Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Karl »

Het busstation Zuidplein krijgt de komende weken een flinke make-over. Het dagelijks bestuur van de stadsregio heeft de gemeente Rotterdam onlangs een bedrag van ruim € 1,5 miljoen verstrekt voor een opknapbeurt van dit knooppunt op Rotterdam-Zuid.

Bron: Verkeerskunde

Iemand die hier meer van weet?
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Ik woon er bijna naast, maar ik weet nergens van. Het busstation is nog geen 2 jaar geleden opgefrist, maar dat was vooral een opfrisbeurt aan het uiterlijk ervan (meer verlichting enz.). Wist al wel dat er dynamische reisinformatie komt en dat het hele stationsgebied op de schop gaat met meer ruimte voor het busstation (wat hard nodig is), maar dat is dit blijkbaar nog niet. Nu begin ik wel meer te snappen waarom de haltes van sportpaleis Ahoy ineens verhoogd zijn en de bestrating tussen Ahoy en het Zuidplein opnieuw aangelegd wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Suus »

Ik heb er eind januari-begin februari gewerkt, maar vond het toen wel wat onprettig daar. De straat achter het RET Verkooppunt vind ik wat donker, en de bestrating is ook niet al te best. Het is er ook erg groot, met dynamische systemen zouden er misschien wat minder verschillende haltes kunnen komen en verdwalen ook niet al die Japanners daar elke keer terwijl ze op zoek zijn naar bus 90.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Ja, de Jappen, haha. Ook nu kom ik ze vaak genoeg tegen als ze de "Bus to Kinderdijk" of "to the mills" zoeken. :P Het helpt dan inderdaad niet mee dat de halte van lijn 90 vrij afgelegen van de rest ligt. Bij de vertrektijden van die lijn is overigens nog de tekst "to the windmills" te zien. :lol:

Het busstation was vroeger overigens nog donkerder dan wat het nu is. Heb daarom eigenlijk het liefst dat alle haltes onder de kap verdwijnen, maar dan zullen er meer aanpassingen aan de omgeving moeten volgen.

Voor de onbekenden, zo liggen de streekbushaltes aan de zijkant er nu bij:
Afbeelding

En zo de bufferruimte voor de bussen:
Afbeelding
Oud forumgebruiker

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wat is daar mis mee. Klink als geld-weggooierij.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Stefan »

Nouja, er is opzich niet veel mis mee. Maar het mag allemaal een stuk lichter en opener. 's Avonds is het vaak een donker hol, vind ik persoonlijk dan. Verder zit het busstation aan zijn capaciteiten, vaak wordt de Gooilandsingel geblokkeerd doordat er 3 bussen achter elkaar staan.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Suus »

Zet een bus op de buffer, en je hebt geen licht meer op het naastgelegen voetpad. En de betegeling ligt er vrij slecht uit. En er is zeker geveegd, want je waad er soms in het zwerfvuil, vooral in de buurt van Bram.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Stefan »

Hoewel ik elke dag op Zuidplein sta, vind ik het met zwerfafval over het algemeen wel meevallen. Er zijn slechtere tijden geweest. :p
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Suus »

Op zondag na een koopzondag bijvoorbeeld, terwijl het een aantal graden vriest. No way dat je daar dan schoonmakers vind.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Op zondag zie je inderdaad nooit schoonmakers, tenzij er een evenement in de stad geweest is. Maandagochtend vroeg staan ze er echter weer. Ik vind ook dat het er nu een stuk schoner uit ziet dan voorheen. Elke week wordt er ook met een hogedrukspuit schoongemaakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50862
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Suus »

Mja, mijn ervaring is gebaseerd op donderdag 29 januari en zondag 1 februari.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Geert »

Het ziet er in ieder geval stukken beter uit dan het busstation van Utrecht Centraal, zeker bij de steekbussen is dat vaak een donkere bedoening.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Gisteren zag ik in de huis-aan-huis-krant een tekst van de deelgemeente over deze opknapbeurt. Hier stond vrijwel hetzelfde als in de openingspost. Als aanvullig stond er dat de werkzaamheden aan de haltes zelf starten na het North Sea Jazzfestival op 13 juli en dat het duurt tot 31 augustus. Tijdens de werkzaamheden bestaat ook de mogelijkheid dat er een aantal bushaltes verplaatst worden en dat er buslijnen ingekort worden tot metrostation Slinge. Dit is dus een mogelijkheid, nog niks is zeker dus. :!:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Werkzaamheden busstation Zuidplein

Bericht door Daniel »

Werkzaamheden busstation Zuidplein
Geplaatst op: donderdag 25 juni 2009 om 20:41
Laatst bijgewerkt: donderdag 25 juni 2009 om 20:42

Rondom busstation Zuidplein worden vanaf maandag 13 juli verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Na het North Sea Jazzfestival wordt gestart met de werkzaamheden rond de perrons van het busstation tussen het winkelcentrum en de Gooilandsingel.
De bestrating zal worden vernieuwd, er komen nieuwe bushaltes (perrons) en de wanden tussen de roltrappen en de zogenaamde bufferzone (waar de bussen tegen het winkelcentrum geparkeerd staan) worden aangepakt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Werkzaamheden busstation Zuidplein

Bericht door Karl »

Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Chauf21 »

Samengevoegd!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39127
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Daniel »

En het geheel even terugverplaatst naar OV in de Media (eerste bericht was er immers ook eentje uit de media) i.v.m. de koppeling met het artikel op de portal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Als eerste zal van 13 juli t/m 9 augustus de kant van de Gooilandsingel (waar alle streekbussen m.u.v. van de lijnen 90 en 91 stoppen) aan de beurt zijn. De bussen verhuizen van deze haltes naar de haltes aan de andere kant van het station, naar het overdekte deel dus waar nu alleen lijn 44, 90 en 91 stoppen. Hierdoor worden de haltes R, S, T en U ook weer gebruikt voor lijndiensten. Hierdoor zal er wel iets minder bufferruimte voor de bussen komen (hoewel er officieel geen bus mag bufferen), maar dat lijkt me gezien de vakantiedienstregeling geen probleem.

Op de site van de vervoers, zoals hier bij de RET, is de tijdelijke indeling van 13 juli t/m 9 augustus te zien:
http://www.ret.nl/over-ret/nieuws-en-pe ... fase1.ashx

Daarna zal alles t/m 31 augustus naar de Gooilandsingel-kant verhuizen, maar die indeling is nog niet bekend.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Wat foto's van de stand van zaken nu. Het slopen gaat voortvarend.

De tijdelijke haltes T en voorop U met de tijdelijke witte lijnstickers:
Afbeelding

De vervallen haltes aan de Gooilandsingel-zijde afgelopen maandag met uiteraard nog mensen die hier op de bus wachten...:
Afbeelding

Inmiddels zijn er hekken rondom het werkterrein geplaatst en niet voor niets, want de haltes zien er vandaag zo uit:
Afbeelding

De vervallen haltes H, I en J bij het zwembad. Inmiddels zijn ook hier vrijwel alle tegels weg:
Afbeelding
Wally
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 16:54

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Wally »

Voor de goede orde, de opknapbeurt betreft vooral de bestrating en indeling van de haltes. Er komt meer ruimte voor wachtende reizigers bij de haltes. Ook de looproute naar Ahoy wordt duidelijker gemaakt en opgeknapt.

Zoals hier al eerder geschreven en op foto's te zien is is de verlichting al eerder gedaan, deze werkzaamheden zijn daar een vervolg op.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Gisteravond heb ik maar eens wat verse foto's gemaakt van de opknapbeurt van het Zuidplein. Het schiet aardig op. Dat moet overigens ook wel, want maandag moest fase 2 van start gaan.

De haltes aan de Gooilandsingel. Het beeld is wat scheef doordat ik de camera maar net over de 2 bouwhekken kreeg:
Afbeelding

Waar de bussen weer op de Gooilandsingel komen ontbrak een hek om ruimte te houden voor het werkverkeer. Daardoor had ik een mooie fotoruimte:
Afbeelding
Hier is te zien dat de straat weer gewoon betegeld is. Bij de haltes lag er voor de bussen nog niks, alleen aan de randen lag een laag asfalt. Daar zal ik vandaag wel zien wat er komt.

Aan de andere kant van het station, waar de bussen de bocht vanaf de buffer naar de haltes bij de Gooilandsingel maken, mogen de bussen hun offroad kunsten even testen. Hier ligt namelijk alleen wat zand en nog geen tegels:
Afbeelding
Onder dit viaduct zat overigens tijdens eerste week een Belgische dubbeldekker vast...

Zoals ik al zei wordt er maandag een begin gemaakt aan fase 2. De hele oostkant van het station gaat dan op de schop en de roltrappen aan de noordzijde zijn niet te bereiken. Dit is dan de halteindeling:
http://www.ret.nl/over-ret/nieuws-en-pe ... _v6_i.ashx

Ook is het vanaf dan niet meer mogelijk om vanuit een RET-bus beneden uit te stappen. Het is dan net als bij alle andere bussen alleen boven mogelijk.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Weer wat verse foto's van de afronding van fase 1 en de start van fase 2 begin deze week.

Bij de vernieuwe halte B langs de Gooilandsingel is opvallend genoeg het oude Interliner wachthuisje voor lijn 395 naar Zierikzee teruggekomen. Had ik niet verwacht, omdat er wel nieuwe abri's zijn gekomen:
Afbeelding

Bij de overgang naar fase was de plek rondom halte H nog niet helemaal afgerond. Er zag nog erg veel zand omheen en er zat nog geen dak op de abri. Inmiddels is dit, op het dak op de abri na, verleden tijd:
Afbeelding

Deze uitstaphalte beneden voor de RET-bussen is inmiddels verdwenen:
Afbeelding

Dan naar deze week. De haltes H, I en J zijn weer in gebruik:
Afbeelding

De plek waar de haltes K t/m O stonden is echter volledig kaal gefreesd. Richting O:
Afbeelding

En tot slot richting K:
Afbeelding

Zondag volgt er bij grote veranderingen weer een update.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door Stefan »

Het enige wat ik op de "nieuwe" haltes mis zijn vuilnisbakken, daardoor wordt het nu echt een rotzooitje. Zonde. :neg:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door mb90 »

Was me nog niet eens opgevallen, maar nu je het zegt is het inderdaad slordig. Hopelijk komt er nu na de bouwvak (duurde tot gisteren) wat leven in de brouwerij bij de (deel)gemeente, zodat ze alsnog geplaatst worden.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Opknapbeurt busstation Rotterdam Zuidplein

Bericht door 88122903 »

Stefan schreef:Het enige wat ik op de "nieuwe" haltes mis zijn vuilnisbakken, daardoor wordt het nu echt een rotzooitje. Zonde. :neg:
Zijn ze nog geplaatst?
Wat een schilderbeurt niet voor wonderen kan verrichten!
Als ze Zuidplein eens wat vaker geschilderd hadden zou het er vroeger ook een stuk aantrekkelijker uitgezien hebben!
Trouwens over busstations gesproken volgens mij is het al lang geleden dat ze de Kralingse Zoom nog geschilderd of überhapt onderhanden genomen hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten