Daar noem je ook een baanvak: op Zaanlijn is het zoiezo vaak filerijden. Als je met een Sprinter op Koog-Zaandijk staat en je kijkt achterom zie je de volgende IC al achter je. De rijtijden zijn daar zo krap dat je in het beste geval overdag vrijwel altijd met +2 rijdt en dat kan voor een achteropkomende IC al veel uitmaken of ie naar een rood sein kruipt.Jurjen schreef:Persoonlijk heb ik liever dat we constant rijden met kortere stops, dan dat dat de trein heel hard doorrijdt, en achter een stopper kom te zitten, of dat ik vervolgens 10 minuten naar hetzelfde perron mag staren. (-5 aankomen en 5 minuten reguliere haltetijd op veel stations tegenwoordig ;-)). De s3000 (en s800) zitten ook altijd vanaf Wormerveer achter de stoptrein aan te hobbelen.
Maar wat jij schrijft daar valt ook wel wat voor te zeggen en ook veel hc's houden ook meer van 'inpakken en wegwezen'. Het is alleen altijd een afweging die je moet maken. Bv. met de 2600 Asd -> Gvc heb je op Ledn altijd een gepland stationnement van 4 min. Maar omdat er veel mensen graag van de 2600 -> 2200 overstappen, rij ik tussen Shl en Ledn liefst zo dicht mogelijk (maar wel blokvrij met 2 blokken ertussen zodat je altijd met hoog groen door kan blijven rijden) achter de 5700 stopper aan, zodat je op Ledn aansluiting kan geven op de 2200. Alleen sta je daar dan wel 6 min.
En als alles op tijd rijdt heb je 5% rijtijdspeling (voor het inlopen van vertraging), waardoor je zelfs als je heel rustig aan doet nog te vroeg binnen bent. Bv. met de 2100 Ddr -> Asd. Als je uit Ddr vertrekt en 1x aanzet tot 140 km/h en dan uitrolt, rij je bij Rtz (17 km verderop) nog met 100 de tunnel in en ben je toch met -4 in Rtd. En dat is bij veel IC's zo.