Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

Er vanuit gaande dat de trein om :45 vertrekt uit Antwerpen, het ongeveer 13-14 minuten is naar Noorderkempen (de huidige IC doet er met tussenstop op Luchtbal 15 minuten over en moet doorwisselen) ben je ongeveer rond :59 op Noorderkempen, dan schat ik dat je rond :20 aankomt in Breda. De [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] naar Amsterdam vertrekt om :15 en de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] naar Den Haag vertrekt om :23. Of je moet de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] en [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] omwisselen van kwartier, alleen sta je dan wel erg lang stil in Breda en Breda krijgt 4 uren per dag slechts een uurdienst richting Schiphol en Amsterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Daniel schreef:
Het zal ook wel aan die grenstijd gelegen hebben dat men niet heeft gekozen om die Benelux in de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] te integreren, want dan had je geen extra trein Rotterdam - Breda over de HSL nodig gehad.
Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de Benelux 4x/dag naar Den Haag moet...
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door cassie127 »

dennistd schreef:Ik heb aan de hand van het Locov-document een poging gedaan om de dienstregeling in Twente te reconstrueren: http://dennistd.nl/trein/twente2018.htm

Conclusie: het past, maar het houdt allemaal niet veel over...
Alleen is er van de snel trein van Syntus nog niet bekend waar die gaat stoppen? Hoor de laatste tijd wel verhalen gaan dat Raalte mogelijke stop wordt...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Bemined »

JWM schreef:Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de Benelux 4x/dag naar Den Haag moet...
Je moet niet gaan lopen zoeken naar verbanden die er niet zijn. Zoals gezegd hanteert men de huidige dienstregeling in België als uitgangspunt, de tijd dat de Benelux de grens passeert ligt dus min of meer vast. Daaruit volgt een vertrektijd uit Breda, en die sluit in Rotterdam min of meer aan op de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] (na een wat langere stop, maar niet zo lang als de Benelux nu heeft). En nee, je kan niet eventjes ook nog via Dordrecht rijden, dan wordt de reistijd weer langer en mis je waarschijnlijk net de aansluiting op de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] in Rotterdam. Antwerpen - Rotterdam via Breda is ongeveer even lang als via Roosendaal en Dordrecht dus die twee keuzes heb je om op de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] aan te sluiten.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Ik moet gelijk hier aan denken :')
Bemined schreef:Jammer altijd dat mensen het hier altijd beter willen weten, haalt de lol er wel af :roll:
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Bemined »

Er is een verschil tussen het corrigeren van fouten en alles wat iemand anders schrijft direct in twijfel trekken :roll:
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door OVinspecteur »

Bemined schreef:
OVinspecteur schreef:Al is de leugen nog zo snel...
Welk leugen? Er staat nergens "Omdat hier 4000 reizigers van profiteren rijdt er een extra trein", het feit dat er 4000 reizigers van profiteren is een bijkomend voordeel en niet de reden. De werkelijke reden is dat de Benelux via de HSL gaat rijden en daarmee via Breda ipv Roosendaal gaat.
De leugen waar ik het over heb slaat niet op de IC Brussel, maar op de vervoersvraag voor het aantal IC- treinen. NS geeft nu zelf aan dat er 4000 mensen gebruik maken van de rechtstreekse IC/ICD tussen Breda en Rotterdam.
Vorig jaar meldde NS dat er 4000 mensen gebruik maken van de IC tussen Dordrecht en Breda en dat zouden er te weinig zijn om een IC-verbinding in stand te houden.

Met 5x per uur een IC/ICD over de HSL zijn de verhoudingen compleet zoek en dat erkent de NS nu zelf impliciet.
NS hoeft er contractueel maar 3 over de HSL te sturen: de IC Brussel en 2 van de andere 4.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op zo 05 feb 2017, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Bemined schreef:Er is een verschil tussen het corrigeren van fouten en alles wat iemand anders schrijft direct in twijfel trekken :roll:
Met alle respect hoor, maar als je zo aankijkt naar de bijdrages van anderen kan je beter je eigen forum oprichten en daar met jezelf in discussie gaan.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Bemined »

Aha, het is mijn fout dat jij verkeerde aannames maakt en daar niet op aangesproken wil worden? Moeten we dan alle foutieve aannames maar laten staan voor het geval dat diegene er niet tegen kan om op zijn fouten gewezen te worden? Daar wordt niemand beter van. Meningen moet je zo veel mogelijk respecteren, maar feiten kunnen weerlegt worden als ze onjuist zijn. Als je daar niet tegen kunt zul je niet allerlei verzinsels op een forum moeten gooien waar ook andere mensen op zitten. En nu weer verder over de dienstregeling van 2018: de Benelux rijdt via Breda en gaat vanaf Rotterdam verder als [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] omdat dit nou eenmaal het beste uitkomt, niets meer niets minder.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Het is ook de toon die de muziek maakt. Natuurlijk is het goed dat je in jouw ogen foutieve aannames wil weerleggen maar met het gebruik van woorden zoals 'het corrigeren van fouten' blijkt dat je niet echt open staat voor de mening van anderen en dat vind ik jammer.

Kijk, als men de ICdirect Amsterdam - Breda had willen integreren in de Benelux had er ook gekeken kunnen worden naar een andere tijdligging van de Benelux in België en/of van de ICd Amsterdam - Breda maar dan blijven de 4 treinen per dag naar Den Haag een struikelblok. Volgensmij is dat dus zeker een relevante opmerking maar dat jij daar anders over denkt, prima.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door dennistd »

cassie127 schreef:
dennistd schreef:Ik heb aan de hand van het Locov-document een poging gedaan om de dienstregeling in Twente te reconstrueren: http://dennistd.nl/trein/twente2018.htm

Conclusie: het past, maar het houdt allemaal niet veel over...
Alleen is er van de snel trein van Syntus nog niet bekend waar die gaat stoppen? Hoor de laatste tijd wel verhalen gaan dat Raalte mogelijke stop wordt...
Ik ga er vanuit dat het nog steeds variant 2 is die gekozen is: http://www.overijssel.nl/sis/16201421561114.pdf (pagina 116)

Dat houdt dus in dat er alleen in Almelo en Hengelo gestopt wordt. Daar hoort het tijd-weg-diagram op pagina 63 van datzelfde document bij, en daar heb ik de tijden in mijn dienstregelingsreconstructie weer op gebaseerd.

Overigens zou volgens dit document voor de sneltrein ook het perron in Raalte verbreed moeten worden, dat is nog niet gebeurd volgens mij?
De sneltrein komt daar namelijk voorbij op het moment dat het nogal perron het volst staat: als de stoptrein halteert.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door cassie127 »

Perron in Raalte is niets aan veranderd nee. In Heino ook niet. Daar hebben ze wel rekening gehouden met het plaatsen van de bovenleiding door aan een kant wat meer afstand te houden van het spoor.maar er is in Zwolle ook nog niet een extra perronspoor waar ze het al over hadden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Moshi »

OVinspecteur schreef:De leugen waar ik het over heb slaat niet op de IC Brussel, maar op de vervoersvraag voor het aantal IC- treinen. NS geeft nu zelf aan dat er 4000 mensen gebruik maken van de rechtstreekse IC/ICD tussen Breda en Rotterdam.
Vorig jaar meldde NS dat er 4000 mensen gebruik maken van de IC tussen Dordrecht en Breda en dat zouden er te weinig zijn om een IC-verbinding in stand te houden.

Met 5x per uur een IC/ICD over de HSL zijn de verhoudingen compleet zoek en dat erkent de NS nu zelf impliciet.
NS hoeft er contractueel maar 3 over de HSL te sturen: de IC Brussel en 2 van de andere 4.
Misschien is het een idee om niet in elk topic over de IC Breda - Dordrecht te gaan drammen? Zoals in eerder topics ook begin je er weer over terwijl het er niets mee te maken heeft.

Er is geen leugen van NS. Nergens zegt de NS dat de reden voor een extra IC is dat er 4000 reizigers van profiteren, de NS merkt slechts op dat dat het gevolg is van de wijziging.

NS moet er contractueel 4 over de HSL sturen, dus je bent ook nog eens slecht geïnformeerd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Klaasje »

Relevant detail is dat bij de andere verbindingen natuurlijk meer reizigers voordeel hebben van de route dan alleen die die tussen Breda en Rotterdam reizen. Wat te denken van Eindhoven-Rotterdam en Tilburg -Den Haag? Deze hebben niets aan de benelux.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Chauf21 »

Heren, houd de discussie over de dienstregeling van 2018 en laat verwijten of eigen verzinsels achterwege. Sta open voor de mening van anderen of leg uit waar jij je informatie op baseert.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Bemined »

OVinspecteur schreef:De leugen waar ik het over heb slaat niet op de IC Brussel, maar op de vervoersvraag voor het aantal IC- treinen. NS geeft nu zelf aan dat er 4000 mensen gebruik maken van de rechtstreekse IC/ICD tussen Breda en Rotterdam.
Vorig jaar meldde NS dat er 4000 mensen gebruik maken van de IC tussen Dordrecht en Breda en dat zouden er te weinig zijn om een IC-verbinding in stand te houden.
Haal je niet twee dingen door elkaar nu? Het aantal reizigers tussen Dordrecht en Breda heeft niets te maken met het aantal reizigers tussen Breda en Rotterdam, omdat het vervoer tussen deze steden via een andere spoorlijn gaat. En ik neem aan dat reizigers Eindhoven / Tilburg - Rotterdam niet meegenomen zijn in die 4000, want die profiteren immers niet van deze extra trein.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Chrysa »

Bemined schreef: Haal je niet twee dingen door elkaar nu? Het aantal reizigers tussen Dordrecht en Breda heeft niets te maken met het aantal reizigers tussen Breda en Rotterdam, omdat het vervoer tussen deze steden via een andere spoorlijn gaat. En ik neem aan dat reizigers Eindhoven / Tilburg - Rotterdam niet meegenomen zijn in die 4000, want die profiteren immers niet van deze extra trein.
Ik ken de tijden niet, maar vanuit Tilburg heb je misschien een extra mogelijkheid door de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie]/[serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] te nemen naar Breda en over te stappen?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Bemined »

Die sluiten beide al op de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] aan. De [serie=Internationale Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] gaat waarschijnlijk zo'n 3 á 4 minuten achter de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] aan rijden vanuit Breda, andersom 3 á 4 minuten voor de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] aan vanuit Rotterdam. Wat dat betreft valt dat profiteren dus erg mee.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

Bemined schreef:En nu weer verder over de dienstregeling van 2018: de Benelux rijdt via Breda en gaat vanaf Rotterdam verder als [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] omdat dit nou eenmaal het beste uitkomt, niets meer niets minder.
Als ik de adviesaanvraag goed gelezen heb is het nog niet zeker dat die vanaf begin dienstregeling al via Breda gaat. De route via Roosendaal wordt in ieder geval als basis aangevraagd, staat in de adviesaanvraag. En er is al zo vaak een internationale trein via Breda beloofd dat ik het voorlopig eerst maar moet zien.
cassie127 schreef:maar er is in Zwolle ook nog niet een extra perronspoor waar ze het al over hadden
In Zwolle wordt nog dit jaar het een en ander aan infrastructuur aangepast, als ik het goed heb zit daar het extra perron ook bij.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door cassie127 »

Komt er dan naast spoor 10 een spoor 11 die vanaf het toekomstige busstation bereikbaar is of maken ze ergens een keerspoor met perron?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

Ik begeef me nu op heel glad ijs (als in: lang geleden ergens gelezen en niet gecheckt of het waar is) maar volgens mij wordt spoor 9 een kopspoor en komt er een perron langs een deel van het (aan te leggen) spoor 8 (als het ware over spoor 9 heen).
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door cassie127 »

Dat zou ook kunnen ja. Spoor 8 bestaat nu ook nog niet behalve een wissel dat naar spoor 8 moet gaan wat er al wel ligt in Zwolle. Maar verwacht wel dat je dan een stukje moet omlopen om de 6 of 8 bakken langs het perron mogelijk te houden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door dennistd »

Wie wat bewaart die heeft wat: http://dennistd.nl/trein/dump/zlspoor8.pdf

In het document dat hierbij hoort (de Nota van Inlichtingen ZwenZwoka uit april 2015):
ZwolleSpoort -In principe is voor wat betreft het tweede perronspoor op Zwolle gekozen voor variant O-4 (zie bijlage). Prorail bekijkt nog of het mogelijk is om op basis van deze variant de beschikbare perronlengtes op spoor 8 en 9 onderling aan te passen naar bijvoorbeeld een variant met een perron van 195 en een perron van 155 meter.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door cassie127 »

Bedankt! :pos:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Gothic-Writer »

Chrysa schreef: Ik ken de tijden niet, maar vanuit Tilburg heb je misschien een extra mogelijkheid door de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie]/[serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] te nemen naar Breda en over te stappen?
Vertrektijden Tilburg in de richting van Breda (huidige situatie):
11000: intercity Eindhoven - Breda ".08 en ".38
3600: intercity Zwolle - Roosendaal ".28 en ".58
6600: sprinter Dordrecht - 's Hertogenbosch ".19 en ".49
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten