Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Etienne »

In de Busfoto-mailgroep kwam een mailtje voorbij van een hobbyist, die zich afvroeg of de speciale HOV-concessie nog wel bestaat, om alle bussen van Arriva Touring op praktisch alle Qlinerdiensten rijden in Groningen/Friesland. Iemand die dit nader kan toelichten?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Roelof88 »

HOV-GD bestaat nog wel (zie concessieposter lijnconcessie B, http://www.crow.nl/documents/kpvv-publi ... x?ext=.pdf), maar Arriva ziet de twee Friese concessies + HOV-GD als één geheel.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Mooi, dan kunnen we nog meer topics bijeen vegen tot concessie Noord-Nederland, gaat de goeie kant op. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

JeroenSpock schreef:Dat het daar zo vaak goed gaat verbaasd me vooral

Linkje naar 112 Groningen
Steek daar dagelijks over, zo spannend is die toch niet? Beide kanten op heb je zeer ruim zicht en zie je bussen van ver al komen, dat is geen probleem.

Het is er hooguit wat smal als er toevallig een auto, voetgangers en fietsers tegelijkertijd op het bruggetje zijn.
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Er gaat regelmatig iets vlak voor de bus langs daar, tjah het geluk is een keer op en ook een buschauffeur kan een keer wat over het hoofd zien.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Groningen heeft wel meer van dat soort plekjes, op Zernike Campus tussen halte Crematoriumlaan en Nijenborgh bij de fietsoversteek gaat het soms ook maar net goed...
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Ook achter het grote OVstuur willen plaatsnemen, en dat niet alleen tijdens de open dag van Qbuzz?

Als buschauffeur tref je de hele maatschappij in je voertuig. Ook moet je goed overweg kunnen met andere weggebruikers en soms lastige of erg drukke verkeerssituaties. Een uitdagend vak dus; buschauffeur.

Code 95 achter je rijbewijs D kun je halen via hunnie.

Eisen Minimaal 21 jaar (wettelijke eis)
Woonachtig in een straal van 25 km van Stadskanaal (inzet op andere stallingen in Oost Groningen behoort tot de mogelijkheden!)
Beheersing van de Nederlandse taal
Eigen vervoer van en naar de busstalling. Dus niet met een taxi!
In het bezit van rijbewijs D
Bereid in onregelmatige diensten te werken (ook op zon- en feestdagen)

Een startsalaris van € 12,72 bruto per uur (€13,46 bruto/uur voor 50+ers) Onregelmatigheidstoeslag en reiskostenvergoeding conform Cao Openbaar Vervoer

Een dienstverband voor langere tijd Gemiddeld werk voor 24 tot 36 uur per week

https://www.jobbird.com/nl/vacature/764 ... adskanaal/
hej*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Dat van dat salaris is toch zeker een grapje (?).
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Hoezo zou dit een grap zijn?
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Suus »

Het is niet veel, maar toch bijna anderhalf keer het minimumloon.

Minimumloon 2017 is € 1.551,60
€ 1.551,60 / 173,32 = € 8,95 per uur.

Bovendien heeft de CAO OV vrij uitgebreide onregelmatigheidstoeslagen, waardoor het uurloon vaak hoger is:
- ma t/m vr van 06.00 uur tot 07.30 uur: 15 % van het uurloon (uurloon wordt dan € 14,63)
- ma t/m vr van 19.00 uur tot 24.00 uur en van 05.30 uur tot 06.00 uur: 30 % van het uurloon (dus € 16,54)
- zaterdag van 05.30 uur tot 24.00 uur: 30 % van het uurloon (dus € 16,54)
- maandag tot en met zaterdag van 00.00 uur tot 05.30 uur: 40 % van het uurloon (dus € 17,81)
- zon- en feestdagen en de uren van 00.00 uur tot 06.00 uur op werkdagen, indien het een dienst betreft die op een zon- of feestdag is aangevangen: 45 % van het uurloon (dus € 18,44)
- zon- en feestdagen tussen 00.00 uur en 05.30 uur: 55 % van het uurloon (€ 19,72)

Ik ken beroepen waar het wel slechter is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

Zeker voor ongeschoold werk is het absoluut geen slecht salaris. Mij hoorde je destijds in ieder geval niet klagen. 8-)
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

Hainje schreef:Hoezo zou dit een grap zijn?
Ik vind het erg krapjes hoor voor zo'n verantwoordelijke baan.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hainje »

isadora schreef:Ik vind het erg krapjes hoor voor zo'n verantwoordelijke baan.
Het is een startsalaris hé? Na een paar jaar ontvang je aanzienlijk meer.
🍉
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Kevster »

De lijnkleuren kloppen inmiddels... nu de zijfilm nog weer aan de loop krijgen...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Iemand enig idee hoe het met lijn 2 naar Hoornsemeer gaat? Toen betreffende wijk de rechtstreekse Grote Markt verbinding kwijt raakte zakte de lijn 6 flink in. Is er herstel zichtbaar?
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door marcel.nl »

Lekker zooitje vanochtend. Om 6uur vertrok de 119 van Delfzijl naar Winschoten. Sinds de komst van Qbuzz was er nooit meer een gelede bus op de 199 en deze ochtend was het een nieuwe Qlink-roze

En op busstation Appingedam stond een oude Qlink-roze klaar om als 61 richting Uithuizen te gaan rijden.

De kleurenfilms van de 6 zijn nu dan trouwens wel zoals bedoeld, roze. Dat is dus wel goed gegaan
OVwatcher
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:51
Locatie: Leiden

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door OVwatcher »

marcel.nl schreef:Lekker zooitje vanochtend. Om 6uur vertrok de 119 van Delfzijl naar Winschoten. Sinds de komst van Qbuzz was er nooit meer een gelede bus op de 199 en deze ochtend was het een nieuwe Qlink-roze

En op busstation Appingedam stond een oude Qlink-roze klaar om als 61 richting Uithuizen te gaan rijden.
Die slag 119 (V06:09 delfzijl en V07:05 Winschoten) wordt planmatig gereden met een een nieuwe Q-link roze. Daarna loopt ie verder op lijn 6.

Die rit 61 was waarschijnlijk een gevalletje "beter een verkeerde bus dan geen bus"
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JeroenSpock »

Het wordt voor de spotters weer leuk om op jacht te gaan met de camera.
Ik weet nog wel dat we bij Arriva een Dennis voor de lens kregen op lijn 300, of een Qliner op 73. Vanaf 2010 was het een rode of een blauwe bus, de lol was er wel af. Maar dat is weer aan het veranderen, misschien maar weer eens met de Nikon op pad gaan.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

Valt er nog wat te melden over de invoering van de nieuwe ovkaart voor MBO-ers? Is het drukker op bepaalde tijden of juist meer spreiding?

Behalve de gekke onzin van Noorderpoort afgelopen week in DvhN? " ...Het meest spannend lijkt het voor roc Noorderpoort, want die heeft veel locaties in de regio met vestigingen in onder meer Winschoten, Stadskanaal en Delfzijl. Het zou kunnen dat deze leerlingen kiezen voor een opleiding in de stad Groningen.
,,Als we zorgen dat we in Delfzijl, Stadskanaal en Winschoten goed onderwijs bieden, blijven leerlingen daar wel’’, zegt Harry Bouma van Noorderpoort. ... ,,maar wel benieuwd.’’ In Noordoost Groningen zit Noorderpoort namelijk in een krimpgebied waardoor het aantal leerlingen de komende jaren met 25 tot 30 procent afneemt. Als er ook nog veel jongeren voor een opleiding in de stad kiezen, kunnen regionale opleidingen onder druk komen te staan en stadse worden overbelast."

Ik vraag me daarbij serieus af of dat Noorderpoort en dan met name het management wel eens buiten die stad Groningen cq 'het kasteel' komt wat hun hoofdlocatie is, omdat Delfzijl in de nieuwjaarstoespraak aankondigde dat er weer stevig gebouwd gaat worden bijvoorbeeld.

Ik vind dit soort negativisme dan ook best wel aangepakt mag worden, door de scholen in de genoemde plaatsen onder te brengen bij het Alfa College. Die staan over het algemaan wat positiever in ontwikkelingen buiten de stad Groningen. Genoemde centra zijn geen kleine plekjes, die je in de dienstregeling overslaat lijkt me, en daardoor ook daarvoor onmisbaar zijn! Sterker nog door de gratis OVkaart zou je de druk van het OV af kunnen halen door opleidingen uit de stad te halen en naar Stadskanaal, Winschoten en Delfzijl te brengen! (Je rijdt dan meer tegen de spits)
hej*
Hejeve
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 21:32

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Hejeve »

Het viel me op dat lijn 6 af en toe P+R Hoogkerk filmt ipv Haren. Ook stond dit op de schermen bij de halte. Foutje, of rijdt deze inderdaa zo af en toe naar Hoogkerk?
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Toch wel hè? Dacht dat ik gek was.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Dankzij de melding even gekeken, ik denk dat er een verkeerde filmcode in het systeem geladen is. Deze fout komt namelijk alleen voor op het gedeelte in Groningen. Ik heb Qbuzz even een klacht erover gezonden. Je mag er zelf ook een inleveren, maar zorg dan voor een foto. Kun je het ook namelijk aantonen als bewijs.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

CamilleKreemers schreef:Dankzij de melding even gekeken, ik denk dat er een verkeerde filmcode in het systeem geladen is. Deze fout komt namelijk alleen voor op het gedeelte in Groningen. Ik heb Qbuzz even een klacht erover gezonden. Je mag er zelf ook een inleveren, maar zorg dan voor een foto. Kun je het ook namelijk aantonen als bewijs.
Lijkt om de ritten uit Delfzijl te gaan, maar moet nog even graven in de Koppelvlak1 bestanden of dat inderdaad klopt. Ik zal het ook nog wel even de kant van Qbuzz op slingeren.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Op Twitter heb ik het al voorbij zien komen:
https://mobile.twitter.com/QbuzzGD/stat ... 6775319555

Er wordt dus al actie ondernomen!
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Het blijft mensenwerk, dus wellicht is de verkeerde code toegepast. Mooi dat ze het direct oppakken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten