OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Dexter »

Jurjen schreef:Persoonlijk heb ik liever dat we constant rijden met kortere stops, dan dat dat de trein heel hard doorrijdt, en achter een stopper kom te zitten, of dat ik vervolgens 10 minuten naar hetzelfde perron mag staren. (-5 aankomen en 5 minuten reguliere haltetijd op veel stations tegenwoordig ;-)). De s3000 (en s800) zitten ook altijd vanaf Wormerveer achter de stoptrein aan te hobbelen.
Daar noem je ook een baanvak: op Zaanlijn is het zoiezo vaak filerijden. Als je met een Sprinter op Koog-Zaandijk staat en je kijkt achterom zie je de volgende IC al achter je. De rijtijden zijn daar zo krap dat je in het beste geval overdag vrijwel altijd met +2 rijdt en dat kan voor een achteropkomende IC al veel uitmaken of ie naar een rood sein kruipt.

Maar wat jij schrijft daar valt ook wel wat voor te zeggen en ook veel hc's houden ook meer van 'inpakken en wegwezen'. Het is alleen altijd een afweging die je moet maken. Bv. met de 2600 Asd -> Gvc heb je op Ledn altijd een gepland stationnement van 4 min. Maar omdat er veel mensen graag van de 2600 -> 2200 overstappen, rij ik tussen Shl en Ledn liefst zo dicht mogelijk (maar wel blokvrij met 2 blokken ertussen zodat je altijd met hoog groen door kan blijven rijden) achter de 5700 stopper aan, zodat je op Ledn aansluiting kan geven op de 2200. Alleen sta je daar dan wel 6 min.

En als alles op tijd rijdt heb je 5% rijtijdspeling (voor het inlopen van vertraging), waardoor je zelfs als je heel rustig aan doet nog te vroeg binnen bent. Bv. met de 2100 Ddr -> Asd. Als je uit Ddr vertrekt en 1x aanzet tot 140 km/h en dan uitrolt, rij je bij Rtz (17 km verderop) nog met 100 de tunnel in en ben je toch met -4 in Rtd. En dat is bij veel IC's zo.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Daniel »

Nou, niet overdrijven hoor... op tijd weg met de s2100 uit Dordrecht betekend een aankomst met -2 in Rotterdam over het algemeen. Da's mijn dagelijkse ervaring tenminste, vroeger dan .54 is 'ie er zo goed als nooit.
De andere kant op lijkt de marge groter te zijn: dan kan je zelfs vertraagd vertrekken en alsnog op tijd aankomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Dexter »

In de regel kom je aan om '24 of '54 en de planmatige aankomst is '26 en '56, vertrek '28 en '58, wat een stationnement geeft van 4 minuten en dat bedoelde ik, dus -2 eigenlijk. En richting Ddr is het vaak krapper, ook omdat de 2100 vaak later binnen is door de ervoor rijdende 5100. Als die met +1 vertrekt uit Sdm, moet je 2 blokken ervoor al in de ankers.
Vallend blad maakt rails glad.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Marc »

Vanmorgen heb ik in Maastricht weer kennis mogen maken met Prorail:

Allereerst werd de afvaltrein Wijster binnengenomen op perronspoor 1. Natuurlijk pastte dit niet (hoe vaak moet je iemand vertellen dat een trein niet op een bepaald spoor kan staan??) en dus stonden twee of drie wagens achter het sein. Vervolgens kwam een lege ICRm-compositie uit Eindhoven aan en deze werd naar spoor 2 gestuurd, omdat spoor 1 al bezet was. En ja, op een spoor waar maar 8 bakken VIRM passen kun je natuurlijk geen ICRm-compositie van 10 bakken (+loc) plaatsen. Hierdoor stonden de achterste rijtuigen in de wisselstraat en kon trein t834 op spoor 3 ook niet weg. Om 09:32 werd de ICRm-compositie weggerangeerd naar het opstelterrein en even later kon trein t834 ook vertrekken, inmiddels met +8.

Later zag ik een goed voorbeeld van de olievlekwerking: trein t827 kwam met +12 binnen, hierdoor reed ook trein t6827 met +10 maar deze trein moest wachten op binnenkomst van twee losse loc's uit Visé (vertrek met +12), trein t6842 haalde hierdoor de kering in Maastricht Randwyck niet en reed ook met +6, trein t482 moest wachten op binnenkomst van de t6842 en vertrok ook met +5, trein t32035 moest weer op trein t482 wachten en moest tot mijn stomme verbazing wachten op trein t32130 uit Heerlen (vertrek met +7), tot slot moest trein t32034 wachten op vertrek van de t6842 en reed hierdoor ook met +3. Zo zie je, er is één trein vertraagd en meteen hebben vijf treinen (zelfs op andere trajecten) er last van...
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Jurjen »

Iemand enig idee wat dit in Alkmaar doet...?

Afbeelding

Als verdwaald mat naar Alkmaar gekomen (dan gaat 'ie vaak direct of als LM terug naar waar 'ie thuis hoort) of t.b.v. instructie o.i.d.?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Daantje »

Gisteren dus eigenlijk twee keer geluk gehad. 's Ochtends had ik nergens last van toen ik van Rotterdam naar Delft ging, wist zelfs niet dat er toen al wat aan de hand was. 's Avonds wilde ik de stoptrein van 17.15 uur van Delft naar Rotterdam nemen maar de s2200 had vertraging zodat ik die nog kon halen. Wilde ik eigenlijk niet omdat die altijd afgeladen vol zit maar toen ik dat omroepbericht over sein- en wisselstoring hoorde toch maar daarvoor gekozen. De drukte viel me erg mee, kon zelfs zitten :) Ze speelden in Delft trouwens wel een verkeerd omroepbericht af over de verstoringen waardoor je nou eigenlijk niet veel wijzer werd over wat er nou waar aan de hand was en hoe je nou waar het snelste kon komen :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Daniel »

Bleek vanmiddag weereens dat ik toch een best aardig gevoel voor juiste timing heb: reisde met de t2856 van Utrecht C. naar Rotterdam C. en haalde bij Woerden een goederentrein in. M'n vader legde hetzelfde traject een half uur later af met de t2858 en kwam bij Gouda achter een defecte goederentrein terecht. Goh, welke zou dat nu geweest zijn :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Suus »

Weer tegen de Gouwebrug aan? Gouda trekt de defecte goederentreinen wel aan trouwens, dat is al de tweede in hooguit drie maanden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Daniel »

Geen idee maar het zou best kunnen: betrof een kolen- of ertstrein en die zijn natuurlijk best zwaar. Hoewel, is ri. Maasvlakte niet de terugkerende lege trein?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Suus »

Staat er niet een energiecentrale op de Maasvlakte?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door mb90 »

Ja, een kolencentrale staat er. Er gaan volgens mij alleen geen goederentreinen naartoe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Vinny »

Gisteren dus eigenlijk twee keer geluk gehad.
Ah, het ADV*-relais, dat onlangs rond alle spoorlijnen rondom Rotterdam is geïnstalleerd, begint zijn vruchten af te werpen... :D

* Anti-Daantje-Vertragings
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Daan »

Reiziger Ddrs schreef:Geen idee maar het zou best kunnen: betrof een kolen- of ertstrein en die zijn natuurlijk best zwaar. Hoewel, is ri. Maasvlakte niet de terugkerende lege trein?
Alles richting Rtd is leeg, zowel kolen als erts voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Geert »

Precies, kolen worden per schip aangevoerd in de havens en dan per trein naar Duitsland vervoerd. Een trein van Woerden richting Rotterdam zal dus wel leeg zijn geweest :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Fles »

Vinny schreef:
Gisteren dus eigenlijk twee keer geluk gehad.
Ah, het ADV*-relais, dat onlangs rond alle spoorlijnen rondom Rotterdam is geïnstalleerd, begint zijn vruchten af te werpen... :D

* Anti-Daantje-Vertragings
Hee stakker, wanneer gaan jullie eens iets constructiefs doen? In plaats van een beetje trots lopen zijn op je constante gefaal? :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Daniel »

In de categorie exotische versperringsmaatregelen: vanwege dringende herstelwerkzaamheden tussen Breda en Roosendaal wordt de s3600 momenteel omgeleid via Lage Zwaluwe :o En kennelijk mag je er ook mee naar Zlw reizen, want daar staan de s3600-en als extra treinen op de actuele vertrektijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Suus »

Waarom moet die trein persé naar Roosendaal :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Daniel »

Dat zal vooral klantvriendelijkheid zijn, want de s3600 in Breda opheffen heeft het volgende gevolg voor reizigers naar Roosendaal:
- in Breda een half uur (bij aankomst .50) of een heel uur (bij aankomst .20) wachten op de s2200
- in Lage Zwaluwe weer een 32 minuten wachten op de s5100

Wil je dan nog verder Zeeland in, dan mag je nogmaals 20 minuten wachten en ben je tevens veroordeeld tot de stoptrein die naar Vlissingen 7 min. extra reistijd oplevert.

Overigens scheelt omreizen via Dordrecht je 20 minuten wachttijd, maar het is geen minuut sneller.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door JeePee »

Erg opvallend was toch wel dat de Benelux uit Brussel (17:18 uit FBMZ) gewoon met -1 aankwam op Rotterdam :shock: . Hebben we daarvoor een uur extra ingerekend :P
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Caspar »

Ik zag om 21.10 een DDM1 langsrijden tussen Sloterdijk en Amsterdam Centraal, met de loc voor het suurrijtuig. Wel apart gezicht, wat ik alleen van de Benelux ken.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Frank »

Welke maatregelen er ook voor de s3600 gekomen zijn, ze hebben in ieder geval gezorgd voor een hele reeks opgeheven treinen richting Zwolle (op een deel van het traject). Lijkt me ook niet echt de bedoeling.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Thijs »

Volgens de AV waren er s3600's opgeheven, maar ik zag met eigen ogen vervangende treinen rijden.

Overigens nog een opvallende: de trein van 23.15 Nijmegen-->Zwolle kwam op tijd aan in Nijmegen met VIRM op 3b (en was volgende mobiele AV opgeheven). Op 3a stond een vervangend setje ICRm klaar. Reizigers moesten uit de VIRM en naar het setje ICRm lopen. Ondanks dat omstreeks 23:18 iedereen erin zat, vertrok de trein toch nog met +7. Waarom weet ik niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Ardan »

Vanavond had in Amf de IC van 23 10 naar Es 5 minuten vertraging. Althans, dat zei de conducteur op de trein uit Shl. 'Het kan dus zijn dat hij nog niet voor u klaar staat aan de andere kant van het perron.'. Nee, dat dat niet het geval was, merkte ik wel. Op spoor 6 (juist, geen 1, wekelijkse woensdagavondwijziging) stond keurig 23 10 Enschede via Apd, Dv enz. op de CTA. Toen verdween het, en op de schermpjes met alle treinen stond er ineens spoor 5. Iedereen naar spoor 5 gegaan, inclusief een stuk of 30 buitenlandse toeristen met enorme koffers die maar achter de rest aan hobbelde. Aangekomen op spoor 5 bleek de trein ineens een +15 te hebben. Wachten! Inclusief de 30 buitenlandse toeristen met enorme koffers die inmiddels ook op de 5 waren aangekomen. Het werd ook een paar keer omgeroepen. 'Als eerste zal vertrekken van spoor 5, de stoptrein naar Nijkerk, Harderwijk en Zwolle van 23 14.'. Die kwam op tijd aan. De 30 buitenlandse toeristen met enorme koffers liepen er al heen, tot een van hen iets begon te schreeuwen in een of andere exotische taal die ik niet begreep, maar het zal wel iets zijn geweest van dat dat niet hun trein was. En toen zag ik aan de overkant, op spoor 6, weer mijn IC richting Es aangekondigd. Ik weer terug naar spoor 6, het kastje-naar-de-muur-effect. En nadat 3 keer was omgeroepen dat de Es-IC toch van spoor 6 ging, gingen de 30 buitenlandse toeristen, nog steeds met enorme koffers, hup weer die trap op naar spoor 6. Inmiddels was de +15 op het scherm veranderd in +20, en zodoende kon ik in Deventer, voor de tweede keer op rij, weer naar huis lopen omdat ik de laatste bus had gemist.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Geert »

Balen zeg! :?
Is het telkens de trein uit Rtd/Gvc (s500)? Of was het vorige keer de trein uit Shl (s1600)?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in juni 2009

Bericht door Wubbo »

Ik mag hopen dat het niet de s500 is, die komt voorlopig niet in Deventer ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten