Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Mikos »

NS gaat een nieuwe manier van het omroepen van werkzaamheden uitproberen. Vanaf 1 maart 2017 worden deze omroepberichten korter. Met het oog op de beschikbare reisinformatie die bij vele reizigers via de Reisplanner app (en andere reisapplicaties) in gebruik is, gaat er getest worden met berichten die korter zijn en daarmee het aantal omroepberichten af moet laten nemen.

Wat er precies gaat veranderen en de gedachte erachter:
Omroepberichten zijn bedoeld om een afwijking te verkondigen van het gebruikelijke. Een verwijzing naar de reisplanner (en voor wie die niet heeft het personeel) maakt de omroep kort en zakelijk, waar de reisplanner een persoonlijk advies geeft. De omroep en de schermen op de stations zijn 'massa-informatie' en geen advies op maat (wat de planner wel geeft). Reizigers hebben aangegeven langere omroepberichten niet te onthouden.

Vanaf 1 maart worden de werkzaamhedenomroepberichten kort en krachtig en bevatten geen uitgebreide omreisadviezen, tenzij het om één omreisadvies gaat of reizigers geadviseerd wordt per trein om te reizen in plaats van de beschikbare bussen te gebruiken. De extra reistijd wordt niet meer benoemd, de berichten op trajectniveau uitgezonden (zoals nu al met de automatische verstoringeninformatie). Het voorbeeld dat meegegeven wordt, is er een van werkzaamheden tussen Nijkerk en 't Harde:
“Hier volgt een bericht voor reizigers tussen Zwolle en Amersfoort. Door werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen tussen ’t Harde en Nijkerk. U kunt omreizen, plan uw reis met de reisplanner.”
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat is voor de meeste reizigers vast voldoende!

(Ik had stiekem de hoop dat je ons de blijde boodschap kon verkondigen dat men gaat stoppen met omroepen dat 'De Intercity naar Apeldoorn, Deventer, Almelo, Hengelo en Amersfoort Schothorst vandaag naar Enschede rijdt en niet naar Amersfoort Schothorst' tijdens werkzaamheden, maar je kunt niet alles hebben)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Gekko123 »

Ja laat nog meer door Tuffy omroepen. Doordat vrijwel alles nu volautomatisch wordt omgeroepen luister ik er tegenwoordig nog maar half naar. En ik ben waarschijnlijk niet de enige... Zeker op een station als Utrecht Centraal (en daar ben ik praktisch ieder weekend wel) ga je dan niet meer luisteren naar de omroepen in de weekenden. Simpelweg omdat dan al snel 75% van de omroepen niet van belang zijn of al bekend nieuws zijn. Een andere stem maakt mij juist alert.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Daniel »

Reizigers beoordelen de reisinfo bij verstoringen als onvoldoende. En wat doet NS: de reisinfo bij verstoringen nog slechter maken :roll: Typische NS-reactie, dat wel.

Als er iets bij een verstoring, zeker als die er net is, notoir onbetrouwbaar is dan is dat de reisplanner. Zeker als je na een opgeheven trein wilt kijken wat de volgende is. Grote kans dat die van een half uur later nog als rijdend staat. Vaak genoeg zien gebeuren terwijl juist een omroep dan het juiste advies kan geven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Mikos »

Het gaat hier niet over verstoringen, het gaat om geplande werkzaamheden.
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door VIRM »

De omroepberichten kunnen inderdaad korter. En soms kunnen zaken ook worden gecombineerd in een enkele omroep in plaats van twee of meer aparte omroepberichten.
Als er werkzaamheden tussen Amsterdam Centraal en Bijlmer zijn, krijg je bijv. soms op Zaandam een algemeen omroepbericht, en dan ook wel eens per treinserie een apart bericht.

Aan de andere kant:
- De informatie op de werkzaamhedenpagina in de app kan dan hier en daar wel wat gedetailleerder.
- Is dit idee wel getest? Doorgewinterde treinreizigers kennen de trajecten wel. Maar hoe zit het met een dagjesmens, waarvan er toch aardig wat zijn in het weekend? Die hebben denk ik niet allemaal een app.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Het gaat hier niet over verstoringen, het gaat om geplande werkzaamheden.
Daar was de informatie al erg karig over en nu dus nog kariger. Het lukt ze nog nieteens om alle gevolgen te noemen in de werkzaamhedenberichten op de site, terwijl de planner soms ook ineens onverwachte adviezen geeft die eerder nergens waren genoemd.

Als je alleen "Er zijn werkzaamheden tussen X en Y, kijk in de app" omroept kan je net zo goed helemaal niks meer omroepen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Suus »

De berichten van Tuffy kloppen niet altijd, maar zijn wel consistenter ingedeeld, goed te verstaan en geven niet zelden ook nuttige contextuele informatie, bijvoorbeeld waar de bussen vertrekken.

Sta dus niet direct negatief tegenover een uitbreiding van Tuffy's takenpakket.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Mikos »

Gekko123 schreef:Ja laat nog meer door Tuffy omroepen.
Deze berichten gaan niet automatisch door Tuffy omgeroepen worden, maar worden door reisinformatiemedewerkers ingesproken.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door ODRAIL »

VIRM schreef:Aan de andere kant:
- De informatie op de werkzaamhedenpagina in de app kan dan hier en daar wel wat gedetailleerder.
- Is dit idee wel getest? Doorgewinterde treinreizigers kennen de trajecten wel. Maar hoe zit het met een dagjesmens, waarvan er toch aardig wat zijn in het weekend? Die hebben denk ik niet allemaal een app.
Ook mensen met een prepaid-telefoon hebben vaak geen app's op hun telefoon (zelf ben ik er ook een van).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Vinny »

Suus schreef:De berichten van Tuffy kloppen niet altijd, maar zijn wel consistenter ingedeeld, goed te verstaan en geven niet zelden ook nuttige contextuele informatie, bijvoorbeeld waar de bussen vertrekken.

Sta dus niet direct negatief tegenover een uitbreiding van Tuffy's takenpakket.
Ik neem even een willekeurig voorbeeld van de NS:
Werkzaamheden
Lelystad Centrum-Schiphol Airport/Hoofddorp
Wanneer
zaterdag 4 en zondag 5 maart

Oorzaak
werkzaamheden

Advies
U kunt gebruikmaken van de overige treinen of de bus

tussen Lelystad Centrum en Schiphol Airport/Hoofddorp rijden minder treinen
zondag tot 13.00 uur
er rijden tussen Amsterdam Zuid en Schiphol Airport rijden minder treinen
er rijden tussen Diemen Zuid en Amsterdam Zuid stopbussen in plaats van Sprinters; tot 09.00 uur rijdt een aantal bussen van/naar Weesp of Schiphol Airport en Hoofddorp
Extra reistijd
een kwartier tot een half uur
Als Tuffy er dan van maakt: "Geachte reizigers, tussen Schiphol en Amsterdam Zuid rijden minder treinen. Maak gebruik van de overige treinen of de bus tussen Diemen Zuid en Amsterdam Zuid" dan weet ik zelfs als geoefende treinreiziger nog steeds vrijwel niets... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Mikos »

Tuffy gaat nergens iets van maken; zij blijft de automatische verstoringsinformatie doen. De werkzaamhedenberichten blijven handmatig ingesproken worden, maar worden korter.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door waldo79 »

KM46 schreef:
VIRM schreef:Aan de andere kant:
- De informatie op de werkzaamhedenpagina in de app kan dan hier en daar wel wat gedetailleerder.
- Is dit idee wel getest? Doorgewinterde treinreizigers kennen de trajecten wel. Maar hoe zit het met een dagjesmens, waarvan er toch aardig wat zijn in het weekend? Die hebben denk ik niet allemaal een app.
Ook mensen met een prepaid-telefoon hebben vaak geen app's op hun telefoon (zelf ben ik er ook een van).
NS hoeft niet uitentreuren je te informeren als je doelbewust geen apps gebruikt. Dat is je eigen keuze.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door huibf »

Laten we vooral nog minder omroepen en vooral niets verbeteren.

Schaf onmiddellijk die automatische omroep af. Zet weer mensen aan het werk die omroepen en reizigers voorzien van goede reisinfo.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Dennenboom »

Waarom niet een beeldscherm op elk station met informatie over werkzaamheden en verstoringen?
In het beeldbuizentijdperk stonden er her en der op stations nog wel TV's standaard op TT pagina 751.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Suus »

Die zijn er al, bijna alle stations hebben een scherm met vertrektijden (TB7/14/21) waarop ook storingen en werkzaamheden worden getoond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Dennenboom »

Maar die werkt toch als een soort ticker en moet het beeld toch delen met de reguliere vertrektijden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Suus »

Teletekst werkt toch ook als een ticker, sinds Philips de handmatige subpaginakeuze niet meer heeft?

En op kleine stations waar elk half uur een trein vertrekt heb je aan de vier eerstvolgende treinen ook wel genoeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Dennenboom »

Terug naar teletekst is nou ook niet echt rocket science, maar een soort vergrote versie van de belangrijkste info van de NS app zou wel handig zijn voor degenen die wat minder smart onderweg zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Wubbo »

Ik blijf het bijzonder vinden dat NS elke verslechtering in de reisinformatie weet te verkopen als een verbetering. Volgens mij wil je met je omroepberichten de grootste groep reizigers bedienen die last hebben van de (geplande of ongeplande) verstoring. Dat betekent dus dat je op Amersfoort om moet roepen dat reizigers naar Zwolle, Groningen en Leeuwarden om moeten reizen via Deventer, maar dat je niet om hoeft te roepen dat reizigers naar Wezep via Deventer en Zwolle moeten reizen of dat reizigers naar Nunspeet naar Nijkerk moeten, dan met de snelbus naar Harderwijk en dan met de stopbus naar Nunspeet (ik noem nu wat willekeurige voorbeelden). Als mensen dat onvoldoende vinden gaan ze vanzelf op zoek naar meer informatie.

Er blijft een flinke groep mensen over die geen app hebben of geen mobiel internet. Een oplossing voor die groep zou een soort kaartautomaat kunnen zijn die reisadviezen kan geven en die ook kan printen. Dat is geen rocket science want andere landen hebben dat al lang. Het maakt de groep die op dat moment actuele reisinformatie kan vinden veel groter. Dat lijkt me een randvoorwaarde voor het verder inperken van de omroepinformatie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6468
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Daantje »

KM46 schreef:
VIRM schreef:Aan de andere kant:
- De informatie op de werkzaamhedenpagina in de app kan dan hier en daar wel wat gedetailleerder.
- Is dit idee wel getest? Doorgewinterde treinreizigers kennen de trajecten wel. Maar hoe zit het met een dagjesmens, waarvan er toch aardig wat zijn in het weekend? Die hebben denk ik niet allemaal een app.
Ook mensen met een prepaid-telefoon hebben vaak geen app's op hun telefoon (zelf ben ik er ook een van).
Er is toch ook gewoon een mobiele site?
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door waldo79 »

Geloof dat KM46 geen smartphone heeft.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door ODRAIL »

Dat heb ik wel, maar heb er geen internetverbinding op.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Somoht »

Neem aan dat Tuffy dat ook gaat doen in de nabije toekomst. Ze zijn bezig om InfoPlus verstoringsinfo ook uit te breiden met geplande verstoringen. En InfoPlus verstoringsinfo is al vrij episch voor ongeplande verstoringsinfo (zie bv.OVinfo)
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Omroepberichten bij werkzaamheden korter

Bericht door Durashift »

Vinny schreef:
(..)

Advies
U kunt gebruikmaken van de overige treinen of de bus

tussen Lelystad Centrum en Schiphol Airport/Hoofddorp rijden minder treinen
zondag tot 13.00 uur
er rijden tussen Amsterdam Zuid en Schiphol Airport rijden minder treinen
er rijden tussen Diemen Zuid en Amsterdam Zuid stopbussen in plaats van Sprinters; tot 09.00 uur rijdt een aantal bussen van/naar Weesp of Schiphol Airport en Hoofddorp
Extra reistijd
een kwartier tot een half uur
Als Tuffy er dan van maakt: "Geachte reizigers, tussen Schiphol en Amsterdam Zuid rijden minder treinen. Maak gebruik van de overige treinen of de bus tussen Diemen Zuid en Amsterdam Zuid" dan weet ik zelfs als geoefende treinreiziger nog steeds vrijwel niets... :roll:
Tja, als de reisinfo. medewerker(ster) de gehele lap tekst over het reisadvies moet inspreken / overbrengen.. lijkt het mij dat vele luisteraars toch ook ergens al afhaken.?

Mijn hemel.. hoe ingewikkeld wordt het wel niet gemaakt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten