Trein'vergeet' station.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:En voor wat betreft die oeverloze discussie over het aan de noodrem trekken: Dat is alleen toegestaan wanneer er gevaar is voor mens of dier.
Eigenlijk zou je voor situaties als de aanleiding van dit topic een intercom moeten hebben zoals die in de nieuwere treinen wel vrijwel standaard zit. Zelf bij Arriva weleens gebruik van gemaakt nadat 'n trein in Gorinchem te vroeg stopte waardoor de deur waarbij ik stond voor een hek stond. In een GTW ben je zo snel niet bij de volgende deur, dus toen via die knop maar even de machinist gevraagd of hij nog een metertje verder wilde rijden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Mikos »

Het gevaar zit hem in het springen in een rijdende trein. Daarnaast verstoort hij de vertrekprocedure, waarna er volgens het boekje wordt gehandeld.

Wanneer iemand door rood licht rijdt en een politieagent ziet dat, houdt de persoon daarvoor staande en er is verder niks gebeurt, moet die agent die persoon dan ook laten gaan, omdat er niks is gebeurt? Die persoon is toch veilig de kruising over gekomen?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door dennistd »

Mikos schreef:Het gevaar zit hem in het springen in een rijdende trein. Daarnaast verstoort hij de vertrekprocedure, waarna er volgens het boekje wordt gehandeld.
Maar bij het aan de noodrem trekken veroorzaak je weer een ander gevaar: een reiziger die nog een de trap staat verwacht niet dat een trein terwijl ie optrekt plotseling met een noodstop tot stilstand komt. Daardoor heb je kans dat diegene ernstig gewond raakt door een val van de trap. Een groter gevaar dan te zien is in dit filmpje lijkt me...

Maar goed, het ging hier over het voorbijrijden van een station. Ik kan me de reactie van de reiziger best voorstellen, in tegenstelling tot de conducteur die meteen klaarstaat om een boete uit te delen. Een waarschuwing zou hier meer op zijn plaats zijn geweest. Nog beter is een publiekcampagne: "Rijdt de trein uw station voorbij? Trek dan niet aan de noodrem: er is geen gevaar, alleen de machinist is niet helemaal wakker."
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Bjarte »

Afgelopen herfst een keer meegemaakt dat de machinist station De Vink oversloeg. Hij ging net voor het station vol in de remmen, maar dat was al veel te laat. Vermoedelijk dacht hij na station Leiden dat hij in een IC was beland. Overigens was zijn excuus door de intercom dat het spoor glad was en de wielen doorglipten :lol: :lol: :lol:

Bij station Assen ook weleens meegemaakt dat het maar net goed ging. De trein ging toen echt behoorlijk in de ankers en stond helemaal vooraan het perron.
Laatst gewijzigd door Bjarte op di 10 jan 2017, 20:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Mikos »

dennistd schreef:Ik kan me de reactie van de reiziger best voorstellen, in tegenstelling tot de conducteur die meteen klaarstaat om een boete uit te delen.
Mikos schreef:Voor de rest zijn we er niet bij geweest, dus kunnen we er niet over oordelen.
Iedereen heeft altijd overal een mening over, kijk naar het gemiddelde van de reacties onder filmpjes op YouTube en bijvoorbeeld Dumpert; je ziet de helft niet, je weet de helft niet en tóch "vind ik"... :|
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Het gevaar zit hem in het springen in een rijdende trein. ...
Wanneer iemand door rood licht rijdt en een politieagent ziet dat, houdt de persoon daarvoor staande en er is verder niks gebeurt, moet die agent die persoon dan ook laten gaan, omdat er niks is gebeurt? Die persoon is toch veilig de kruising over gekomen?
Staande houden vind ik toch van een iets andere orde. Ze had hier prima het door jou zo geliefde boekje kunnen pakken en een bon kunnen schrijven, daarvoor was trekken aan de noodrem compleet overbodig. Dat zou ik dan vergelijken met het complete kruispunt plat leggen om jou terug te laten lopen naar waar je vandaan kwam, en dan overgaan tot de orde van de dag... Maar nogmaals, hij was al binnen, de deuren waren al dicht. Het gevaar is dan geweken. Wat had er nog fout kunnen gaan NADAT hij (veilig) in de trein sprong? Want ze trok niet aan de noodrem TIJDENS de sprong, maar erna.

OVerigens denk ik dat de jongen in het filmpje het zo wel prima vond, want een boete heeft ie niet gekregen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Mikos »

Veiligheidsjihad, Aking, veiligheidsjihad. :roll: Wat dat betreft is dit een discussie voor in het Mierenneuktopic; ik heb verteld hoe en waarom.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Aking »

Mjah als je het gelijk op "procedure" had gegooid had ik inderdaad dat geroepen en was je van me af geweest, dan kun je nog discussiëren of dit nodig was maar heat of the moment en met de kennis van nu en bladiebla. Jij bent echter van mening dat er, op het moment dat ze aan de noodrem trok, sprake was van gevaar voor mens en dier, terwijl ik oprecht enkel gevaar zie dat op dat moment al geweken is.

En ik heb nou eenmaal een schurfthekel aan het altijd maar GEVAAR! roepen, zonder dat verder goed te kunnen onderbouwen, of dan met "procedure" aan te komen. Ze hebben geprobeerd me er voor te behandelen, maar helaas voor jou is dat niet geslaagd (A) :')


(En verder zal je best een toffe peer zijn en wil ik je best nog eens lastig komen vallen tijdens een dienst (en dan kunnen we best een deal maken over de noodrem in verband met mogelijke snelheidsovertredingen :') ) of een biertje met je drinken hoor, ik haat je niet :wink: )
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Mikos »

Nee, voor reizigers is de regel: In geval van gevaar voor mens of dier mag men aan de noodrem trekken.
Wij hebben als treinpersoneel daarnaast te maken met onze procedures.

Haal die twee niet door elkaar. En for the record; Ik heb er ook wel eens iemand uitgesodemieterd voor zoiets. En ook voor andere zaken. Dat helpt soms beter dan het schrijven van een bon.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Aking »

Mikos schreef:En for the record; Ik heb er ook wel eens iemand uitgesodemieterd voor zoiets. En ook voor andere zaken. Dat helpt soms beter dan het schrijven van een bon.
Laat je wel iets over van het schrikbeeld dat ik van je heb? :shock:

Maargoed: Hoe vaak ben jij al een station vergeten? (A)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Mikos »

Met omroepen wel eens. En ik heb één keer een machinist gehad die Ede-Wageningen bijna voorbij reed. Die hebben we daarna standrechtelijk geëxecuteerd voor deze grove fout. En zijn vrouw krijgt geen pensioen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Aking »

Kijk! Zo mag ik het graag zien 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Suus »

Ik ging half december met de R-NET-trein naar Boskoop toen de servicemachinist Waddinxveen Noord voorbij remde. Die heeft de trein een klein stukje achteruit laten rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door dennistd »

Ook ik vergeet wel eens te stoppen, maar daar hoor je al snel van achter: "Chauffeur, ik had gedrukt hoor". Kwestie van op de eerst mogelijke veilige plek alsnog stoppen, wat dat betreft is het wat makkelijker dan met een trein :wink:
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door pedaalemmerzak »

Mikos schreef:Met omroepen wel eens. En ik heb één keer een machinist gehad die Ede-Wageningen bijna voorbij reed. Die hebben we daarna standrechtelijk geëxecuteerd voor deze grove fout. En zijn vrouw krijgt geen pensioen.
Stationsomroep vergeten is niet zo erg, want de helft van de tijd doen de intercoms het toch niet, of ze staan veel te zacht, of ze staan juist KEIHARD of er komt een afgrijselijke doofmakende piep uit (had ik laatst, oh vergeten te melden in je doorgeefluik ! maar ik heb er bijna tinitus aan overgehouden joh, wat een schel gepiep kwam er uit de intercom zondagavond).

Waarom is er in IC materieel eigenlijk nog geen automatische omroep ingevoerd? Niet dat ik de verhaaltjes van de conducteur niet leuk vind hoor, maar dan heeft de conducteur meer tijd om bonnen te schrijven als hij niks meer hoeft om te roepen in normale situaties (uiteraard wel in geval van vertraging of andere bijzonderheden).
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door pedaalemmerzak »

dennistd schreef:Ook ik vergeet wel eens te stoppen, maar daar hoor je al snel van achter: "Chauffeur, ik had gedrukt hoor". Kwestie van op de eerst mogelijke veilige plek alsnog stoppen, wat dat betreft is het wat makkelijker dan met een trein :wink:
Oh, dan ben jij een aardige buschauffeur.

Ik heb vrij vaak gehad dat ze gewoon doorrijden na het drukken op de stop knop en de buschauffeur zei dan gewoon 'ja dan heb je niet goed gedrukt' en reed gewoon door naar de volgende halte een kilometer verderop :')
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Mikos »

dennistd schreef:Ook ik vergeet wel eens te stoppen
:shock: Geen topics op internet, geen boze tweets naar de Klantenservice met de eis dat het bedrijf je op je verantwoordelijkheden wijst, geen boze menigten met brandende fakkels die je thuis op komen zoeken om je voor deze grove fout te straffen?!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Aking »

Opeens heb je het, je wordt buschauffeur? *bus*
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door pedaalemmerzak »

Overigens mogen de de verhaaltjes van de conducteur wel iets korter dan dit ;) https://speld.nl/2014/03/23/volgende-station-schiphol/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Mikos »

Aking schreef:Opeens heb je het
:shock: :shock: :shock: Jij noemt hier zomaar de naam van Het Forum Dat Niet Genoemd Mag Worden?! Als ik hier toch forumbeheerder was...!
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Hendrik »

Mikos schreef:
dennistd schreef:Ook ik vergeet wel eens te stoppen
:shock: Geen topics op internet, geen boze tweets naar de Klantenservice met de eis dat het bedrijf je op je verantwoordelijkheden wijst, geen boze menigten met brandende fakkels die je thuis op komen zoeken om je voor deze grove fout te straffen?!
Nee, want buschauffeurs zijn doorgaans aardiger! (A)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Mikos »

Oh ja, da's waar.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door Aking »

Mikos schreef:
Aking schreef:Opeens heb je het
:shock: :shock: :shock: Jij noemt hier zomaar de naam van Het Forum Dat Niet Genoemd Mag Worden?! Als ik hier toch forumbeheerder was...!
Oh kut! :o Heb ik even mazzel dat jij hier geen beheerder bent dan! :Y
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door ODRAIL »

Mikos schreef:Buiten het feit dat ik dit geen eigen topic waardig vind (het had ook in Over je Reiservaringen kunnen staan, bijvoorbeeld)...
Dit is een ov forum :idea: .

En dan vind ik het juist goed dat hier nu een apart topic over is.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein'vergeet' station.

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef:Ik ging half december met de R-NET-trein naar Boskoop toen de servicemachinist Waddinxveen Noord voorbij remde. Die heeft de trein een klein stukje achteruit laten rijden.
Achteruitrijden mag toch niet :? ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten