aansluit op de lijn naar Dt en daarna nabij Blijdorp op de lijn naar Rta. Duur, maar wel ontlastend voor de stad Rotterdam qua overlast en het verruimen van mogelijkheden voor frequente treinen.

Maar hoewel hogere frequenties en meer stations worden geopperd voor de Randstad, waar ook zeker behoefte is aan een meer eenduidig product die nadrukkelijk niet op de tweede plaats staat, denk ik dat in regio's als Brabant de situatie nog veel nijpender is. Qua frequenties: mwah, die slag naar 4x/uur moet wel gemaakt worden en is lastig ivm de beperkende infra, maar des te erger is dat je naar vele grotere dorpen en voorsteden tergend lang onderweg bent: omdat de trein er doorrijdt met 140km/u! En de dichtheid van het netwerk is ook nog eens laag. Noem een provincie waar het aantal spoorkilometers én stations per hoofd van de bevolking nóg lager is en ik eet morgen tien jalapeños op het werk onder toeziend oog van de manager!

Zonder dollen: Maaspoort, Westerpark, Teteringen, Hoeven, Roosendaal-Zuid, Tongelre, Berkel-Enschot, Udenhout, Vught-West, Bergen op Zoom-zuid, Berghem, maar ook Orthen, Tongelre (net ten noorden van kanaal), Deurne-Oost, Prinsenbeek-Zuid, Etten-Leur-Oost, Wouw, Helvoirt en nog erger: Oosterhout, Eindhoven Airport, Schijndel, Veghel, Uden, Veldhoven, geen station te bekennen!

Open op minstens 50% van de bovenstaande locaties een station, introduceer overal in de spits een kwartierdienst en tussen Breda en Tilburg ook daarbuiten, geef de beestjes een herkenbare naam, kleur ze rood-wit en voilá, een regio-S-Bahn is geboren! Om het nog leuker te maken: geschikte treinen hiervoor introduceren indien dat nog niet het geval is. Zolang we de wegen niet verbreden stromen de passagiers en masse de treinen in. Veel meer dan nu het geval is. Het loont ook om het busnetwerk hierop flink aan te passen (vervisgraten) en soms is het niet eens erg om er eentje op te heffen (maar des te meer juist uitbreiden: tangentiële lijnen rond steden opzetten bijvoorbeeld): treinen trekken reizigers, ook kantoorpersoneel die bussen weghonen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door JWM »

Oke, heb je ook nagedacht hoe? Zoals diverse malen opgemerkt gebeuren dit soort dingen al op Arnhem - Doetinchem of Dordrecht - Gorinchem maar komt het in veel andere delen van het land niet van de grond.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door reisthijs »

Je hebt zelf het antwoord al gegeven: decentralistatie, of in elk geval meer bemoeienis (en financiele bijdrage) van de provincie. NS gaat het in elk geval niet uit zichzelf doen.
SLToilet schreef:Om het nog leuker te maken: geschikte treinen hiervoor introduceren indien dat nog niet het geval is.
Wat dacht je van de Flirts?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door SLToilet »

(op JWM) de provincies zouden meer regie moeten krijgen op het organiseren van regionaal spoorvervoer. Naast wat de Staat voor eisen stelt aan de NS moeten provincies er hun eigen sausje overheen kunnen gooien en mag tot op zekere hoogte zelfs tegenstrijdig zijn als dat beter is voor de reiziger (zie Zeeland) De provincies moeten hiervoor een duidelijke langetermijnvisie opstellen met een goede onderbouwing waarmee het aantal reizigers de komende twintig jaar kan groeien. Provincies en de Staat moeten dan gezamenlijk de investeringen dragen, de NS moet met zijn middelen naar de nieuwe situatie toewerken.

Als dit niet werkt doen we het maar op z'n Limburgs: aanbesteden die hap. Maar ook dan moet er met een investeringsplan over de brug worden gegaan. Immers: iedere provincie moet een plan op tafel hebben. Het mag ook gezamenlijk gebeuren, in het geval van biprovinciale concessiegebieden als Groningen-Drenthe, juist om versplinterde netwerkjes te voorkomen. Ook kunnen de trajecten voor twee provincies overlappen, zoals tussen Amersfoort en Vathorst (Utrecht/Gelderland, afstemming vereist) Maar goed, dat is hoe ik het zie. Niks geen losse flodders meer, maar meer dwang om te investeren in betere netwerken van regionaal vervoer. In ruil daarvoor mogen provincies treinen in hun eigen sausje gooien als maar duidelijk te zien is dat het nog steeds treinen zijn die aansluiten op het landelijke netwerk.

(op Rijsthijs "wat dacht je van de flirts?"): dat precies! Maar het gebeurt nog heel vaak dat er nogal lomp IC-materieel wordt ingezet op beoogde trajecten voor een frequente voorstadstrein.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door CamilleKreemers »

SLToilet schreef:(op Karl over 8x/uur naar Gvc) ik zou juist een aantal treinen op Leiden afsturen: 8x Ddr-Gv, 4x Gv-Gvc, 4x Gv-Laa, 4x Gvc-Laa en 8x Laa-Ledn...
Dit past heel lastig in combinatie met de IC's. of je moet IC-knopen te Leiden en Rotterdam vaarwel zeggen, dan zou het wellicht kunnen passen.
SLToilet schreef: Maar hoewel hogere frequenties en meer stations worden geopperd voor de Randstad, waar ook zeker behoefte is aan een meer eenduidig product die nadrukkelijk niet op de tweede plaats staat, denk ik dat in regio's als Brabant de situatie nog veel nijpender is. Qua frequenties: mwah, die slag naar 4x/uur moet wel gemaakt worden en is lastig ivm de beperkende infra, maar des te erger is dat je naar vele grotere dorpen en voorsteden tergend lang onderweg bent: omdat de trein er doorrijdt met 140km/u! En de dichtheid van het netwerk is ook nog eens laag. Noem een provincie waar het aantal spoorkilometers én stations per hoofd van de bevolking nóg lager is en ik eet morgen tien jalapeños op het werk onder toeziend oog van de manager!

Zonder dollen: Maaspoort, Westerpark, Teteringen, Hoeven, Roosendaal-Zuid, Tongelre, Berkel-Enschot, Udenhout, Vught-West, Bergen op Zoom-zuid, Berghem, maar ook Orthen, Tongelre (net ten noorden van kanaal), Deurne-Oost, Prinsenbeek-Zuid, Etten-Leur-Oost, Wouw, Helvoirt en nog erger: Oosterhout, Eindhoven Airport, Schijndel, Veghel, Uden, Veldhoven, geen station te bekennen!

Open op minstens 50% van de bovenstaande locaties een station, introduceer overal in de spits een kwartierdienst en tussen Breda en Tilburg ook daarbuiten, geef de beestjes een herkenbare naam, kleur ze rood-wit en voilá, een regio-S-Bahn is geboren! Om het nog leuker te maken: geschikte treinen hiervoor introduceren indien dat nog niet het geval is. Zolang we de wegen niet verbreden stromen de passagiers en masse de treinen in. Veel meer dan nu het geval is. Het loont ook om het busnetwerk hierop flink aan te passen (vervisgraten) en soms is het niet eens erg om er eentje op te heffen (maar des te meer juist uitbreiden: tangentiële lijnen rond steden opzetten bijvoorbeeld): treinen trekken reizigers, ook kantoorpersoneel die bussen weghonen.
En hoe ga je dit op het spoor passen? Je moet dan naar mijn vermoeden extra spoor aanleggen om de IC's en sprinters te scheiden.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door SLToilet »

^^ laat dat nou precies hetgene zijn waar we op wachten! Op een gegeven moment is het op met het volstouwen van twee sporen en moeten er wat extra komen. Dat zagen ze 29 jaar geleden al. Duur maar ja: of twee sporen of extra asfalt wat ook geld kost!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door SuperGhost »

Extra asfalt hebben we al jaren geprobeerd. Dat werkt niet meer, want de files zijn alleen verplaatst naar waar het verkeer de stad in moet en die wegen kun je niet verbreden zonder de halve stad te slopen.

Daarom is het nu tijd om de OV-infrastructuur uit te breiden. Dus extra treinsporen, uitbreiding metro, meer vrijliggende busbanen, meer P+R-locaties aan de rand van de steden, etc.

Daarbij is het natuurlijk ook van belangrijk dat vanaf die P+R-locaties en vanaf de voorsteden de treinen/bussen/metro's ook gedurende de arbeidsuren, winkeluren, etc. een frequentie hebben die hoog genoeg is om aantrekkelijk te zijn (en uiteraard ook een prijs die aantrekkelijk genoeg is, maar dat is voor een ander speerpunt). Anders pakt men alsnog de auto naar de binnenstad.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door pedaalemmerzak »

SuperGhost schreef:Extra asfalt hebben we al jaren geprobeerd. Dat werkt niet meer, want de files zijn alleen verplaatst naar waar het verkeer de stad in moet en die wegen kun je niet verbreden zonder de halve stad te slopen.
Dit is echt een fabeltje, wederom door de grote stoffige socialistische lobby in ons land gepropageerd.

Extra asfalt op de juiste plekken helpt wel degelijk. Dat betekent niet dat je niet in het OV moet investeren natuurlijk, het is én én. Files ontstaan onvermijdelijk als de capaciteit van de weg niet toereikend is voor het verkeersaanbod. Dat heeft dan weinig te maken met waar het verkeer de stad in moet. Als er 100.000 auto's op snelweg X rijden en die snelweg is maar 2 banen breed, dan krijg je áltijd file. Dat is gewoon wiskundig eenvoudig te berekenen. En in dat soort gevallen móet er gewoon extra asfalt bij.

Je kunt wel een paar procent van al dat verkeer afsnoepen met meer OV, flexwerken, spitsmijden, tolheffen etc. Maar uiteindelijk gaat dat nooit meer dan een paar procent worden. Want heel veel verkeer dat op de weg zit, bestaat uit verstokte autorijders die never te nooit niet het OV gaan pakken, of mensen die op een afgelegen industrieterrein werken waar geen OV is, mensen die in een dorp met weinig OV wonen, mensen die naar verschillende locaties moeten op een dag en daardoor wel met de auto moeten, mensen die veel spullen mee moeten nemen etc.



Daarom is het nu tijd om de OV-infrastructuur uit te breiden. Dus extra treinsporen, uitbreiding metro, meer vrijliggende busbanen, meer P+R-locaties aan de rand van de steden, etc.

Daarbij is het natuurlijk ook van belangrijk dat vanaf die P+R-locaties en vanaf de voorsteden de treinen/bussen/metro's ook gedurende de arbeidsuren, winkeluren, etc. een frequentie hebben die hoog genoeg is om aantrekkelijk te zijn (en uiteraard ook een prijs die aantrekkelijk genoeg is, maar dat is voor een ander speerpunt). Anders pakt men alsnog de auto naar de binnenstad.
Ik ben voor al deze dingen, maar heel veel voorzieningen zijn er al.

Vrijliggende busbanen ben ik voor, maar dan moet er wel echt héél vaak een bus komen om dat te rechtvaardigen (of het moet van het begin al zo gepland zijn, zoals in Almere). Ik ben niet per se voor busstroken langs bestaande wegen. Stel je hebt een drukke weg met 2 banen per richting. Het gebeurt nu v aak dat die wordt versmald naar 1 baan per richting en een vrije busstrook. Dat helpt natuurlijk voor geen meter; de bus kan doorrijden en de auto's staan in de file, en waar het smaller wordt mag de bus alsnog aansluiten. Je kunt dan beter de hele weg 2 banen per richting houden zodat ál het verkeer door kan stromen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door reisthijs »

SLToilet schreef:Nog een dingetje: als we toch al zoveel rijden door de willemspoortunnel, dan lijkt een aparte goederenlijn me beter: niet op datzelfde traject, maar langs de A4 tussen knoppunt Benelux en Schiedam die dan afbuigt naar de A20 en eerst aansluit op de lijn naar Dt en daarna nabij Blijdorp op de lijn naar Rta. Duur, maar wel ontlastend voor de stad Rotterdam qua overlast en het verruimen van mogelijkheden voor frequente treinen.
Dit lijkt me nog best een belangrijk dingetje in het stadstreinverhaal, als je de stadstreinen echt wilt scheiden van het overige verkeer, zul je ook alternatieve routes moeten bedenken voor goederenverkeer. Voor een deel gebeurt dat al binnen het PHS-project, als het goederenverkeer naar het noorden en oosten straks alleemaal via de Betuweroute gaat blijft er niet veel meer over in de Willemspoortunnel.

In Nederland ligt de focus meestal vooral op het uitbreiden van de capaciteit op bestaande lijnen, er wordt niet snel gedacht aan het aanleggen van nieuwe trajecten. Terwijl dat soms misschien wel een betere oplossing is. Nadeel is natuurlijk dat aanleggen van nieuwe lijnen veel tijd kost - daarom lijkt mij een langetermijnvisie erg belangrijk voor een stadstreinnetwerk.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door AppleMoose »

pedaalemmerzak schreef:
SuperGhost schreef:Extra asfalt hebben we al jaren geprobeerd. Dat werkt niet meer, want de files zijn alleen verplaatst naar waar het verkeer de stad in moet en die wegen kun je niet verbreden zonder de halve stad te slopen.
Dit is echt een fabeltje, wederom door de grote stoffige socialistische lobby in ons land gepropageerd.
Die vervloekte Linkse Kerk ook. Heeft het hele land in z'n greep :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door SuperGhost »

pedaalemmerzak schreef:
SuperGhost schreef:Extra asfalt hebben we al jaren geprobeerd. Dat werkt niet meer, want de files zijn alleen verplaatst naar waar het verkeer de stad in moet en die wegen kun je niet verbreden zonder de halve stad te slopen.
Dit is echt een fabeltje, wederom door de grote stoffige socialistische lobby in ons land gepropageerd.
Ga je mond spoelen :wink:
Dit is letterlijk wat het CROW (kennisorganisatie voor infrastructuur, verkeer en vervoer) concludeert:
"De maximale capaciteit van het stedelijk wegennet in de spits is veelal bereikt. Daarom is het ‘oplossend vermogen’ van investeren in nieuwe infrastructuur beperkt. Slimme mobiliteitsoplossingen zijn nodig om de vertragingen te voorkomen. Zo geeft het CROW-KpVV-rapport ‘Meer bereiken met een brede kijk op mobiliteit’ van 15 december 2016 naast inzicht in ontwikkelingen ook oplossingsrichtingen zoals investeren in OV-verbindingen en P+R’s aan stadsranden met daarbij leenfietsen (P+F’s)."

En ook de kranten hebben hier aandacht aan besteed:
"Het aanpakken van de infrastructuur van steden is geen reële oplossing, zegt hij: “Het is in de stad nog veel duurder om de infrastructuur aan te passen dan op de snelweg. Dat komt onder andere door de bestaande bebouwing.” Er is volgens Voerknecht echter weinig baat bij. Het aanpakken van bijvoorbeeld een kruispunt zou de filedruk slechts naar het volgende kruispunt verleggen, omdat het wegennet van de steden al de maximale capaciteit heeft bereikt."
Bron: NRC

Andere bronnen die hierover bericht hebben:
RTL Nieuws
Trouw
Financieel Dagblad
Metro
NOS

Dat die conclusie niet in jouw ideaalbeeld past maakt het nog geen 'socialistische lobby' :wink:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door AppleMoose »

Ja, maar al die onderzoeksbureaus, -commissies, -organisaties en al helemaal de media zijn speelballen van de Linkse Maffia. Snap dat dan! :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door pedaalemmerzak »

SuperGhost schreef:
pedaalemmerzak schreef:
SuperGhost schreef:Extra asfalt hebben we al jaren geprobeerd. Dat werkt niet meer, want de files zijn alleen verplaatst naar waar het verkeer de stad in moet en die wegen kun je niet verbreden zonder de halve stad te slopen.
Dit is echt een fabeltje, wederom door de grote stoffige socialistische lobby in ons land gepropageerd.
Ga je mond spoelen :wink:
Dit is letterlijk wat het CROW (kennisorganisatie voor infrastructuur, verkeer en vervoer) concludeert:
"De maximale capaciteit van het stedelijk wegennet in de spits is veelal bereikt. Daarom is het ‘oplossend vermogen’ van investeren in nieuwe infrastructuur beperkt. Slimme mobiliteitsoplossingen zijn nodig om de vertragingen te voorkomen. Zo geeft het CROW-KpVV-rapport ‘Meer bereiken met een brede kijk op mobiliteit’ van 15 december 2016 naast inzicht in ontwikkelingen ook oplossingsrichtingen zoals investeren in OV-verbindingen en P+R’s aan stadsranden met daarbij leenfietsen (P+F’s)."

En ook de kranten hebben hier aandacht aan besteed:
"Het aanpakken van de infrastructuur van steden is geen reële oplossing, zegt hij: “Het is in de stad nog veel duurder om de infrastructuur aan te passen dan op de snelweg. Dat komt onder andere door de bestaande bebouwing.” Er is volgens Voerknecht echter weinig baat bij. Het aanpakken van bijvoorbeeld een kruispunt zou de filedruk slechts naar het volgende kruispunt verleggen, omdat het wegennet van de steden al de maximale capaciteit heeft bereikt."
Bron: NRC

Andere bronnen die hierover bericht hebben:
RTL Nieuws
Trouw
Financieel Dagblad
Metro
NOS

Dat die conclusie niet in jouw ideaalbeeld past maakt het nog geen 'socialistische lobby' :wink:
Je hebt het hier over verkeer binnen in de stad. Daarbij is het inderdaad zo dat je op een gegeven moment niet kunt blijven verbreden zonder gebouwen te gaan moeten afbreken. Daar ben ik het geheel mee eens. Je kunt moeilijk een snelweg aanleggen door het centrum van A'dam.

Maar dat betekent niet dat je in z'n totaliteit kunt zeggen 'meer asfalt werkt niet'. Dat doet het namelijk wel. En de files in de afgelopen jaren zijn op diverse trajecten wel degelijk afgenomen vanwege het verbreden van snelwegen en ook andere wegen. En op beperkte schaal kan ook binnen in de stad het uitbreiden van weginfrastructuur een oplossing zijn (b.v. de nieuwe fly-over in Utrecht).

Denk maar aan de A2, bijvoorbeeld. Die had er echt niet nog zo moeten bijliggen als 15 geleden. Dan stond dat ding simpelweg elke dag over de gehele lengte muur en muurvast.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door pedaalemmerzak »

Ronaldussen schreef:Ja, maar al die onderzoeksbureaus, -commissies, -organisaties en al helemaal de media zijn speelballen van de Linkse Maffia. Snap dat dan! :')
Je zou ook inhoudelijk kunnen reageren, maar SP'ers is dat vermogen helaas vaak niet gegund.
Alargule

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Alargule »

Je begint zelf met een niet zo chique uithaal naar 'stoffige' socialisten die fabeltjes zouden verspreiden, zonder die uithaal inhoudelijk te onderbouwen. Kijk dan ook niet zo verongelijkt op als anderen op de man gaan spelen.
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Bemined »

CamilleKreemers schreef:Dit past heel lastig in combinatie met de IC's. of je moet IC-knopen te Leiden en Rotterdam vaarwel zeggen, dan zou het wellicht kunnen passen.
Als je de intercity's in Leiden achter elkaar ipv naast elkaar laat rijden kun je op de andere twee sporen sprinters laten rijden. Met de huidige blokindeling en plannormen heeft dat tot gevolg dat ten minste een van beide treinen een lange stop moet krijgen, maar met een upgrade van de beveiliging is een opvolgtijd van 60 seconden prima haalbaar. Met 140km/u is de tussenliggende afstand van twee treinen die elkaar op 60 seconden opvolgen namelijk 2 kilometer, dat is ruim binnen de remweg van de trein. Dus met zwevende blokken (of vaste blokken van maximaal 500 meter lang) heb je dus een theoretische opvolgtijd van 60 seconden, waardoor de intercity Schiphol - Den Haag en Haarlem - Rotterdam over hetzelfde spoor kunnen rijden met nog altijd slechts een stilstand van 3 minuten in Leiden voor de cross-platformoverstap (:58 aankomst uit Schiphol, :59 aankomst uit Leiden :01 vertrek richting Den Haag en :02 vertrek richting Rotterdam). Dan heb je twee sporen vrij om zo veel mogelijk sprinters te laten rijden als je maar wil.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door AppleMoose »

pedaalemmerzak schreef:
Ronaldussen schreef:Ja, maar al die onderzoeksbureaus, -commissies, -organisaties en al helemaal de media zijn speelballen van de Linkse Maffia. Snap dat dan! :')
Je zou ook inhoudelijk kunnen reageren, maar SP'ers is dat vermogen helaas vaak niet gegund.
Precies wat Alargule zegt.

En verder; Ik ben een beetje klaar met figuren die het continu over stoffige socialisten, linkse prietpraterij, langharig werkschuw tuig en weet ik veel welke termen nog meer hebben, alsof links het grootste kwaad is dat de wereld ooit heeft voortgebracht.
Je mag van mij elke mening hebben die je wil en ik wil daar best inhoudelijk op reageren en als ik het er mee eens ben zeg ik dat ook, maar als je al gelijk begint met dit soort opmerkingen heb ik weinig zin om inhoudelijk te reageren. Tip: laat dat soort opmerkingen gewoon weg. Het voegt niks toe aan je verdere post waar ik het wel degelijk gedeeltelijk mee eens ben.

Op sommige plaatsen heeft meer asfalt geholpen. Feiten zijn wel dat op een aantal plekken de files zijn verplaatst en dat we niet heel Nederland kunnen asfalteren. Maar net als dat je niet in het algemeen kan zeggen dat meer asfalt niet helpt, kun je dus ook niet zeggen dat meer asfalt wél helpt. Dat is gewoon situatieafhankelijk. Ook met andere slimme snufjes op de wegen ontkomen we niet aan files.
De laatste jaren heeft de focus veel op meer asfalt gelegen. Soms was dat echt accuut nodig en heeft het het gewenste effect gehad, soms ook niet. Laten we nu eens kijken hoe we het OV beter kunnen maken zodat het aantrekkelijker wordt voor de forens. Natuurlijk zal er een groep zijn en blijven die de auto boven alles verkiest, maar er is ook wel degelijk een groep die over te halen is met een goed werkend OV-systeem. Een goed geïntegreerd stadsnetwerk kan daar aan bijdragen. Wanneer je dat hebt, kun je bijvoorbeeld ook meer investeren in aantrekkelijke en goedkope P&R-plaatsen aan de randen van een stad(sregio). Mensen die wonen in gebieden waar het OV minder toereikend is, kunnen daar dan hun auto parkeren en verder reizen met het ov naar de plaats van bestemming.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Widejo »

Een goed voorbeeld van probleemverplaatsing is de A4 Den Haag - Leiden. De filezwaarte daar is geëxplodeerd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door SuperGhost »

pedaalemmerzak schreef:Maar dat betekent niet dat je in z'n totaliteit kunt zeggen 'meer asfalt werkt niet'. Dat doet het namelijk wel. En de files in de afgelopen jaren zijn op diverse trajecten wel degelijk afgenomen vanwege het verbreden van snelwegen en ook andere wegen.
Die files zijn alleen verplaatst naar de steden, dat is dus niet het oplossen van files, maar het verplaatsen ervan. Het probleem is dat er te veel mensen op dezelfde tijd op dezelfde plek moeten zijn. Dan kun je buiten de steden dus wel meer asfalt neerleggen, maar daarmee zorg je er alleen maar voor dat er nog meer auto's tegelijkertijd bij die stad kunnen komen en de wegen in die stad dus alleen maar meer verkeer te verwerken krijgt en dus nog verder vast komt te staan. Je kunt beter files op de snelwegen hebben dan op de straten midden in de stad (i.v.m. luchtvervuiling).
pedaalemmerzak schreef:En op beperkte schaal kan ook binnen in de stad het uitbreiden van weginfrastructuur een oplossing zijn (b.v. de nieuwe fly-over in Utrecht).
Het CROW zelf zegt dat dit maar nauwelijks werkt, want dan los je het fileprobleem bij 1 kruispunt op, maar de file bij het daarop volgende kruispunt wordt dan alleen maar langer.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Widejo »

Ik kan hieruit concluderen dat de komst van de fly-over in Utrecht het resultaat is van de verplaatsing van files naar de steden.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door verfmeer »

Widejo schreef:Een goed voorbeeld van probleemverplaatsing is de A4 Den Haag - Leiden. De filezwaarte daar is geëxplodeerd.
Dat komt door de parallelstructuur. Parallelstructuren hebben veel minder capaciteit, want als je een weg hebt met 3 rijstroken per richting hebt waar 50% de parallelstructuur op moet heb je vier rijstroken nodig. Toen de weg tijdens de bouw tijdelijk 3 rijstroken op 1 rijbaan had stroomde het veel beter door. Oorspronkelijk was het plan hier trouwens 5 rijstroken: 3 op de hoofdrijbaan en 2 op de parallelrijbaan. Het was de milieulobby die dat bij de rechter liet sneuvelen, waarna dit plan kwam. De extra rijstroken zijn trouwens wel aangelegd, er hoeven alleen nog lijnen getrokken worden.
Bemined
Berichten: 5943
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Speerpunt #1: Stadstrein

Bericht door Bemined »

SLToilet schreef:Nog een dingetje: als we toch al zoveel rijden door de willemspoortunnel, dan lijkt een aparte goederenlijn me beter: niet op datzelfde traject, maar langs de A4 tussen knoppunt Benelux en Schiedam die dan afbuigt naar de A20 en eerst aansluit op de lijn naar Dt en daarna nabij Blijdorp op de lijn naar Rta. Duur, maar wel ontlastend voor de stad Rotterdam qua overlast en het verruimen van mogelijkheden voor frequente treinen.
Ik zou dan eerder een route via Krimpen kiezen, dus vanaf Barendrecht Vork rechtdoor langs de A15-A38 die dan ook gelijk doorgetrokken kan worden naar Krimpen (hier snakt men ook naar een tweede oeververbinding). Hier is toch iets meer ruimte beschikbaar om een nieuwe spoorverbinding aan te leggen dan langs het A4 tracé, en je maakt hiermee ook ruimte vrij voor een 10 minuten dienstregeling tussen Rotterdam en Gouda. Het aantal goederentreinen richting Delft is volgens mij dusdanig laag dat je hier niet elk uur een pad voor in hoeft te leggen, die zou je dan een pad kunnen laten delen met de HSL die ook niet elk halfuur rijdt. En de Benelux verdwijnt in mijn ogen als aparte trein, internationale intercity's horen gewoon geïntegreerd te zijn in een binnenlandse treindienst, zoals de intercity Berlijn de intercity Deventer - Amsterdam overneemt zou de Benelux bijvoorbeeld samen met de intercity Amsterdam - Vlissingen horen te rijden (bij voorkeur door het afkoppelen van een voor België geschikt ICNG treinstel in Roosendaal). Alleen Hogesnelheidstreinen krijgen eigen paden in het binnenlandse net.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten