Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Ik vind de 575 als staddienst van Driebergen een goed idee. Jas wat palen in de grond, Abri's heb je niet nodig, rij via dbz naar busstation Zeist en via daar naar Ziekenhuis, begraafplaats en Austerlitz. En dan kan je er nog voor kiezen om het rondje af te maken en weer terug te komen op de begin plek. Alleen dan wel kijken of het met de aansluiting op lijn 56 goed zit om nog op station te komen.

Ik reed afgelopen zaterdag langs de Piramide in Austerlitz. Syntus heeft daar wel vertrektstaten opgehangen, was alleen onmogelijk om te zien wat er op stond. Misschien lukt het mij om er komend weekend langs te gaan.

Ik ben ook van mening dat lijn 380, 382 en 383 te vroeg stoppen met rijden. Bij het Hensschotermeer mag je tot zonsondergang blijven. Daarna moet je weg. Dus ik denk dat het nog best rendabel is om richting zonsondergang een bus te laten vertrekken. Denk aan globale tijd van 21:00 ofzo.
Ik vind wel dat het al eerder mag rijden in het zomer seizoen.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Misschien is het een idee om de 280 niet in de zomer te laten rijden en deze ritten over te hevelen naar de 383 zodat deze vroeger begint en langer doorrijdt. 383 en de 280 rijden dan toch bijna achter elkaar. Wel zorgen voor een goede overstap 383>x80.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Waar zou die overstap dan moeten plaatsvinden, ze hebben immers alleen het traject in Veenendaal deels gemeenschappelijk. Of zijn er werkelijk zoveel overstappers vanuit Rhenen die met 280 verder naar Amersfoort gaan?
dnmw2705 schreef:Ik vind de 575 als staddienst van Driebergen een goed idee.
Ehm, dat is 'ie toch al? Het idee was juist 381 als stadsdienst Driebergen en 575 naar Austerlitz, dat vindt ik ook best een goed idee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Da's waar ook: hij rijdt niet via Woudenberg. Lijkt me op zich ook niet zo'n grote omweg: de 383 via de poort en de burgwal laten rijden. Kunnen mensen uit Scherpenzeel en Renswoude ook met de bus bij het henschotermeer komen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Via de Poort zou ik niet doen, je kunt de overstapplek beter bij halte Laanzicht laten plaatsvinden en dan via de Voorstraat naar het Henschotermeer. Dat is sowieso niet verder rijden, hooguit iets trager via de Voorstraat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Dat was inderdaad wat ik bedoelde. Haalde de halte poort en laanzicht door de war.
Ik weet alleen niet hoe het verkeer daar is. De 81 koos er om een of andere reden voor om een lusroute te rijden door Woudenberg.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Denk dat dat vooral om efficiënt te keren geweest is. Toevallig heb ik hier nog een netkaart uit 2010 staan toen de 83 nog Veenendaal Centrum - Woudenberg - Driebergen-Zeist reed en die ging in twee richtingen via de John F. Kennedylaan. De Voorstraat is daar bij nader inzien wat smal voor: je mag er in twee richtingen doorheen rijden, maar met een bus wil je daar absoluut geen bus tegemoet hebben komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door BrengMe »

Leuk dat mijn idee zo positief ontvangen wordt! Ik zal binnenkort een uitwerking plaatsen :D
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Een ander idee: lijn 5 inkorten tot Montfoort en de hele route een halfuursfrequentie geven. Oudewater heeft gezien de telcijfers voldoende aan een buurtbus I.c.m. 107.
Ik heb geen onderschrift
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Goed idee om het uit te werken! Ik merk dat Syntus best veel naar reizigers luisterd, dus give it a try! Ben zelf wel benieuwd naar wat er in 2018 gaat veranderen ten opzichte van 2017.

Denk dat het toch een aardige klus is die dienstregeling voor 2018.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Maxim »

sirvinniei schreef:Een ander idee: lijn 5 inkorten tot Montfoort en de hele route een halfuursfrequentie geven. Oudewater heeft gezien de telcijfers voldoende aan een buurtbus I.c.m. 107.
Dat is eerder op een bepaalde manier geprobeerd volgens mij, maar geen succes gebleken. Zeker in de spits willen er best wat reizigers van Oudewater naar Woerden, en die passen niet allemaal in de 505. Dat is de reden dat lijn 5 en 505 in zowel Oudewater als Woerden vlak na elkaar vertrekken: loopt de (goedkopere, snellere) buurtbus over dan kunnen reizigers altijd met lijn 5.

Logische vraag zou kunnen zijn: waarom lijn 5 dan niet via de buurtbusroute? Maar dat kan om twee redenen niet. De eerste: de route is niet geschikt voor een bus groter dan een buurtbus. En de tweede, ook niet onbelangrijk: lijn 5 combineert nu de reizigers in Oudewater en Montfoort naar Woerden en is daardoor redelijk gevuld op bepaalde momenten. Als je direct rijdt tussen Oudewater en Montfoort is het aantal passagiers zeer gering. Zoals we zagen bij de oude lijn 105.

Maar ik snap het idee wel! :) :pos:
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Ik snap het. In de telcijfers dacht ik dat het om gemiddeld 1 of 2 reizigers ging die gebruik maakte van de oude lijn oudewater-woerden.
Past midi ook niet op de buurtbusroute? Dan kan je een extra spits/scholierenlijn kunnen maken a la 603 die de grote vraag in de spits opvangt. Of anders in de spits een halfuursdienst? Gebeurt op de Veluwe ook met sommige buurtbuslijnen.
De huidige oplossing lijkt me vanuit Woerden te werken, maar vanuit de andere richting niet ideaal. Lijkt me niet de bedoeling om reizigers uit bijvoorbeeld papekop richting Woerden te laten staan omdat mensen uit Oudewater massaal de 505 kiezen omdat deze sneller is.

Wat vind je verder van de andere ideeën die wij aan hebben gedragen? Vooral de simpele wijziging van de haltenaam Heygraaf naar Henschotermeer lijkt me al veel duidelijkheid te geven. Wie wil er nou in de zomer naar "Heygraaf"
Ik heb geen onderschrift
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Jonkervoort »

Terug naar alleen lijn 505 lijkt me niet verstandig. Lijn 105 is juist geintroduceerd omdat de buurtbus het aantal reizigers niet aankon.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Maxim schreef: Maar ik snap het idee wel! :) :pos:
Kan je reactie geven op de andere ideeën of zijn jullie daar intern mee bezig waardoor het nog niet naar buiten mag?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Maxim »

Alle ideeën neem ik mee in de ontwikkeling voor komend jaar. Niet alleen de ideeën van hier, maar ook die we krijgen via de klantenservice, via chauffeurs, enz. Ik kan daar wel wat van vinden, maar ik kan nu nog niets zeggen over of we er ook echt wat mee kunnen doen. Maar ideeën helpen me absoluut!
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Kan je ook niks zeggen over de haltenaamwijziging van Heygraaf naar Henschotermeer?
Ik heb geen onderschrift
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Maxim »

Ik kan erover zeggen dat ik het op zich een logische gedachte vind :) Dus dat ik hem meeneem op het lijstje met mogelijke verbeteringen! :Y
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Duidelijk :P
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Roeland »

Misschien een idee voor een alternatieve opzet van de 80-280 (om de veelgevraagde verlenging naar Wageningen mogelijk te maken):
* lijn 280 wordt een basislijn (ma-vrij overdag 2x/uur, avond/weekend 1x/uur) en rijdt na Veenendaal via Rhenen (de 80-route) door naar Wageningen
* lijn 80 wordt ingekort tot Veenendaal Centrum (een "rondje" Stationsstraat - Weverij - Raadhuisstraat - Kleine Beer - Stationsstraat is precies mogelijk binnen de huidige aansluitingen op De Klomp). lijn 80 gaat dan 's avonds 1x/uur rijden i.pv. 2x/uur.

Alleen blijven die opstoppingen rond Maarsbergen natuurlijk wel een vervelende complicatie voor de 280...
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Ik heb wel eens eerder gedacht over het omzetten van lijn 280 naar de basislijn, maar dan met 80 als vraagafhankelijke lijn. Gezien de hoeveelheid reizigers is dat een logische keus
Mijn conclusie was dat 's avonds de reistijdwinst eigenlijk te klein is om lijn 280 te rechtvaardigen, dus dat de reizigerswinst praktisch 0 zal zijn en dat er ook reizigers uit Scherpenzeel en Woudenberg verloren gaan.

Waar ik trouwens over nadenk is de noodzaak van een lijn Rhenen-Veenendaal. Veenendaal heeft nu geen rechtstreekse verbinding meer Wageningen en kan dus voor Wageningen net zo goed de overstap Trein-50 of 85-86/88 doen. Voor Rhenen en Achterberg kan je misschien beter een (midi)stadsdienst opzetten. 12 meter bussen zijn eigenlijk veel te groot voor de krappe Rhenense straatjes. Wel is het een idee om een extra recreatielijn in te leggen voor Ouwehands, Kwintelooyen en misschien de militaire begraafplaats.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:Ik heb wel eens eerder gedacht over het omzetten van lijn 280 naar de basislijn, maar dan met 80 als vraagafhankelijke lijn. Gezien de hoeveelheid reizigers is dat een logische keus
Mijn conclusie was dat 's avonds de reistijdwinst eigenlijk te klein is om lijn 280 te rechtvaardigen, dus dat de reizigerswinst praktisch 0 zal zijn en dat er ook reizigers uit Scherpenzeel en Woudenberg verloren gaan.

Waar ik trouwens over nadenk is de noodzaak van een lijn Rhenen-Veenendaal. Veenendaal heeft nu geen rechtstreekse verbinding meer Wageningen en kan dus voor Wageningen net zo goed de overstap Trein-50 of 85-86/88 doen. Voor Rhenen en Achterberg kan je misschien beter een (midi)stadsdienst opzetten. 12 meter bussen zijn eigenlijk veel te groot voor de krappe Rhenense straatjes. Wel is het een idee om een extra recreatielijn in te leggen voor Ouwehands, Kwintelooyen en misschien de militaire begraafplaats.
Het schijnt dat Rhenen een busverbinding met Veenendaal "moet" hebben, omdat je in Rhenen, vanwege de hoogteverschillen, veel minder makkelijk kunt fietsen dan in plaatsen van vergelijkbare omvang. Vandaar die 80 door Rhenen...
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Dat is inderdaad het PvE, maar zover ik weet geld deze alleen voor de aanbesteding. Daarna mag het vervoersplan in overleg met de provincie altijd gewijzigd worden.
Het punt is vooral dat Rhenen-Veenendaal een verbinding is die parallel loopt aan het spoor. Tussen Rhenen en Veenendaal ligt, op Achterberg na, niks.
Daarom lijkt het me handig om het stadsdienstdeel los te koppelen, met midi's te laten rijden, Achterberg als eindpunt te geven en een goeie aansluiting te geven op station Rhenen. Vanuit station Rhenen heb je een snelle verbinding naar Veenendaal, Utrecht en Amersfoort met de trein.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Nog een ideetje wat me te binnen schoot toen ik het weer zag op 'n gemaakte foto: aan de Laan der Hoven in Kattenbroek ligt een in onbruik geraakte oude halte op het stuk waar X4 daar overheen rijdt. Is het geen goed idee om die halte weer in gebruik te nemen zodat reizigers richting halte Spanderswoud niet het hele rondje mee hoeven? Ook voor reizigers die nu bij halte De Ontmoeting uitstappen kan dat de loopafstand verkorten (want de halte die in meters het dichtste bij ligt is diezelfde halte Spanderswoud aan het eind van het rondje).

De halte heeft nog een haltekom en zelfs de zwart/wit geblokte tegels liggen er nog, dus het is letterlijk een kwestie van een bordje aan de naburige lantaarnpaal hangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan Works
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 jan 2017, 19:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Stefan Works »

Daniel schreef:Nog een ideetje wat me te binnen schoot toen ik het weer zag op 'n gemaakte foto: aan de Laan der Hoven in Kattenbroek ligt een in onbruik geraakte oude halte op het stuk waar X4 daar overheen rijdt. Is het geen goed idee om die halte weer in gebruik te nemen zodat reizigers richting halte Spanderswoud niet het hele rondje mee hoeven? Ook voor reizigers die nu bij halte De Ontmoeting uitstappen kan dat de loopafstand verkorten (want de halte die in meters het dichtste bij ligt is diezelfde halte Spanderswoud aan het eind van het rondje).

De halte heeft nog een haltekom en zelfs de zwart/wit geblokte tegels liggen er nog, dus het is letterlijk een kwestie van een bordje aan de naburige lantaarnpaal hangen.
Goed idee inderdaad, halte is nooit weggehaald. Want de haltes van de oude lijn 4 zijn de tegels al wel weggehaald! Eventueel kan de ABRI van Emiclaer naar Laan der hoven verplaatst worden. Of naar het Masker, staan zo vaak mensen in de zeikende regen...
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

@Maxim,

Wat zijn jullie regel mbt het vervoersplan 2018? Moeten jullie gelijk/meer DRU's maken, mogen jullie DRU's schrappen uit jullie zelf, of moet dat eerst in overleg met de Provincie? Ik kon het niet duidelijk uit de PvE halen omdat daar volgens mij alleen ging om de aanbesteding
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten