OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Ik zou willen voorstellen dat men de Nederlandse en Duitse vlag bij de Leerstellen aan de kopzijdes heeft en de stellen dan zo neerzetten in de stalling dat de Duitse richting de Duitse vlag heeft.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Ik beweer niet om het beter te kunnen, ik zeg alleen wat ik er van vind en heb ook gezegd wat ik wèl leuk vind.Mikos schreef:Beter beweren te kunnen is bewijzen! Nogmaals: De mijne was bedoeld om anderen te motiveren met wat moois te komen. Zolang niemand dat doet, is de keuze beperkt tussen de getoonde twee.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Ik denk toch dat er dan een punt komt, waarop de treinen gedraaid worden, en daar gaat het leuke idee dan. Je zou dan beter rechtsvoor en linksachter de Nederlandse vlag, en rechtsachter en linksvoor de Duitse slag kunnen plaatsen. Zo kunnen ze eventueel ook 'andersom' rijden.CamilleKreemers schreef:Ik zou willen voorstellen dat men de Nederlandse en Duitse vlag bij de Leerstellen aan de kopzijdes heeft en de stellen dan zo neerzetten in de stalling dat de Duitse richting de Duitse vlag heeft.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Tegenwoordig doen ze het ook zo, en dat gaat voor zover ik heb gezien prima. Zijn er uberhaupt plaatsen om je trein te kunnen keren dan?
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Dat weet ik zo gauw niet, maar bij onderhoud, schade etc.
-
- Berichten: 1637
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Volgens mij kun je driehoeken via de boog bij Haren, of anders lussen via Meppel.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
het idee is natuurlijk dat je NIET daar komt.
-
- Berichten: 1224
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Is mijn ontwerp echt zo slecht? - Ik probeerde het licht, modern, kleurrijk en aantrekkelijk te maken zonder het eruit te laten zien als een tekenpapiertje van een 5 jaar oud kind.
En mensen kunnen wel doen aslof de kleurtjes niks uitmaken maar een goede branding is ook belangrijk. Daarmee maak je je bedrijf (her)kenbaar in het OV en kan je passagiers aantrekken of verliezen. (Extreem voorbeeld: mensen kiezen een mooie bus met goed stoelen toch gedeeltelijk wel over een donkere trein met houte zitplankjes met een compleet zwart interieur.)
En mensen kunnen wel doen aslof de kleurtjes niks uitmaken maar een goede branding is ook belangrijk. Daarmee maak je je bedrijf (her)kenbaar in het OV en kan je passagiers aantrekken of verliezen. (Extreem voorbeeld: mensen kiezen een mooie bus met goed stoelen toch gedeeltelijk wel over een donkere trein met houte zitplankjes met een compleet zwart interieur.)
Ik blub in het Drecht.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Volgens mij was vooral het ontwerp van Mikos slecht.
Ik vind je ontwerp niet slecht, maar ik zou wel voor een ander (donkerder) blauw gaan, dit is wel erg fel.
Ik vind je ontwerp niet slecht, maar ik zou wel voor een ander (donkerder) blauw gaan, dit is wel erg fel.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
- Locatie: Deurne
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Ik vond jou ontwerp (vorm) ook niet slecht, meer het kleurgebruik, te fel en te licht. Te druk, als je een felle kleur doet, moet je alleen die doen (evt. met wit) maar niet met paars, roze en marine.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Voor wie zich erin wil verdiepen, is het definitieve Pakket van Eisen beschikbaar gekomen, inclusief alle bijlagen. Je vindt alles hier. Genoeg leesvoer, dus!
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Jammer genoeg geen reizigersaantallen of reizigersinkomsten. Had dat wel heel interessant gevonden namelijk.
Daarnaast is de dienstregeling praktisch al vastgesteld door de provincies. De tijden van de trein Groningen-Leeuwarden liggen zelfs op detail al vast.
De doorkoppelingen liggen ook vast. Ik zou echter de volgende keuze maken:
Daarnaast is de dienstregeling praktisch al vastgesteld door de provincies. De tijden van de trein Groningen-Leeuwarden liggen zelfs op detail al vast.
De doorkoppelingen liggen ook vast. Ik zou echter de volgende keuze maken:
- De treinen Winschoten - Groningen rijdt door naar Delfzijl. Qlink 6 kan dan namelijk wel de krappe aansluiting op de Intercity te Groningen spelen vanuit Appingedam. Winschoten ligt vast door Leer (tijden zijn zelfs vastgesteld) en zal dus niet verschoven kunnen worden.
- De treinen Roodeschool - Groningen rijdt door naar Veendam. Lijn 110 heeft vanuit Veendam namelijk een goede aansluiting op de intercity in Assen. Voordeel is dat mensen uit Zwolle "snel" naar Borkum kunnen reizen door goede aansluiting te Groningen.
- Omdat nergens regels staan over de spitspendel. Het makkelijkste is om de spitspendel Winschoten te koppelen aan de stoptrein Groningen - Leeuwarden. Ideaal is anders, maar een voetnootje dat een bepaalde rit doorrijdt als sneltrein naar Winschoten lijkt me niet moeilijk.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
En de vertrek- en aankomsttijden van de stop- en sneltreinen tussen Leeuwarden en Groningen liggen ook al vast. De provincies hebben al compleet uitgedokterd wat ze willen en de vervoerder heeft zich daar maar aan aan te passen. Aan de ene kant is dat goed voor de reiziger (duidelijk product), aan de andere kant kopiëren ze daarmee praktisch wat er nu al is. Dat riekt een klein beetje naar voordeel voor Arriva, want die doen het al zo. Een nieuwe inschrijver gaat dus alleen winnen als ze praktisch hetzelfde gaan leveren als wat Arriva nu al doet, maar dan goedkoper.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Dat is niet helemaal correct. De vervoerder mag eventueel compleet nieuw materieel aanschaffen, waarin alle opties al zitten en zeer super hoogwaardige kwaliteit komt. Daarnaast zijn er wel wijzigingen in de concessie (spitssneltrein Winschoten, extra sneltrein Groningen Leeuwarden, doorkoppeling over Groningen CS). Wel is de beweegruimte op basis van dienstregeling compleet afwezig, omdat tot op ritniveau de frequenties zijn voorgeschreven. De doorkoppelingen te Groningen mag zelfs gekozen worden, al denk ik op basis van mogelijke vervoervraag dat eigenlijk maar 1 keuze verdedigbaar is.
Wat wel onderscheidend vermogen kan opleveren is de back-office en hoe men klanthandelingen gaat realiseren. Daarnaast de inrichting van treinvervangend vervoer kan men onderscheid in maken.
Wat wel onderscheidend vermogen kan opleveren is de back-office en hoe men klanthandelingen gaat realiseren. Daarnaast de inrichting van treinvervangend vervoer kan men onderscheid in maken.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Kan bijna niet anders als men aan wil sluiten op de RE/IC Hannover - Norddeich Mole. Vertrek richting Bremen is om :41 en aankomst uit Bremen is om :14. En in die hoek is er helaas vrij snel vertraging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Ik vind het wel jammer dat er verplicht doorgereden moet worden naar Groningen Europapark vanuit Leeuwarden. Er wordt een omloop bespaard als die verplichting er niet is. Dat scheelt toch flink in de kosten.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Met vervoersknopen te Groningen en Leeuwarden, en secundaire vervoersknopen voor aansluitingen op busvervoer te Heerenveen en Sneek is de "compleet door de provincies uitgedokterde dienstregeling" zo ongeveer de enig mogelijke. Je kunt nog wat gaan proberen door alternerende stoppatronen of iets dergelijks, maar dat vind men in het noorden "fratsen". Daar houdt men niet van. Men wil een éénduidige en klokvaste dienstregeling hebben. Tja dan is de speelruimte besperkt natuurlijk.Mikos schreef:En de vertrek- en aankomsttijden van de stop- en sneltreinen tussen Leeuwarden en Groningen liggen ook al vast. De provincies hebben al compleet uitgedokterd wat ze willen en de vervoerder heeft zich daar maar aan aan te passen. Aan de ene kant is dat goed voor de reiziger (duidelijk product), aan de andere kant kopiëren ze daarmee praktisch wat er nu al is. Dat riekt een klein beetje naar voordeel voor Arriva, want die doen het al zo. Een nieuwe inschrijver gaat dus alleen winnen als ze praktisch hetzelfde gaan leveren als wat Arriva nu al doet, maar dan goedkoper.
Ik ben trouwens ook wel voor het schrappen van stations als Sappemeer-Oost die naar mijn mening geen toegevoegde waarde hebben voor de exploitatie van het netwerk. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
De provincie oppert overigens zelf die fratsen, door alternerend te stoppen tussen Leeuwarden en Harlingen. Daarmee beperken de provincies zich tot het huidige model, terwijl er wellicht ook andere mogelijk zijn. Er worden een heleboel eisen gesteld aan de nieuwe vervoerder ten opzichte van het huidige pakket, maar ik heb niet het idee dat er nu ineens meer geld tegenover staat. Ik vermoed dat er maar weinig inschrijvers gaan zijn en ik vraag me af of die inschrijvers wel gaan bieden wat er geëist wordt.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Die ruimte wordt inderdaad opengelaten. Volgens mij is dat omdat het net niet mogelijk is om met minimaal inzet van materieel een halfuurdienst te rijden tussen Harlingen en Leeuwarden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Het voornaamste probleem is volgens mij dat de rijtijd tussen Franeker en Leeuwarden net te lang is met 2 stops.
Door elk half uur te kruisen in Franeker en alternerend bedienen van Dronryp en Deinum kun je er zoiets van maken:
Zonder alterneren is de aankomst in Leeuwarden :14/:44 en vertrek om :16/:46 (want ca. 2 minuten langer onderweg).
Dat lukt inderdaad niet met keren, maar ik vraag me af of het überhaupt kan volgens de plannormen.
Naast een kwartier schuiven van bovenstaande dienstregeling is de kruising in Dronryp neerleggen het enige alternatief, maar dan kom je niet lekker uit in Harlingen (zou je in beide richtingen 2 minuten moeten blijven staan en ben je sowieso een extra set materieel kwijt.
Mag de huidige dienstregeling behouden ook van het PVE?
Door elk half uur te kruisen in Franeker en alternerend bedienen van Dronryp en Deinum kun je er zoiets van maken:
Code: Selecteer alles
Leeuwarden 09:48 10:18
Deinum | 10:22
Dronryp 09:55 |
Franeker 10:00 10:30
Harlingen 10:08 10:38
Harlingen Haven 10:11 10:41
Harlingen Haven 10:19 10:49
Harlingen 10:22 10:52
Franeker 10:30 11:00
Dronryp | 11:05
Deinum 10:38 |
Leeuwarden 10:42 11:12
Dat lukt inderdaad niet met keren, maar ik vraag me af of het überhaupt kan volgens de plannormen.
Naast een kwartier schuiven van bovenstaande dienstregeling is de kruising in Dronryp neerleggen het enige alternatief, maar dan kom je niet lekker uit in Harlingen (zou je in beide richtingen 2 minuten moeten blijven staan en ben je sowieso een extra set materieel kwijt.
Code: Selecteer alles
Leeuwarden 09:51 10:21
Deinum 09:55 10:25
Dronryp 10:00 10:30
Franeker 10:05 10:35
Harlingen 10:13 10:43
Harlingen Haven 10:16 10:46
Harlingen Haven 10:14 10:44
Harlingen 10:17 10:47
Franeker 10:25 10:55
Dronryp 10:30 11:00
Deinum 10:33 11:03
Leeuwarden 10:39 11:09
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Het idee is dat er rond het ingaan van de concessie 4 treinen rijden tussen Leeuwarden en Zwolle(/Meppel?), 2 volledige ICs en 2 volledige SPRs. De ambitie van de provincie Fryslân is dat de treinen uit Harlingen dan ook 2x/uur gaan aansluiten op die ICs, dat betekent dus dat de huidige dienstregeling geen goede oplossing meer is.Zugführer schreef:Mag de huidige dienstregeling behouden ook van het PVE?
Klopt! Maar je zou de STPs uit Groningen ook kunnen laten aankomen rond :27 en vertrekken rond :33 met een korte kering in Leer. Op die manier wordt de overstap richting Bremen wel 7 minuten langer (en die is bij normale dienstregeling al aan de lange kant), maar je bespaart er wel een omloop door.Suus schreef:Kan bijna niet anders als men aan wil sluiten op de RE/IC Hannover - Norddeich Mole. Vertrek richting Bremen is om :41 en aankomst uit Bremen is om :14. En in die hoek is er helaas vrij snel vertraging.
Aankomen rond :34 en vertrekken rond :26 gaat sowieso lastig worden als er ook nog twee extra stations geopend worden in Bunde en Ihrhove. Het traject Winschoten - Ihrhove wordt dan net iets aan de krappe kant zonder de tegenliggende trein te kruisen. Het komt er op neer dat je waarschijnlijk in Nieuweschans moet gaan kruisen en ik vraag me af of het dan niet handiger is om meteen een korte kering in Leer in te leggen.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
De provincie heeft een dienstregeling uitgepluist en daarom de infra aangepast. Dat is ten minste de toon van het PvE. Vervoerders kunnen dus ook niks anders meer. Ik heb even grofmatig het aantal omlopen berekend van de huidige en nieuwe concessie. Momenteel zijn er 30 omlopen en dat worden er straks minimaal 33. Ik mag toch aannemen dat een deel van de meerkosten van de nieuwe concessie door de provincie vergoed worden. Helemaal omdat een omloop meer dan 2 miljoen euro kost (70 miljoen / 30 omlopen).
Andersom in Duitsland mag niet, omdat je daarmee in andere DB-paden zit.
Andersom in Duitsland mag niet, omdat je daarmee in andere DB-paden zit.
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Ik snap het drama niet? Het enige dat vast ligt zijn de aankomst- en vertrektijden van de treinen uit Zwolle en de aankomst- en vertrektijden voor treinen tussen Leeuwarden en Groningen en rondom Leer. Die laatste twee zie ik overigens meer als een zachte eis, als ik andere oplossingen zie tussen Leeuwarden en Groningen en rondom Leer die efficiënter zijn, maak ik er gewoon iets anders van. Maar ik snap niet hoe nieuwe infrastructuur een bepaalde dienstregeling forceert?CamilleKreemers schreef:De provincie heeft een dienstregeling uitgepluist en daarom de infra aangepast. Dat is ten minste de toon van het PvE. Vervoerders kunnen dus ook niks anders meer. Ik heb even grofmatig het aantal omlopen berekend van de huidige en nieuwe concessie. Momenteel zijn er 30 omlopen en dat worden er straks minimaal 33. Ik mag toch aannemen dat een deel van de meerkosten van de nieuwe concessie door de provincie vergoed worden. Helemaal omdat een omloop meer dan 2 miljoen euro kost (70 miljoen / 30 omlopen).
Welke paden dan? Ik heb even gekeken naar de aankomst- en vertrektijden rondom Leer, maar ik zie zo geen treinen die rond het half uur door Leer komen?Andersom in Duitsland mag niet, omdat je daarmee in andere DB-paden zit.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen
Met het forceren van de dienstregeling zal ik even de spoorverbinding Roodeschool - Groningen pakken. Hier heb je 3 mogelijke dienstregelingen:
De maatregelen van de provincie worden op gelijke manier uitgevoerd aan versnellingen en dubbelspoor, dat je uiteindelijk maar twee varianten dienstregeling kan rijden. Je keuze gaat dan liggen op welke doorkoppeling je in Groningen gaat doen. Ik heb daar mijn visie al op gegeven, maar je kan ook de andere kant op doen.
In Leer rijden ook redelijk wat goederentreinen. Heb wel eens 6 treinen in een uur langs zien rijden daar. Die paden kunnen wel in de weg liggen.
- Huidige dienstregeling met kering van 20 minuten in Roodeschool en 8 minuten te Groningen. Deze dienstregeling wordt momenteel verreden.
- Een dienstregeling waarin de trein naar Roodeschool 5 minuut later vertrekt en naar Groningen 5 minuut eerder gaat. Deze dienstregeling kent een kering van 10 minuten te Roodeschool, waar enkelspoor ligt. Dat is dus mooi, want keertijd in Groningen neemt toe (mogelijk pauze). Echter kent deze variant een kruising te Uithuizen, waar enkelspoor ligt. Dat is niet mogelijk, dus kan deze dienstregeling niet.
- Een dienstregeling waarin de trein naar Roodeschool 5 minuut eerder vertrekt en naar Groningen 5 minuut later gaat. Deze dienstregeling kent een kering van 0 minuten te Roodeschool, waar enkelspoor ligt. Dat is niet mogelijk, dus kan deze dienstregeling niet.
De maatregelen van de provincie worden op gelijke manier uitgevoerd aan versnellingen en dubbelspoor, dat je uiteindelijk maar twee varianten dienstregeling kan rijden. Je keuze gaat dan liggen op welke doorkoppeling je in Groningen gaat doen. Ik heb daar mijn visie al op gegeven, maar je kan ook de andere kant op doen.
Ik zie trouwens in PvE nog het volgende staan: "Elke treindienst wordt als ononderbroken verbinding aangeboden (dus knip in de dienst is verboden)" Hoe wil men dat doen als de frequentie wijzigt en men toch een gelijk interval wil behouden?CamilleKreemers schreef:
- De treinen Winschoten - Groningen rijdt door naar Delfzijl. Qlink 6 kan dan namelijk wel de krappe aansluiting op de Intercity te Groningen spelen vanuit Appingedam. Winschoten ligt vast door Leer (tijden zijn zelfs vastgesteld) en zal dus niet verschoven kunnen worden.
- De treinen Roodeschool - Groningen rijdt door naar Veendam. Lijn 110 heeft vanuit Veendam namelijk een goede aansluiting op de intercity in Assen. Voordeel is dat mensen uit Zwolle "snel" naar Borkum kunnen reizen door goede aansluiting te Groningen.
- Omdat nergens regels staan over de spitspendel. Het makkelijkste is om de spitspendel Winschoten te koppelen aan de stoptrein Groningen - Leeuwarden. Ideaal is anders, maar een voetnootje dat een bepaalde rit doorrijdt als sneltrein naar Winschoten lijkt me niet moeilijk.
In Leer rijden ook redelijk wat goederentreinen. Heb wel eens 6 treinen in een uur langs zien rijden daar. Die paden kunnen wel in de weg liggen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten