OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou willen voorstellen dat men de Nederlandse en Duitse vlag bij de Leerstellen aan de kopzijdes heeft en de stellen dan zo neerzetten in de stalling dat de Duitse richting de Duitse vlag heeft.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door frankberg19 »

Mikos schreef:Beter beweren te kunnen is bewijzen! Nogmaals: De mijne was bedoeld om anderen te motiveren met wat moois te komen. Zolang niemand dat doet, is de keuze beperkt tussen de getoonde twee.
Ik beweer niet om het beter te kunnen, ik zeg alleen wat ik er van vind en heb ook gezegd wat ik wèl leuk vind.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door frankberg19 »

CamilleKreemers schreef:Ik zou willen voorstellen dat men de Nederlandse en Duitse vlag bij de Leerstellen aan de kopzijdes heeft en de stellen dan zo neerzetten in de stalling dat de Duitse richting de Duitse vlag heeft.
Ik denk toch dat er dan een punt komt, waarop de treinen gedraaid worden, en daar gaat het leuke idee dan. Je zou dan beter rechtsvoor en linksachter de Nederlandse vlag, en rechtsachter en linksvoor de Duitse slag kunnen plaatsen. Zo kunnen ze eventueel ook 'andersom' rijden.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

Afbeelding

Tegenwoordig doen ze het ook zo, en dat gaat voor zover ik heb gezien prima. Zijn er uberhaupt plaatsen om je trein te kunnen keren dan?
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door frankberg19 »

Dat weet ik zo gauw niet, maar bij onderhoud, schade etc.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door diederickx »

Volgens mij kun je driehoeken via de boog bij Haren, of anders lussen via Meppel.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

het idee is natuurlijk dat je NIET daar komt.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DrechtBlub »

Is mijn ontwerp echt zo slecht? - Ik probeerde het licht, modern, kleurrijk en aantrekkelijk te maken zonder het eruit te laten zien als een tekenpapiertje van een 5 jaar oud kind.

En mensen kunnen wel doen aslof de kleurtjes niks uitmaken maar een goede branding is ook belangrijk. Daarmee maak je je bedrijf (her)kenbaar in het OV en kan je passagiers aantrekken of verliezen. (Extreem voorbeeld: mensen kiezen een mooie bus met goed stoelen toch gedeeltelijk wel over een donkere trein met houte zitplankjes met een compleet zwart interieur.)
Ik blub in het Drecht.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Chrysa »

Volgens mij was vooral het ontwerp van Mikos slecht. :p

Ik vind je ontwerp niet slecht, maar ik zou wel voor een ander (donkerder) blauw gaan, dit is wel erg fel.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door frankberg19 »

Ik vond jou ontwerp (vorm) ook niet slecht, meer het kleurgebruik, te fel en te licht. Te druk, als je een felle kleur doet, moet je alleen die doen (evt. met wit) maar niet met paars, roze en marine.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

Voor wie zich erin wil verdiepen, is het definitieve Pakket van Eisen beschikbaar gekomen, inclusief alle bijlagen. Je vindt alles hier. Genoeg leesvoer, dus!
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Jammer genoeg geen reizigersaantallen of reizigersinkomsten. Had dat wel heel interessant gevonden namelijk.

Daarnaast is de dienstregeling praktisch al vastgesteld door de provincies. De tijden van de trein Groningen-Leeuwarden liggen zelfs op detail al vast.
De doorkoppelingen liggen ook vast. Ik zou echter de volgende keuze maken:
  • De treinen Winschoten - Groningen rijdt door naar Delfzijl. Qlink 6 kan dan namelijk wel de krappe aansluiting op de Intercity te Groningen spelen vanuit Appingedam. Winschoten ligt vast door Leer (tijden zijn zelfs vastgesteld) en zal dus niet verschoven kunnen worden.
  • De treinen Roodeschool - Groningen rijdt door naar Veendam. Lijn 110 heeft vanuit Veendam namelijk een goede aansluiting op de intercity in Assen. Voordeel is dat mensen uit Zwolle "snel" naar Borkum kunnen reizen door goede aansluiting te Groningen.
  • Omdat nergens regels staan over de spitspendel. Het makkelijkste is om de spitspendel Winschoten te koppelen aan de stoptrein Groningen - Leeuwarden. Ideaal is anders, maar een voetnootje dat een bepaalde rit doorrijdt als sneltrein naar Winschoten lijkt me niet moeilijk.
Yanaike, Je speelruimte is bekend.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

Provincie Fryslân schreef:In Leer: op de IC van / naar Bremen. Inschrijvers dienen in hun Inschrijving de huidige aankomsttijd in Leer ..:34 en vertrektijd uit Leer ..:26 aan te houden. Dit betekent een halteertijd van bijna een uur in Leer
Fijn! :lol:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

En de vertrek- en aankomsttijden van de stop- en sneltreinen tussen Leeuwarden en Groningen liggen ook al vast. De provincies hebben al compleet uitgedokterd wat ze willen en de vervoerder heeft zich daar maar aan aan te passen. Aan de ene kant is dat goed voor de reiziger (duidelijk product), aan de andere kant kopiëren ze daarmee praktisch wat er nu al is. Dat riekt een klein beetje naar voordeel voor Arriva, want die doen het al zo. Een nieuwe inschrijver gaat dus alleen winnen als ze praktisch hetzelfde gaan leveren als wat Arriva nu al doet, maar dan goedkoper.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Dat is niet helemaal correct. De vervoerder mag eventueel compleet nieuw materieel aanschaffen, waarin alle opties al zitten en zeer super hoogwaardige kwaliteit komt. Daarnaast zijn er wel wijzigingen in de concessie (spitssneltrein Winschoten, extra sneltrein Groningen Leeuwarden, doorkoppeling over Groningen CS). Wel is de beweegruimte op basis van dienstregeling compleet afwezig, omdat tot op ritniveau de frequenties zijn voorgeschreven. De doorkoppelingen te Groningen mag zelfs gekozen worden, al denk ik op basis van mogelijke vervoervraag dat eigenlijk maar 1 keuze verdedigbaar is.

Wat wel onderscheidend vermogen kan opleveren is de back-office en hoe men klanthandelingen gaat realiseren. Daarnaast de inrichting van treinvervangend vervoer kan men onderscheid in maken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Suus »

Yanaike schreef:
Provincie Fryslân schreef:In Leer: op de IC van / naar Bremen. Inschrijvers dienen in hun Inschrijving de huidige aankomsttijd in Leer ..:34 en vertrektijd uit Leer ..:26 aan te houden. Dit betekent een halteertijd van bijna een uur in Leer
Fijn! :lol:
Kan bijna niet anders als men aan wil sluiten op de RE/IC Hannover - Norddeich Mole. Vertrek richting Bremen is om :41 en aankomst uit Bremen is om :14. En in die hoek is er helaas vrij snel vertraging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vind het wel jammer dat er verplicht doorgereden moet worden naar Groningen Europapark vanuit Leeuwarden. Er wordt een omloop bespaard als die verplichting er niet is. Dat scheelt toch flink in de kosten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Vinny »

Mikos schreef:En de vertrek- en aankomsttijden van de stop- en sneltreinen tussen Leeuwarden en Groningen liggen ook al vast. De provincies hebben al compleet uitgedokterd wat ze willen en de vervoerder heeft zich daar maar aan aan te passen. Aan de ene kant is dat goed voor de reiziger (duidelijk product), aan de andere kant kopiëren ze daarmee praktisch wat er nu al is. Dat riekt een klein beetje naar voordeel voor Arriva, want die doen het al zo. Een nieuwe inschrijver gaat dus alleen winnen als ze praktisch hetzelfde gaan leveren als wat Arriva nu al doet, maar dan goedkoper.
Met vervoersknopen te Groningen en Leeuwarden, en secundaire vervoersknopen voor aansluitingen op busvervoer te Heerenveen en Sneek is de "compleet door de provincies uitgedokterde dienstregeling" zo ongeveer de enig mogelijke. Je kunt nog wat gaan proberen door alternerende stoppatronen of iets dergelijks, maar dat vind men in het noorden "fratsen". Daar houdt men niet van. Men wil een éénduidige en klokvaste dienstregeling hebben. Tja dan is de speelruimte besperkt natuurlijk.

Ik ben trouwens ook wel voor het schrappen van stations als Sappemeer-Oost die naar mijn mening geen toegevoegde waarde hebben voor de exploitatie van het netwerk. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Mikos »

De provincie oppert overigens zelf die fratsen, door alternerend te stoppen tussen Leeuwarden en Harlingen. Daarmee beperken de provincies zich tot het huidige model, terwijl er wellicht ook andere mogelijk zijn. Er worden een heleboel eisen gesteld aan de nieuwe vervoerder ten opzichte van het huidige pakket, maar ik heb niet het idee dat er nu ineens meer geld tegenover staat. Ik vermoed dat er maar weinig inschrijvers gaan zijn en ik vraag me af of die inschrijvers wel gaan bieden wat er geëist wordt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Vinny »

Die ruimte wordt inderdaad opengelaten. Volgens mij is dat omdat het net niet mogelijk is om met minimaal inzet van materieel een halfuurdienst te rijden tussen Harlingen en Leeuwarden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Zugführer »

Het voornaamste probleem is volgens mij dat de rijtijd tussen Franeker en Leeuwarden net te lang is met 2 stops.
Door elk half uur te kruisen in Franeker en alternerend bedienen van Dronryp en Deinum kun je er zoiets van maken:

Code: Selecteer alles

Leeuwarden       09:48  10:18
Deinum             |    10:22
Dronryp          09:55    |
Franeker         10:00  10:30
Harlingen        10:08  10:38
Harlingen Haven  10:11  10:41

Harlingen Haven  10:19  10:49
Harlingen        10:22  10:52
Franeker         10:30  11:00
Dronryp            |    11:05
Deinum           10:38    |
Leeuwarden       10:42  11:12
Zonder alterneren is de aankomst in Leeuwarden :14/:44 en vertrek om :16/:46 (want ca. 2 minuten langer onderweg).
Dat lukt inderdaad niet met keren, maar ik vraag me af of het überhaupt kan volgens de plannormen.

Naast een kwartier schuiven van bovenstaande dienstregeling is de kruising in Dronryp neerleggen het enige alternatief, maar dan kom je niet lekker uit in Harlingen (zou je in beide richtingen 2 minuten moeten blijven staan en ben je sowieso een extra set materieel kwijt.

Code: Selecteer alles

Leeuwarden       09:51  10:21
Deinum           09:55  10:25
Dronryp          10:00  10:30
Franeker         10:05  10:35
Harlingen        10:13  10:43
Harlingen Haven  10:16  10:46

Harlingen Haven  10:14  10:44
Harlingen        10:17  10:47
Franeker         10:25  10:55
Dronryp          10:30  11:00
Deinum           10:33  11:03
Leeuwarden       10:39  11:09
Mag de huidige dienstregeling behouden ook van het PVE?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

Zugführer schreef:Mag de huidige dienstregeling behouden ook van het PVE?
Het idee is dat er rond het ingaan van de concessie 4 treinen rijden tussen Leeuwarden en Zwolle(/Meppel?), 2 volledige ICs en 2 volledige SPRs. De ambitie van de provincie Fryslân is dat de treinen uit Harlingen dan ook 2x/uur gaan aansluiten op die ICs, dat betekent dus dat de huidige dienstregeling geen goede oplossing meer is.
Suus schreef:Kan bijna niet anders als men aan wil sluiten op de RE/IC Hannover - Norddeich Mole. Vertrek richting Bremen is om :41 en aankomst uit Bremen is om :14. En in die hoek is er helaas vrij snel vertraging.
Klopt! Maar je zou de STPs uit Groningen ook kunnen laten aankomen rond :27 en vertrekken rond :33 met een korte kering in Leer. Op die manier wordt de overstap richting Bremen wel 7 minuten langer (en die is bij normale dienstregeling al aan de lange kant), maar je bespaart er wel een omloop door.

Aankomen rond :34 en vertrekken rond :26 gaat sowieso lastig worden als er ook nog twee extra stations geopend worden in Bunde en Ihrhove. Het traject Winschoten - Ihrhove wordt dan net iets aan de krappe kant zonder de tegenliggende trein te kruisen. Het komt er op neer dat je waarschijnlijk in Nieuweschans moet gaan kruisen en ik vraag me af of het dan niet handiger is om meteen een korte kering in Leer in te leggen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

De provincie heeft een dienstregeling uitgepluist en daarom de infra aangepast. Dat is ten minste de toon van het PvE. Vervoerders kunnen dus ook niks anders meer. Ik heb even grofmatig het aantal omlopen berekend van de huidige en nieuwe concessie. Momenteel zijn er 30 omlopen en dat worden er straks minimaal 33. Ik mag toch aannemen dat een deel van de meerkosten van de nieuwe concessie door de provincie vergoed worden. Helemaal omdat een omloop meer dan 2 miljoen euro kost (70 miljoen / 30 omlopen).

Andersom in Duitsland mag niet, omdat je daarmee in andere DB-paden zit.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:De provincie heeft een dienstregeling uitgepluist en daarom de infra aangepast. Dat is ten minste de toon van het PvE. Vervoerders kunnen dus ook niks anders meer. Ik heb even grofmatig het aantal omlopen berekend van de huidige en nieuwe concessie. Momenteel zijn er 30 omlopen en dat worden er straks minimaal 33. Ik mag toch aannemen dat een deel van de meerkosten van de nieuwe concessie door de provincie vergoed worden. Helemaal omdat een omloop meer dan 2 miljoen euro kost (70 miljoen / 30 omlopen).
Ik snap het drama niet? Het enige dat vast ligt zijn de aankomst- en vertrektijden van de treinen uit Zwolle en de aankomst- en vertrektijden voor treinen tussen Leeuwarden en Groningen en rondom Leer. Die laatste twee zie ik overigens meer als een zachte eis, als ik andere oplossingen zie tussen Leeuwarden en Groningen en rondom Leer die efficiënter zijn, maak ik er gewoon iets anders van. Maar ik snap niet hoe nieuwe infrastructuur een bepaalde dienstregeling forceert?
Andersom in Duitsland mag niet, omdat je daarmee in andere DB-paden zit.
Welke paden dan? Ik heb even gekeken naar de aankomst- en vertrektijden rondom Leer, maar ik zie zo geen treinen die rond het half uur door Leer komen?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: OVNL Rail: Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Met het forceren van de dienstregeling zal ik even de spoorverbinding Roodeschool - Groningen pakken. Hier heb je 3 mogelijke dienstregelingen:
  • Huidige dienstregeling met kering van 20 minuten in Roodeschool en 8 minuten te Groningen. Deze dienstregeling wordt momenteel verreden.
  • Een dienstregeling waarin de trein naar Roodeschool 5 minuut later vertrekt en naar Groningen 5 minuut eerder gaat. Deze dienstregeling kent een kering van 10 minuten te Roodeschool, waar enkelspoor ligt. Dat is dus mooi, want keertijd in Groningen neemt toe (mogelijk pauze). Echter kent deze variant een kruising te Uithuizen, waar enkelspoor ligt. Dat is niet mogelijk, dus kan deze dienstregeling niet.
  • Een dienstregeling waarin de trein naar Roodeschool 5 minuut eerder vertrekt en naar Groningen 5 minuut later gaat. Deze dienstregeling kent een kering van 0 minuten te Roodeschool, waar enkelspoor ligt. Dat is niet mogelijk, dus kan deze dienstregeling niet.
Ik zeg wel dat het er drie zijn, maar daadwerkelijk kan je maar een dienstregeling rijden, tenzij je uursdiensten gaat rijden.

De maatregelen van de provincie worden op gelijke manier uitgevoerd aan versnellingen en dubbelspoor, dat je uiteindelijk maar twee varianten dienstregeling kan rijden. Je keuze gaat dan liggen op welke doorkoppeling je in Groningen gaat doen. Ik heb daar mijn visie al op gegeven, maar je kan ook de andere kant op doen.
CamilleKreemers schreef:
  • De treinen Winschoten - Groningen rijdt door naar Delfzijl. Qlink 6 kan dan namelijk wel de krappe aansluiting op de Intercity te Groningen spelen vanuit Appingedam. Winschoten ligt vast door Leer (tijden zijn zelfs vastgesteld) en zal dus niet verschoven kunnen worden.
  • De treinen Roodeschool - Groningen rijdt door naar Veendam. Lijn 110 heeft vanuit Veendam namelijk een goede aansluiting op de intercity in Assen. Voordeel is dat mensen uit Zwolle "snel" naar Borkum kunnen reizen door goede aansluiting te Groningen.
  • Omdat nergens regels staan over de spitspendel. Het makkelijkste is om de spitspendel Winschoten te koppelen aan de stoptrein Groningen - Leeuwarden. Ideaal is anders, maar een voetnootje dat een bepaalde rit doorrijdt als sneltrein naar Winschoten lijkt me niet moeilijk.
Ik zie trouwens in PvE nog het volgende staan: "Elke treindienst wordt als ononderbroken verbinding aangeboden (dus knip in de dienst is verboden)" Hoe wil men dat doen als de frequentie wijzigt en men toch een gelijk interval wil behouden?

In Leer rijden ook redelijk wat goederentreinen. Heb wel eens 6 treinen in een uur langs zien rijden daar. Die paden kunnen wel in de weg liggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten