CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Maik »

Blijkbaar heeft iemand bij Syntus door hoe de displays op de Buffels werken. Ik zie de laatste weken steeds meer stellen met Doetinchem of Arnhem op het display, vaak rijdt de trein dan naar Winterswijk. :lol:
Pommes.
pytoyo123
Berichten: 74
Lid geworden op: do 21 mei 2009, 18:00
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door pytoyo123 »

Vrijdag vertrok ik in Apeldoorn.
En Dinsdag kwam ik weer in Apeldoorn aan en ik zag in eens.... CTA op spoor 1.

Dat is snel aangelegd. maar... deze CTA wordt toch niet gebruikt? omdat hier de serie s7000 hier stopt en dan naar Goederen?
Deventer, De stad van serie 140/240/1500/1600/1700/2400/3600/7000/26000!
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Ruben »

Is dit een oud type CTA of een digitale??
De CTA kan wel nodig zijn, incidenteel begint de s7000 er ook, en er waren of zijn ook s17800 naar Zp die er soms vandaan vertrekken/vetrokken. Dit laatste gebeurde vooral toen de s1500 nog 10 minuten stil stond op Apd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door reisthijs »

pytoyo123 schreef:maar... deze CTA wordt toch niet gebruikt?
Dat er in de huidige dienstregeling weinig treinen vertrekken maakt niet uit. Het is wel zo handig als gewoon alle perrons een CTA hebben.

Overigens vertrekken er volgens de vertrekstaat op woensdag en donderdag redelijk wat treinen van spoor 1.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Wubbo »

Volgens de huidige planning voor de nieuwe dienstregeling gaan er in Apeldoorn veel treinen van spoor 1 vertrekken, namelijk alles richting Amersfoort. Maar dat is dus pas voor 2010.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door MdJ »

Mogen ze wel het stukje tussen het station en de ex-overweg van de Arnhemseweg een stuk ophogen... Dat is nog laag perron. Of een heel groot stuk naar het oosten uitbreiden, maar iets in mij zegt dat ze dat niet gaan doen...
Bij twijfel: gebruik beton.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door JeePee »

Wubbo schreef:Volgens de huidige planning voor de nieuwe dienstregeling gaan er in Apeldoorn veel treinen van spoor 1 vertrekken, namelijk alles richting Amersfoort. Maar dat is dus pas voor 2010.
De s2800 dan ook? Die staat op mijn versie nog op spoor 3. Aankomende s7000 en de s1600/s1700 ri Amf idd van spoor 1. Kan best dat het gewijzigd is, mijn versie is immers nog van maart...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Ruben »

Wubbo schreef:Volgens de huidige planning voor de nieuwe dienstregeling gaan er in Apeldoorn veel treinen van spoor 1 vertrekken, namelijk alles richting Amersfoort. Maar dat is dus pas voor 2010.
Dat ding is nu veel te kort voor IC's, of we moeten 6-baks IC's gaan krijgen. :P
Ligt de verlenging al in de planning dan?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door MdJ »

spoor 1 tussen de westvleugel van het station en de Ex-overweg van de Arnhemseweg ligt nog perron. Alleen is dat nog het oude lage perron, moeten ze dat even ophogen. Ook een uitbreiding naar de oostzijde zal er wel komen, met het lage stukje erbij, kan je 8-9 bakken erop kwijt...
Bij twijfel: gebruik beton.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Ruben »

Hoe is e.e.a. in Servex oogpunt te plaatsen trouwens? Moet hierdoor soms de horeca aan die kant van het station extra in trek komen? Het is zeker weten niet goed voor de kiosk op het middenperron namelijk. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Jurjen »

NS-Reiziger schreef:Hoe is e.e.a. in Servex oogpunt te plaatsen trouwens? Moet hierdoor soms de horeca aan die kant van het station extra in trek komen? Het is zeker weten niet goed voor de kiosk op het middenperron namelijk. :)
AH to Go is toch winstgevender dan Kiosk.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Caspar »

En als ik zie dat vanuit het niets een Kiosk in 3 dagen helemaal is afgebouwd, kunnen ze die natuurlijk ook makkelijk verplaatsen.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Marc »

In Heerlen was de CTA van spoor 4 (aan de Landgraaf-zijde) van slag. De spanning viel steeds uit en bij het inkomen van de spanning draaide hij een heel rondje naar de eindpositie. Het gebeurde ook af en toe dat de spanning wegviel op het moment dat de CTA draaide. Hierdoor kwam ik onderstaande treinen tegen:

Code: Selecteer alles

Vertrek                         Sneltrein 
                                Vertraging +/- 60 minuten

Geleen Oost, Sittard            Voor Schiphol overstappen
Susteren, Echt                  in Duivendrecht

Code: Selecteer alles

Vertrek   6 08                Stoptrein 
                              Vertraging meer dan 60 minuten

                              1e klasse G en H
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Dubbele P »

Hmm, opvallend dat Susteren en Echt ook aanwezig zijn in Heerlen. Kan me niet indenken dat er vanuit daar ooit een stoptrein rijdt die op die stations stopt.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door dennistd »

Waarom zou de s6900 daar niet kunnen gaan rijden in plaats van de s6800 dan?
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Marc »

Zeker wel, vroeger reed er eenmaal per uur een stoptrein vanuit Maastricht Randwyck naar Roermond en eenmaal per uur een stoptrein vanuit Heerlen naar Roermond. Deze stoptreinen bleven in Sittard een minuut of 10 staan en boden aansluiting op de IC die uit respectievelijk Heerlen of Maastricht kwam. Hetzelfde verhaal gebeurde op hetzelfde moment ook aan de zuidzijde, en zo stond Sittard om het half uur vol met treinen:
rond kwart over op 2b de IC naar Haarlem (nog vroeger naar Zandvoort aan Zee), op 3b de stoptrein naar Roermond, op 3a de IC naar Heerlen en op 2a de stoptrein naar Maastricht Randwyck, rond kwart voor op 2b de IC naar Haarlem (nog vroeger naar Zandvoort aan Zee), op 3b de stoptrein naar Roermond, op 3a de IC naar Maastricht en op 2a de stoptrein naar Heerlen (in de spits naar Kerkrade Centrum).
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Dubbele P »

Oh dat wist ik niet, klinkt wel interessant overigens! Dan is het nu aanzienlijk rustiger in Sittard. :)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door playertwo »

Dat is zo ongeveer geweest tot aan de wijziging van de s800 van Haarlem naar Alkmaar, dus zo lang geleden is het nog niet eens. Tevens reed er dan nog 1x per uur een losse stoptrein tussen Sittard en Maastricht, die vlak achter de 800 zat (richting Maastricht) als ik het mij goed herinner.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Marc »

Sinds december 2003 rijden de treinen in het patroon zoals het nu is. Er reed inderdaad nog een stoptrein Maastricht-Sittard, die vertrok vanuit Maastricht vóór de IC naar Haarlem.

Nog een melding van een "opvallende" vertrekstaat: in Maastricht stond een fout op de vernieuwde vertrekstaten (treinen werden op woensdag te vroeg naar een ander spoor gestuurd). Twee servicemedewerkers konden alle borden in Maastricht nalopen en met behulp van uitgeprinte cijfers op een A4'tje werden alle borden gewijzigd (de cijfers werden uitgeknipt en op de vertrekstaat geplakt)

Afbeelding
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Justin »

Hahaha ziet er wel komisch uit eigenlijk :p.

Wat betreft stoptreinen in Zuid-Limburg... In m'n mini-onderzoekje was het als volgt in 1989/1990:

6800 reed 1x p.u. Maastricht-Sittard-Roermond en sloot aan op serie 900 te Sittard richting Eindhoven en verder
6900 reed 1x p.u. Kerkrade Centrum-Heerlen-Sittard-Roermond en sloot aan op serie 800 te Sittard richting Eindhoven en verder
6600 reed 2x p.u. Maastricht Randwyck-Maastricht-Valkenburg-Schin op Geul-Heerlen, deze reed 1x p.u. door naar Landgraaf-Kerkrade Centrum, waarmee ook op Heerlen-Kerkrade Centrum 2x per uur bediend werd.
3730-3750 reed 1x p.2.u. (8x heen, 8x terug) Maastricht-Aachen en stopte in Nederland alleen in Valkenburg en Simpelveld.

(Wat me overigens opviel in de analyse: hoe lang duurde het, voordat het spoor Landgraaf-Herzogenrath eigenlijk weer gebruikt werd voor personenvervoer? Ik kwam het niet tegen in 1979/1980, maar ook niet in 1989/1990...)

Ter info: op Maastricht-Maastricht Randwyck-Eijsden e.v. reed serie 650 1x p.u. na Brussel verder naar Gent St. Pieters, Brugge en Knokke
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Dubbele P »

Justin schreef:(Wat me overigens opviel in de analyse: hoe lang duurde het, voordat het spoor Landgraaf-Herzogenrath eigenlijk weer gebruikt werd voor personenvervoer? Ik kwam het niet tegen in 1979/1980, maar ook niet in 1989/1990...)
Als ik het goed heb vanaf 1992. Maastricht-Aachen zou in eerste instantie gelijktijdig opgeheven worden met de Miljoenenlijn in mei 1988. Omdat de lijn Heerlen-Aachen (via Landgraaf en Herzogenrath) nog niet gereed/geschikt was, is de exploitatie doorgegaan tot mei 1992. Toen is het baanvak Schin Op Geul - Wijlre - Simpelveld - Aachen definitief opgeheven. In (ik dacht) 1995 weer geopend door de ZLSM, maar toen werd er niet meteen naar Duitsland gereden.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door JeePee »

De IC naar Gn en Lw van 10:20 uit Ut zou vandaag via Bilthoven en Soest rijden aldus de treinaanwijzers in de stationshal. Tja het kan natuurlijk wel :)
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Marc »

Vanmiddag in Amsterdam kwamen twee stellen Mat '64 aan vanuit de Zaanstraat. Het T'tje voorop filmde Maastricht, het achterste V'tje had Roermond op de koersrol staan. Is het toeval dat twee treinstellen beide naar het zuiden willen :mrgreen:?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

Als we de westzijde van de CTA bij de loopbrug op Rotterdam Centraal spoor 4 mogen geloven ging de t1965 vandaag na Helmond terug naar Gilze-Rijen om vervolgens als stoptrein naar Venlo te rijden :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Justin »

Ik dacht vandaag op de CTA van Tb spoor 1 bij een s3600 te zien:

's-Hertogenbosch, Oss, Nijmegen
Nijmegen Lent, Elst, Arnhem Zuid
Arnhem, Dieren, Zutphen
Deventer, Wijhe, Olst .................. Horst-Sevenum

Weet niet zeker of dat het was, maar het was een bestemming met twee namen.

Vreemd. Zat net iets te ver weg daarvoor :P.

Nou weet ik wel dat er een paar treinen in het verleden naar Hrt gingen, maar de reden daarvoor is me ook niet helemaal duidelijk. Ja Toverland nu misschien (net als jaaaaren terug Enschede-Mariënberg-Coevorden), maar anders....
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten