Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Kleur en letter voor metrolijn

De RET wil de metrolijnen voorzien van een letter en een kleur. Zo zou de Erasmuslijn – van Rotterdam CS naar Spijkenisse – ‘Lijn D’ worden. Op de trajectplattegrond krijgt de lijn een lichtblauwe kleur.

Lees verder

Zelf vind ik het eigenlijk niet echt nodig om de metrolijnen nu ineens van namen te voorzien: op de metro's zelf staat (bijna altijd) goed aangegeven waar de metro naartoe gaat en ook in de metro staat het (m.u.v. de Teetjes) aangegeven.
Bpovendien denk ik ook niet dat de metro's zelf de letters zullen tonen en zullen op alle metrostations nieuwe borden moeten komen.
Tenslotte gaan ook twee best mooie namen verloren. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Karl »

De RET is - als ze dit doorvoeren - best aardig onderweg. De communicatie van de RET kan namelijk een stuk beter en het lijkt me dan ook goed om een duidelijke kleurstelling en letter/nummervoering door te voeren. Aan bezoekers van de stad is het ook niet uit te leggen, maar als je het over "the red line" hebt, dan snapt iedereen opeens wel wat je bedoelt. :pos:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door reisthijs »

Aanduidingen voor de verschillende trajecten vind ik geen slecht idee. Maar de huidige kleuren+namen mogen daarbij best blijven: op de kaart kan je ieder traject eventueel een andere tint van dezelfde kleur geven. Juist om te benadrukken dat ze in het centrum dezelfde route hebben.

Dan blijft het inderdaad lekker overzichtelijk in het centrum met de 'rode lijn' en de 'blauwe lijn'. Beetje het idee van de Parijse RER: daar is er in het centrum per route één kleur, maar hebben de verschillende eindbestemmingen een eigen letteraanduiding.
meltrain schreef:Bpovendien denk ik ook niet dat de metro's zelf de letters zullen tonen
Waarom niet? Bij de metro's met digitale displays is dat maar een kleine aanpassing.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Suus »

De meeste Rotterdamse metrostellen hebben nog gewoon een koersrol, zelfs meer dan de helft van de Bombardierstellen van de Erasmuslijn.

Dit doen zou een ontzettend goede stap zijn, niet meer alles proberen uit te leggen op basis van bestemmingen, want zeker toeristen begrijpen niets van de uitspraak ervan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Stefan »

Tsja.. Ik denk dat het wel een goed idee is om door te voren, wordt een stuk duidelijker dan. Op de Calandlijn wordt het denk ik wel een puinhoop, met zoveel verschillende 'lijnen' op 1 traject, maar dat zal een kwestie van wennen zijn.

En humor in dat nieuwsartikel: "Schiedam Centraal" :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Geert »

Lijkt me een goed idee, zeker voor de Calandlijn met zijn vele (tussen)eindbestemmingen. Even in een overzichtje (uit het artikel gehaald), we krijgen dus:

Lijn A Schiedam Centrum - Ommoord
Lijn B Schiedam Centrum - Nesselande
Lijn C Spijkenisse - Schiedam Centrum - Capelle a/d IJssel
Lijn D Rotterdam Centraal - Spijkenisse
Lijn E Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal (- Slinge?)

Wel opvallend (vind ik) dat de eerst aangelegde lijn (de Erasmuslijn) niet de alfabetisch eerste letter krijgt, historisch niet helemaal verantwoord. Ook zou ik lijn A zelf wat meer in de rood/gele tinten houden (oranje wellicht) om het gebundelde karakter met lijnen B en C te benadrukken, de kleuren van lijn D en E lijken tenslotte ook op elkaar.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Karl »

Dat vindt ik eigenlijk wel weer slim, want de Erasmuslijn is in Den Haag bekend als Randstadrail E(rasmuslijn) en zo behoud je de bundeling tussen lijn D en E.
Wel ben ik het met je eens dat lijn A, B en C een roodachtige kleur (donkergeel, oranje, rood?) zouden kunnen hebben.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Suus »

Eigenlijk vind ik juist dat A geel had moeten zijn, en B groen. Tenslotte is het plan om de metro naar Hoek van Holland door te trekken met de metro's uit Nesselande, en dan kan je A meer als versterking van C zien, terwijl B echt een eigen lijn is door de langere eigen trajecten (wat is dat hele stukje Graskruid - Binnenhof nu)

Aan de andere kant kan voor lijn A juist groen gekozen zijn omdat daarvoor een afwijkend traject over zuid beoogd is in de verre toekomst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door reisthijs »

TV Rijnmond heeft hier ook een artikeltje over. Geen woord over de letters, maar ze noemen wel de kleuren, en ook dit:
Tussen Binnenhof en Vlaardingen-West wordt het de Groene Lijn. Het stuk van Nesselande naar Hoek van Holland gaat de gele lijn heten.
In dat geval is de groene lijn dus min of meer een versterking van de gele lijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Justin »

Oh.... nou leuk cosmetisch klusje voor degene die de metrokaarten opnieuw mogen ontwerpen.

Zelf vind ik de lijn E van Erasmuslijn het meest logische. Misschien niet helemaal 100% historisch-chronologisch correct, zoals ik begrijp uit de posten hierboven, maar het is wel het meest duidelijke. Evenals de vele aparte eindbestemmingen van de Calandlijn.

En nu dan tweetalig ;)?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Vinny »

Erasmuslijn/Erasmusline
Groene Lijn/Green Line
Gele Lijn/Yellow Line

En don't forget:
Hook of Holland Habour
:twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Het was toch 'Hoek v. Hol. Hav.'? :lol:
Overigens was deze ook altijd erg leuk om te horen: 'The London Express to Hook of Holland Harbour will depart from platform three. Only the rear part of the train goes to Hook of Holland Harbour.' :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Daniel »

meltrain schreef:Het was toch 'Hoek v. Hol. Hav.'? :lol:
Mja, dat komt op de displays in het IRM te staan inderdaad :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Oud forumgebruiker »

Toen ik laatst de trein naar Hoek van Holland nam stond er op het display van de SGM ook Hoek v. Holl. of iets in die richting, meen ik.

Verder goeie stap van de RET. Nummering van de metrolijnen zal voor bezoeker een stuk verduidelijken en het doet me een beetje denken aan hoe ze het in Berlin doen. U1, U2 etc. alleen dan met A, B, C, D. In Amsterdam zou eigenlijk ook zoiets moeten komen, want die hogere 50-nummers doen net vermoeden of het om een buslijn gaat.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Ruben »

In Berlin begonnen ze ook met letters, dus wat niet is kan nog komen. ;)

Amsterdam had ooit de planning voor M1 en M2 enzo, hoop zelf ook dat het nog eens gaat komen. Misschien bij ontvlechting van het metronet.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door mb90 »

Inmiddels staat er op de RET-website een kaartje van het metronet met de nieuwe letters. Lijn E wordt voorlopig alleen de RandstadRail, dus de diensten CS - Slinge zullen nog wel onder lijn D vallen denk ik totdat RandstadRail doorrijdt:
http://ret.nl/Reizen%20met%20RET/Reizen ... 09_A3.ashx
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door deadlock »

Eindelijk. Ik vind alleen die lijnnamen bloedirritant.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door JWM »

Even een quote gejat uit het topic over het nieuwe metrostation centraal in Rotterdam:
mb90 schreef:Hierop is ook te zien dat het station nu Rotterdam Centraal i.p.v. Centraal Station gaat heten en dat er al met de metroletters gewerkt gaat worden.
Betekent dit dus dat vanaf maandag alle stations uitgerust zijn met de nieuwe bewegwijzering met lijnletters? Of gaat de RET twee systemen door elkaar gebruiken. Ik mag toch hopen dat ze voor het eerste gaan.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Karl »

mb90 schreef:Inmiddels staat er op de RET-website een kaartje van het metronet met de nieuwe letters. Lijn E wordt voorlopig alleen de RandstadRail, dus de diensten CS - Slinge zullen nog wel onder lijn D vallen denk ik totdat RandstadRail doorrijdt:
http://ret.nl/Reizen%20met%20RET/Reizen ... 09_A3.ashx
Een reclame-T'tje is ook omgevormd tot rijdende lijnnetkaart. Zag er daar best goed uit.
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door mb90 »

JWM schreef:Betekent dit dus dat vanaf maandag alle stations uitgerust zijn met de nieuwe bewegwijzering met lijnletters? Of gaat de RET twee systemen door elkaar gebruiken. Ik mag toch hopen dat ze voor het eerste gaan.
Ik heb geen idee. Het zou logisch zijn om alles direct aan te passen, maar of dat gaat lukken betwijfel ik.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Stefan »

En hoe gaan ze dat doen met de metro's die uitgerust zijn met een draaifilm? Zullen die maandag ook allemaal vervangen zijn?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Daniel »

De metro's gaven toch zowiezo alleen de bestemming aan, dus waarom zou je dat direct moeten veranderen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door Karl »

Reiziger Ddrs schreef:De metro's gaven toch zowiezo alleen de bestemming aan, dus waarom zou je dat direct moeten veranderen :wink:
Omdat de bestemming Ommoord, Spijkenisse en Capelle bijvoorbeeld niet meer bestaan op de kaart, maar nu alleen nog maar Binnenhof, De Akkers respectievelijk De Terp heten.
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door mb90 »

In het bestickerde Teetje 5227 zag ik vanmorgen dat de lijnletters pas vanaf 13 december (start van de nieuwe dienstregeling) ingevoerd worden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Verandering namen metrolijnen Rotterdam

Bericht door JWM »

Juist. Dan mag ik toch hopen dat ze op Centraal die nieuwe borden nog even afplakken met de bewegwijzering oude stijl. Overigens is het vrij schokkend te zien hoeveel verwijzingen er naar "Zevenkamp" nog te vinden zijn in de Rotterdamse metro. Die lijn is toch al een jaar of 5 geleden doorgetrokken naar Nesselande :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 21 gasten