Reis door Frankrijk en België
Reis door Frankrijk en België
Met een lang weekend in het vooruitzicht in mijn rooster, besloot ik vorige maand een rondje door Frankrijk te plannen, om eens met de TGV naar de Provence af te razen. De ronde zoals ik mijn reserveringen had geboekt, zou worden: Amsterdam- Paris- Avignon TGV- Macon Ville- Paris- Reims- Charleville-Mézières- Givet- Dinant- Nederland.
Dat geplande zaken bij mij nog wel eens op het laatste moment kunnen veranderen, is me ook nu overkomen.
Na me geïnstalleerd te hebben in Thalys t9326 ging de trein geheel optijd weg uit Amsterdam. Alles liep voorspoedig, totdat de trein op Roosendaal op het 1e perronspoor binnen werd genomen. Dat perron stond vol met enkele honderden reizigers, die gretig op de Thalys afkwamen. Ze mochten er niet in, en wij mochten er niet uit. Na een minuut of 20 maar eens via mobiel internet gekeken wat er aan de hand zou kunnen zijn; een draadbreuk tussen Essen en Antwerpen. In de trein wordt hier niets over omgeroepen; op het perron wel. Maar omdat in Thalys de ramen niet open kunnen, kan je er niets van horen. Na een uurtje valt in de trein de verlichting en airco uit, en zie ik weer een kwartier later de machinist met zijn koffer naar de achterkant wandelen, blijkbaar gaat ie de trein ombouwen. Enkele reizigers worden het beu, en activeren met de rode hendel de nooddeur bediening om uit te stappen.
Ik was even naar de bar gelopen om daar na te vragen of we nog gingen rijden. De barman kon er niet veel meer over zeggen dan dat hij volgens zijn werkrooster al een half uur thuis had moeten liggen in de tuin bij Brussel. Toen promt na 2uur en 10 minuten een eerste omroep in de trein: Dames en heren, u wordt verzocht uit te stappen, wij rijden niet verder, ladies and gentleman, this train terminates here. Klaar, dat was de informatie voorziening van Hispeed in deze verstoring.
Volgens de omroep op het perron waren er bussen besteld, dus naar het plein gelopen.
Na een klein half uur kwam er een lege touringcar die even voor de menigte stopte, overlegde met een NS'er en vervolgens zonder reizigers weer weg reed.
Via via hoorde ik dat de IC van 13.34 naar Brussel wel zou gaan rijden. Snel naar het perron terug gerend, en die gepakt naar Brussel zuid, waar ik met een vertraging van een half uur aankwam.
Op het Thalys perron kwam ik deze cta tegen:
Mijn vermoeden werd bevestigd; de trein waar we in Roosendaal allemaal werden uitgestuurd, kwam leeg aanrijden vanuit Roosendaal in Brussel. Zelfs mijn krantje lag er nog in. Dit is toch een totaal onzinnige aktie, eerst alle mensen eruit sturen, vervolgens trein leeg naar Brussel laten rijden, om daar de reizigers na 2x overstappen weer in de zelfde trein te laten stappen. Overigens was de trein nu half zo leeg als bij aankomst in Roosendaal.
De totale vertraging bij aankomst in Parijs was 252 minuten. Bij de Thalys onthaal balie, kreeg ik te horen dat mijn kaartje naar Avignon wel kon worden omgeboekt, maar pas voor de eerste trein de volgende ochtend; de laatste van die dag zat vol.
Hier besloot ik mijn plannen te wijzigen en ging ik vanaf Paris Est naar Meaux, een stad op een half uur rijden van Parijs waar ik wel eens wat over had gelezen.
TGV en ICE naast elkaar op Paris Est.
Station Meaux
Meaux ligt aan de doorgaande route voor goederen verkeer vanaf Parijs naar oostelijke bestemmingen in Frankrijk en Duitsland.
Helaas was ik door de poortjes gegaan die de perrons afscheiden van de stationshal, waardoor ik niet meer foto's kon maken, of ik moest een treinkaartje gaan kopen, om alleen wat foto's op het perron te maken.
Vanaf Meaux wilde ik verder richting het oosten gaan, en de snelste manier om dat te doen, is eerst 50 kilometer terug te steken naar Parijs, en dan met een Corail Intercité weer met 130kmh langs Meaux te rijden. Blijkbaar klopt de uitdrukking dat alle wegen in Frankrijk naar Parijs gaan, nog steeds.
De stopper naar Parijs werd geduwd door een dieselloc, iets wat ik niet had verwacht.
Zoals gezegd ging het vanuit Parijs naar het oosten, om precies te zijn naar Vitry le Francois.
Het was daar een extreem uitgestorven toestand. Het wegvallen van het Intercity verkeer naar Nancy en Strasbourg door de komst van de TVG-Est zal er in ieder geval geen goed aan gedaan hebben. Ook hing er een sporenplan, waar nog een spoorlijn naar Troyes op staat. Die is al minstens 20 jaar geleden gesloten.
Vanuit Vitry ben ik teruggegaan via Chalons Champagne naar Epernay, het hart van de Champagne streek.
In Chalons stond de trein van mijn heenweg uit te rusten, deze zou volgens de dienstregeling hier nog 5 uur blijven staan.
Trein naar Epernay, afkomstig uit Nancy.
Epernay
Vanuit daar ging het door de glooiende Champagne velden naar Reims, waar ik de volgende foto's maakte:
Met de geelgebloemde TER-trein ging de reis verder naar Charleville-Mézières.
Op de middelbare school gebruikten we een lesmethode (ça bouge) waar een soort verhaallijn door het boek zich afspeelde rondom deze stad, dat was dan ook het enige waar ik het van kende.
Vlak voordat een flinke onweersbui losbarste nog een paar foto's gemaakt:
Afscheid nemen gaat hier ook op zijn Frans, lang en emotioneel.
De volgende dag zou ik weer terug naar Nederland gaan, via Givet waar de dienstregeling voor de trein eindigt en vanuit daar met de bus naar Dinant.
Eerst ben ik echter nog even naar Sedan op en neer gereden, waar niet zo veel te zien was, en het ook enorm slecht weer was:
Zoals gezegd daarna vanuit Charleville naar Givet afgereden door het dal van de Maas, wat hier heel erg lijkt op het dal van de Moezel tussen Trier en Koblenz, alleen is het hier wat rustiger en leger in het landschap, en geen wijnranken.
In ieder geval een reis van 64 kilometer die ik iedereen kan aanraden die eens in de buurt is van de (Franse) Ardennen.
Aankomst in Givet:
Nadat alle reizigers waren in en uitgestapt ging de trein weer terug naar Charleville.
Na een blik bij de bushalte, zag ik dat er een uurdienst was naar Dinant (25 kilometer verderop in België) maar dat er 1 uitzondering op is 's middags; om 14uur wordt er een uur overgeslagen. Zei het nou net dat ik die zou willen nemen:
De trein kwam aan om 13.43 en de bus van 13.35 was dus net weg, nu moest ik wachten tot die van 15.35 in de stromende regen.
De busrit zelf was ook de moeite waard, hij volgt de Maas, en het oude spoor wat hier tot 20 jaar geleden nog werd gebruikt voor reizigers treinen. Dit gedeelte wordt vaak het mooiste stuk van de Maas genoemd; her en der komen de rotsen rechtstreeks uit de Maas tot ongeveer 100 meter omhoog.
Tot slot Bij Dinant nog een paar foto's gemaakt:
Al met al een rondrit met erg veel wachten, wachten en nog eens wachten. In de Thalys heb ik wel leuke meiden ontmoet waar ik eigenlijk vanaf Roosendaal tot in Parijs mee ben opgetrokken, dus dat zorgde ervoor dat de vertraging al wat meer werd vergeten.
Dat geplande zaken bij mij nog wel eens op het laatste moment kunnen veranderen, is me ook nu overkomen.
Na me geïnstalleerd te hebben in Thalys t9326 ging de trein geheel optijd weg uit Amsterdam. Alles liep voorspoedig, totdat de trein op Roosendaal op het 1e perronspoor binnen werd genomen. Dat perron stond vol met enkele honderden reizigers, die gretig op de Thalys afkwamen. Ze mochten er niet in, en wij mochten er niet uit. Na een minuut of 20 maar eens via mobiel internet gekeken wat er aan de hand zou kunnen zijn; een draadbreuk tussen Essen en Antwerpen. In de trein wordt hier niets over omgeroepen; op het perron wel. Maar omdat in Thalys de ramen niet open kunnen, kan je er niets van horen. Na een uurtje valt in de trein de verlichting en airco uit, en zie ik weer een kwartier later de machinist met zijn koffer naar de achterkant wandelen, blijkbaar gaat ie de trein ombouwen. Enkele reizigers worden het beu, en activeren met de rode hendel de nooddeur bediening om uit te stappen.
Ik was even naar de bar gelopen om daar na te vragen of we nog gingen rijden. De barman kon er niet veel meer over zeggen dan dat hij volgens zijn werkrooster al een half uur thuis had moeten liggen in de tuin bij Brussel. Toen promt na 2uur en 10 minuten een eerste omroep in de trein: Dames en heren, u wordt verzocht uit te stappen, wij rijden niet verder, ladies and gentleman, this train terminates here. Klaar, dat was de informatie voorziening van Hispeed in deze verstoring.
Volgens de omroep op het perron waren er bussen besteld, dus naar het plein gelopen.
Na een klein half uur kwam er een lege touringcar die even voor de menigte stopte, overlegde met een NS'er en vervolgens zonder reizigers weer weg reed.
Via via hoorde ik dat de IC van 13.34 naar Brussel wel zou gaan rijden. Snel naar het perron terug gerend, en die gepakt naar Brussel zuid, waar ik met een vertraging van een half uur aankwam.
Op het Thalys perron kwam ik deze cta tegen:
Mijn vermoeden werd bevestigd; de trein waar we in Roosendaal allemaal werden uitgestuurd, kwam leeg aanrijden vanuit Roosendaal in Brussel. Zelfs mijn krantje lag er nog in. Dit is toch een totaal onzinnige aktie, eerst alle mensen eruit sturen, vervolgens trein leeg naar Brussel laten rijden, om daar de reizigers na 2x overstappen weer in de zelfde trein te laten stappen. Overigens was de trein nu half zo leeg als bij aankomst in Roosendaal.
De totale vertraging bij aankomst in Parijs was 252 minuten. Bij de Thalys onthaal balie, kreeg ik te horen dat mijn kaartje naar Avignon wel kon worden omgeboekt, maar pas voor de eerste trein de volgende ochtend; de laatste van die dag zat vol.
Hier besloot ik mijn plannen te wijzigen en ging ik vanaf Paris Est naar Meaux, een stad op een half uur rijden van Parijs waar ik wel eens wat over had gelezen.
TGV en ICE naast elkaar op Paris Est.
Station Meaux
Meaux ligt aan de doorgaande route voor goederen verkeer vanaf Parijs naar oostelijke bestemmingen in Frankrijk en Duitsland.
Helaas was ik door de poortjes gegaan die de perrons afscheiden van de stationshal, waardoor ik niet meer foto's kon maken, of ik moest een treinkaartje gaan kopen, om alleen wat foto's op het perron te maken.
Vanaf Meaux wilde ik verder richting het oosten gaan, en de snelste manier om dat te doen, is eerst 50 kilometer terug te steken naar Parijs, en dan met een Corail Intercité weer met 130kmh langs Meaux te rijden. Blijkbaar klopt de uitdrukking dat alle wegen in Frankrijk naar Parijs gaan, nog steeds.
De stopper naar Parijs werd geduwd door een dieselloc, iets wat ik niet had verwacht.
Zoals gezegd ging het vanuit Parijs naar het oosten, om precies te zijn naar Vitry le Francois.
Het was daar een extreem uitgestorven toestand. Het wegvallen van het Intercity verkeer naar Nancy en Strasbourg door de komst van de TVG-Est zal er in ieder geval geen goed aan gedaan hebben. Ook hing er een sporenplan, waar nog een spoorlijn naar Troyes op staat. Die is al minstens 20 jaar geleden gesloten.
Vanuit Vitry ben ik teruggegaan via Chalons Champagne naar Epernay, het hart van de Champagne streek.
In Chalons stond de trein van mijn heenweg uit te rusten, deze zou volgens de dienstregeling hier nog 5 uur blijven staan.
Trein naar Epernay, afkomstig uit Nancy.
Epernay
Vanuit daar ging het door de glooiende Champagne velden naar Reims, waar ik de volgende foto's maakte:
Met de geelgebloemde TER-trein ging de reis verder naar Charleville-Mézières.
Op de middelbare school gebruikten we een lesmethode (ça bouge) waar een soort verhaallijn door het boek zich afspeelde rondom deze stad, dat was dan ook het enige waar ik het van kende.
Vlak voordat een flinke onweersbui losbarste nog een paar foto's gemaakt:
Afscheid nemen gaat hier ook op zijn Frans, lang en emotioneel.
De volgende dag zou ik weer terug naar Nederland gaan, via Givet waar de dienstregeling voor de trein eindigt en vanuit daar met de bus naar Dinant.
Eerst ben ik echter nog even naar Sedan op en neer gereden, waar niet zo veel te zien was, en het ook enorm slecht weer was:
Zoals gezegd daarna vanuit Charleville naar Givet afgereden door het dal van de Maas, wat hier heel erg lijkt op het dal van de Moezel tussen Trier en Koblenz, alleen is het hier wat rustiger en leger in het landschap, en geen wijnranken.
In ieder geval een reis van 64 kilometer die ik iedereen kan aanraden die eens in de buurt is van de (Franse) Ardennen.
Aankomst in Givet:
Nadat alle reizigers waren in en uitgestapt ging de trein weer terug naar Charleville.
Na een blik bij de bushalte, zag ik dat er een uurdienst was naar Dinant (25 kilometer verderop in België) maar dat er 1 uitzondering op is 's middags; om 14uur wordt er een uur overgeslagen. Zei het nou net dat ik die zou willen nemen:
De trein kwam aan om 13.43 en de bus van 13.35 was dus net weg, nu moest ik wachten tot die van 15.35 in de stromende regen.
De busrit zelf was ook de moeite waard, hij volgt de Maas, en het oude spoor wat hier tot 20 jaar geleden nog werd gebruikt voor reizigers treinen. Dit gedeelte wordt vaak het mooiste stuk van de Maas genoemd; her en der komen de rotsen rechtstreeks uit de Maas tot ongeveer 100 meter omhoog.
Tot slot Bij Dinant nog een paar foto's gemaakt:
Al met al een rondrit met erg veel wachten, wachten en nog eens wachten. In de Thalys heb ik wel leuke meiden ontmoet waar ik eigenlijk vanaf Roosendaal tot in Parijs mee ben opgetrokken, dus dat zorgde ervoor dat de vertraging al wat meer werd vergeten.
Laatst gewijzigd door Caspar op di 16 jun 2009, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Reis door Frankrijk en België
Tsjonge, een rit vol tegenslag dus Even goed nog best gave foto's, je bent toch op een hoop plaatsen geweest :pos:
Re: Reis door Frankrijk en België
Tja, balen al dat wachten en het gepruts van LowSpeed... :( Verder inderdaad wel leuke foto's :-) :pos:
Re: Reis door Frankrijk en België
Weet iemand waar de rode vlag voor is, die vaak aan de voor/achterkant van een trein wordt opgehangen in Frankrijk op een eindstation?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Reis door Frankrijk en België
Een rode vlag betekent 'Stoppen voor dit punt'... Bij een eindpunt van belang dat de trein niet door een tweede trein wordt geduwd. Wordt in Nederland gebruikt bij het NSM bijvoorbeeld als er rijdend museum mat wordt opgesteld op een perron spoor...
Re: Reis door Frankrijk en België
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Reis door Frankrijk en België
Ik vermoed van wel.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Reis door Frankrijk en België
Die staat weer niet in het NL'se sinenhandboek (de rode vlag wel...). Volgens deze pagina is dat inderdaad een frans stopbord. We hebben in Nederland iets dat er op lijkt, zoek maar sein # 266 :)
Re: Reis door Frankrijk en België
Je ziet als MCN zo'n ding toch gewoon STAAN? Dat is toch voor iedereen met een IQ van boven het vriespunt wel genoeg reden om aan te nemen dat je daar niet met baanvaksnelheid bovenop moet knoerten?
Re: Reis door Frankrijk en België
In het donker misstaat zo'n reflecterend bordje niet, denk ik.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Reis door Frankrijk en België
Kennen ze eigenlijk een variant op geel knipper in Frankrijk? Lijkt me dat een machinist toch wel enigszins wordt gewaarschuwd dat er al iets op het spoor staat
Re: Reis door Frankrijk en België
Goed nieuws nog even hier melden:
Zowel het treinkaartje als de hotelkosten door het stranden in Parijs worden vergoed :D (nu alleen de hotelnota nog even proberen te vinden)
Zowel het treinkaartje als de hotelkosten door het stranden in Parijs worden vergoed :D (nu alleen de hotelnota nog even proberen te vinden)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten