Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Wat is het busnummer van de Ebusco?
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Ik denk niet dat de Ebusco op dit moment een nummer heeft, omdat mijn vermoeden is dat hij geen boordcomputer van Qbuzz heeft. Ik vermoed ook dat het in/uitchecken via een handheld gaat en de chauffeur een los pinapparaat mee krijgt.

Op de fotos van de Ebusco op OV Nieuws GD is namelijk geen boordcomputer of OV-Chipkaart lezer te zien. (Ik vermoed dat die grote kast bij de chauffeur de ticketverkoopmachine uit Bremen is).

Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast denk ik dat proberen de bus te spotten via OVinfo etc weinig kans van slagen heeft, lijn 100 geeft over het algemeen geen actuele data door.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door busfanNL »

Hoe loopt Qlink lijn 6 eigenlijk. Is dat een beetje een drukke lijn?
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

busfanNL schreef:Hoe loopt Qlink lijn 6 eigenlijk. Is dat een beetje een drukke lijn?


Kijk maar in het dashboard, achter het zakje met pepermuntjes en de spons om de ramen schoon te maken :wink:
hej*
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door busfanNL »

geert4OV schreef:
busfanNL schreef:Hoe loopt Qlink lijn 6 eigenlijk. Is dat een beetje een drukke lijn?


Kijk maar in het dashboard, achter het zakje met pepermuntjes en de spons om de ramen schoon te maken :wink:
Ik snap hem niet?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

busfanNL schreef:Hoe loopt Qlink lijn 6 eigenlijk. Is dat een beetje een drukke lijn?
Wat is je definitie van druk?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door isadora »

busfanNL schreef:
geert4OV schreef:
busfanNL schreef:Hoe loopt Qlink lijn 6 eigenlijk. Is dat een beetje een drukke lijn?


Kijk maar in het dashboard, achter het zakje met pepermuntjes en de spons om de ramen schoon te maken :wink:
Ik snap hem niet?
Heeft schijnbaar pepermunt en spons in de tussentijd opgegeten, ik volg het ook niet. :shock:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door busfanNL »

Vindt t ook een aparte opmerking. :X
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door busfanNL »

CamilleKreemers schreef:
busfanNL schreef:Hoe loopt Qlink lijn 6 eigenlijk. Is dat een beetje een drukke lijn?
Wat is je definitie van druk?
Nou ja succesvol net als de andere Qlink lijnen. Dus reizigersgroei enzo.
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Het stuur, dashboard en de voor lampen lijken wel op een MAN bus.
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

tja, lijn 140 was al druk en nu worden alle ritten geleed gereden, waar dit deels grotendeels 12m is. Ik wacht wel af wat er precies aan ontwikkelingen gaat gebeuren, al was lijn 140 ook een grote groeier in de concessie.
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

JP13357 schreef:Het stuur, dashboard en de voor lampen lijken wel op een MAN bus.
Is het ook. In Nederland in elkaar geknutseld samenraapsel, waaronder van MAN.
busfanNL schreef:Hoe loopt Qlink lijn 6 eigenlijk. Is dat een beetje een drukke lijn?
Meestal wel redelijk vol tot vol de stad in/uit richting Delfzijl. Maar dat was 140 ook altijd al, dus geen verrassing. Of dat laatste stuk naar P+R een beetje loopt heb ik geen zicht op, maar meestal stapt iedereen op station wel uit.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Nog steeds stoppen sommige lijn 6 bussen in Appingedam en wat is de toegevoegde waarde om door te rijden naar P+R Haren. Weet niet of er mensen uit Delfzijl, Appingedam, Ten Boer en Lewenborg naar Haren waar ze hun auto hebben staan en v.v..
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

JP13357 schreef:
ZipperZapper schreef:Is het ook. In Nederland in elkaar geknutseld samenraapsel, waaronder van MAN.

net als een vdl citea. Een fiat motor Daf chassis volgens mij, daf stuur, iveco knoppen en instrumentarium
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

groningen schreef:Nog steeds stoppen sommige lijn 6 bussen in Appingedam en wat is de toegevoegde waarde om door te rijden naar P+R Haren. Weet niet of er mensen uit Delfzijl, Appingedam, Ten Boer en Lewenborg naar Haren waar ze hun auto hebben staan en v.v..
Omdat het efficiënter is om de bus uit Delfzijl die (net als lijn 5) langs UMCG, Zuiderdiep gaat door te trekken, dan om extra bussen op het traject UMCG - Haren in te zetten. Je voegt nu in feite 10 minuten rijtijd toe door de oude lijn 140 te verlengen. Anders kan je 20 minuten toevoegen voor het traject UMCG - Haren, exclusief tijd om naar beginpunt te rijden.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

Het zou waarschijnlijk niet mogelijk zijn geweest als direct voor de deur van UMCG gestopt zou worden. Ik ben nog steeds niet goed doorgevoerd om door te rijden naar Haren, maar ja; zou vaak zit ik eerlijk gezegd ook niet in de bus in Groningen stad.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door groningen »

De 2 paar deuren van die waterstofbus zitten wel vlak bij elkaar.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door geert4OV »

busfanNL schreef:
geert4OV schreef:
busfanNL schreef:Hoe loopt Qlink lijn 6 eigenlijk. Is dat een beetje een drukke lijn?


Kijk maar in het dashboard, achter het zakje met pepermuntjes en de spons om de ramen schoon te maken :wink:
Ik snap hem niet?

http://ovbureau.nl/ov-cijfers/dashboard/
hej*
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door busfanNL »

Ohh Aha. Bedankt. :pos: *bus*
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Avanti050 »

Provincie wenst dubbeldekkers tussen Emmen en Groningen

ASSEN - Is het binnenkort mogelijk om in een dubbeldekker van Emmen naar Groningen, en uiteraard ook weer terug, te rijden? Als het aan de provincie Drenthe ligt wel. "Het is een wens van de provincie", vertelt gedeputeerde Henk Brink.

Volgens Brink is het de bedoeling dat er uiteindelijk vijf dubbeldekkers gaan rijden op de drukke lijn tussen Emmen en Groningen.
Bron: RTV Drenthe.

Klinkt veelbelovend ☺☺
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 14 feb 2017, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ivm copyright citaat ingekort en link geplaatst
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Nicketick »

Biedt een dubbeldekker dan zoveel voordelen tegenover een gelede bus zoals de nieuwe Citaro C2 op Paars?
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door JP13357 »

Ik zie alleen een aantal nadelen.
-De viaducten moeten verhoogd worden en de doorgangen.
- Als de dubbeldekker vol zit en je zit boven, kun je minder snel uitstappen. Eerst de trap naar beneden door alle mensen het worstelen dan ben je eindelijk bij de duur en de bus heeft al 4 minuten vertraging.
-
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Lijn65 »

Alleen het ontwerp van de toekomstige bustunnel in Groningen is niet voorbereid op dubbeldekkers, alle andere viaducten wel. Er rijden nu ook al genoeg dubbeldekkkers bij touringcar bedrijven en Flixbus rijdt ook met dubbeldekkers.
Het probleem dat jij schets bij het uitstappen lijkt in steden als Londen en Berlijn waar veel dubbeldekkers rijden niet te spelen. Je moet dan wel zorgen voor een goed reisinformatiesysteem met halte omroep in de bus.
Basislijn
ZipperZapper
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 11 mar 2015, 16:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door ZipperZapper »

Dergelijke OV-dubbeldekkers zijn natuurlijk ook anders ingericht dan touringcardubbeldekkers, zoals wij die eigenlijk alleen kennen.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe

Bericht door Post »

Het scheelt natuurlijk ook dat het aantal haltes tussen Emmen en Groningen erg beperkt is en dat er (bijna) nooit mensen staan. Maar ik vraag me wel af wat het voordeel van dubbeldekkers is ten opzichte van gelede bussen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten