Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door Ardan »

Deeltje 1
Deeltje 2
Deeltje 3

Terwijl het land bijkomt van de sneeuw en ijzel en vrieskou van gisteren, dacht ik terug aan die mooie warme vakantie in Lissabon afgelopen september. En dat ik mijn verslag nog niet had afgemaakt! Dus bij deze :)

Ik was er van 13 tot en met 20 september. Maandag de 19e was mijn laatste volle dag en er waren nog een aantal punten die ik wilde zien. Na de ochtendrituelen ging ik per metro naar Cais do Sodré. Het een driesporig station, eindpunt van de Linha Verde.
Afbeelding

De vier metrolijnen hebben behalve hun kleuren ook nog een symbool én een daarbij horende bijnaam. De Linha Verde (groene lijn) heeft een boot als symbool en heet ook wel de Linha da Caravela (Karveellijn).
Afbeelding
De Linha Azul (blauwe lijn) heet ook wel de Linha da Gaivota (zeemeeuwlijn). De Linha Amarela (gele lijn) is de Linha do Girassol (zonnebloemlijn) en de Linha Vermelha (rode lijn) is de Linha do Oriente (oostlijn) en heeft een naar het oosten wijzend kompas als symbool. Bent u daar nog? Hallo?

Cais do Sodré is ook een veerbootterminal. Ik stak over naar Cacilhas aan de overkant van de hier twee kilometer brede Taag.
Afbeelding

Dit was de boot :)
Afbeelding

Hier stapte ik over op de tram van Almada. Het nieuwe tramnetwerk heet Metro do Sul do Tejo en ligt vrijwel geheel op een eigen baan. De trams zijn de tussenvorm van de Combino en de Avenio en het was een wel erg bekend geluid ver van huis.
Afbeelding

Ik stapte onderweg uit om naar Cristo Rei te lopen. Een gigantisch Christusbeeld dat niet te missen is als je in Lissabon bent. Het is in de jaren 1960 in opdracht van dictator Salazar gebouwd om God te bedanken dat Portugal niet betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog en om Lissabon te beschermen. Je vindt ook bijna geen oorlogsmonumenten daar, hooguit voor de Eerste Wereldoorlog.
Het beeld is ruim 100 meter hoog en het 6e grootste Christusbeeld ter wereld. Voor 5 euro kun je zelfs naar boven (heb ik niet gedaan). Oh en Jezus heeft een antenne op zijn hoofd :P
Afbeelding

Hier pal naast ligt de Ponte 25 de Abril. Het is een slechts iets kleiner zusje van de Golden Gate Bridge. De brug is in 1966 geopend als Salazarbrug, maar is op 25 april 1974 omgenoemd ter herinnering aan de vreedzame revolutie waarbij Salazar werd afgezet. Er klinkt hier een constant gezoem van het verkeer, alsof er 100 muggen om je hoofd zwermen.
Afbeelding

Na de toerist uit te hebben gehangen ging ik weer naar de tram om ermee naar het zuidelijkste eindpunt van het netwerk te gaan, station Corroios aan de Fertagus-voorstadslijn.
Afbeelding

Een Fertagus-trein richting Setúbal.
Afbeelding

Ik reisde de andere kant op, naar Lissabon, waar ik belandde in de Linha Vermelha van de metro. De lijn is in 1998 geopend als verbinding naar de EXPO98 die nabij station Oriente werd gehouden. Er is heel veel aandacht aan de aankleding van de gigantisch oversized stations geschonken.
Ik stapte uit op station Olaias.
Afbeelding

Afbeelding

Maar na slechts enkele honderden meters langs flats te lopen kom je ineens in dit schrale buurtje uit. Een groter contrast bestaat haast niet.
Afbeelding

Hier ligt het met ingang van dienstregeling 2016 gesloten station Chelas, aan de splitsing van de ringspoorlijn met een zijtak naar station Santa Apolónia.
Afbeelding

Afbeelding

Terug in de beschaafde wereld ging ik nog even kijken nabij station São Sebastião. Het is het bovenste punt van een enorm lange zichtlijn door de stad. Van Restauradores tot aan het beeld van Marquês Pombal ligt de Avenida, zeg maar de Champs Elysées van Lissabon. Na het beeld ligt een langgerekt park.
Afbeelding

Met bovenop de grootste vlag die ik ooit heb gezien.
Afbeelding

Terug in het centrum wilde ik een ritje maken met de Santa Justa-lift. Een lift uit 1902 die 45 meter hoog is en de lage wijk Baixa met de hoge wijk Chiado verbindt. De lift wordt geëxploiteerd door stadsvervoerder Carris, je dagkaartje is hier geldig. In de lift staat een cico.
Afbeelding

Je hebt een mooi uitzicht vanaf de top.
Afbeelding

What goes up, must come down, en dat deed ik met de Bica-funiculaire. In tegenstelling tot de andere twee funiculaires zijn deze treintjes trapsgewijs opgebouwd.
Afbeelding

Afbeelding

Stationsgebouw aan het lage eindpunt.
Afbeelding

Tram 25 heeft hier een halte.
Afbeelding

Ik liep door naar Cais do Sodré, waar het inmiddels avondspits was en honderden mensen door het ruim opgezette metrostation lopen dat wel erg lange looplijnen kent.
Afbeelding

Ik scoorde een hapje eten en ging even genieten van de zonsondergang.
Afbeelding

Naast het oude vehikel waarmee ik naar Cacilhas was gevaren zijn er ook moderne veerboten.
Afbeelding

Avond weer leuk besteed, vrij bijtijds gaan slapen. En toen was het alweer de laatste dag :cry: Voor ik naar de luchthaven moest gaan had ik no tijd voor een wandeling. Ik kwam langs de Lavra-funiculaire..
Afbeelding

..en maakte nog even een foto van de hal van station Rossio.
Afbeelding

Daarna was het toch écht tijd om de spulletjes weer in te pakken. Dag pensionnetje!
Afbeelding

Afbeelding

De luchthaven is na de beveiliging een winkelcentrum waar toevallig ook vliegtuigen komen.
Afbeelding

Tijdens het wachten aan de gate zag ik de meest lelijke bussen voorbijkomen.
Afbeelding

Bijvullen en instappen..
Afbeelding

Na een kalme vlucht kwam ik weer in Nederland, waar het inmiddels hartstikke bewolkt was. Weg zonnetje.. maar fijn om weer thuis te zijn.
Afbeelding

Het was de mooiste vakantie ooit *O* Lissabon is een echte aanrader, er is ontzettend veel moois te zien, ook in de omgeving. Het is ook een erg volwassen bestemming, hier zie je geen dronken jongeren want die zitten massaal aan de Spaanse costa's. Hier is het gezellig druk. Je ziet ook geen kinderen want daar is het te saai voor, de toeristen zijn vooral ouderen, en echt heel veel twintigers. De tijd van zuip-en-neuk-vakanties is geweest, nu willen ze cultuur snuiven.

En verder? Ik heb de smaak van het vliegen te pakken, in 2017 ga ik nog veel meer gave dingen doen *O*

Wij danken U voor de aandacht en tot de volgende keer! :)
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door Chrysa »

Het enige nadeel aan dat vliegen is dat je na je vakantiebestemming in erg korte tijd weer op dat grauwe Schiphol staat. Toch een enorme tegenvaller...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door isadora »

Ardan, het was het wachten waard. :pos: :pos:
En..........je hebt me enthousiast gemaakt voor Lissabon, moet er toch maar eens van komen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door Aking »

Die lift :shock: *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door Ardan »

Af! :evil:
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door Aking »

:mrgreen: Nee! 8-)

Overigens hebben ze hier in Serbistan best briljante stickers:
Laatst gewijzigd door Aking op zo 08 jan 2017, 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door Cookie »

Mooi verslag! :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door Meltrain »

Een mooi (en langverwacht) slot van een interessante stad. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door AppleMoose »

Leuk verslagje weer. Lissabon is inderdaad een mooie en leuke stad :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door waldo79 »

Magnifiek weer :pos:
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Slot, 32f]

Bericht door Visgraatmodel »

Vliegen is leuk hé? Ik heb tot december stage gelopen op Schiphol dus voor al je vragen over de luchthaven moet je gewoon mij berichten! :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten