[Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

[Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door mb90 »

GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails
Dinsdag 16 juni 2009, 13:50u - Ivo Rodermans

Het moet weer mogelijk worden om met de tram naar diergaarde Blijdorp te gaan. Ook de rest van de wijk Blijdorp zou weer aangesloten moeten worden op het tramnetwerk. Dat vindt de Rotterdamse GroenLinks-fractie. Raadslid Arno Bonte stelt donderdag bij de bespreking van de vervoersplannen van de RET voor om per 1 januari tramlijn 3 weer in gebruik te nemen.

Lees verder...
_________________________________________________________________________________________________

Ik vind dit een totaal onzinnig rondje. Vooral omdat de lijn dan niet eens in het centrum komt, maar alleen aan de rustige achterzijde van het Centraal Station. Alleen een verlenging van tramlijn 20 naar Blijdorp via de noordzijde van het CS geef ik een kans(je) van slagen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Suus »

Introductie van de tram daar maakt het schrappen van buslijnen in hetzelfde gebied waarschijnlijk noodzakelijk. Maar dat maken ze niet bekend in de enquete.

Rotterdam heeft trouwens erg veel ongebruikte tramsporen vind ik :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Fles »

Het is vanaf de achterkant van Rtd naar Blijdorp toch maar 5 minuten lopen? :?:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Justin »

Nou iets meer :p. Ik vergis me steeds in die afstand :p. Naar de AH is ongeveer 5 minuten, en vanuit daar ook zo'n 5 minuten... Of ik zal wel te sloom lopen :p.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Fles »

een kippe-eindje in elk geval :P
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door ODRAIL »

Fles schreef:Het is vanaf de achterkant van Rtd naar Blijdorp toch maar 5 minuten lopen? :?:
5 minuten lopen :shock: :?, 5 minuten met de tram zul je bedoelen. De omleidingstrams van en naar schiebroek deden over deze afstand minimaal 5 minuten. Lopend zal het dan al snel uitkomen 10 a 15 minuten lopen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Karl »

Volgens het bordje is het vijftien minuten lopen. Overigens ben ik meer voor verlenging van tramlijn 20 (zoals wel eens eerder gezegd op dit forum). Lijn 20 over de Coolsingel - Hofplein - Rotterdam C. noordzijde *rondje* en weer terug. Zo heeft Noord een verbinding met centrum en het centrum heeft toch al snelle verbinding vanwege de andere tram-/metroverbindingen.
Het is een spectrum.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door |Pim| »

Ik vind het zelf wel een goed idee.
Want dan kunnen mensen met een handicap of niet goed te been zijn weer een stukje beter naar de dierentuin kunnen gaan.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Stefan »

Ik ben persoonlijk ook voor de voor de verlenging/verlegging van lijn 20 naar Blijdorp. Dan heeft Blijdorp weer een tram en rijden er geen 2 lijnen exact dezelfde route naar Schiebroek.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door mb90 »

Het zal dan als het zover komt een verlenging worden van lijn 20, aangezien deze vanaf Lombardijen al een tijdje maar tot het Centraal Station rijdt. :wink:
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door mb90 »

En de tram komt er, alleen wel als een los lijntje (3?) per 22 februari 2010 voor een proefperiode van 1 jaar:
Stadsregio Rotterdam schreef:21 december 2009
Tramlijn in Blijdorp

Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam heeft besloten dat vanaf 22 februari volgend jaar een tramringlijn in Blijdorp gaat rijden. Vooralsnog rijdt de tram voor een periode van één jaar. Daarna wordt bekeken of de tram gecontinueerd kan worden.

Dienstregeling
De route van de tram is een ringlijn die in één richting door Blijdorp rijdt. De route loopt als volgt: Diergaarde Blijdorp – Van Aerssenlaan – Stadhoudersweg – Metrostation Blijdorp – Stadhoudersweg – Bergselaan – Schieweg – Schiekade – Provenierssingel – achterzijde Rotterdam Centraal – Stationssingel – Bentincklaan –Diergaarde Blijdorp. De tram rijdt ruwweg van 6.00 uur ’s ochtends (zaterdag 10.00 uur, zondag 11.00 uur) tot 20.00 uur ’s avonds. Op werkdagen overdag wordt 6 x per uur gereden, in het weekeinde 4 x per uur en in de vroege ochtend en vroege avond 3 x per uur. Verdere uitwerking van de dienstregeling wordt in de komende weken door de RET voorbereid. Portefeuillehouder Hans Vervat is blij met het besluit: “Een belangrijke wens van veel Rotterdammers gaat hiermee in vervulling. Blijdorp is nu nog beter bereikbaar voor zowel bewoners als toeristen.”
Lees verder op: http://www.stadsregio.info/#pagina=2951
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door tsov »

Gemiste kans, ze zouden 'm gewoon aan lijn 20 moeten plakken...
Maar beter iets dan niets ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Daantje »

Jammer dat het nu pas komt nu ik niet meer daar in de buurt woon ;) Verder ben ik het met tsov eens.

Ik vind wel dat er potentie zit in trams aan de achterzijde van het centraal station. Zeker nu er zoveel werkzaamheden aan de voorkant zijn en je daar steeds verder moet lopen naar de tram vind ik dat ze die achterzijde veel beter zouden moeten benutten.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door 88122903 »

Ik dacht dat de wethouder al besloten had om €900.000 te investeren om lijn 3 voor een periode van 1 jaar proef te laten rijden.
Over tramlijn 20 gesproken nu rijdt 20 23 en 25 samen over de Erasmusbrug naar Centraal, zou het misschien niet slim zijn om lijn 23 bij de erasmusbrug links af te laten slaan en zo langs het Erasmus te laten rijden en vervolgens een stukje van de oude tram 9 te nemen langs GJ de Johnweg en langs het Albedacollege op de Mathenserlaan en dan op de vierambachtstraat weer de huidige route hervatten.
Passagiers die in de 23 vanaf R,dam Zuid die naar Centraal willen kunnen altijd de metro vanaf Wilhaminaplein naar CS nemen.
Met deze verschuiving kan je veel studenten en ouderen een goede snelle verbinding geven naar hun school/ziekenhuis.
Wat betreft lijn 3 het is inderdaad het beste idee op lijn 20 te verlennen want een losse lijn 3 gaat geen kern verbinden.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Stefan »

Enige nadeel is alleen dat heel dit traject op de schop moet, omdat het niet gaat passen met de Citadissen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Daantje »

tram 20 rijdt nu al een tijdje niet rechtdoor over de Coolsingel maar via de Mauritsweg.
jeffeny
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:51

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door jeffeny »

Lijn 20 moet gewoon CS- Lombomba blijven
Gewoon hadden ze lijn 3 op nieuw laten komen
en de Route Oostplein - Blijdorp laten rijden
is tog beter dan ringlijn te rijden want geloof me maar er gaan weinig mensen gebruik van maken
en blijdorp is rustig wijk en er rijden nog veel bussen daar serieus egt een slecht idee
ze hadden als die naar Oostplein ging via de bergweg zaagmolenstraat crooswijk laten rijden miss hadden ze maar 4 trams nodig :wink: .
Oud forumgebruiker

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Oud forumgebruiker »

Daantje schreef:Ik vind wel dat er potentie zit in trams aan de achterzijde van het centraal station. Zeker nu er zoveel werkzaamheden aan de voorkant zijn en je daar steeds verder moet lopen naar de tram
Dat vind ik gek. Je neemt toch een bepaalde tram afhankelijk van je eindbestemming? Ik neem niet tramlijn 26, omdat die een halve minuut lopen is, terwijl die helemaal niet naar de halte gaat waar ik wezen moet...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Chauf21 »

Maar als je de keuze hebt uit meerdere trams of overstappen minder erg dan langer lopen vindt, is het wel zinnig :idea:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Daantje »

Idd, om naar mijn huis te gaan kan ik kiezen uit twee trams en een bus (of lopen/fietsen). Het gebeurt vaak dat ik voor het een of het ander kies afhankelijk van hoever het lopen is (en dat is dan weer afhankelijk van hoeveel spullen ik bij me heb, of het goed of slecht weer is, etc).
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door mb90 »

Sinds gisteren staat er op de RET-site een folder voor de nieuwe tramlijn 11 met de route en de tijden vanaf Rotterdam Centraal en Blijdorp (waar er een pauze ingelast is):
http://www.ret.nl/over-ret/nieuws-en-pe ... 1_web.ashx
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Karl »

Ziet er zeer onzinnig uit, wat kost dit geintje? Ik pleit er nog steeds voor om lijn 20 vanaf het Weena rechtdoor te laten gaan (dus niet langs Centraal voorzijde), dan naar links(Centraal achterzijde) en vervolgens bij Blijdorp keren. Daar bedien je dan toch veel beter alle relaties mee?
RET folder schreef:Vanuit Langsingerland en regio Den Haag reist u eerst met metrolijn E naar metrostation Melanchthonweg,
daar stapt u over op tramlijn 25 (richting Carnisselande); bij de halte Schiekade/Walenburgerweg kunt u
vervolgens overstappen op tramlijn 11 die u voor de deur van Diergaarde Blijdorp brengt.
Ze weten het wel te brengen. -O-
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Meltrain »

Karl schreef:Ziet er zeer onzinnig uit, wat kost dit geintje? Ik pleit er nog steeds voor om lijn 20 vanaf het Weena rechtdoor te laten gaan (dus niet langs Centraal voorzijde), dan naar links(Centraal achterzijde) en vervolgens bij Blijdorp keren. Daar bedien je dan toch veel beter alle relaties mee?
En hoe wil je lijn 20 op het Weena krijgen zonder via CS (Voorzijde) te gaan? :P
Persoonlijk ben ik ook voor een verlenging van lijn 20, maar dan gewoon vanaf de huidige route verlengen naar Blijdorp, incl. lus.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Karl »

Lijn 25 met lus, 20 zonder lus.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [Rotterdam] GroenLinks wil tram 3 weer terug op de rails

Bericht door Meltrain »

Lijn 25 via Blijdorp? :shock:
Geloof me, daar maak je echt niemand blij mee (behalve héél misschien mensen uit Blijdorp).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten