OV-verbinding met vliegveld Weeze

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door en-es »

pedaalemmerzak schreef: Een enkele reis kost 18 euro. Dat v ind ik absurd. Dat moet natuurlijk voor onder de 10 euro kunnen (het is immers een ritje van drie kwartier), indien aangeboden door een publiek openbaar vervoer.
Kan zijn, maar vind maar een vervoerder die dit wil/kan.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door waldo79 »

En het is niet zo dat er geen reizigers die niet bereid zijn die 18 euro om bij het vliegveld te komen te betalen, want die private bussen zouden helemaal niet rijden als er geen winst op gemaakt worden.

Als je op Weeze gaat parkeren ben je in veelal alle gevallen meer kwijt dan 18 euro.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Yanaike »

waldo79 schreef:En het is niet zo dat er geen reizigers die niet bereid zijn die 18 euro om bij het vliegveld te komen te betalen, want die private bussen zouden helemaal niet rijden als er geen winst op gemaakt worden.

Als je op Weeze gaat parkeren ben je in veelal alle gevallen meer kwijt dan 18 euro.
Uhh... Ik kan je niet helemaal volgen hier?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door waldo79 »

Er zit nu eenmaal geen brood in een verbinding naar het buitenland waarvoor de Nederlandse schatkist moet opdraaien en waar louter een commercieel belang voor Ryanair is gebaat.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

waldo79 schreef: Er zit nu eenmaal geen brood in een verbinding naar het buitenland waarvoor de Nederlandse schatkist moet opdraaien en waar louter een commercieel belang voor Ryanair is gebaat.
Dus dan kunnen we station Schiphol ook wel opheffen want er is alleen een commercieel belang gediend voor KLM en de andere maatschappijen die erop vliegen (waaronder ook ryanair overigens).

We leven hier in Europa en mensen moeten dmv publiek openbaar vervoer gewoon op hun bestemming kunnen komen in binnen en buitenland. En het vliegtuig is daar een uitstekend middel voor. Dan moet je dus wel bij het vliegtuig kunnen komen.

Ik vlieg zelf altijd via eindhoven, R'dam of Schiphol. Maar vanaf Weeze worden er ook bestemmingen geboden die vanaf Amsterdam veel te d uur zijn en vanaf Eindhoven simpelweg niet worden aangeboden. Die zijn voor mij onbereikbaar, want ik heb geen auto. En dat vind ik erg kwalijk.

Indien het verschil een paar tientjes is loont het uiteraard om gewoon van schiphol te vliegen, maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat het verschil meer dan 100 euro is.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door en-es »

Maar wat is dan jouw oplossing hiervoor?
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

en-es schreef:Maar wat is dan jouw oplossing hiervoor?
Dat had ik al aangergeven: elk uur een bus laten rijden. Aangezien je zowel mensen hebt die 45 minuten van te voren voldoende vinden als mensen die 2 uur van te voren aanwezig willen zijn voor een vlucht, zal elke rit bezet zijn.


Ik wil best uitwerken wat een handige dienstregeling zou kunnen zijn en hoeveel het kost, maar daarvoor heb ik niet voldoende informatie. Dat een dienstregelinguur 110 euro kost is vermeld in deze draad, maar dan ben ik er nog lang niet.

De rit nijmegen station - airport Weeze duurt ongeveer 50 minuten. Dus je zou kunnen volstaan met 2 bussen die elk in 10 minuten keren op hun eindpunten. Als je ook Venlo - Weeze wil aanbieden heb je uiteraard meer bussen nodig.

Het voordeel is wel dat doordat de huidige private vervoerders zo duur zijn (18 euro enkele reis), je een hoger tarief dan normaal kan rekenen. Bijvoorbeeld 10 euro enkele reis (en dan misschien 17,50 retour of zo). Dat is nog steeds véél goedkoper dan de private bus, maar wel potentieel winstgevend. Vanuit Venlo zou je een lager tarief kunnen rekenen, want van daar uit is het helemaal niet ver naar luchthaven Weeze.

In het buitenland worden dit soort kleine luchthavens meestal ook gewoon bediend. Zo ging ik ooit naar Timisoara, wat een kleine luchthaven heeft. Er reed op onregelmatige tijden een publieke bus, soms met 2 uur tussen de bussen en soms gingen er 2 bussen vlak achter mekaar ( :') ). Maar er wás iig een bus, waardoor je niet met de taxi hoefde (wat weliswaar prima betaalbaar is in Roemenië, maar alsnog is publiek openbaar vervoer een stuk fijner vind ik, goedkoop en je weet dat je niet wordt opgelicht door de taxichauffeur).
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door DrechtBlub »

Laten we nou eerst eens gaan kijken of deze verbinding zou werken zou deze bestaan, met 2 bussen kan er een (Mogelijk wat ruime) uurdienst worden gereden naar nijmegen. Wat is er op tegen om een test te doen, er moeten vast wel ergens 2 busjes te vinden zijn om dit een jaartje op de proef te kunnen stellen. De wegen hier zijn niet filegevoelig en voor het drukste deel van de route is er een alternatief dat nog geen minuut langer duurt via A73 en A77. 110 DRU, 8-10 euro per rit = 10-15 passagiers nodig per rit om geld te verdienen. Kijkend naar de hoeveelheid vluchten en potentieel (en huidig) gebruik moet dit kostendekkend kunnen zijn als je niet nodeloos op rare tijden gaat rijden. Ga in contact met ryanair en de provincie tot wie de lijn zou moeten gaan behoren voor de financiering voor het testjaar en kijk daarna verder.

Kosten: aanwezig maar beperkt onder goede afspraken
Laat zien of: Lijnvoering haalbaar is of niet
Zoniet: toedeloe
zoja: Hallo (bijna?)kostendekkende buslijn die voor passagiers naar het buitenland erg handig is.
Ik blub in het Drecht.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door en-es »

Okee, maar kan je een vervoerder zover krijgen dat die een regelmatige busdienst wil starten naar/van Weeze?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door waldo79 »

Op Duits grondgebied rijdt al een buslijn vanaf de stations Weeze en Kevelaer zoals gisteren al is aangegeven. Daarmee is het binnenlandse vervoer afgedekt.

Nog steeds ga je niet erop in waarom de provincies Gelderland en Limburg hier één euro belastinggeld in moeten steken. Wil men sneller bereikbaarheid per OV garanderen zou ik inzetten op de reactivering van de lijn Nijmegen - Kleve (dat heeft een groter maatschappelijk nut en het baanlichaam is beschikbaar) . Dan kun je met een dik uur vanuit Nijmegen op het vliegveld staan.

En dan kun je ervan uitgaan dat zoiets ook minimaal 15 euro voor een enkele reis gaat kosten. Zoveel goedkoper gaat dat niet zijn :idea:
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door DrechtBlub »

Waldo: Omdat er duidelijk (op wat voor maat dat ook is) vraag is naar de verbinding en er een goede kans is dat het winstgevend is terwijl het tegelijk voordeel geeft voor passagiers (en hiermee dus nieuwe passagiers naar het OV aantrekt) en goed is voor reisverbinding en reismogelijkheid.
Ik blub in het Drecht.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door waldo79 »

Ik twijfel aan het voordeel. De vluchten gaan onregelmatig wat betekent dat een uurdienst heel moeilijk lonend is te maken. Je reizigers komen overal vandaan, vooral uit Duitsland zelf en het is erg op piekbelasting gericht. Voor vluchten, die om 7.00 uur vertrekken betekent dat je minstens om 4.30 uur uit Nijmegen of Venlo dient te vertrekken en dan is er geen aansluitend OV binnen Nederland. Dat betekent vooral dat de kring van potentiële reizigers erg klein wordt. Volgens mij overschat je het aandeel wat het OV vanuit Nederland hier kan bereiken.

De kosten-batenberekening zou, naar mijn bescheiden oordeel, vrij negatief uitvallen. Vandaar dat geen met publieke middelen gefinancieerde dienstverlener zich hieraan gaat branden. Het gaat ten koste van binnenlands vervoer. Elke euro kan maar 1 keer besteed worden.

En zeker omdat er vervoer in incourante uren plaatsvindt, kan een dienstregelingsuur duurder uitvallen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Aking »

pedaalemmerzak schreef:
waldo79 schreef: Er zit nu eenmaal geen brood in een verbinding naar het buitenland waarvoor de Nederlandse schatkist moet opdraaien en waar louter een commercieel belang voor Ryanair is gebaat.
Dus dan kunnen we station Schiphol ook wel opheffen want er is alleen een commercieel belang gediend voor KLM en de andere maatschappijen die erop vliegen (waaronder ook ryanair overigens).
Volgens mij levert Schiphol banen en redelijk wat omzet op hetgeen goed is voor Nederland, er werken tenslotte Nederlanders en over die omzet wordt in Nederland belasting betaald
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

waldo79 schreef:Ik twijfel aan het voordeel. De vluchten gaan onregelmatig wat betekent dat een uurdienst heel moeilijk lonend is te maken. Je reizigers komen overal vandaan, vooral uit Duitsland zelf en het is erg op piekbelasting gericht. Voor vluchten, die om 7.00 uur vertrekken betekent dat je minstens om 4.30 uur uit Nijmegen of Venlo dient te vertrekken en dan is er geen aansluitend OV binnen Nederland. Dat betekent vooral dat de kring van potentiële reizigers erg klein wordt. Volgens mij overschat je het aandeel wat het OV vanuit Nederland hier kan bereiken.

De kosten-batenberekening zou, naar mijn bescheiden oordeel, vrij negatief uitvallen. Vandaar dat geen met publieke middelen gefinancieerde dienstverlener zich hieraan gaat branden. Het gaat ten koste van binnenlands vervoer. Elke euro kan maar 1 keer besteed worden.

En zeker omdat er vervoer in incourante uren plaatsvindt, kan een dienstregelingsuur duurder uitvallen.
Inderdaad moet de eerste bus dan 4:30 vertrekken voor de allereerste vluchten (die van 6:30), en dat kan nooit kostendekkend zijn. Die allereerste vluchten moet men dan ook maar laten voor wat het is. Ik zou de eerste ritten laten vertrekken rond 5:30, dat lijkt me een prima tijd om de dag te starten. De laatste bus terug kan vertrekken rond kwart voor 12 wat een prima tijd is voor een laatste rit (van een aankomend vliegveld naar bus duurt immers minder lang dan inchecken, door beveiliging etc.). De laatste vluchten komen namelijk aan rond 23 u.

Als het laatste vliegtuig vertraging heeft, ben je wel de sigaar. Maar dat is momenteel in Eindhoven ook zo; volgens mij gaat de bus echt niet wachten als de laatste vliegtuigen vertraging hebben, dan mag je overnachten in het hotel. Dat risico van het nemen van de laatste vlucht is voor rekening van de passagiers.

Wat betreft onregelmatigheid: er vertrekt zo'n beetje elk uur wel een vlucht vanaf Weeze. Buiten de zomerperiode vertrekken er wel minder vluchten. Het uitgangspunt zou moeten zijn ieder uur een bus, maar als er echt een gat van 3 uur is tussen vluchten zou men enkele ritten kunnen schrappen. Ritten erbíj hoeft echter ook weer niet (je kunt immers ook een uur wachten, of met een private bus mee als de bus e cht vol zit).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Z2N »

Zit je alleen nog wel met het probleem van een te kleine afzetmarkt. Zeker de eerste ritten 's ochtends en de laatste ritten 's avonds zijn alleen interresant voor mensen die direct aan de route van de lijn wonen in NL, omdat er geen aansluitend OV is op de stations verder het land in. De rest van de dag zul je misschien wel reizigers trekken, maar om zo'n bus rendabel te krijgen moet je al snel zo'n 30 reizigers trekken als je een 'normaal' tarief wilt handhaven. Dat is heel lastig, en er zijn bijna geen streekbusbuslijnen te vinden in NL die zo'n gemiddelde halen. En aangezien subsidiëren rechtsmatig geen optie is, wordt het dan geen doen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Gekko123 »

Kleutergedrag over en weer tussen enkele gebruikers verwijderd. Gaan we nu weer respectvol en lief met elkaar om?
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Widejo »

Wellicht ooit leuk bij een heractivering van de lijn Nijmegen - Kleve en dan een trein in de richting Düsseldorf. Maar dan zou het niet meer worden dan een halte in Weeze (dorp). Als er al geen plan gemaakt word in Nederland voor een lijn naar Eindhoven Airport (- Turnhout - Antwerpen) en Rotterdam/The Hague Airport (Metrolijn) verwacht dan zeker geen plannen richting Weeze Airport. En zo onbegrijpelijk is het niet - op dit moment is de luchthaven volledig afhankelijk van een maatschappij. Er zijn al meerdere situaties geweest waarbij Ryanair aangaf de basis op Weeze her te overwegen (bijv. invoering luchthaventaks). Tevens verwacht ik dat Ryanair zijn strategie langzaam aanpast richting bases op 'main' airports. Onderhandelingen met luchthavens zijn wat makkelijker in vergelijking met vroeger vanwege de extreme groei die de maatschappij door heeft gemaakt. Als Ryanair nieuwe slots verkrijgen kan op Düsseldorf Int. en Köln/Bonn Airport dan zullen ze snel afscheid nemen van Weeze.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Vinny »

Ik zou me hooguit kunnen voorstellen dat je in de concessie Limburg/Gelderland de bestemming Airport/Weeze als wenselijk definieert en de vervoerder ook voor de in Duitsland afgelegde openbaar vervoerkilometers subsidieeert. Zelf vind ik de OV-bediening van een low-cost vliegveld niet erg maatschappelijk verantwoord. Mensen kunnen over het algemeen prima Schiphol bereiken met de trein, en als ze goedkoop/goedkoper willen vliegen nemen ze maar een taxi ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

Vinny schreef:Ik zou me hooguit kunnen voorstellen dat je in de concessie Limburg/Gelderland de bestemming Airport/Weeze als wenselijk definieert en de vervoerder ook voor de in Duitsland afgelegde openbaar vervoerkilometers subsidieeert. Zelf vind ik de OV-bediening van een low-cost vliegveld niet erg maatschappelijk verantwoord. Mensen kunnen over het algemeen prima Schiphol bereiken met de trein, en als ze goedkoop/goedkoper willen vliegen nemen ze maar een taxi ;)
Wat maakt het nou weer uit of het een low-cost luchthaven is of niet? Het is en blijft een internationale luchthaven met bestemmingen over heel Europa.

Ik ben van mening dat iedere Europeaan de mogelijkheid moet hebben om door Europa te reizen. En voor veel mensen in die regio is Weeze simpelweg het dichtstbijzijnde internationale vliegveld. Dan moet dat dus ook met een publieke bus toegankelijk zijn. Eindhoven biedt niet alle bestemmingen aan die Weeze biedt, Maastricht heeft bijna geen vluchten meer, en Duesseldorf Internationaal is alweer een heel stuk verder voor de mensen die in dit gebied wonen. Andere opties zijn er eigenlijk niet, tenminste niet die met het OV fatsoenlijk te bereiken zijn vanuit deze regio.

Schiphol is vanuit dit gebied veel verder dan Weeze en de vluchten zijn voor veel mensen met een lager inkomen ook nog eens niet toegankelijk vanwege de hoge luchthaventaks die je ook terugziet in de ticketprijs. Ik vlieg zelf alleen vanaf schiphol als het minder dan een paar tientjes scheelt met een ander vliegveld, of als ik een lange-afstandsvlucht doe. Zo keek ik laatst bijvoorbeeld voor naar Malta, vanaf schiphol was maar liefst 100 euro duurder dan vanaf Eindhoven (deze bestemming bestaat iig wel vanaf eindhoven, maar Weeze heeft diverse bestemmingen die Eindhoven niet heeft).
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

Widejo schreef:Wellicht ooit leuk bij een heractivering van de lijn Nijmegen - Kleve en dan een trein in de richting Düsseldorf. Maar dan zou het niet meer worden dan een halte in Weeze (dorp). Als er al geen plan gemaakt word in Nederland voor een lijn naar Eindhoven Airport (- Turnhout - Antwerpen) en Rotterdam/The Hague Airport (Metrolijn) verwacht dan zeker geen plannen richting Weeze Airport. En zo onbegrijpelijk is het niet - op dit moment is de luchthaven volledig afhankelijk van een maatschappij. Er zijn al meerdere situaties geweest waarbij Ryanair aangaf de basis op Weeze her te overwegen (bijv. invoering luchthaventaks). Tevens verwacht ik dat Ryanair zijn strategie langzaam aanpast richting bases op 'main' airports. Onderhandelingen met luchthavens zijn wat makkelijker in vergelijking met vroeger vanwege de extreme groei die de maatschappij door heeft gemaakt. Als Ryanair nieuwe slots verkrijgen kan op Düsseldorf Int. en Köln/Bonn Airport dan zullen ze snel afscheid nemen van Weeze.
Dat er momenteel maar één maatschappij op vliegt is jammer, maar dat betekent niet dat dit in de toekomst niet kan veranderen.

Indien ryanair besluit om de basis op Weeze te s luiten, zal het vliegveld ook dicht gaan voor de burgerluchtvaart denk ik zo. Dat is ook gebeurd met Oslo Rygge, omdat Noorwegen een bepaalde tax had verhoogd. Echter heeft Oslo nog 2 andere luchthavens.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Yanaike »

Maar ik zie geen enkele reden waarom een Nederlandse overheid deze verbinding zou moeten subsidiëren?

Als er iemand een verbinding met Weeze zou moeten subsidiëren vind ik dat dat de luchtvaartmaatschappijen moeten zijn, dan wel direct, dan wel indirect (via luchthavenbelasting). De luchtvaartmaatschappijen kiezen er immers voor om een OV-verbinding aan te bieden die 'niet af is' en niet voor de deur van de reiziger uitkomt. Als de luchtvaartmaatschappijen voor een vliegveld als Eindhoven, Maastricht of Düsseldorf hadden gekozen was de aansluitende OV-verbinding er wel geweest.

EDIT: Bovendien zie ik het probleem niet. Er rijden blijkbaar al commerciële buslijnen vanuit Nederland naar vliegveld Weeze? Dus Weeze is toch al ontsloten? Dan kun je die commerciële buslijnen toch nemen als reiziger? Ja, die bussen zijn misschien een paar euro duurder, maar dat is iets wat je als reiziger gewoon mee moet nemen bij de afweging of je wel/niet vanuit vliegveld Weeze wilt vliegen en bij de keuze voor een bepaalde vakantiebestemming.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

Yanaike schreef:
EDIT: Bovendien zie ik het probleem niet. Er rijden blijkbaar al commerciële buslijnen vanuit Nederland naar vliegveld Weeze? Dus Weeze is toch al ontsloten? Dan kun je die commerciële buslijnen toch nemen als reiziger? Ja, die bussen zijn misschien een paar euro duurder, maar dat is iets wat je als reiziger gewoon mee moet nemen bij de afweging of je wel/niet vanuit vliegveld Weeze wilt vliegen en bij de keuze voor een bepaalde vakantiebestemming.
Mensen vliegen niet alleen voor vakantie hè. Je hebt ook mensen die naar hun familie vliegen, of voor hun werk, of studie, of wat dan ook.

Ik reis ook regelmatig met het vliegtuig om deze redenen (studie en familiebezoek).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Z2N »

Dan alsnog: Nederland subsidieert al een aantal OV-verbindingen naar Luchthavens op eigen gebied, de taak om OV aan te bieden naar een buitenlandse luchthaven ligt toch echt in het buitenland. De lokale buitenlandse economie heeft er baat bij, dus is het aan dat land om reizigers te trekken, bijvoorbeeld dmv een bus naar het vliegveld. De Nederlandse belastingbetaler vragen om een bus naar een buitenlandse luchthaven te subsidiëren, alleen omdat die luchthaven ietsjes goedkoper is, is bizar. Echt bizar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door pedaalemmerzak »

Z2N schreef:Dan alsnog: Nederland subsidieert al een aantal OV-verbindingen naar Luchthavens op eigen gebied, de taak om OV aan te bieden naar een buitenlandse luchthaven ligt toch echt in het buitenland. De lokale buitenlandse economie heeft er baat bij, dus is het aan dat land om reizigers te trekken, bijvoorbeeld dmv een bus naar het vliegveld. De Nederlandse belastingbetaler vragen om een bus naar een buitenlandse luchthaven te subsidiëren, alleen omdat die luchthaven ietsjes goedkoper is, is bizar. Echt bizar.
Tsja, ik vind dit heel erg klein en niet-Europees denken. Een beetje bekrompen om niet buiten de landsgrenzen te durven kijken.

Ik denk liever in termen van één Europa en daar hoort bij dat een vliegveld dat pal op de grens ligt gewoon een verzorgingsgebied in beide landen heeft en dus ook vanuit beide landen met het OV bereikbaar moet zijn.

Maar goed met de huidige politieke tendensen gaat dat één Europa ook niet lang meer duren vrees ik.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OV-verbinding met vliegveld Weeze

Bericht door Z2N »

De simpelheid is gewoon dat als het op OV aankomt er verschillende regio's verantwoordelijk zijn voor OV in verschillende regio's. Als een bestemming in regio A ligt, de verbinding voor het overgrote deel door regio A loopt en de economische voordelen voor de regio A zijn, is het bizar om te denken dat regio B er voor zou moeten betalen. Dat is wat hier speelt, of je het nu leuk vind of niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten