Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Z2N »

Geen van beiden, de PHS-plannen gaan uit van sprinters Ut-Ed, Ed-Ah en stoptreinen Amf-Ed. Voor de sprinter Ut-Ed wordt zelfs speciaal een keerspoor gebouwd en een apart perron.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door evos »

Inderdaad, en alle wissels in Ed die een koppeling van twee van deze sprinterdiensten mogelijk zouden maken worden verwijderd. Is dat nu dom, of heel erg dom?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door Zugführer »

Het probleem ligt 'm er in dat bij een tienminutendienst met IC's een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem ook in Ede-Wageningen ingehaald moet worden.
Je zou dat geld voor een keerspoor dus beter kunnen investeren in een extra perron, maar ja... :')

Edit.
Z2N schreef:en een apart perron.
Oh wacht, nu snap ik het ook niet meer :')
Met vier perronsporen (en voldoende wissels) moet het mogelijk zijn een sprinterinhaling in te plannen :Y
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door evos »

Het perronloze doorgaande spoor 2 wordt, als ik de plaatjes goed begrepen heb, ook verwijderd. Er komt een perronspoor 5 bij voor IC's, de stoptreinen uit Ut moeten keren op spoor 4 (en dan via het keerspoor naar 3), dat niet meer aansluit op het spoor naar Ah. Dit alles in het kader van de wisselverwijderingsmanie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door reisthijs »

Terwijl je voor een keerspoor weer minstens 3 nieuwe wissels nodig hebt... Als je toch nieuwe wissels gaat leggen, leg ze dan zo dat je van spoor 1b richting Utrecht kan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door pedaalemmerzak »

Z2N schreef:Geen van beiden, de PHS-plannen gaan uit van sprinters Ut-Ed, Ed-Ah en stoptreinen Amf-Ed. Voor de sprinter Ut-Ed wordt zelfs speciaal een keerspoor gebouwd en een apart perron.
Oh mijn god :') :')

Ze gaan dus bewust een knip aanbrengen.... ongelooflijk.

Als Amf - Ed nou nog door zou rijden naar Arnhem (ipv Ut - Ed ) had ik het nog wel begrepen. Maar alles lopen knippen??
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Yanaike »

pedaalemmerzak schreef:Ze gaan dus bewust een knip aanbrengen.... ongelooflijk.
Ze gaan niet bewust een knip aanbrengen, er is nooit een koppeling geweest.

Het koppelen van de sprinter Utrecht - Ede aan de sprinter Ede - Arnhem betekent dat de SPR door de IC ingehaald moet worden op Ede-Wageningen. Dat betekent dat de doorgaande SPR zo'n 6 minuten moet wachten op station Ede-Wageningen en dat het in de praktijk toch altijd sneller is om in Ede-Wageningen over te stappen op de IC. Door de SPRs niet te koppelen in Ede-Wageningen kun je tussen Utrecht en Ede langere SPRs inzetten terwijl je tussen Ede en Arnhem kleine boemeltreintjes laat rijden.

Desondanks ben ik toch voorstander van een koppeling SPR Utrecht - Ede - Arnhem. Heeft iemand een plaatje met de sporenlayout van station Ede-Wageningen? Ik heb een uitwerking gemaakt van ETMET tussen Utrecht en Arnhem met een doorgekoppelde SPR en ik denk dat die uitwerking, zelfs met de nieuwe sporenlayout, mogelijk zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door Mikos »

Sporenplan is je vriend, maar op speciaal verzoek:
Afbeelding
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door Yanaike »

Mikos schreef:Sporenplan is je vriend, maar op speciaal verzoek:
Ja, maar ik bedoelde natuurlijk de nieuwe spoorlayout van station Ede-Wageningen, na de verbouwing...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door Mikos »

Dat vroeg je niet :wink: Maar dan is Spoorzone Ede je vriend:
Afbeelding
Afbeelding

Graag gedaan.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door Aking »

pedaalemmerzak schreef:Men zou ook een keermogelijkheid aan kunnen leggen te Driebergen-Zeist
Ligt die er niet nog steeds in de vorm van spoor 3?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door Z2N »

Ook Driebergen gaat op de schop voor PHS, de IC's gaan daar de sprinters inhalen. Er komt na de verbouwing uitsluitend een middenperron te liggen tussen spoor 2 en 3, spoor 1 en het nieuwe spoor 4 worden de doorgaande sporen die op baanvaksnelheid gebruikt kunnen worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door Yanaike »

Mikos schreef:Graag gedaan.
Dankjewel! Ik had 'm al ooit voorbij zien komen, maar ik wist niet waar vandaan en ik vond het ook niet echt het meest duidelijke plaatje :p

Als ik het plaatje goed bestudeerd heb, wordt het dus zoiets:
Afbeelding

Dat is wel de meest onmogelijke sporenlay-out voor een doorgaande SPR. Ik had een klein beetje gehoopt dat het keerspoor met wissels in verbinding zou staan met beide doorgaande sporen aan beide kanten van het station. Een beetje á la Wolfheze. Op die manier had je, mits de inhaling niet rondom de kwartieren/half uren/hele uren plaats vindt, de doorgaande sprinter in beide richtingen kunnen laten halteren op spoor 3.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door waldo79 »

Yanaike schreef:
pedaalemmerzak schreef:Ze gaan dus bewust een knip aanbrengen.... ongelooflijk.
Ze gaan niet bewust een knip aanbrengen, er is nooit een koppeling geweest.
Tot eind 2006 was er sprake van een doorgaande sprinter Utrecht - Arnhem - (Zutphen), alleen werd die afgehandeld via de sporen 3 en 4 te Ede.
Alleen had die sprinter een vrij stiefmoederlijke frequentie van 1 keer per uur en in de spits 2 keer per uur. Indertijd stopten de IC's tussen Arnhem en Utrecht alleen in Ede. Met het opheffen van de sprinter moest er een IC gaan stoppen in De Klomp, omdat er anders helemaal niets zou stoppen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door CamilleKreemers »

Z2N schreef:Ook Driebergen gaat op de schop voor PHS, de IC's gaan daar de sprinters inhalen. Er komt na de verbouwing uitsluitend een middenperron te liggen tussen spoor 2 en 3, spoor 1 en het nieuwe spoor 4 worden de doorgaande sporen die op baanvaksnelheid gebruikt kunnen worden.
Staan de sprinters daar dan ook lang stil, of wordt er direct een lang stuk 4-sporig aangelegd? De sprinter fors verslomen lijkt me niet de bedoeling van PHS.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maak je eigen lijnennet

Bericht door reisthijs »

Alleen het station wordt viersporig, de sprinters moeten daar dus inderdaad lang staan. Dat is een nadeel van de keuze om de IC's te versnellen.
Yanaike schreef:Door de SPRs niet te koppelen in Ede-Wageningen kun je tussen Utrecht en Ede langere SPRs inzetten terwijl je tussen Ede en Arnhem kleine boemeltreintjes laat rijden.
Het is maar de vraag of je daarmee echt materieel bespaart. Dat ligt er maar net aan of die lange sprinter snel kan keren in Ede. Als die bijvoorbeeld een half uur op dat kopspoor bivakkeert kost dat ook een hoop materieel. Een los treintje Ede-Arnhem staat ook de helft van de tijd stil.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik zie dat het wel mogelijk is om van Barneveld richting Arnhem te rijden, maar dat wordt wel héél krap als je tussen de 6 ICs per uur door moet.

Je zou dan het sprintertrjaect Ed - Arnhem kunnen verlenen aan de huidige concessie Valleilijn (2x per uur, en wellicht s avonds en op zondag 1 x per uur). Concurrentie op Ed - Ah is er niet, dat kun je onmogelijk volhouden als je als alternatief 6 NS intercities per uur hebt. Alleen misschien als je nét je IC hebt gemist en er toevallig nét een stoptrein vertrekt, dat er klanten van de NS zouden worden afgesnoept, maar dat aandeel reizigers lijkt me minimaal.

Ideaal traject om aan te besteden dus. We moeten in ons land minder bang worden voor meerdere vervoerders op 1 spoortraject, zeker als beide vervoerders een totaal andere doelgroep bedienen.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door pedaalemmerzak »

Een ander alternatief is simpelweg de onbelangrijke stations Oosterbeek en Wolfheze opheffen, maar goed ik ga een hele hoop haat over me heen krijgen als ik dat voorstel dus laat ook maar :(

(zeker oosterbeek heeft al een zeer goede verbinding met Arnhem per trolleybus)
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door Roeland »

Ik vind het wel een beetje bizar om je hele sporenlayout te richten op slechts één dienstregelingmodel van slechts één vervoerder.
En dat voor een vervoerder die vanaf 1993/1998 driftig een 3-treinensysteem uitrolde, en in 2007 ineens overstapte op een 2-treinen keurslijf, en daar in 202x wellicht weer even plotseling van afstapt.
Bovendien een vervoerder die regelmatig z'n ambitie een jaartje of 10 in de tijd opschuift, "omdat het nu nog niet haalbaar is" (en straks ook niet, en het dan weer 10 jaar opschuift). Zie bijv. die extra sprinter Breukelen - Utrecht, die met veel tamtam werd aangekondigd en na een paar jaar driekwart-leeg rondje-kerk-rijden weer geruisloos wordt opgeheven...
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door waldo79 »

Zie bijv. die extra sprinter Breukelen - Utrecht, die met veel tamtam werd aangekondigd en na een paar jaar driekwart-leeg rondje-kerk-rijden weer geruisloos wordt opgeheven...
Heb ik iets gemist? In 2017 rijden er weer 4 sprinters van Breukelen naar Utrecht...
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door Zugführer »

Alleen in de spits. Was enkele jaren de hele dag door een kwartierdienst.
De huidige verdeling over het uur maar even achterwege latend :')
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door Jef400 »

Daarnaast, in het hypotetische geval van het opheffen van stations. Wat zouden die hooguit 5 minuten uit maken. Overstappen verander je er niet door. Materieel bespaar je er als je niks anders doet ook niet door. Je brengt enkel ellende in het land.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door CamilleKreemers »

pedaalemmerzak schreef:Ik zie dat het wel mogelijk is om van Barneveld richting Arnhem te rijden, maar dat wordt wel héél krap als je tussen de 6 ICs per uur door moet.

Je zou dan het sprintertrjaect Ed - Arnhem kunnen verlenen aan de huidige concessie Valleilijn (2x per uur, en wellicht s avonds en op zondag 1 x per uur). Concurrentie op Ed - Ah is er niet, dat kun je onmogelijk volhouden als je als alternatief 6 NS intercities per uur hebt. Alleen misschien als je nét je IC hebt gemist en er toevallig nét een stoptrein vertrekt, dat er klanten van de NS zouden worden afgesnoept, maar dat aandeel reizigers lijkt me minimaal.

Ideaal traject om aan te besteden dus. We moeten in ons land minder bang worden voor meerdere vervoerders op 1 spoortraject, zeker als beide vervoerders een totaal andere doelgroep bedienen.
Dit is dus wat de provincie wil hebben, maar het Rijk wil dit niet hebben, Aldus onderzoek is de samenloop oorzaak voor een grotere onbetrouwbaarheid en kan je niet kruisen met de stoptrein tussen 6x/uur IC en 1x ICE per richting.

Connexxion wil heel graag doorrijden naar Arnhem.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door SuperGhost »

Wat nogal een vreemde reden is, want in beide gevallen moet je vanaf spoor 1 komen. De trein vanuit Amersfoort kan op spoor 1 dus wachten tot er ruimte is.
En voor wat betreft de trein richting Amersfoort: die zou je indien nodig natuurlijk nog in Wolfheze kunnen laten inhalen.

Het is dus niet zomaar een niet-kunnen, maar vooral een niet-willen van NS, want dan zouden ze concurrentie moeten dulden op Arnhem-Ede.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een meertreinensysteem, en de bediening van Hoogeveen en De Klomp

Bericht door Vinny »

De NS moet de dienstregeling dan aanpassen aan Connexxion als er geen fly-over wordt aangelegd. Daar heeft de NS geen zin in, en als er geen aanschrijven van ProRail volgt dat ze in moeten binden kunnen ze natuurlijk ook gewoon voor hun klanten opkomen. ;)

Zelf zie ik op termijn ook het meest in het doortrekken van de sprinter Amersfoort-Ede naar Arnhem, en een drietreinensysteem tussen Utrecht en Arnhem, waarbij de conventionele intercity als sneltrein rijdt en dus op iets meer stations gaat stoppen. Reizigers die snel in Arnhem willen zijn nemen dan de ICE.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten