OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Kunnen we nog beter teruggaan naar het pre-strippenkaart tijdperk.
Met de 'Enkeltjes' en 'Overstapjes' enzo. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Wel minder zwartrijders door ov-chipkaart'

Bericht door Daniel »

'Wel minder zwartrijders door ov-chipkaart'
Geplaatst op: woensdag 10 juni 2009 om 20:55
Laatst bijgewerkt: woensdag 10 juni 2009 om 20:55

Bedrijven in het openbaar vervoer verwachten wel degelijk dat door de ov-chipkaart het zwartrijden zal afnemen. Dit laten de ov-bedrijven woensdag weten omdat in de media is gesuggereerd dat ze bang zijn voor fraude met de chipkaart. Vooral in de trein en in de metro zou de chipkaart het zwartrijden kunnen terugdringen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Denk ik nu te ver, maar zou het misschien mogelijk gemaakt kunnen worden dat er alleen uitgecheckt kan worden als de deuren op zijn. Of gaan de halteringen daarmee te lang duren (of een andere reden waarom het niet zou kunnen). Het valt wel op dat je piept maar niet naar buiten loopt, ook in de spiegel van de chauffeur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

meltrain schreef:Als je na het inchecken gelijk weer wilt uitchecken, wordt je al één halte verder uitgecheckt. Dat het nog steeds slecht is, begrijp ik, maar het valt dan wel on der de noemer 'grijsrijden', aangezien je voor één halte betaalt.
Wat dat betreft ben ik het eens met T-o-F: hoe zie je of iemand expres in- en gelijk weer uitcheckt of dat iemand gewoon vaak koret afstanden reist?
Er zijn maar weinig mensen die slechts één halte met een (gebruikelijke) bus meegaan. Natuurlijk lenen sommige lijnen zich prima om één halte mee te gaan en er zijn ook genoeg voorbeelden van wanneer iemand maar één halte mee wilt of hoeft te reizen, maar het overgrote deel van de reizigers reist meerdere haltes.
Daarnaast zal het aantal mensen dat veelvuldig achter elkaar maar slechts één halte meereist nog veel beperkter zijn. Mensen die dus veelvuldig snel opeenvolgende in- en uitcheckmomenten zijn dus al vrij snel 'verdacht'.

De vraag is natuurlijk of je door 'harde' maatregelen, zoals het blokkeren van de chipkaart, bepaalde groepen onnodig belemmert (dan wel extra uitzonderingsgevallen moet hanteren) of dat het hier om een dusdanig klein percentage reizigers gaat dat het ongemak totaal wegvalt bij de opbrengsten die men kan realiseren (en investeren). Met de gedachte dat het OV voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn, is een dergelijke afweging lastig te maken (je kan je afvragen of het OV overal, altijd & voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn, maar dat is een veel omvangrijkere discussie). Een OV-chipkaart zal nooit perfect (kunnen) zijn. Er moeten dus keuzes worden gemaakt en de vraag is hier dus een beetje in hoeverre 'de goeden onder de slechten moeten lijden'.

Een enkel instaptarief is veel makkelijker en duidelijker, dat zeker, maar gaat voorbij aan een 'eerlijke prijs'.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daan »

meltrain schreef:Wat dat betreft ben ik het eens met T-o-F: hoe zie je of iemand expres in- en gelijk weer uitcheckt of dat iemand gewoon vaak koret afstanden reist?
Lees die post van NS-Reiziger nou eens goed...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Ja, en dat kan dus niet volgens mij.
Als je na het inchecken gelijk weer wilt uitchecken, wordt je al één halte verder uitgecheckt. Dat het nog steeds slecht is, begrijp ik, maar het valt dan wel on der de noemer 'grijsrijden', aangezien je voor één halte betaalt.
Wat dat betreft ben ik het eens met T-o-F: hoe zie je of iemand expres in- en gelijk weer uitcheckt of dat iemand gewoon vaak koret afstanden reist?
Je zou kunnen invoeren dat je altijd voor de eerste één of twee kilometer betaalt. Daarnaast zou je de chipkaart automatisch kunnen laten blokkeren als je te vroeg uitcheckt en daarna overstapt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Meltrain »

Maar dan komt weer de vraag: Wat is 'te vroeg'?
Bovendien liggen sommige haltes zo dicht bij elkaar, dat je die één of twee kilometer niet haalt.
Een eventuele oplossing zou kunnen zijn dat het basistarief enorm verhoogd wordt, met gelijktijdige daling van de kilometerprijs, maar dat zou alsnog een flinke achteruitgang zijn voor de reizigers op de korte afstand.
Gewoon frequent blijven controleren blijft waarschijnlijk de beste maatregel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Vanaf aanstaande maandag stopt het GVB met de wagenverkoop van de twee en drie strippenkaart, en de 24 uurskaart, en worden deze vervangen door de één en tweeuurswegwerpchipkaart en de 24uurswegwerpchipkaart. Zie De GVB Site.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Tweede Kamer tevreden met OV-chipkaart

Bericht door Daniel »

Tweede Kamer tevreden met OV-chipkaart
Geplaatst op: woensdag 17 juni 2009 om 22:21
Laatst bijgewerkt: woensdag 17 juni 2009 om 22:22
Nieuwsfoto
Een meerderheid in de Tweede Kamer is tevreden over de invoering van de ov-chipkaart in Rotterdam, al zijn er nog steeds kinderziektes. Dat is de uitkomst van het eerste kamerdebat sinds de strippenkaart in de Rotterdamse metro is afgeschaft.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

En ook in Noord-Holland Noord is de OV-Chipkaart nu ingeschakeld. Hierbij heeft een Connexxion woordvoerder een oudere uitspraak een beetje aangepast en opnieuw gebruikt:
Harmen Dijkstra, directeur Connexxion: "Nu ook in de Connexxion-bussen in de regio Noord Holland Noord met de OV-chipkaart gereisd kan worden, is één groot OV-chipkaartgebied ontstaan. Je kunt bij Connexxion met de OV-chipkaart in de gehele randstad reizen, helemaal van Texel naar Rotterdam."
Zie http://www.echo.nl/hw-hw/buurt/lees/881 ... d.holland/

Zou de beste man al weten dat je bij de boten van de TESO niet kan betalen met de OV-Chipkaart :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Texel is ook niet echt Randstad meer :lol:
Maar goed, wel mooi dat de OV-chipkaart op steeds meer plekken nu te gebruiken is. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Introductie van de OV-chipkaart bij Arriva

Bericht door Daniel »

Introductie van de OV-chipkaart bij Arriva
Geplaatst op: woensdag 24 juni 2009 om 20:21
Laatst bijgewerkt: woensdag 24 juni 2009 om 20:21

Reizen op saldo in Waterland nu mogelijk

Vanaf 25 juni 2009 kan de reiziger in Waterland (één van de concessiegebieden van Stadsregio Amsterdam) met de OV-chipkaart reizen op saldo. Met alle bussen van Arriva is het mogelijk om vanaf heden met de nieuwe elektronische kaart te reizen.

Arriva introduceert de OV-chipkaart in fasen. Eerst alleen reizen op saldo en later (najaar 2009) ook reizen op abonnementen en andere producten. Tot die tijd reizen abonnementhouders bij Arriva met hun papieren abonnement. Als zij een deel van hun abonnementstraject met de metro in Amsterdam maken, ontvangen zij een sleutelkaart die toegang tot de metro verschaft. De sleutelkaarten worden kosteloos aan deze groep reizigers verstrekt, tot het moment waarop Arriva ook abonnementen kan verwerken met het OV-chipkaartsysteem.

De persoonlijk Arriva OV-chipkaart kan aangevraagd worden via de website arriva.nl en zal tijdens de introductieperiode slechts € 1,50 kosten. Een anonieme OV-chipkaart kost tijdens deze periode € 3,00.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Nog drie concessiegebieden en alles rond Amsterdam heeft de chipkaart in werking. Zou tijd worden.

Die actie van Arriva is ook meer dan logisch :lol: Anders koopt alsnog iedereen chipkaarten bij het GVB :P

Overigens lijkt het in Amsterdam zonder wagenverkoop van strippenkaarten best goed te gaan, veel mensen hebben alleen nog de oude prijzen in hun hoofd, waardoor ze even schrikken van de prijs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Bij Arriva Waterland kan je wel met de chipkaart op saldo reizen, maar niet met een abonnement :idea: Dat komt pas in het najaar, volgens Arriva.

Verder is het tarief voor gewone bussen €0,10/km en €0,13/km in de QLiner.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door webguy »

Ah, en als er een normale bus op een Qliner-lijn rijdt dan heb je geluk, en andersom zeker pech?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Ik heb geen idee hoe dat in elkaar zit, het zou best kunnen zijn dat de boordcomputer op basis van de lijn kan doorgeven welk tarief gerekend moet worden. In de bussen van het GVB hebben de chipkaartlezers ook een functie dat ze bij nachtbussen andere kaarten accepteren dan overdag.

Maar over het algemeen rijdt TCR de QLiners daar, dus het zou best gewoon in de bus ingesteld kunnen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Maar TCR rijdt ook de scholierenlijnen daar en bussen daarvan willen weleens op de Qliners verdwalen (en andersom). En neem toch aan dat in de scholierenlijnen geen Qliner-tarief geldt, dus de verwisseling is nogsteeds mogelijk :wink:

De boordcomputer zal vast wel op basis van de lijn een tarief kunnen bepalen, dat ding doet immers alles lijngebonden: halteafroep en verkeerslichtbeïnvloeding is ook wel handig om per lijn te doen he :P
Helaas staat er nog niet hoe 't werkt in de Quick Reference van Albatros die ik thuis heb liggen: da's nog een versie van ver voor er ook maar bekend was dat de chipkaart ergens ingevoerd zou worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Vinny »

Overigens lijkt het in Amsterdam zonder wagenverkoop van strippenkaarten best goed te gaan, veel mensen hebben alleen nog de oude prijzen in hun hoofd, waardoor ze even schrikken van de prijs.
Dat was laatst schrikken ja, toen ik mijn chipkaart eens was vergeten :shock:
Ik heb nu een reserve-anonieme chipkaart gekocht. Ook ideaal voor mocht er ooit/binnenkort eens iemand bij me komen logeren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JeePee »

Prijzen per kilometer kun je gewoon per lijn aangeven. Net zoals geldige proposities en dergelijke.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Problemen bij invoering OV-chipkaart

Bericht door AppleMoose »

Problemen bij invoering OV-chipkaart
Uitgegeven: 1 juli 2009 14:38
Laatst gewijzigd: 1 juli 2009 14:38

NIJMEGEN - De invoering van de OV-chipkaart in de Stadsregio Arnhem Nijmegen verloopt woensdag niet vlekkeloos. In het hele gebied zijn maar elf oplaadpunten, die door een softwarefout bovendien niet goed functioneren.

Dat bevestigde vervoerder Connexxion woensdag. Door een fout in de software die het betalingsverkeer regelt, werken de oplaadpunten niet naar behoren.

Passagiers kunnen de kaart daardoor niet opladen. Zij kunnen nog wel met een strippenkaart of abonnement de bus in, aldus een woordvoerster van Connexxion.

Lees verder

Typisch Nederlands, we voeren iets in, maar denken niet aan oplaad- en verkooppunten :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Da's dan iets typisch voor Nijmegen, in andere gebieden (Rotterdam, Amsterdam) gaat dat wel goed.
Oud forumgebruiker

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja gaat inderdaad uitstekend, alleen nogal wat mensen die er proberen mee zwart te reizen.. dan houden ze hun kaart voor de lezer: Hij doet het niet? Chauffeur: Probeer de achterste eens? Klant: Doet het ook niet. Chauffeur: Oke, naja, ga maar zitten dan.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JeePee »

Beetje lame van die chauffeur zoiets. Immers kan ie zelf zien of de CICO's werken of niet...

*TCK cursus gehad heeft :) *
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

Het gaat er niet om of die in werking zijn. Ik heb zelf ook al meegemaakt dar de lezers mijn kaart helemaal niet herkenden, ook al stonden ze aan.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JeePee »

Hmm ok, dat hebben we nog niet meegemaakt. Dat kan dus ook nog :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten