Abellio Niederrhein-netz

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Abellio Niederrhein-netz

Bericht door dennistd »

Aangezien er nog geen topic is over de Abellio-concessie Niederrhein hier een topic.

De concessie loopt van december 2016 tot december 2028, een periode van twaalf jaar dus. Op dit moment zijn er drie lijnen:
RE 19 Rhein-IJssel-Express (Düsseldorf - Duisburg - Oberhausen - Wesel - Emmerich - Arnhem) (Emmerich-Arnhem vanaf 6 april 2017)
RB 32 Der Bocholter (Wesel - Bocholt) (wordt na gereedkomen elektrificatie een vleugeltrein van de RE 19 van/naar Düsseldorf
RB 35 Emscher-Niederrhein-Bahn (Wesel – Oberhausen – Duisburg – Krefeld – Mönchengladbach)

Op de RB 32 worden tijdelijk Alstom Lint41's ingezet. Op de RE 19 en RB 35 worden nieuwe treinen ingezet van Stadler, type FLIRT3.
Afbeelding

De belangrijkste lijn is voor ons (prijsbewuste) Nederlanders de RE 19, waarmee er na jaren weer een goedkope railverbinding vanaf Arnhem en Zevenaar naar Duitsland is. Tot 6 april 2017 is het alternatief de (dure) ICE of omreizen via Enschede of Venlo. Station Elten opent in de toekomst.
Afbeelding

De RE 19 rijdt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat een uursdienst tussen Arnhem en Düsseldorf, vanaf Emmerich aangevuld met enkele spitsversterkers. In Nederland wordt er gestopt op Arnhem en Zevenaar, daarna tot Duisburg Hbf op elk station en dan tot Düsseldorf Hbf alleen op station Düsseldorf Flughafen. De reistijd Arnhem-Düsseldorf bedraagt ongeveer een uur en veertig minuten.
Afbeelding

Op het binnenlandse deel zijn de normale Nederlandse kaartjes geldig, inclusief de OV-chipkaart (inchecken bij Arriva/Breng). Grensoverschrijdende kaartjes (tegen VRR-tarief) zijn te koop bij de kaartautomaten die op Zevenaar en Arnhem geplaatst gaan worden. Naast het VRR-tarief zijn ook kaartjes tegen NRW-tarief en DB-tarief geldig, aldus deze email die ik als reactie van de Abellio-klantenservice ontving:
Spoiler: show
Sehr geehrter Herr dennistd,

vielen Dank für Ihre E-Mail vom 06.02.2017 an Abellio.

Im kompletten Niederrhein-Netz inklusive grenzüberschreitender Verkehr zwischen Deutschland und den Niederlanden werden folgende Tickets anerkannt:

VRR-Tarif
NRW-Tarif
BB DB-Tarif

Im Niederländischen Binnenverkehr zwischen Arnhem und Zevenaar wird die OV-Chipkaart NL anerkannt.
Für weitere Fragen stehen wir Ihnen rund um die Uhr unter der Telefonnummer 0800-2235546 (kostenfrei) zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen,

Kundenmanagement
Abellio Rail NRW GmbH
Om de poortjes in Arnhem te openen kun je de barcode op het Duitse ticket gebruiken. Als deze er niet op zit kun je bij de VRR-ticketautomaat in Arnhem een barcode ophalen. Vanuit Duitsland kun je een keycard krijgen bij de conducteur. (bron)
Laatst gewijzigd door dennistd op di 07 feb 2017, 17:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door regenmaker »

Je moet ook nog even vermelden dat station Emmerich-Elten (op het kaartje als Elten) pas in de toekomst wordt geopend. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Suus »

Staat toch op het kaartje?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door regenmaker »

Het station wordt volgens mij niet vanaf de start (6 april of juni 2017 zoals op het kaartje) al opgeleverd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Chrysa »

Het staat wel op het kaartje, maar ik kan het niet lezen, zo klein is het.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Aking »

"Station Elten vanaf een later tijdstip"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door regenmaker »

Ja, het staat er super klein inderdaad. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door isadora »

Prima te lezen hoor, dat kaartje.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door cassie127 »

Weer een extra mogelijkheid om makkelijk en snel (en goedkoop :mrgreen:) in het ruhrgebied te komen *O* ... Met de RB 51 of 64 doe je er toch vrij lang over -o-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door regenmaker »

De RE19 is wel een van de snelste routes voor een groot gedeelte van Nederland om met een regionale trein in het Ruhrgebied te komen. De RE13 vanuit Venlo is nog een heel stuk reizen en de RB51 en RB64 gaan ergens heen waar je niet heen wilt. :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door cassie127 »

Denk dat ik in de zomervakantie daarvan ook wel een paar keer gebruik van ga maken...Als ik nu mijn ouders lief aan kijk willen ze mij nog wel eens naar Rheine brengen :mrgreen:
Daar zit je in ieder geval al in het wat frequentere netwerk van RE & RB treinen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Nitein-Repart »

Voor Rheine kun je beter 10 maanden wachten, want dan rijdt de RB61 (Bielefeld-Osnabrück-Rheine-Bad Bentheim) door naar Hengelo. Maar waarom wil je eigenlijk speciaal naar Rheine? Rheine is niet echt een bijzondere plaats of zo en qua treinenspul is in een stad als Duisburg, Düsseldorf, Köln of Dortmund meer te zien.

Waar ik bang voor ben is het twee keer snel achter elkaar omschakelen van de bovenleidingspanning tussen Zevenaar en Emmerich. Ik vrees dat dat regelmatig de mis in gaat. Ik heb namelijk om 26 april een reis geboekt van Emmerich naar Tsjechië en daarbij ook treinen met Zugbinding genomen (IC/EC), dan hoop ik niet dat verstoringen op het Nederlandse traject de boel gaat verzieken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Ardan »

De ICE schakelt nu toch ook al twee keer, gaat dat vaak fout?
Ik doe ook maar wat
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Nitein-Repart »

Ik hoop trouwens wel dat er veel gebruik gemaakt wordt van die trein, in theorie heeft de trein qua grensoverschrijdend vervoer de beste papieren. Arnhem is redelijk goed te bereiken vanuit Nederland en de trein rijdt direct door naar grote steden als Duisburg en Düsseldorf. Van de RB61 volgend jaar (Hengelo-Osnabrück-Bielefeld) heb ik mindere verwachtingen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Nitein-Repart »

Ardan schreef:De ICE schakelt nu toch ook al twee keer, gaat dat vaak fout?
De Flirt is wel een andere trein. Vind het raar dat er nu geen LM-ritten worden gereden tussen Emmerich en Arnhem om zo het twee keer omschakelen uit te testen. Het pad ligt er al.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Mikos »

Erno-BE schreef:Waar ik bang voor ben is het twee keer snel achter elkaar omschakelen van de bovenleidingspanning tussen Zevenaar en Emmerich. Ik vrees dat dat regelmatig de mis in gaat. Ik heb namelijk om 26 april een reis geboekt van Emmerich naar Tsjechië en daarbij ook treinen met Zugbinding genomen (IC/EC), dan hoop ik niet dat verstoringen op het Nederlandse traject de boel gaat verzieken.
Zou je de aansluiting van de 32200 op de IC naar Utrecht wel halen in Roermond? Oh jee! -o-
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Gekko123 »

Erno-BE schreef:
Ardan schreef:De ICE schakelt nu toch ook al twee keer, gaat dat vaak fout?
De Flirt is wel een andere trein. Vind het raar dat er nu geen LM-ritten worden gereden tussen Emmerich en Arnhem om zo het twee keer omschakelen uit te testen. Het pad ligt er al.
Kan zijn dat dat te maken heeft met opleidingen voor het personeel. Daarbij valt te denken aan taalvaardigheid en kennis over ons seinstelsel (en dus ook ATB).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Aking »

Erno-BE schreef:Waar ik bang voor ben is het twee keer snel achter elkaar omschakelen van de bovenleidingspanning tussen Zevenaar en Emmerich. Ik vrees dat dat regelmatig de mis in gaat. Ik heb namelijk om 26 april een reis geboekt van Emmerich naar Tsjechië en daarbij ook treinen met Zugbinding genomen (IC/EC)
Dan ga je naar de conducteur/servicebalie/loket en *poef*, weg is je treinbinding :Y
Mikos schreef:
Erno-BE schreef:Waar ik bang voor ben is het twee keer snel achter elkaar omschakelen van de bovenleidingspanning tussen Zevenaar en Emmerich. dan hoop ik niet dat verstoringen op het Nederlandse traject de boel gaat verzieken.
Zou je de aansluiting van de 32200 op de IC naar Utrecht wel halen in Roermond? Oh jee! -o-
Zevenaar ligt niet meer in NL tegenwoordig? :')

En hij kan ook in Utrecht zijn aansluiting nog missen als de NS het weer eens verneukt natuurlijk :Y
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door cassie127 »

Erno-BE schreef:Voor Rheine kun je beter 10 maanden wachten, want dan rijdt de RB61 (Bielefeld-Osnabrück-Rheine-Bad Bentheim) door naar Hengelo. Maar waarom wil je eigenlijk speciaal naar Rheine? Rheine is niet echt een bijzondere plaats of zo en qua treinenspul is in een stad als Duisburg, Düsseldorf, Köln of Dortmund meer te zien.

Waar ik bang voor ben is het twee keer snel achter elkaar omschakelen van de bovenleidingspanning tussen Zevenaar en Emmerich. Ik vrees dat dat regelmatig de mis in gaat. Ik heb namelijk om 26 april een reis geboekt van Emmerich naar Tsjechië en daarbij ook treinen met Zugbinding genomen (IC/EC), dan hoop ik niet dat verstoringen op het Nederlandse traject de boel gaat verzieken.
Omdat Rheine voor mij het dichtstbijzijnde station is in Duitsland met een redelijke frequentie in alle richtingen. Om dan vanaf daar verder door NRW te reizen met de trein.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Mikos »

Aking schreef:
Mikos schreef:
Erno-BE schreef:Waar ik bang voor ben is het twee keer snel achter elkaar omschakelen van de bovenleidingspanning tussen Zevenaar en Emmerich. dan hoop ik niet dat verstoringen op het Nederlandse traject de boel gaat verzieken.
Zou je de aansluiting van de 32200 op de IC naar Utrecht wel halen in Roermond? Oh jee! -o-
Zevenaar ligt niet meer in NL tegenwoordig? :')
You missed the clue, maar dat geeft niet, schatje :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Aking »

En maar beweren dattie geen heaumeau is... (A)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Mikos »

Om terug te gaan naar het onderwerp van dit topic: Ik hoop dat de nieuwe treinen roze worden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Suus »

Sorry Mikos, maar dan zit je in de verkeerde deelstaat. :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door Mikos »

Spijtig. :cry: Dan de treinen van OVNL Rail in Groningen en Friesland maar roze schilderen!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Abellio Niederrhein-netz

Bericht door CamilleKreemers »

Ik ben voor acceptatie van homoseksualiteit en enorm tegen discriminaties van de LBGT-gemeenschap, maar een roze trein lijkt me vreselijk om te zien. Deze treinen worden toch lelijk grijs?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MdJ en 13 gasten